Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:50

Ik begrijp niet zo goed wat er tegen is om een ras te verbeteren. Het KWPN paard is een ratatouille van rassen.
Of het nu een kruising met de arabier moet zijn of met een ander ras, wat zijn we haleluja over de prestaties wereldwijd van het KWPN ras, maar een fries zou niet ge upgrade mogen worden, want het ras moet "zuiver" blijven.

Nu is de arabo-fries (wat niet als een apart ras bestempeld zou moeten worden als ik mijn stelling zou aan nemen) aan de kaak gesteld in deze discussie, maar ik denk dat je deze discussie zou moeten voeren over alle rassen/stamboeken. Dan moet ik zeggen dat het kortzichtig is om te zeggen dat een fries geen "ander" bloed mag kruisen. Dan sta je in mijn ogen niet achter het verbeteren/de vooruitgang van je ras.

We eten allang geen zuivere aardappel meer en Bartje wilde ookal niet niet bidden voor brûne bôn'n!

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:57

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:12

stef schreef:
even over dat uithoudingsvermogen, het zal best een stukje aanleg zijn, maar is dit niet voornamelijk training? Een arabier die een jaar stil heeft gestaan hoef je ook geen endurance klasse 4 mee te starten, red ie echt niet

Het ging om de longinhoud. De Arabier heeft nu eenmaal een grotere longinhoud dan andere rassen.
Zover ik weet wilden ze dit er bij de Fries bij hebben.

Longinhoud is niet te verbeteren, conditie wel. Maar dan nog zal een Fries nooit hetzelfde uithoudingsvermogen krijgen als de Arabier.

Zet de Arabier en de Fries beide een jaar stil en kijk wie de beste conditie heeft ;)
Je moet geen appels met peren gaan vergelijken :n
Het is niet voor niets dat een Fries over het algemeen niet in de hogere klassen endurance loopt (uitzonderingen daar gelaten).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:46

milkystar schreef:
Is dit niet een verhaal in dezelfde strekking?
[RPA] Nieuw ras, de Barock Pinto!

Nee, dat is gewoon kleurtjes fokkerij in mijn ogen (en daar zit nog veel minder visie achter dan achter de arabbofries).

Verbeteren van een ras is niks op tegen, maar het hoeven niet allemaal KWPN'ers of NRPS'ers te worden? Ik vind dat je een ras ook kunt verbeteren zonder andere rassen in te kruisen; het duurt vaak wat langer, maar je kruist er dan niet legio andere (ongewenste) eigenschappen in tenminste. Bovendien bewijst de arabofries in mijn ogen wel dat het geen verbetering is...
Laatst bijgewerkt door Lante op 23-10-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mechelfan

Re: Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:05

Ik heb jarenlang een fries gehad, een zoon van Naen. Ouderwets gebouwd, 1.65m hoog. Superpaard.
M2 met wp onder het zadel, Z met wp voor de wagen. diverse marathons gewonnen en bij de veterinair aan het eind nooit problemen, hartslag en temp altijd goed.
Ik ben het er mee eens dat een fries vaak minder uithoudingsvermogen heeft, maar allround staat voor mij de Fries op 1.
Ik zie geen verbetering in de Arabofries. Als je een paard wil hebben om endurance te gaan doen, dan koop je toch een arabier ipv een Fries? Volgens mij zijn er genoeg rassen om uit te kiezen, zie geen toevoeging in deze kruising.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:35

Jildau schreef:
Mijn probleem is dat ik op mijn eigen na nog nooit een Arabo tegen ben gekomen. Ik had dus altijd het idee dat het een erg 'nieuw' ras is waar nog maar weinig van zijn. Ik heb voordat ik mijn Arabo ging rijden op Bokt gezocht naar topics op HAW of er iemand op een Arabo rijdt want ik wilde ze graag zien onder het zadel maar ik kan ze nooit vinden. Ben benieuwd of er nog meer mensen op Bokt zijn met een Arabo.

Nou ben volgens mij de eerste op Bokt nu die foto's van haar Arabo plaatst. ([ITP] Arabofries Valko ITP!)

Ik ben echt zó benieuwd of er meer mensen hier zijn met foto's van hun Arabo? Kennen jullie nog Bokkers met een Arabo?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:14

frisiangirl schreef:
Ach, is ja toch alles 1 bloedlijn...dus zoveel anders zal het veulen niet worden... :P

*grijns* sorry, misschien komt het een beetje over alsof de arabo voor mij een grap is, is het niet, maar het oude bestuur heeft ervoor gezorgd dat ik hen niet meer serieus neem. Ik fok met arabo´s, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere en betere paarden bestaan!

Is er eigenlijk nog een voorzitter?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:00

Voor zover ik weet is er nog steeds geen voorzitter....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:45

In het Showpaard, waar de Arabofriezen een aantal pagina's in schrijven, staat dat de hengst Dark Laes Z2 met 14 winstpunten zou zijn. Ik vind op internet zelfs op de eigen website van Stal Prooyen en ook in wedstrijduitslagen alleen maar Z1 uitslagen.
Alweer een voorbeeld van de onjuiste informatie die verspreid wordt door de Arabofriezen?

Dark Ynte heeft driekwart jaar nadat ze er al over schreven daadwerkelijk zijn debuut gemaakt in de ZZ licht in Emmen, en deed dit met 54.14 %.
Dat komt vast niet in een groot artikel.... :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:53

horseyfries: Toch ben ik wel benieuwd waarom jij je er zo gigantisch druk om maakt, dat je ook al een topic opent enzo terwijl je zelf fan bent van Friezen. Wat zal het jou dan uitmaken hoe de Arabofries het doet als je dat ras toch niks vind?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:54

Welk topic bedoel je?
Ik ben het gewoon zat dat ik allerlei mensen die wel een klokje hebben horen luiden door alle ingezonden artikelen van de Arabofriezen moet gaan vertellen waar de klepel hangt. Je wilt niet weten hoe vaak ik ondertussen te horen heb gekregen dat Friezen toch geen dressuur kunnen lopen want dat hebben ze gelezen en Arabofriezen lopen veel hoger in de dressuur want dat hebben ze ook gelezen, enz.enz.
Het werd zelfs zo erg dat toen Peter Spahn in de Hoefslag stond met een foto met Annichje fan Bokkum die Lichte Tour was gestart, iemand mijn vriend vrolijk vertelde dat er een Arabofries instond die Lichte Tour liep.

Toen heb ik definitief besloten dat het tijd werd om niet meer te denken "ach, laat ze maar roepen, wij weten wel beter", maar daadwerkelijk telkens als er onwaarheden verkondigt werden deze duidelijk te maken.
Ik houd niet van liegen en helemaal niet als en passant even het ras waar ik veel van houd de grond in wordt getrapt.
Duidelijk genoeg denk ik?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:05

De arabo friezen zijn niet zo breed gebouwd als de echte friezen. Waar ik op stal rijd worden alleen maar arabofriezen gefokt . Al heel veel jaren lang .
Der zijn ook echt speciale keuringen voor deze paarden.
Ik heb hier nog wat foto's van als iemand geinterseert is :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:10

Hoe kunnen ze heel veel jaren al Arabofriezen fokken als elk artikel zegt dat ze nog maar pas bezig zijn??
Iets klopt er niet......

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:20

Ik weet dat ze al heel veel jaren fokken . En ik weet dat ze arabo-friezen fokken .
Dus zal het nog eens navragen . Ik veronderstelde dat ze dan altijd arabofriezen hebben gefokt :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:45

horseyfries: Mijn excuses, ik dacht dat jij de topicstarter was. Sorry! Ik heb overigens nog nooit artikelen over ze gelezen, had uberhaupt nog nooit wat van Arabo's gehoord voordat de eigenaar van mijne ze ging fokken.

Wat ik wel raar vind is dat jullie Valko in dat andere topic mislukt vonden omdat hij te iel was enzo, en dat ik nu in mijn topic op ITP van mensen hoor dat het echt een Fries lijkt..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:21

Ik vind Valko ook op een Fries lijken, ik vind het alleen géén verbeterde Fries! Groot verschil! Hij is zwart, dus heeft hij best wat weg van een Fries, maar hij zou niet mijn keuze voor sportpaard zijn terwijl dat toch echt de bedoeling is van de Arabo's. Als zij betere sportpaarden zeggen te fokken, dan verwacht ik iets anders.

Lees jij geen Paardenkrant of Showpaard? Want daar hebben héél véél ingezonden artikelen van de Arabofriezenvereniging gestaan, met heel veel foute informatie.
Verder is er wel een verschil denk ik dat jij in noord NL zit en ik in België, omdat ze hier nog veel actiever waren, op paardennieuwssites en in landbouwbladen ook mensen bestookten met een reclamecampagne.
En op zich is met reclame niets mis natuurlijk, maar het wordt een ander verhaal als jij reclame maakt door iemand anders af te kraken. Volgens mij mag het wettelijk niet eens!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:29

Even mijn stukje van de vorige pagina gekopieerd...;

Het idee was 30 jaar geleden helemaal niet zo slecht. Kijk maar eens wat de friezen destijds presteerden, dat is een heel verschil met nu. Het probleem is dat in deze 30 jaar de friezen zich zo hebben verbeterd, dat een nu arabo op hetzelfde of zelf een lager niveau presteerd.

HF, ik geef je helemaal gelijk. Maar het is jammer dat de arabofries de dupe wordt van personen die leugens verspreiden. Ik zie nog steeds een goed paard in de arabofries, maar ik vergelijk ze niet met onze friezen. Ik ga ervan uit dat het fijne sportpaarden zijn (tenminste die ik fok :+ ).
Natuurlijk spam ik dan ook even met mijn merrie (V Dark Ynte), hier 1 jaar oud.

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:27

De paarden zijn net zoals bij alle andere paarden, gewoon leuk en plezierig om mee om te gaan, waarbij de één wat meer getalenteerd is dan de ander, zoals ook het geval is bij alle rassen.
Ik kan ook best begrijpen dat je trots bent op je eigen paard(en) hoor, daar is ook helemaal niets mis mee. Een leuk paard is een leuk paard, wat voor merk het ook is.
En ik zou het ook echt fijn voor je vinden als in de toekomst blijkt dat je er leuk mee kan rijden of mennen, iedereen die goed voor een paard zorgt verdient er dan ook gewoon lekker lol mee te kunnen beleven, wat voor ras of kruising het ook is.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:39

Amen.... _/-\o_ :D