Nieuw ras, de Barock Pinto!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:15

Adil18 schreef:
@Sterre: Hij staat/stond idd te koop! Zie net een advertentie uit de Pferdemarkt van december 2009...!

Stond er een prijs bij?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:41

Sterre schreef:
Adil18 schreef:
@Sterre: Hij staat/stond idd te koop! Zie net een advertentie uit de Pferdemarkt van december 2009...!

Stond er een prijs bij?

Nee.... ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:07

@ozzyke - ik kijk al langer als dat jij oud bent.een soort wat bestaat uit verschillende rassen, kan nooit een ras zijn. er is simpelweg geen uniformiteit. en geen doel, buiten de kleur.dit is een type , net als idd KWPN/NRPS.
bij de friezen word toch ook niet alles geregistreerd wat zwart is ?

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:10

spicegirl schreef:
@ozzyke - ik kijk al langer als dat jij oud bent.een soort wat bestaat uit verschillende rassen, kan nooit een ras zijn. er is simpelweg geen uniformiteit. en geen doel, buiten de kleur.dit is een type , net als idd KWPN/NRPS.

Hoe wil jij weten hoe oud ik ben, en wat heeft die reactie hiermee te maken?
Een ras ontstaat door kruisen, hoe kunnen immers alle rassen paarden honden wat dan ook ooit zijn ontstaan...als je kijkt naar geschiedenis van een hondenras bijvoorbeeld, zie je altijd welke rassen ervoor gebruikt zijn om dat ras te creeeren.
Maar goed dan is het voor jou een type, en voor mij een ras :(:)

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:14

Hier in de buurt nog twee, hier als 1,5 jarigen
Afbeelding
Afbeelding

Vanntje

Re: Nieuw ras, de Barock Pinto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:18

wow!! wat een mooi ras!!
Nu weet ik zonder twijfel wat voor ras ik wil :P
(niet dat ik een paard ga kopen/krijgen hoor haha)
Super mooi, helemaal weg(nu al) van dit nieuwe ras!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:21

en wat is de rasbeschrijving dan ? alles wat bont is, en niet ras-zuiver?
en een foto zegt een hoop ;) reacties ook trouwens..
en een ras word gefokt met een bepaald doel, of uit dieren die geschikt zijn voor dat doel.zo zal men nooit springpaarden willen fokken met een shet, of trekpaarden met een arab.en ja, in de loop der jaren ontstaat een ras, maar daar kan bij het begin nog geen sprake van zijn.dan kruis ik mn teckel met mn ridgeback (hond ) en noem het ook een ras.maar zo werkt het niet. en voel je niet zo aangevallen, ik zeg nergens dat een type minder is als een ras. het is alleen heel wat anders.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:17

Even terug lezen spicegirl, het zijn in bonte paarden met een hoog percentage fries bloed. Is op 1 van de eerste pagina's al eens genoemd, inclusief het minimale percentage fries bloed. Gewoon een bonte fries imo. Je vergelijking van een teckel met een andere soort hond vind ik een beetje vreemd trouwens. Hier gaat het om een bonte fries, niet om een shetlander x shire?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 03:03

een fries is per definitie niet bont, dus er zitten duidelijk 2 verschillende rassen in.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 03:09

fries x vuilnisbak (bont ) = barok pinto. of een fries x tinker, of een fries x paint.echt 3 verschillende paarden. maar alles kan een barock pinto zijn ?
oftewel alles bont, met een scheutje fries bloed. hoe kan het dan een ras zijn ? en hoe wil je het scheutje fries bewijzen als er nergens een papier achterzit ? dan moet je de eigenaar maar vertrouwen.plus dat alleen op kleur fokken geen goede zaak is..

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:00

Andersom, bedoel je, er moet 87% fries inzitten. Niets geen papier achter dus, er moet een papier achter zitten om te bewijzen. Ouders zijn dus gewoon bekend. En wie heeft het over op kleur fokken? Het is gewoon een fries met een kleurtje? Er wordt echt wel naar plus en minpunten gekeken hoor. Zoals ik al zei, lees even het hele topic (en dan vooral de rasbeschrijving en de links!!!) door.

Misschien is het handig om je eens in rassen te verdiepen, en dan met name het ontstaan ervan. Dan kom je erachter dat alle rassen wel ergens mee gekruist zijn. En met name de tinkers die je noemt bestaan relatief kort en raad eens? Het is een mix van diverse rassen, Arabier, Shire, Welsh, noem maar op.

Maargoed, we gaan oftopic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:24

tinker was voorheen ook een type. en ik heb me juist erg verdiept in het ontstaan van rassen, daarom weet ik wel dat tinker in het land van herkomst een scheldwoord is...een fries met een kleurtje kan niet. 87 % fries, betekend 13 % een ander ras.dan is het al geen fries meer.probeer jij maar eens een 87 % fries bij het FPS te registreren-lukt je niet. dus je bedoeld een fries TYPE.met een kleurtje.maar als die ander kant geen bepaald ras is ( paint/tinker/vuilnisbak ?) krijg je ook geen goede basis.een fries x paint ziet er heel anders uit als een fries x tinker.
bij honden, katten en zelfs kippen moet je een gedegen fokplan hebben, met doel, en ik dacht 10 generaties op papier, dan verschillende generaties uniformiteit, voordat je het zelfs maar mag aanvragen voor erkenning. omdat het bij paarden om een TYPE gaat, komt de erkenning eerder.een beetje een wat ze in duitsland al een paar jaar doen-BP- maar daar gaat het ook om een type. in de VS hebben ze ook de pinto, met verschillende types , maar daar heb je veel registratie -"stamboeken "

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:34

Mijn kwpn heeft 43% engels volbloed, is hij nu ook geen kwpn meer?

Weet je wat, je hebt helemaal gelijk, nu tevreden? Mooi, dan kunnen we weer ontopic gaan.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:42

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 25-01-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links gezet, geen foto's quoten svp

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:35

spicegirl schreef:

Dan bestaan er dus geen rassen...Vertel mij eens welk bloed nog zuiver is, behalve dat van de Arabieren misschien... ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:39

spicegirl schreef:
fries x vuilnisbak (bont ) = barok pinto. of een fries x tinker, of een fries x paint.echt 3 verschillende paarden. maar alles kan een barock pinto zijn ?
oftewel alles bont, met een scheutje fries bloed. hoe kan het dan een ras zijn ? en hoe wil je het scheutje fries bewijzen als er nergens een papier achterzit ? dan moet je de eigenaar maar vertrouwen.plus dat alleen op kleur fokken geen goede zaak is..

Daarom de verschillende klasses....mijn god Spicegirl...anders lees je eerst de site van de barockpinto normaal door voordat je oordeelt...

En dan nog wat, de Barockpinto is al een vrij oud RAS. Dit stamboek is nieuw, maar de barockpinto's lopen al veel langer op deze aardkloot rond. Hier in Dld bijv. fokken ze er al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:41

Zelfs het friese ras is jaren geleden gerkuist met ander bloed voor verfrissing van het ras dus dan is zelfs het friese ras geen ras meer omdat er mee gekruist is maar ze komen wel in het stamboek omdat ze als fries gezien worden????
Dan vind ik dat ook vreemd.... Ok het is nu misschien wel weer fries op fries maar in het verleden werd het met andere rassen gekruist en ook die kwamen in het stamboek????

Dan kun je de fries ook niet een zuiver ras noemen.(ik vind overigens van wel hoor maar goed)

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:28

spicegirl schreef:
en wat is de rasbeschrijving dan ? alles wat bont is, en niet ras-zuiver?
en een foto zegt een hoop ;) reacties ook trouwens..
en een ras word gefokt met een bepaald doel, of uit dieren die geschikt zijn voor dat doel.zo zal men nooit springpaarden willen fokken met een shet, of trekpaarden met een arab.en ja, in de loop der jaren ontstaat een ras, maar daar kan bij het begin nog geen sprake van zijn.dan kruis ik mn teckel met mn ridgeback (hond ) en noem het ook een ras.maar zo werkt het niet. en voel je niet zo aangevallen, ik zeg nergens dat een type minder is als een ras. het is alleen heel wat anders.

Ik voel me niet aangevallen, kan me alleen ergeren aan beterweters, die zich niet eerst verdiepen in waar dit topic over gaat, en maar iets lopen roepen. Maar duidelijk is dat we beide 2 verschillende meningen hebben dus laten we het daar maar bij :Y)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:11

Ik twijfel er niet aan dat jullie beter op de hoogte zijn van het fokdoel van het Barockpinto Studbook, maar ik snap ook goed wat spicegirl bedoelt. Als je puur kijkt naar de foto's die in dit topic geplaatst zijn dan zie ik daar ook geen ras in, de enige overeenkomst tussen de paarden is dat ze allen bont zijn. Daarom is het misschien goed dat het stamboek er nu is, zodat er wat meer uniformiteit komt en de Barockpinto na verloop van tijd ook als zodanig te herkennen is.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 05:49

Leuke paarden hoor. Ik blijf maar dromen weet toch dat het hier in Australie niet geef :\ Echt heel mooie!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:12

Citaat:
Ik twijfel er niet aan dat jullie beter op de hoogte zijn van het fokdoel van het Barockpinto Studbook, maar ik snap ook goed wat spicegirl bedoelt. Als je puur kijkt naar de foto's die in dit topic geplaatst zijn dan zie ik daar ook geen ras in, de enige overeenkomst tussen de paarden is dat ze allen bont zijn. Daarom is het misschien goed dat het stamboek er nu is, zodat er wat meer uniformiteit komt en de Barockpinto na verloop van tijd ook als zodanig te herkennen is.

dat ben ik met je eens, maar er zijn wel 3 klassen, die van
Klasse 1: 75% of meer Fries bloed
Klasse 2: 50 - 74.99 % Fries bloed
Klasse 3: 25 - 49.99 % Fries bloed

dus je snapt dat een bp van 25% er anders uitziet dan die van 75% of meer.

en om nog even terug te komen op een eerdere opmerking dat alleen op kleur fokken geen goede zaak is, dat ben ik absoluut met je eens, maar je kan er naar streven om zwart bont te fokken, maar er zijn nu ook bruinbonte en zwarte hengsten die je kunt gebruiken, om zo een goed mogenlijk paard te fokkenl, maar je kunt ook gewoon een kwpn-er gebruiken en dan uiteindelijk met een mooi zwart/bont velletje, maar dat is echt nog toekomst.
tot 2015 is deze procedure zo.
het stamboek is net begonnen en ergens moet je toch een begin maken.

binnenkort is de eerste hengstenkeuring en ik ga er van uit dat de keuringcommissie verstand van zaken heeft, en niet alleen naar de kleur kijkt maar naar het hele paard en hoe het in hun fokdoel past

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:24

opisop_shop schreef:
Ik heb ook een bonte fries, wil nog steeds eens gaan kijken of ik hem kan laten opnemen in het stamboek :)
Wat zijn daar de kosten eigenlijk van in totaal voor een ruin?

Dus hij zou een klasse 2 zijn, aangezien hij 50% fries is (moeder).
Zijn moeder is bekend, vader onbekend.

Iemand er verder nog verstand van? :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:25

Wat ik wel raar vind van het stamboek;
In eerste instantie wilde zij niets wat Tinker bloed erin hebben en nou mag dat wel naar keuringen, of lees ik het nou helemaal verkeerd...

Ik heb zelf bp veulen, zijn moeder mocht ook bp merrie worden maar zij heeft toch een vleugje tinker gezien paps dat is en niets aan Fries bloed want haar moeder is engels volbloed

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:33

Citaat:
Wat ik wel raar vind van het stamboek;
In eerste instantie wilde zij niets wat Tinker bloed erin hebben en nou mag dat wel naar keuringen, of lees ik het nou helemaal verkeerd...

dit volgende staat bij hun op de site:
Kan ik met een tinker in het BP stamboek.

Nee. Het BP paard is een combinatie van Fries en warmbloed. Het moet minimaal 25% Fries bloed hebben en maximaal 87.50%.

maar ik heb al eerder geschreven dat ik het inderdaad raar vind dat die van jou opgenomen wordt in het stamboek (voorboek geloof ik toch?)
leuk voor jou, maar raar van het stamboek

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:39

inderdaad, in het voorboek

op bp site staat ook:

Alle hengsten die een bijdrage kunnen leveren aan ons fokdoel kunnen gekeurd worden.

Wij zijn op zoek naar BONTE hengsten met of zonder Fries bloed! of hengsten met extra kwaliteit (met Fries bloed) met eventueel aftekeningen.