Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 02:50

Zoals ik al eerder gezegd heb, ik denk dat de belangrijkste factor de rijkunst van de ruiter is. Een goed gereden draver is zo fijn dat ze zelden verkocht worden. Maar een uitgekoerste draver is vrij goedkoop en word snel gekocht als recreatiepaardje, komen dan snel bij niet de meest handige ruiters terecht en worden niet correct dressuurmatig opgeleid. Die mensen lopen uiteindelijk tegen het 'heethoofd-zijn' van het paard aan, wat niet zo zeer de schuld is van het paard, maar van de combinatie. Paard wordt verkocht met een 'verhaal' en zo is het circeltje weer rond.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:20

Klopt wat RianneH zegt.
De schuld wordt veel te vaak bij de draver neergelegt, er wordt niet gekeken naar wie erop zit te rukken en plukken. Je moet ermee om kunnen gaan. Met rijden, maar zeker ook in de omgang.
Ik kan uit ervaring spreken. Wij hebben een draver merrie 9 jaar geleden gekocht die uitgekoerst was. Heeft veel op haar naam staan. Wij hebben er wel moeite mee gehad. Maar uiteindelijk hebben we toch M oefeningen meegepakt en +1 meter gesprongen. Het kan ook heel goed uitpakken ;)

melissa140

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:53

dat snap ik ook niet, waarom mensen geen draver willen.
ik heb ongeveer 1 jaar geleden een draver gehad, en die was echt top. :o

Miss_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:41

Ik heb zelf een draver. Ik vind dat een draver een top karakter heeft! De mijne is 4jaar en we trainen haar heel erg veer, ze springt al bijna moeiteloos aan in galop. Ookal heb ik ze nog maar anderhalve maand... Ik zou ze voor geen geld van de wereld meer willen missen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:44

danneke80 schreef:
Ik zie het steeds meer voorbij komen, vooral in EA advertenties. Mensen zoeken een bepaald soort paard, maar dan staat erbij, geen draver. Of er staat een leuk paard te koop, maar wanneer het een draver blijkt willen mensen hem niet meer.
Naar mijn idee (ik heb er zelf geen) zijn het best veelzijdige paardjes, die koel in het koppie zijn. Dus vanwaar het toch geen draver willen?

ik zou er zelf nooit een willen, maar dat komt meer door de gangen en omdat ik ze MEESTAL niet mooi vind!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:52

ik vind ze juist wel mooi.
Ik heb ooit es westernlessen gereden op een voormalige draver en jongens die had me een galopje zoooo zaaaaaalig!!!!!
Als je die niet kon uitzitten dan was je het echt zelf schuld!
Nee niks mis met dravertjes!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:03

funnyhorses schreef:
ik vind ze juist wel mooi.
Ik heb ooit es westernlessen gereden op een voormalige draver en jongens die had me een galopje zoooo zaaaaaalig!!!!!
Als je die niet kon uitzitten dan was je het echt zelf schuld!
Nee niks mis met dravertjes!

zo zie je maar weer dan meningen verschillen! :o
de een houd bijv van KWPN, Haflinger, Fjord of een draver!

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:08

Bij alle soorten rassen zitten er mooie en mindere mooie exemplaren tussen. Vind het onzin om je op 1 ras vast te prenten en om andere rassen uit et sluiten "Die zijn toch niet mooi"
Ik denk dat de rede is dat mensen geen dravers zouden willen. Is omdat het over het algemeen geen allround paarden zijn. De meeste blinken niet uit in de dressuur of springen. Terwijl ieder paard de basis (t/m het Z2 dressuur) zou moeten kunnen als het paard geen gebreken heeft.
Dus aan wie ligt het nou.. aan dravers of aan de mensen

Edit: Mijn draver waarvan mensen zeiden dat ze toch nooit wat zou kunnen. Heeft in haar jongere jaren M dresuur gelopen en kon ruim een meter springen. Zo zie je maar :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:19

ja maar een gekoerste draver (die ken ik alleen maar) loopt toch anders als een ander paard! ik heb al snel het idee dat er iets mis is met het lopen, maar dat komt omdat ze daarop zijn gefokt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:23

toch ken ik genoeg gekoerste dravers die het hartstikke goed doen onder het zadel.
Het zal misschien wel een extra uitdaging zijn voor de ruiter om er bijv.een dressuur paardje van te maken,maar met een beetje geduld kan alles.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:25

Het is al wat vaker uitgelegd, maar een koersende draver (of eentje die net uitgekoerst is) heeft geleerd lang te lopen.
Een correct dressuurmatig gereden paard loopt compact, iets wat niet direct natuurlijk is voor een draver, maar wel iets is wat te trainen valt.

Maar ik snap wel wat je bedoeld, ik vind mijn paard ook niet echt mooi wanneer ze als een echte harddraver de paddock door gaat :P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:27

ja en nee..
ik weet niet maar, een draver trekt totaal niet mijn aandacht qua rijden, misschien zijn ze in de omgang heel lief (wat andere rassen ook vaak zijn)..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:34

Ik heb zelf ook een dravertje inmiddels alweer 8.5jaar.
Helaas staat zij nu met een blessure op pensioen.

Je moet inderdaad met een draver kunnen omgaan. Mijn merrie kan heel heet zijn, maar is absoluut nooit gemeen, kan er kleine kinderen bij laten en op laten rijden daar let ze echt in de gaten waar ze lopen. Zelfde met me hond, hij gaat gewoon bij haar liggen en ze weet altijd waar hij ligt en zal nooit bewust die kant op lopen. Alle andere paarden op stal letten daar echt niet op. Als ze doorheeft en accepteerd dat jij de leider bent doet ze alles voor je, twijfelt ze aan je leiderschap neemt zij de leiding wel over. Ze wil altijd voor je werken, raakt gefrustreerd en wordt heel heet wanneer ze niet begrijpt wat je bedoel en doet dan alles eraan om je wel te begrijpen en is dan helemaal trots op zichzelf als het gelukt is, haha. Elk paard is anders maar denk dat veel mensen op hun mening van dravers terug komen als ze daadwerkelijk een draver hebben leren kennen, echt leren kennen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:35

Haha natuurlijk mag je er zo over denken. Kan je het nog iets meer onderbouwen?
Ik heb ook mn voorkeur kwa rassen hoor, ik ben iets minder fan van de haflinger :P Maar goed, zo heeft ieder zn ding :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:36

Om heel eerlijk te zijn vind ik ze gewoon niet mooi gebouwd... :+ Maar ik ben wel zo iemand die als het karakter leuk is toch wel overstag gaat.
Zelf is het echter absoluut niet wat ik zoek. Ik heb nogal een precieze voorkeur voor ras namelijk (wanneer ik eindelijk eens een eigen paard mag/kan aanschaffen dan) en dravers zijn echt heeeel anders. :)

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:43

Nemurin schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik ze gewoon niet mooi gebouwd... :+ Maar ik ben wel zo iemand die als het karakter leuk is toch wel overstag gaat.
Zelf is het echter absoluut niet wat ik zoek. Ik heb nogal een precieze voorkeur voor ras namelijk (wanneer ik eindelijk eens een eigen paard mag/kan aanschaffen dan) en dravers zijn echt heeeel anders. :)

Maar ze zijn echt niet allemaal het zelfde gebouwd toch?
Karakters zijn van goud, paarden gaan voor je door het vuur.
Dat mis ik soms bij andere rassen nog wel eens..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:48

Ik heb diverse dravers gereden en allemaal hebben ze heerlijke voorwaartse draf, als je dat eenmaal hebt mogen ervaren wil je niets meer anders.

Hier nog meer die de draf zo heerlijk vinden als je lekker hard mag gaan?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:59

Ik ken het vooroordeel en moet zeggen dat ik het vaak heb horen vallen:
"oh, maar dat is ook een dráver"
Dat is dan gebaseerd op een koersverleden, waar dravers (blijkbaar, volgens het vooroordeel dat ik ken) trauma's aan op zouden lopen waardoor ze moeilijker in de omgang zouden zijn.

Ik zeg zeker niet dat dat mijn mening is, heb geen kaas gegeten van dravers en koersen en geloof echt niet dat het er altijd slecht aan toe gaat, maar weet wel dat de vooroordelen die ik ken daar vandaan komen.

Ik heb één 'probleemdraver' meegemaakt, waarvan het baasje nauwelijks kwam. En als ze kwam deed ze vooral veel pluk- en trekwerk, want dan ging haar paardje zo 'mooi' lopen. Dat kun je het paard zelf dus absoluut niet kwalijk nemen.
Gelukkig ook veel leuke dravers gezien en juist heel positieve verhalen gehoord. Ik vind ze wel stoer, ook zeker wel knappe paardjes.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:01

daandriaan schreef:
Nemurin schreef:

Maar ze zijn echt niet allemaal het zelfde gebouwd toch?
Karakters zijn van goud, paarden gaan voor je door het vuur.
Dat mis ik soms bij andere rassen nog wel eens..

Nou, dat klopt zeker. Maar het ras dat ik dan weer het leukst vind heeft ook vaak gouden karakter. Het is alleen dat dat ras gewoon zo anders gebouwd is... (Gelder). En het is vooral inprenting hoor. Toen ik klein was had mijn opa er eentje, geweldig beest.
Dravers... tja er staat er wel eentje bij de manege waar ik rij die me wel aan een draver doet denken, die vindt het ook veel leuker om lekker hard te draven maar er kan zeker een galopje af als je het goed doet... lastig erin te krijgen.

En dat is echt een enorme schat! :o

Wat betreft "koersverleden" heb ik zoveel verhalen gehoord over hoe die beestjes een leuk thuis hebben daarna en iemand heel gelukkig hebben gemaakt dat ik daar geen vooroordelen over heb. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:06

Ik zou ook geen draver willen want ik vind ze (op een heel enkele uitzondering na wellicht) niet mooi. Dat ze erg kunnen verschillen qua bouw ontken ik niet, maar meestal herken je ze toch echt wel. Van dat collage met 20 paarden had ik 3 van de 4 niet-dravers er meteen uitgepikt, bij eentje twijfelde ik nog. Dat zegt genoeg hoop ik. Smaken verschillen nou eenmaal en gelukkig maar want anders werd het ook zo saai. Het belangrijkste is dat iedereen tevreden is met zijn of haar eigen paard! ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:09

Precies wat Goeroe zegt eigenlijk. Dank je wel voor de verwoording! :)

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:29

Ik heb een draver gehad, begonnen als onzekere ruiter, en zij fris en net van de baan.
Heb regelmatig staan huilen van ellende.
Ben op zoek naar instructie gegaan en uitgekomen bij Parelli.
Hier heb ik veel vertrouwen in dit paardje door gekregen, maar toch bleef ik denken dat ik niet álles durfde, vb over een hele grote vlakte keihard galopperen.
In het begin was ik doodsbang voor snelheid, later kon draven op het harde, me niet snel genoeg gaan.

Omdat ik altijd een fleempje twijfel voelde, heb ik haar na 7 jaar toch verkocht. Heb haar dus uit zien groeien tot volwassen paard.
Heb altijd tegen mensen gezegd als ze naar een paardje zochten, dat ze eens naar een draver moesten gaan kijken. Die karakters, die zijn van goud !

Zelf heb ik daarna een 19 jarige NRPS gehad, maar die had zo'n eigen karakter ... ik werd heel onzeker van hem.
Hij heeft nu een heel goed nieuw huis.

Ook is Bix erbij gekomen, onze 5 jairge Haflinger, heel lief, en grappig, en ik dacht dat ik al die positieve dingen wat ik bij die Draver had gehad, bij hem herkende.
Maar hij is een heel ander paard, en wat ik miste, en wat ik pas sinds enkele weken weet, is het sensibele van een draver.
Het zijn hele gevoelige ,maar vaak, coole paarden.

Ben dus juist bewust gaan rondkijken naar een draver en sinds gisteren wordt mijn landje weer opgesierd met (oa) Zvenska, een 4 jaar oude dravermerrie !

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:32

Ik zou ook geen draver willen omdat ik dressuurwedstrijden wil rijden. Een draver heeft een andere manier van bewegen dan bijv een KWPN-er en het kost waarschijnlijk meer moeite van mij en het paard, om de oefeningen goed uit te voeren.
Maar als je recreatief wilt rijden, dan lijkt me een draver geen probleem. Zeker niet omdat ze vaak goedkoop in aanschaf zijn.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:11

Nemurin schreef:
Nou, dat klopt zeker. Maar het ras dat ik dan weer het leukst vind heeft ook vaak gouden karakter. Het is alleen dat dat ras gewoon zo anders gebouwd is... (Gelder). En het is vooral inprenting hoor. Toen ik klein was had mijn opa er eentje, geweldig beest.
Dravers... tja er staat er wel eentje bij de manege waar ik rij die me wel aan een draver doet denken, die vindt het ook veel leuker om lekker hard te draven maar er kan zeker een galopje af als je het goed doet... lastig erin te krijgen.

En dat is echt een enorme schat! :o

Wat betreft "koersverleden" heb ik zoveel verhalen gehoord over hoe die beestjes een leuk thuis hebben daarna en iemand heel gelukkig hebben gemaakt dat ik daar geen vooroordelen over heb. :)

Maar je zegt het eigenlijk zelf al; Manege.
Kom op, sommige paarden hebben een best wel verleden en dan gaan ze naar de manege.
Wij worden ook gebeld of wij er 1 hebben voor de manege, no way.

Galopperen kunnen ze allemaal, wij hebben er hier in de 150 die we gehad hebben, er nog geen 1 gehad die het niet kon.
Vaak wordt het ze meer ''afgestraft'' om het zo maar te zeggen, daarom zijn ze ook zo onzeker met het galoperen.

DendroFleur schreef:
zou ook geen draver willen omdat ik dressuurwedstrijden wil rijden. Een draver heeft een andere manier van bewegen dan bijv een KWPN-er en het kost waarschijnlijk meer moeite van mij en het paard, om de oefeningen goed uit te voeren.
Maar als je recreatief wilt rijden, dan lijkt me een draver geen probleem.

Dan is het zowel eerlijk tegen over het paard als tegen de ruiter dat je geen draver neemt.
Mensen denken; Goh een draver is goedkoop, die kan dat vast ook allemaal wel.
Maar daar gaat gewoon wel wat meer tijd is zitten, en dat is meestal wat de mensen vergeten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:44

Ik vind dravers persoonlijk gewoon lelijk...