kruisingen zijn zonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruisingen zijn zonde

eens
39 (12%)
gedeeltelijk eens/oneens
105 (32%)
oneens
181 (55%)

Totaal aantal stemmen: 325

DDW1190

Re: kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:49

het Gelders paard is ook steeds meer in trek bij mensen..
en die hebben niet als fok doel om luxer types te fokken..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:53

Persoonlijk vind ik de arabofries nou niet echt een mooie kruizing. Het verschilt natuurlijk per paard, maar ik heb ook wel een paardje gezien dat totaal uit verhouding was. Een dun nekje, met een breed hoofd, slanke benen, maar wel een breed lijf. En ik denk niet dat dit de enige is.
Jullie hebben het wel over gelijke bouw van rassen, maar als ik naar de Arabier en de Fries kijk, zie ik niet ontzettend veel overeenkomsten. Friezen zijn over het algemeen veel zwaarder gebouwd en steviger. Arabieren zijn ranke diertjes, waarvan alles slank is..
Maar dat is mijn mening ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:56

Vjestagirl schreef:
De Gorilla's zijn ook niet ontstaan door Chimpansees met Organg Oetans te kruisen. Ze zijn ontstaan uit een oerpaard(je) wat zich verspreidde over wat toen nog Pangea was, en door splitsing van de aarde en verschillende klimaten en omstandigheden (Darwin) hebben ze zich aangepast en zijn ze veranderd in wat wij tegenwoordig rassen noemen.

Kruisingen blijven kruisingen, en geen ras...

Jij haalt ras met soort door elkaar :D Gorilla's, Chimps en Orangs zijn soorten, geen rassen.

Rassen kunnen uit mutaties ontstaan die mensen mooi vinden en doorontwikkelen, of bewust gekruist worden.
Zo is de Morgan uit één vaderdier ontstaan, maar is het Quarter Horse uit kruisingen Spaanse paarden (Columbus!) en Engels Volbloed ontstaan...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:07

ikzelf ben niet tegen kruisingen

Ben zelf in bezit van 1/2 paint en had me qua karakter geen beter paardje kunnen wensen.
Sommige vinden hem mooi, anderen niet...
Maar voor mij is het de knapste kruising ooit <3

Hij is qua kleur en bouw en vooral karakter alles wat ik zocht in een paard, oké, pony maar toch :+.
Dat had ik in een vol ras paard waarschijnlijk nooit tegen gekomen
Want dan had hij misschien onbetaalbaar voor mij geweest...
(staan foto's in mijn profiel van hem) :))

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:13

Maartje1990 schreef:
Even een 'stelling' erin gooien.

Kruisingen zijn zonde.

Eens of oneens? gedeeltelijk eens? en zoja hoezo?

Ik zelf vind kruisingen an zich niet zonde. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zoveel geld hebben en toch graag een leuk paardje willen, kruisingen zijn dan toch vaak wat goedkoper. Maar er zijn wel een paar uitzonderingen. Zo vind ik het bijvoorbeeld echt ronduit zonde om met haflingers te kruisen. Er worden jaarlijks vele jaarlingen/tweejarigen geslacht omdat er gewoon teveel haflingers zijn! En 'niemand' ze wilt hebben en dan zijn er mensen die nog eens kruisingen gaan maken ook! idem dito voor de papierloze haflingers echt zonde! terwijl zo'n stel mooie haflingers geslacht wordt! En daarbij, haflingers zijn niet zo'n hele dure paarden, dus je kunt een leuke haflinger hebben voor niet veel geld. Geen reden dus om te kruisen :)

Ik ben 't dus gedeeltelijk eens/oneens (het is maar net hoe je 't bekijkt)
`

NOU DAT BEN IK NIET HELEMAAL MET JE EENS.
wij hadden een erg goede haflinger merrie met papier en het eerste veulen wat wij er bij hebben gefokt was van een arabier.
prachtige en erg goede rijpony geworden met nrps papier.
het tweede veulen was wel van een haflingerhengst omdat de arabier teruggetrokken werd om te dekken om verder te gaan in de sport.
maar vond de combinatie fantastich.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:14

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens..
Ik vind het erg leuk om eens wat andere paardjes te zien dan normaal.. Er kunnen 'doelloze' kruisingen gefokt worden.. Maar dit gebeurd net zo goed met 'zuivere rassen'.

Wel vind ik het jammer van bv het friese paard. Deze worden steeds ranker en groter gefokt. Terwijl Friezen juist bekend staan om hun barokke bouw. (arabofries)

Zelf heb ik een kwpnxfries..
Dit is de keuze geweest van de vorige eigenaresse. Zij had de moeder van dit veulen, welke ernstig ziek werd. Dus wilde ze er nog een nakomeling mee fokken, zodat ze een aandenken aan de merrie zou hebben. Ze wilde alleen wel eens een ander paardje dan normaal. Tot de fokker bij haar om de hoek met een afgekeurde friese hengst aan kwam.
Ze mocht deze er op heben en moet een x bedrag betalen als er in een voorjaar een gezond veulen in de wei liep..
En toen kwam Snowflake..
Het is een ontzettend lieve en leuke merrie.
Is nu 2 jaar, dus nog lekker overbouwd.. Maar het wordt een grote meid..
Ze is nu 1.60 dus zal een grote dame worden ;)

22-01-10
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YFMIZSYA.jpg

23-03-10
http://img534.imageshack.us/img534/2858/dscf5043.jpg

Erg onduidelijk want het is met mijn telefoon gemaakt..
Maar hier een idee van haar bewegingen

http://www.youtube.com/watch?v=zHcEfp6v9Lk
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-03-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeeldingen in links gezet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:37

Moderatoropmerking:
Het is hier niet de bedoeling om paarden te showen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:49

Inney schreef:
Persoonlijk vind ik de arabofries nou niet echt een mooie kruizing. Het verschilt natuurlijk per paard, maar ik heb ook wel een paardje gezien dat totaal uit verhouding was. Een dun nekje, met een breed hoofd, slanke benen, maar wel een breed lijf. En ik denk niet dat dit de enige is.
Jullie hebben het wel over gelijke bouw van rassen, maar als ik naar de Arabier en de Fries kijk, zie ik niet ontzettend veel overeenkomsten. Friezen zijn over het algemeen veel zwaarder gebouwd en steviger. Arabieren zijn ranke diertjes, waarvan alles slank is..

Dat is niet het fokdoel van de AraboFries.
Bij het inkruisen met arabieren ging het er puur om wat meer hardheid en uithoudingsvermogen toe te voegen aan het ras.
Het doel was dus een paard te fokken wat er uitziet als een Fries maar met het uithoudingsvermogen, de benen en de rug van de Arabier. Daarom mogen AraboFriezen ook maar een beperkt aandeel aan Arabisch bloed hebben, het is niet de bedoeling het uiterlijk van de Fries te veranderen.
Omdat dit nog een erg jong ras is is het logisch dat je wat vaker minder mooie exemplaren aantreft maar dat wil niet zeggen dat die niet geschikt zijn voor de fokkerij.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:51

Ik heb het in zoverre met de stelling oneens, dat er inderdaad wel goed over nagedacht moet worden.

Ik heb zelf een Tinker x Quarter gefokt, maar voor mezelf. Hij is erg goed gelukt al zeg ik het zelf :-). Hij is inmiddels 7 jaar en gaat met me mee naar USA
Ik heb ook een paar kruisingen bijv paint x haflinger gezien ook leuke pony's geworden en ik weet dat er op bokt een kruising Fries x KWPN is die ook heel leuk is (al zou ik daar niet zo snel voor kiezen)

Ben het wel eens met eerder gezegd dat bijv de Friezen veel te luxe worden, grote elegante rijpaarden, niks barokke meer aan bijna en dat vind ik persoonlijk erg jammer. De keuze arab x fries kan ik om bovengenoemde reden wel begrijpen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:51

anneliesdj schreef:
Inney schreef:

Dat is niet het fokdoel van de AraboFries.
Bij het inkruisen met arabieren ging het er puur om wat meer hardheid en uithoudingsvermogen toe te voegen aan het ras.
Het doel was dus een paard te fokken wat er uitziet als een Fries maar met het uithoudingsvermogen, de benen en de rug van de Arabier. Daarom mogen AraboFriezen ook maar een beperkt aandeel aan Arabisch bloed hebben, het is niet de bedoeling het uiterlijk van de Fries te veranderen.
Omdat dit nog een erg jong ras is is het logisch dat je wat vaker minder mooie exemplaren aantreft maar dat wil niet zeggen dat die niet geschikt zijn voor de fokkerij.

Ik weet wat het doel was van de arabofries, maar het uiterlijk telt natuurlijk ook ;) En natuurlijk moet het nog wat verbeterd worden, maar de arabofries is volgens mij niet zo goed uit de verf gekomen als ze gedacht hadden. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:01

Tuurlijk telt het uiterlijk en als je weet wat ze voor ogen hadden weet je ook dat dat uiterlijk wat jij noemt niet de bedoeling is/was.
Of het gelukt is ga ik me niet aan wagen maar het zal nog veel verbeterd kunnen worden door selectief te fokken met wat ze nu hebben.
Je kunt ook niet in 10/15 jaar een nieuw ras fokken, dat is nogal naief.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:11

nou het ligt er een beetje aan waar je mee kruist maar over het algemeen ben ik tegen
ik vind als je fokt moet je het goed doen en proberen er een zo mooi rastypisch mogelijk veulen uit te fokken
en dan hoort naar mijn mening een kwpner op een kwpner (of iets wat er op lijkt bijv. een mooie duitser) een haf opeen haf ga zo maar door

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:53

En wat denk je wat een kwpn'er is dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 01:30

wat is een ras en wat is een kruising?

een haflinger, fjord. fries, welsh A (alleen met papieren) dan praat je over rassen, paarden die te herkennen zijn aan hun uiterlijk...
(deels) gesloten boeken...

dan heb je fokken en vermeerderen... en fokken kun je dan ook weer splitsen in gok maar raak voor een knaak en fokken met beleid en wel overdacht.

Hengst Sjaak van de buren op je merrie zetten omdat het niets kost is strak vermeerderen, dat wil niet zeggen dat het produkt niet leuk kan zijn, of lief, of bruikbaar...
en die produkten, want kruizinen zijn het niet, kunnen goedkoper zijn, maar dat hoeft niet.

Soms wordt er geen papier aangevraagd omdat het geld kostte, tegenwoordig maakt het niet zo heel veel meer uit, door het paspoort...

Kruizen moet meerwarde hebben, zo werden er engelse volbloeds gebruikt bij de warmbloedpaarden en ook arabische volbloeden...
de meeste warmbloedpaarden zijn kruisingen, ze hebben papieren maar echt een paard met raseigenschappen is het niet.
Je kunt maar zelden een KWPN-er onderscheiden van een westfaal of zangersheide, BWP-er.
Het verschil is dat het de afstamming geregistreed is.. en dat heeft meerwaarde voor de toekomst, geeft een verwachting.

Een fries X haflinger heeft weinig meerwaarde, tenzij de fokker een doel voor ogen heeft zoals men heeft met volbloed X fries, haflinger X volbloed. en zal dan ook structureel toegepast moeten worden... 1 kruising maakt geen soort/ras/type, vaak alleen maar voor de knip van de merriehouder.

ben ik tegen?
ik ben tegen vermeerderen, voor weloverdachte keuzes qua dekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 01:35

maar kijk, ik bijv. wil een veulen met m'n haflinger, die in 't stamboek is opgenomen etc. ik wil hiervoor ook een goedgekeurde hengst gebruiken en dit is uiteraard ook niet gratis en kost de nodige centjes. En dan zijn er mensen die even 'makkelijk' 't paard van de buren erop zetten! En dan is een goedgekeurdehaflingerhengst nog 'goedkoop' in vergelijking met sommige hengsten! dus ook dat vind ik zonde, zijn er mensen die echt moeite doen om iets 'fatsoendelijks' te krijgen en spenderen er echt geld in, en dan zijn er mensen die er 'gewoon' even een 'willekeurig' paard 'opgooien'

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 01:38

Maar Maartje, jouw fokproduct zal dan ook meer waard zijn. :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:05

De fokker van mijn paard heeft er wel degelijk over nagedacht. Hij heeft een goedgekeurde merrie die hij kruist met bonte KWPNers. Moet zeggen dat die van mij er heel mooi uit is gekomen, en groot (rond de 1.60). Hij krijgt dit jaar weer een veulen, dat wordt de 9e of 10e......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:06

Maartje1990 schreef:
maar kijk, ik bijv. wil een veulen met m'n haflinger, die in 't stamboek is opgenomen etc. ik wil hiervoor ook een goedgekeurde hengst gebruiken en dit is uiteraard ook niet gratis en kost de nodige centjes. En dan zijn er mensen die even 'makkelijk' 't paard van de buren erop zetten! En dan is een goedgekeurdehaflingerhengst nog 'goedkoop' in vergelijking met sommige hengsten! dus ook dat vind ik zonde, zijn er mensen die echt moeite doen om iets 'fatsoendelijks' te krijgen en spenderen er echt geld in, en dan zijn er mensen die er 'gewoon' even een 'willekeurig' paard 'opgooien'

Maar die van de buurman is dan nog steeds een rasloze kruising die maar een paar honderd euro waard is en jij hebt een raspaard met volledige afstamming dus bij jouw prijs kan een nul extra achter.
Je kunt zoiets wel zonde vinden maar zij dragen ook de consequentie's van het kruisen, zij vinden het misschien zonde dat jij zoveel geld uitgeeft aan een goedgekeurde hengst.

En daarnaast zijn er genoeg mensen die er heel goed over gedacht hebben en goede redenen voor hebben.
Uiteindelijk gaat het er bij het fokken om dat je een bruikbaar product krijgt, of je nu een raspaard hebt of een kruising, je hebt er niets aan als hij alleen maar mooi is. En een kruising kan evengoed bruikbaar zijn, of zelfs bruikbaarder, als een raspaard, dus vanuit dat oogpunt bekeken is 'zonde' helemaal niet aan de orde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:07

OKHannes schreef:
De fokker van mijn paard heeft er wel degelijk over nagedacht. Hij heeft een goedgekeurde merrie die hij kruist met bonte KWPNers. Moet zeggen dat die van mij er heel mooi uit is gekomen, en groot (rond de 1.60). Hij krijgt dit jaar weer een veulen, dat wordt de 9e of 10e......

Een goedgekeurde merrie? Watvoor ras mag dat dan zijn?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:09

Ik vind het zeker niet zonde..
Je ziet te vaak dat er in een bepaald ras (zoals de fries) te ver doorgefokt word.
Een kruising is vaak sterker.....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:31

Ik vind een goed doordachte kruising zeker wel meerwaarde hebben, zo zijn de beste rassen ontstaan. En als iemand een ondoordachte kruising maakt en er komt wat uit dat uit verhouding is, maar dat paardje een goed leven geeft en gewoon lekker met dat beest aan de slag gaan, wat is daar dan mis mee? Zo'n paard heeft daardoor echt geen minder paardwaardig bestaan. Kijk naar de Brumby's, die beesten zijn zo ontzettend uit verhouding, maar die leven prima daar hoor in Australië, 't is maar wat je onder 'paardwaardig' verstaat.

Er is op m'n werk een paardje dat velen zien als 'uit verhouding' (is een KWPN'er), ze heeft vrij korte beentjes in tegen stelling tot andere paarden en een lange hals, maar ik vind het een heerlijk paard en zou d'r zo kopen als ik het geld er voor had. Ik vind het een heerlijk gevoel als ik 'r bij elkaar krijg gereden en lekker nageeflijk gaat lopen, ze zit als een huis, heeft een prachtig glimmende vacht, is mooi bespierd, enorm uithoudingsvermogen en ik vind d'r karakter ook geweldig. Ze is dan raszuiver, maar 'perfect' is ze in de ogen van een sporter zeker niet. En voor een kruising kan net zo goed weer het tegenovergestelde gezegd worden.

Op ieder potje past een dekseltje :D En er zijn zat raszuivere paarden waar niks mee te beginnen is of die constant kreupel worden. Voegt dat dan wel wat toe?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:36

Ik heb een kruising haflinger x arabier en die is cooooooool, al zeg ik het zelf. _O-
Foto's heb ik in mijn profiel.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:39

Lijkt me dat sommige kruisingen voordelig kunnen zijn. (een hoop kruisingen met 'bloed' bijvoorbeeld).
Maar dat moet met zorg gedaan worden, niet elk ras kun je goed met elk ras kruizen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:59

anneliesdj schreef:
OKHannes schreef:

Een goedgekeurde merrie? Watvoor ras mag dat dan zijn?

Heb ik paar maal eerder al aangegeven...een haflinger.
En nogmaals, deze kruising is doordacht, niet alleen voor de kleur.
Groter en meer soeplesse dan haf, maar wel de stevigheid.

En nogmaals, hoe is de barok pinto (een recent erkent ras) ontstaan......;-)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:06

doe maar lekker kruisen. Niet van die doorgefokte beesten waar op ten duur meer gebreken aan zitten dan nodig. En je wordt op wedstrijden niet meer aangekeken van met wat voor vuilnisbak kom jij nou weer aanzetten :D