Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:27

SyhaxDesy schreef:
Ik hou het bij de Trakehner of Hannoveraan, zijn goed in springen en dresuur, rustig en werkgierig.

Oowh en.. MarvanTom ik geef het mee als tip bovendien kan je daar altijd nog hulp van de dierenarts bij halen EN ik heb later nog bij gezet of als fokmerrie verkopen ;)

Ik zou nu niet echt zeggen dat een Hannoveraan of een Trakehner over het algemeen hele rustige paarden zijn hoor. Tuurlijk zullen er ook wel rustige tussen zitten maar dat heb je bij elk ras wel.
Ik ken een aantal mensen met een Hannoveraan en heb er zelf ook een, en dat zijn allemaal toch echt niet zo een rustige paarden.

Maar wat kun jij in de herhaling vallen zeg

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:27

Irma_Maandag schreef:
Paarden die niet in het stamboek worden opgenomen, worden dit niet omdat ze niet voldoen aan de ras-standaard die het stamboek heeft opgesteld. (Past ie dus niet meer in het ideaal-plaatje van het stamboek)

Een vosfries (om maar even in het thema te blijven ;)) of eentje met kol kan wellicht net zo mooi bewegen als een gitzwarte, maar het stamboek wil ZWARTE friezen, dus worden de andere niet opgenomen.

Is het waar wat ShyhaxDesy zegt, dat wanneer een paard geen papieren heeft, niet mag starten? En heeft dit nog verdere problemen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:28

ja voor iemand die niet precies weet waar ze het over heeft is ze vrij volhoudend.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:28

SyhaxDesy schreef:
Irma_Maandag schreef:
Paarden die niet in het stamboek worden opgenomen, worden dit niet omdat ze niet voldoen aan de ras-standaard die het stamboek heeft opgesteld. (Past ie dus niet meer in het ideaal-plaatje van het stamboek)

Een vosfries (om maar even in het thema te blijven ;)) of eentje met kol kan wellicht net zo mooi bewegen als een gitzwarte, maar het stamboek wil ZWARTE friezen, dus worden de andere niet opgenomen.

Dit bedoelde ik dus ook met die 1,60.

Maarja boeiend, zoek gewoon nar de dingen die je wilt van het paard en derest zie je vanzelf

Ja boeiend... :D

Ik wil niet diegene zijn die jou bubbel doet barsten, lieve SyhaxDesy... en je bent tenslotte ook nog maar elf... maar er klopt echt geen *piep* van hetgeen wat je hier allemaal plaatst, sorry!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:29

xx_Kelly_xx schreef:
Is het waar wat ShyhaxDesy zegt, dat wanneer een paard geen papieren heeft, niet mag starten? En heeft dit nog verdere problemen?

geloof maar niet teveel wat ze zegt, heeft niets met wedstrijden te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:29

SyhaxDesy schreef:
xx_Kelly_xx schreef:
Vraagje tussendoor: wat is het verschil tussen paarden wel of niet in het stamboek worden opgenomen en paarden met wel of geen papieren? Dat stukje snap ik nog niet helemaal.

Je kan problemen krijgen wanneer er iets gebeurt en de vee-arts nodig is en zolang ie niet ingeschreven staat mag je volgensmij ook niet op wedstrijd?

ook deze post klopt maar half.

Elk paard hoort gechipt te zijn en een paspoort te hebben. Hij mag nog geen meter vervoerd worden als het dat niet heeft. Het komt weinig meer voor dat ze geen paspoort hebben ( nog wel eens bij shetlanders). In het paspoort staan ook alle entingen.
En inderdaad als je op wedstrijd wil meot je ook ene paspoort hebben ( vanwege de entingen, en je vervoerd je paard dan ook )

Dat is iets anders dan het stamboek. Stamboek is niet verplicht, maar soms wel erg leuk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:30

Nee hoor dat is niet waar. Je paard moet wel een paspoort hebben maar papieren hoeven echt niet hoor

Irma_Maandag

xx_Kelly_xx schreef:

Natuurlijk niet. Dan komt er alleen op je startkaart bij je paard: vader: onbekend en moeder: onbekend te staan.
Wel moet ie gechipt en ge-ent zijn.
Wel moet je paard in bezit zijn van een paspoort, waarin al deze gegevens -en meer- in genoteerd staan.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 31-07-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

fokfanaat schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

geloof maar niet teveel wat ze zegt, heeft niets met wedstrijden te maken.

Precies, paard moet wel voorzien zijn van paspoort en chip, maar dit heeft niets te maken met stamboekpapieren!

quintyxoxo

MariekeB schreef:
Rare boeken heb je Syhax, mag ik even de titels ervan hebben ?

3 ben ik ervan kwijt maar heb ik gewoon onthouden (ik heb er dus zoveel omdat ik ze kwijtraak)
Maar de nieuwste heet gewoon 'Paarden encyclopedie'

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:31

xx_Kelly_xx schreef:
kristianneb schreef:
Ik denk dat je met KWPNers en Friezenal goed in de richting zit met waar je naar op zoek bent. Verder zou ik vooral naar her karakter kijken en een iets ouder paard nemen.

Veel succes met jullie zoektoch volgend jaar

Dankje. Maar is een KWPNer niet te iel voor mijn moeder of kan dat prima?

kwpners zijn wel sterk

ze kunnen ook en koets van 600 kilo trekken ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:31

MariekeB schreef:
Rare boeken heb je Syhax, mag ik even de titels ervan hebben ?
Als je even op bokt wiki kijkt zie je dat ze zelfs pas ster worden als ze boven de 1,58 zijn.

Sorry Kelly voor het off topic gaan.

De meeste paarden worden voor de keuring gebracht als ze 3 zijn, en als ze voldoen aan de stamboek kenmerken worden ze opgenomen in het stamboek.

Het zegt dus iets over hun bouw ( en soms ook kleur) en is heel belangrijk voor fokken.

Voor jou zou het je alleen wat houvast geven dat de bouw van het paard voldoet aan de stamboek eisen. en je kan vaak aan het keuringsrapport zien ( of het aantal punten) hoe goed deze in aanleg is. Naast de keuring door de dierenarts kun je daar dus wat aan hebben.

Geen must, iemand die veel van paarden weet kan ook kijken of de bouw van het paard geschikt is voor wat je ermee wil, en dan uiteraard een keuring door een dierenarts.

Maakt niet uit, we willen zoiezo iemand meenemen die qua bouw/gangen er meer verstand heeft als ons en ook weet of dit echt het geschikte paard voor ons is, die mensen kun je volgens mij zelfs inhuren? Daarbij willen we uiteraard, het paard laten keuren, kan een hoop ellende besparen.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:32

fokfanaat schreef:
ja voor iemand die niet precies weet waar ze het over heeft is ze vrij volhoudend.

Ik weet heel goed waar ik het over heb.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:33

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:

Ja en zo klink je ook echt ja

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:33

Sorry SyhaxDesy, maar je info klopt van geen kant. Komt over alsof je de klok hebt horen luiden......

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:35

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:

Dat komt misschien omdat je er zelf in geloofd.... maar er klopt echt helemaal niets van :n

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:36

Irma_Maandag schreef:
Sorry SyhaxDesy, maar je info klopt van geen kant. Komt over alsof je de klok hebt horen luiden......

Alleen door dat gedoe met die friesen zeggen jullie dat.
En dat met die wedstrijden dacht ik dat ze vroeg naar paspoort, heb ik dus verkeerd gelezen kom ik ook pas net achter.
En alle verdere info klopt wel degelijk ;)

fokfanaat

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:37

nou ja en dat trakehners super rustig zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:38

Over de Trakehner?

:n Ook niet... sorry!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:38

fokfanaat schreef:

Dat zijn ze, als je ze van een goede fokker koopt zijn ze wel degelijk rustig!
Ik rij op een merrie van 1,70 veel te hoog voor mij en die merrie is ook nog eens 4 en dan L1 terwijl ik nog B ben.
Ps de stal waar mijn pony staat fokt er al jaren in, rustig dat die beesies zijn!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:40

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:

Dat zijn ze, als je ze van een goede fokker koopt zijn ze wel degelijk rustig

En ze zijn niet geschikt voor de (sub) top?

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:41

Kaja schreef:
En ze zijn niet geschikt voor de (sub) top?

Geen idee wat sub top betekend

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:41

Stamboek-registratie; is enkel belangrijk wanneer je wilt gaan fokken.

Paspoort; bevat gegevens van een paard (identificatie), los van het stamboek. Het paspoort krijg je bij een paard dat je laat schetsen en/of chippen. Enkel het paspoort is nodig voor vervoer en rijden van wedstrijden.

Trakehners zijn bloedpaarden (sportpaarden) met veel Engels-volbloed in hun aderen. Deze paarden worden bij uitstek ingezet voor de military (maar ook andere takken van sport;)). Meestal geen slome donders dus. Wel maat, uithoudingsvermogen, bloed en wilskracht -in een bewerkelijke vorm gefokt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:42

Roosje911 schreef:
kwpners zijn wel sterk

ze kunnen ook en koets van 600 kilo trekken ;)

Trekken en dragen, daar zit een wereld van verschil in. Dat kun je niet met elkaar vergelijken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:43

En de Oldenburger dan? Ik ken ze enkel van het "plaatje"; mooie robuuste (sport-)paarden. Maar iemand ervaring met hun karakters? Zou dat iets voor de TS kunnen zijn? Hoewel ze ws ook flink €€€€ moeten opbrengen....