Kruising HaflingerXDraver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Re: Kruising HaflingerXDraver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:20

Jeetje dit was niet bepaald mijn bedoeling om zoon topic te hebben. Ik heb geen geld voor een kwpn die een of andere bloedlijn hebt van janjottem. En ik zag hem gewoon en t is gewoon een super paardje! Ik hoop een foto te maken deze middag, ik ga weer even kijken, even rijden proberen.
het voelt net als de friezen boel, Mensen met kwpn en andere bloedkikkers zeiken de friezen meestal af omdat het 'karreknollen zijn' ik vind dit een beetje hetzelfde. Er zijn ook mensen die het minder hebben en óók al blij zijn met een kruising.

en ik ken dravers met een hele zachte aard, de koelheid van een haf dat maakt toch een hele mooie kruising?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:22

Melis, volgens mij zeggen sommige mensen toch ook absoluut niet dat je je leukste paard niet moet kopen? deze zeggen alleen denk heel goed na wat je wil, en of dit paard je daarbij verder kan helpen :) Zo ja, go for it... het is meer de reactie van sommige kruisingsliefhebbers, om ze even te bagataliseren, ookal reageren ze niet allemaal zo, die ervoor zorgen dat er zo'n strijd ontstaat in dit topic...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:23

Bij het KWPN, zijn trouwens ook paarden te vinden die veel minder bloedkikkers zijn hoor....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:23

__PSM__ schreef:
maar het is wel degelijk van belang om je ook even in de rest te verdiepen als je echt wilt weten wat je zowiezo kan met zo'n paard.

...

hoezo "kan?' met zo een paard.......
wat zou dit paard niet kunnen dan ivm zijn ras?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:24

__PSM__ schreef:
Melis, volgens mij zeggen sommige mensen toch ook absoluut niet dat je je leukste paard niet moet kopen? deze zeggen alleen denk heel goed na wat je wil, en of dit paard je daarbij verder kan helpen :) Zo ja, go for it... het is meer de reactie van sommige kruisingsliefhebbers, om ze even te bagataliseren, ookal reageren ze niet allemaal zo, die ervoor zorgen dat er zo'n strijd ontstaat in dit topic...

sorry maar ik denk niet dat het te maken heeft met dat alleen mensen met krusingen zo reageren
ik zelf ben van mening dat ik reageer omdat ik hier zoveel kortzichtige opmerkingen lees ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:27

Sorry hoor PSM maar nu ga je de mensen de schuld geven die voor de kruisingen opkomen.. vind het het erg raar als je de eerste reactie leest die op dit topic is gegeven.. dat haalt bloed onder je nagels vandaan..

TS, ik weet niet wat je met hem/haar wilt doen maar hij heeft al een hoop bereikt M2 + L Springen is erg netjes, zeker voor die leeftijd.. kan misschien zelfs doorgroeien! Ben wel erg benieuwd naar.. Denk er wel aan het moet klikken, wat ie ook bereikt heeft of hoe hij er ook uit ziet, het moet klikken.. maar dat weet je zelf denk ik ook wel als je geen goed gevoel hebt dan ga je toch niet weer terug.. Haha kan je nog steeds niet helpen aan zo'n soort kruising ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:29

Niks, een paard wat bereidwillig is kan alles :) Dat is nou net het mooie van ieder paard :) maar bij het ene paard gaat dat wel makkelijker dan bij het andere...

Inderdaad, dan kom je weer bij het bloed wat erin zit, zo kan het zijn dat bijv. een haflinger niet voldoet als jij voor jezelf hebt besloten dat je ZZ wilt starten... Ik geef het maar een gooi heh.. Als dit je doel is, waarom zou je dan voor een haflinger kiezen als dit doel misschien wel makkelijker te halen is met een Holsteiner...

ikdoemaarwat, kortzichtig op kortzichtig bots altijd, maar juist door er dan op te springen ontploft de boel... Iedereen geeft hier een mening, dat mag toch gewoon, ookal denk je er zelf anders over...

Stella, helemaal niet raar dat mensen zo op de eerste reactie springen, die is misschien wat onhandig geschreven, ben ik met je eens, maar om vervolgens 3 pagina's lang daarop te gaan reageren..... Daar help je niemand mee denk ik...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:29

Ik hoor alleen maar negatieve dingen zo, ik zou graag mensen willen hebben die wérken of zoon kruising hebben of iets in die weg. Niet mensen met kwpnertjes en een beetje een kruising met een draver gaan lopen afzeiken. natuurlijk moet ik ook de mindere kanten weten maar dit gaat te ver! En ik weet dat er minder bloedkikkertjes zijn, er is ook helemaal niets mis met de bloed paardjes, ik zou wensen dat ik er een had!
maar helaas kan dat niet want die lopen meestal flink op.

Stella: dankje! Ja ik moet eens even een foto maken van mn vriend :D Erg aparte kleur heeft ie.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:29

EN NU WEER ONTOPIC!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:30

XxStellaxX schreef:
Sorry hoor PSM maar nu ga je de mensen de schuld geven die voor de kruisingen opkomen.. vind het het erg raar als je de eerste reactie leest die op dit topic is gegeven.. dat haalt bloed onder je nagels vandaan..

TS, ik weet niet wat je met hem/haar wilt doen maar hij heeft al een hoop bereikt M2 + L Springen is erg netjes, zeker voor die leeftijd.. kan misschien zelfs doorgroeien! Ben wel erg benieuwd naar.. Denk er wel aan het moet klikken, wat ie ook bereikt heeft of hoe hij er ook uit ziet, het moet klikken.. maar dat weet je zelf denk ik ook wel als je geen goed gevoel hebt dan ga je toch niet weer terug.. Haha kan je nog steeds niet helpen aan zo'n soort kruising ;)

Ik wil alleen maar even zeggen dat ik helemaal niemand de schuld geef, iedereen moet kopen wat hij zelf wil, ik zou nooit een kruising kopen, maar het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat er van sommige kanten te veel op gesprongen wordt...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:33

__PSM__ schreef:
Niks, een paard wat bereidwillig is kan alles :) Dat is nou net het mooie van ieder paard :) maar bij het ene paard gaat dat wel makkelijker dan bij het andere...

Inderdaad, dan kom je weer bij het bloed wat erin zit, zo kan het zijn dat bijv. een haflinger niet voldoet als jij voor jezelf hebt besloten dat je ZZ wilt starten... Ik geef het maar een gooi heh.. Als dit je doel is, waarom zou je dan voor een haflinger kiezen als dit doel misschien wel makkelijker te halen is met een Holsteiner...

ikdoemaarwat, kortzichtig op kortzichtig bots altijd, maar juist door er dan op te springen ontploft de boel... Iedereen geeft hier een mening, dat mag toch gewoon, ookal denk je er zelf anders over...

Stella, helemaal niet raar dat mensen zo op de eerste reactie springen, die is misschien wat onhandig geschreven, ben ik met je eens, maar om vervolgens 3 pagina's lang daarop te gaan reageren..... Daar help je niemand mee denk ik...

waarom zou een haflinger geen ZZ kunnen starten dan?

kijk dat soort gedachte's is dus pas kortzichtig ;)

TS trek het je niet aan, koop gewoon wat jij leuk vind ,wat binnen je budget past en waar je verliefd op wordt
al is het een kameel ;)
lol in je sport is vele malen belangrijker dan presteren (al denken andere er nog wel eens hun zijne van)

gewoon doen wat JIJ wilt ;)
en kom maar lekker bij ons in het topic daarna om fiks te spammen ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:38

@Melis, oe ben wel benieuwd.. mijn kruising is in de zomer valk kleurig en in de winter (als ik hem niet scheer) diep donker rood.. als ik hem scheer is ie boven bijna zwart en onder geel en als zun haren er door komen dan wordt ie grijs geel.. tja heel apart.. maar wel leuk heb elk seizoen een ander paardje :P

laatste reactie op PSM, het zijn niet alleen de mensen met de kruisingen die zo reageren, ga het nu niet over 1 kant scheren, beide partijen helpen er aan mee..

hehe en trouwens ik ga voor de Z2 met mijn kruising en ik wil wedden dat ik het ga halen.. ben binnen een jaar naar het M2 gereden en weet 100% zeker dat ik sowieso de Z2 haal (niet binnen een jaar hoor, daar zijn we beide nog niet aan toe) en dat is dan ook het doel.. wie weet zeg ik als ik Z2 ben wel dat ie verder kan en probeer ik het ZZ licht te halen.. Al is dat niet mijn doelstelling hoor, ik ben blij met Z2 :P

over kruisingen/paarden gesproken ik ga nu achter mijn pc weg om eens even te trainen voor het 2 daagsconcour dit weekend!

Bokkert_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:42

Volgens mij vroeg TS om wat meer te weten te komen over deze kruizing, Niet over hele discussies weer, Zoals bokt ALTIJD doet, Dat verkloot altijd in iemands topic,

Misschien wilt ze wel helemaal geen ZZ Rijden,
We zijn niet allemaal Anky's.

Het enige wat ze vraag is, Info over deze kruizing..

Vind het weer zo jammer van dit topic.... blegh

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:44

Volgens mij worden er toch wat dingen vergeten in dit topic :D

Als de TS er op valt, het een gezond paard is en ze er een klik mee heeft dan is het een goed paard voor haar.
Wat het ras of de achtergrond ook mag zijn.

Op ieder potje past een deksel. Bij de ene is dat een warmbloed paard met topbewegingen, voor de ander is dat de leuke kruising met het ondeugende maar eerlijke karakter om lol mee te hebben.

Jammer dat de ene groep de ander veroordeelt en vice versa.
Dat is toch nergens voor nodig?

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:47

Als jij verliefd bent geworden op deze kruising zeg ik doen! Of ik nou kan zeggen dat ik er echter sta om rassen te kruisen is een ander verhaal (in dit geval ook niet aan de orde). Het is natuurlijk zo als je een kruising hebt, en stel het paardje blesseert zich, dan heeft het een stuk minder waarden als dat je een raszuiver paard hebt met een blessure omdat die dan eventueel nog wat kunnen betekenen voor de fokkerij. (ook daar zijn natuurlijk uitzonderingen op zoals ruinen, afgekeurde hengsten enz.) Maar ik ga er in dit geval niet van uit dat dat jou bedoeling is dus als jij het een leuk paard vindt, waarom niet?

Bokkert_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:48

Amanda schreef:
Volgens mij worden er toch wat dingen vergeten in dit topic :D

Als de TS er op valt, het een gezond paard is en ze er een klik mee heeft dan is het een goed paard voor haar.
Wat het ras of de achtergrond ook mag zijn.

Op ieder potje past een deksel. Bij de ene is dat een warmbloed paard met topbewegingen, voor de ander is dat de leuke kruising met het ondeugende maar eerlijke karakter om lol mee te hebben.

Jammer dat de ene groep de ander veroordeelt en vice versa.
Dat is toch nergens voor nodig?

Vind ik nou ook!
Het is maar net hoe hard je traint er voor ;)
Je ziet genoeg kruizingen in de Z

Zelfs Tinkers etc, Dus vind het een beetje bevooroordeeld.

TS, Ga jij lekker voor het paardje als jij je der goed bij voeld ;)
Jij moet er tenslotte mee rijden!

Ik spreek je wel als je grand prix rijd :P
Haha ;)

Succes.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:51

ikdoemaarwat schreef:
__PSM__ schreef:

waarom zou een haflinger geen ZZ kunnen starten dan?

kijk dat soort gedachte's is dus pas kortzichtig ;)

TS trek het je niet aan, koop gewoon wat jij leuk vind ,wat binnen je budget past en waar je verliefd op wordt
al is het een kameel ;)
lol in je sport is vele malen belangrijker dan presteren (al denken andere er nog wel eens hun zijne van)

gewoon doen wat JIJ wilt ;)
en kom maar lekker bij ons in het topic daarna om fiks te spammen ;)

Mijn gedachte is helemaal niet kortzichtig... Ik zeg nergens dat het niet kan ofzo, ik zeg alleen dat ik me voor kan stellen dat het voor bepaalde doelen toch makkelijker is om een ander paard te kopen... Er zijn vast haflingers die ZZ kunnen starten, vast fjorden die dat kunnen, maar er zijn niet veel mensen die dit niveau zelf ook aan kunnen... Zoals er al werd geopperd, sommige paarden hebben zoiets in het bloed zitten, dan zou het toch nog niet zo gek zijn om voor een KWPNer te kiezen....

Ik vind het juist heel knap dat er uit mijn reactie gehaald wordt dat ik zeg dat een haflinger geen ZZ zou kunnen starten, want in een eerder bericht had ik al getypt, dat ieder paard op zijn minst Z kan starten, en met de goede ruiter vast ook hoger :)

Nogmaals, als dit paard voor de TS aan haar doelen kan voldoen :) Ben ik de laatste die zegt dat ze het niet moet doen hoor :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:55

nogmaals, ik heb niks tegen kruisingen, al zou ik ze zelf niet snel kopen of fokken, hihi ookal heb ik een ruin :P

Is dit het paard voor TS, dan moet ze er vooral heel veel plezier mee gaan maken...

Nu ben ik er wel klaar mee, aangezien ik niks verkeerds probeer op te schrijven, maar er wel elke keer verkeerde dingen uit verdraaid worden...

TS, ik hoop dat je je droompaardje vind, want dat is het belangrijkste en dat gun ik werkelijk waar iedereen :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:00

Verder zijn KWPNers geen doorgefokte raspaarden. Maar het zijn allemaal kruisingen van verschillende warmbloeds gecombineerd met volbloed en (anglo)arabisch bloed.

Een kwpn is oorsspronkelijk ook een trekpaard! dus net zoeits als een hafje! ze zijn doorgefokt
voor de sport ook niet echt het ideale dus.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:08

OKHannes schreef:
s0173957 schreef:
Oké, blijkbaar verschillen we van mening in wat 'leuk' is.
Zo kan je ook een Duitse Herder met een Jack Russel kruisen omdat het 2 leuke rassen zijn...

Als je deftige sportprestaties wilt behalen (dus hoger als de B) zal je toch wel met een ander paard moeten afkomen.
Als je daarentegen gewoon een 'leuk' paard zoekt voor recreatie en zonder enige economische waarde maar waarmee je je even goed, of beter, mee kunt amuseren dan kan je zoiets kopen.
Maar voor sportambitie... vergeet het maar...

Maar, uiteraard, het is gewoon mijn mening en die is zeker niet zaligmakend...

Sorry dat ik het zeg, maar dit is wel een hele bekrompen mening. En dat zeg ik niet omdat ik zelf een kruising haf maal kwpn heb, maar omat ik menig kruising, haflinger, fjord, welsh cob of meer barokke paarden die snel als maaier worden afgeschreven, hoger in de sport heb zien lopen...dus hoger dan B, zeg maar gerust M (de halfbroer van mijn paard) of Z (of hoger).
Mijn paard is in korte tijd redelijk makkelijk door de vorige eigenaresse naar het L2 gereden en heeft springcapaciteit.
Het heeft met de capaciteit van het paard te maken en niet met het feit dat het geen luxe sportpaard is. Ik heb ook een aantal dravers heel best zien lopen in de dressuur en ken een haflinger die bv in de western in de sport op hoog niveau reining meeloopt. Als ie maar capaciteit en werklust heeft........dit zou jij als sportruiter moeten weten (en niet iedereen hoeft Z ambities te hebben)
Sorry maar hier wilde ik even op reageren. TS, volg je hart en gevoel.

Ben het helemaal eens met 0173957.
Wat is de meerwaarde van zo'n kruising?
Kruisen doe je, met verantwoorde partijen, om een ras of soort te verbeteren. Anders ben je
aan het vermeerderen zonder enige verbeterende toevoeging.
Jammer. Het is maar voor een ding goed en dat is voor de portemonnee van de verkoper.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:14

Johanna59 schreef:
[Ben het helemaal eens met 0173957.
Wat is de meerwaarde van zo'n kruising?
Kruisen doe je, met verantwoorde partijen, om een ras of soort te verbeteren. Anders ben je
aan het vermeerderen zonder enige verbeterende toevoeging.
Jammer. Het is maar voor een ding goed en dat is voor de portemonnee van de verkoper.

en wat is dat voor een aanvulling voor de TS dan :?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:01

Goh, als dit topic over mensen zou gaan... Stelletje rasisten ;) Let op: Knipoog!!!

Ik heb zelf ook een kruising gefokt; Draver x Quarter. Juist om het super werkwillende karakter en bouw van mijn merrie te mixen met hetzelfde wat deze quarterhengst had. Dus zeker meerwaarde voor mij!

Er is een prachtige buckskinhengst uitgekomen met een prachtige atletische bouw, perfect voor reining!

Dus TS, geniet gewoon van je diertje, waarschijnlijk een lekker stevig stabiel paard :D

De meeste paardenbezitters hebben een paard gekocht omdat het paard lief is en bij ze past. Niet omdat ze in hun achterhoofd hebben of het nog wel wat opleverd als ze het willen verkopen... toch?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:28

Jij fokt toch ook iets, omdat je daar iets aan over hoopt te houden... Dat is toch hetzelfde als een paard kopen, omdat je hoopt er iets aan over te houden...

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:39

He Eecee, jij ook hier! Gezellig.

Even op PSM reagerende en daarna ga ik alleen nog maar on topic (was nu al tussen de regels door): als er tussne neus en lippen door door mensen hier wordt gezegd dat kruisingen naar hun mening, omdat zij geen kruisingen in de sport zien die hoog scoren, alleen geschikt zijn voor de recreatie cq buitenrit, dan wordt ik daar heeeel pissig over. Dat vindt ik kort door de bocht (PSM dit is niet op jouw gericht).

Nog even los van de stevige kaken die goed tegen je gebruikt kunnen worden, heeft die van mij een sterk haflinger karakter....kan heel eigenwijs zijn en zijn zin willen doordrijven. Maar hij laat zich ook corrigeren en als hij lekker los laat in zijn lief met veel spiermassa, goed bewerken.

Je koopt iets omdat je verwachtingen hebt. In mijn geval is het lol met je knol waarmee het goed klikt.
En ja, ik rij ook wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 03-03-10 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:40

NienkeNiels schreef:
Een kwpn is oorsspronkelijk ook een trekpaard! dus net zoeits als een hafje! ze zijn doorgefokt
voor de sport ook niet echt het ideale dus.

Dat is beslist niet waar. Je had het zeeuwse trekpaard.. die heb je nog steeds.

Maar daar is de KWPNer niet uit voortgekomen.

Die is voortgekomen uit de Groninger en het Gelderse type. Dat waren al rijtypische paarden alleen zwaarder en minder luxe. Qua bouw totaal niet te vergelijken met een Haflinger.
Door inbreng van volbloed is het een luxe rijpaard geworden.

In mijn profiel kan je foto's zien van Gelderse paarden...die inderdaad niet raszuiver zijn omdat het geen ras is...maar een type wat nagestreeft wordt.

edit...een en andere weggehaald...was on-topic...maar zal zowiezo verkeerd uitgelegd worden
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-03-10 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt