Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.

Succubi schreef:Wat is de gebruikelijke stokmaat bij Curly's?
Welke kleuren zijn "gewenst"?
En zijn er hengsten die sterk hun genen vererven?
En is een tölt "gewenst" of een eis bij Curly's?
Sorry even een paar vragen achter elkaar, dat blijft een beetje in mijn hoofd zitten en heb ze er even uitgekwakt.
Maar ik ben zeker geboeid door het ras!

Kokopelli schreef:Succubi schreef:Wat is de gebruikelijke stokmaat bij Curly's?
Welke kleuren zijn "gewenst"?
En zijn er hengsten die sterk hun genen vererven?
En is een tölt "gewenst" of een eis bij Curly's?
Sorry even een paar vragen achter elkaar, dat blijft een beetje in mijn hoofd zitten en heb ze er even uitgekwakt.
Maar ik ben zeker geboeid door het ras!
bedankt voor jullie leuke reacties allemaal. Ik ben inmiddels in USA en jemig wat een land hebben we. Wist dat het veel was maar zooooveel. Die paarden hebben wahallah straks hier
Maar om op je vragen terug te komen
er zijn geen "gewenste kleuren" alleen is er uiteraard altijd voorkeur voor bepaalde kleuren als buckskin, grullo, etc
De stokmaat is tussen de 1.40 en 1.60
De tolt hebben ze niet allemaal en het is ook geen vereiste om in het stamboek te komen.
Er is een stamboek van de American Bashkir Curly horse (ABC registry) en een stamboek die alle rassen opneemt die krullen hebben. Dit kan dus ook bijv een Tennessee Walking Horse zijn die gekruist is met een Curly. Veulen heeft alle kenmerkan van een Curly dan kan het in dat stamboek, maar niet bij de ABC.
De hengsten worden getest of ze hyppallergeen zijn en de het DNA van de Curly hebben om het ras zuiver te houden.
Er zijn wel verschillende soorten krullen qua dichtheid dus dat zal per hengst (en ook in combi met welke merrie) verschillen, maar sommige hengsten geven altijd de dinchte volle krullen door.
Hoop dat ik zo een beetje al je vragen hebt beantwoord
":