Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Vjestagirl schreef:De Gorilla's zijn ook niet ontstaan door Chimpansees met Organg Oetans te kruisen. Ze zijn ontstaan uit een oerpaard(je) wat zich verspreidde over wat toen nog Pangea was, en door splitsing van de aarde en verschillende klimaten en omstandigheden (Darwin) hebben ze zich aangepast en zijn ze veranderd in wat wij tegenwoordig rassen noemen.
Kruisingen blijven kruisingen, en geen ras...
Gorilla's, Chimps en Orangs zijn soorten, geen rassen.
.
Maartje1990 schreef:`Even een 'stelling' erin gooien.
Kruisingen zijn zonde.
Eens of oneens? gedeeltelijk eens? en zoja hoezo?
Ik zelf vind kruisingen an zich niet zonde. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zoveel geld hebben en toch graag een leuk paardje willen, kruisingen zijn dan toch vaak wat goedkoper. Maar er zijn wel een paar uitzonderingen. Zo vind ik het bijvoorbeeld echt ronduit zonde om met haflingers te kruisen. Er worden jaarlijks vele jaarlingen/tweejarigen geslacht omdat er gewoon teveel haflingers zijn! En 'niemand' ze wilt hebben en dan zijn er mensen die nog eens kruisingen gaan maken ook! idem dito voor de papierloze haflingers echt zonde! terwijl zo'n stel mooie haflingers geslacht wordt! En daarbij, haflingers zijn niet zo'n hele dure paarden, dus je kunt een leuke haflinger hebben voor niet veel geld. Geen reden dus om te kruisen
Ik ben 't dus gedeeltelijk eens/oneens (het is maar net hoe je 't bekijkt)

Inney schreef:Persoonlijk vind ik de arabofries nou niet echt een mooie kruizing. Het verschilt natuurlijk per paard, maar ik heb ook wel een paardje gezien dat totaal uit verhouding was. Een dun nekje, met een breed hoofd, slanke benen, maar wel een breed lijf. En ik denk niet dat dit de enige is.
Jullie hebben het wel over gelijke bouw van rassen, maar als ik naar de Arabier en de Fries kijk, zie ik niet ontzettend veel overeenkomsten. Friezen zijn over het algemeen veel zwaarder gebouwd en steviger. Arabieren zijn ranke diertjes, waarvan alles slank is..
Maar dat is mijn mening
. Hij is inmiddels 7 jaar en gaat met me mee naar USAanneliesdj schreef:Inney schreef:Persoonlijk vind ik de arabofries nou niet echt een mooie kruizing. Het verschilt natuurlijk per paard, maar ik heb ook wel een paardje gezien dat totaal uit verhouding was. Een dun nekje, met een breed hoofd, slanke benen, maar wel een breed lijf. En ik denk niet dat dit de enige is.
Jullie hebben het wel over gelijke bouw van rassen, maar als ik naar de Arabier en de Fries kijk, zie ik niet ontzettend veel overeenkomsten. Friezen zijn over het algemeen veel zwaarder gebouwd en steviger. Arabieren zijn ranke diertjes, waarvan alles slank is..
Maar dat is mijn mening
Dat is niet het fokdoel van de AraboFries.
Bij het inkruisen met arabieren ging het er puur om wat meer hardheid en uithoudingsvermogen toe te voegen aan het ras.
Het doel was dus een paard te fokken wat er uitziet als een Fries maar met het uithoudingsvermogen, de benen en de rug van de Arabier. Daarom mogen AraboFriezen ook maar een beperkt aandeel aan Arabisch bloed hebben, het is niet de bedoeling het uiterlijk van de Fries te veranderen.
Omdat dit nog een erg jong ras is is het logisch dat je wat vaker minder mooie exemplaren aantreft maar dat wil niet zeggen dat die niet geschikt zijn voor de fokkerij.
En natuurlijk moet het nog wat verbeterd worden, maar de arabofries is volgens mij niet zo goed uit de verf gekomen als ze gedacht hadden.
Maartje1990 schreef:maar kijk, ik bijv. wil een veulen met m'n haflinger, die in 't stamboek is opgenomen etc. ik wil hiervoor ook een goedgekeurde hengst gebruiken en dit is uiteraard ook niet gratis en kost de nodige centjes. En dan zijn er mensen die even 'makkelijk' 't paard van de buren erop zetten! En dan is een goedgekeurdehaflingerhengst nog 'goedkoop' in vergelijking met sommige hengsten! dus ook dat vind ik zonde, zijn er mensen die echt moeite doen om iets 'fatsoendelijks' te krijgen en spenderen er echt geld in, en dan zijn er mensen die er 'gewoon' even een 'willekeurig' paard 'opgooien'
OKHannes schreef:De fokker van mijn paard heeft er wel degelijk over nagedacht. Hij heeft een goedgekeurde merrie die hij kruist met bonte KWPNers. Moet zeggen dat die van mij er heel mooi uit is gekomen, en groot (rond de 1.60). Hij krijgt dit jaar weer een veulen, dat wordt de 9e of 10e......
En er zijn zat raszuivere paarden waar niks mee te beginnen is of die constant kreupel worden. Voegt dat dan wel wat toe? anneliesdj schreef:OKHannes schreef:De fokker van mijn paard heeft er wel degelijk over nagedacht. Hij heeft een goedgekeurde merrie die hij kruist met bonte KWPNers. Moet zeggen dat die van mij er heel mooi uit is gekomen, en groot (rond de 1.60). Hij krijgt dit jaar weer een veulen, dat wordt de 9e of 10e......
Een goedgekeurde merrie? Watvoor ras mag dat dan zijn?