Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heavenley

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:18

kan niet bewijzen dat er dartmoor bloed in zit en de foto`s zijn wel mooi maar mischien niet heel duidelijk kwa exterieur
maar idd wel een hele leukeerd al zeg ik `t zelf...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:11

Prince promoot het stamboek in elk geval goed. Een nieuw clubgenootje bij ons heeft nu ook een Dartmoortje. Fedo heet hij. Mama vond onze Prince zo gaaf, dat ze voor haar dochter persé ook een dartmoortje wilde hebben. Dit is een B-tje, ook een echt leuk beestje. Hij deed het voor een eerste clubles al heel verdienstelijk.

Een groter compliment kun je niet krijgen om je pony hè? Dat ze n.a.v. hem ook kiezen voor een Dartmoor.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:58

Wat een leuke pony! Mooi kleurtje ook.
Een zuivere Dartmoor zal het denk ik ook niet zijn. Ik loop nog niet lang bij de Dartmoors rond (enkele jaartjes) maar wat ik op de keuringen heb gezien is over het algemeen wat ranker en hoger op de benen. Vooral hier in NL, in Engeland zijn ze zwaarder en meer een beetje zoals deze pony. Volgens mij maken ze in NL overal langzaam sportpony's / kleine paardjes van, jammer van die lekkere stevige beentjes en botjes. Verder hebben Dartmoors zeker een kleiner hoofd (daar herken ik ze tegenwoordig vooral aan) en ze zijn wel nog ietsje groter (rond 1.20m). Wat natuurlijk wel zou kunnen, is dat het een kruizing Shetlander x Dartmoor is. Die kruising schijnen ze vaker te doen. Maar kruisingen geven vaak bijzondere verschijnselen, dus het zou dan ook nog een Welshkruising kunnen zijn. Als je het zeker wilt weten zal je een DNA-test moeten doen. En Shetlanders kunnen soms ook goed springen, dus als je het mij vraagt erg moeilijk te bepalen. Maar speculeren en fantaseren is altijd zo leuk :-D dat vind ik het leukste aan kruisingen!!! En dat is wat dat betreft saai aan raszuivere pony's. Thuis hebben wij ook 4 bastaardhonden en steeds kom ik weer een nieuw hondenras tegen dat er 'vast en zeker' in zit.. haha.
Veel plezier ermee!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:11

heavenley schreef:
he luitjes..
was even wat meer info over de dartmoor aan `t vinden dus kwam hier terecht
ik heb vorige week een leuke a pony /grote shet gekocht..
zonder papieren enzo
maar vind mijn beestje sprekend op dartmoor lijken
kwa karakter beweging e.d

Leuke pony! Maar voor een Dartmoor echt te grof.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:17

Ik vind Dartmoors geweldige pony's :D die van mij is een halve Dartmoor (moeder was er een). :) De vader is helaas onbekend, maar je kunt haar moeders trekjes er wel duidelijk in zien. Geweldige beestjes, alleen ergens wel jammer dat ze vaak zo klein zijn!
Op mijn manege staan twee volle Dartmoors, ontzettend leuke paardjes allebei. En zeer in trek bij de jongere kinderen. :D Ze halen de meeste lachwekkende streken uit in de les, zo schattig ook om die kleine ruitertjes op die kleine pony'tjes te zien.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:13

Ik kon het Dartmoorbloed ook al niet herkennen. Ik zie dat ik het er niet bij heb geschreven. Maar desondanks is het een leuk beest!

Ja, Dartmoors zijn leuk. In Portugal komt een ras voor wat aan dezelfde eisen moet voldoen als de Dartmoor, maar dan gaan ze volgens het stamboek tot 1.30 m. Eén bokker heeft er één van 1.35 m. Die zou ik dan weer als opvolger overwegen. Of een PRE natuurlijk. Die hebben we al staan en laten we eerlijk zijn. Die PRE van ons is ook een geitenbreier!

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:24

idefix4 schreef:
Ja, Dartmoors zijn leuk. In Portugal komt een ras voor wat aan dezelfde eisen moet voldoen als de Dartmoor, maar dan gaan ze volgens het stamboek tot 1.30 m. Eén bokker heeft er één van 1.35 m. Die zou ik dan weer als opvolger overwegen. Of een PRE natuurlijk. Die hebben we al staan en laten we eerlijk zijn. Die PRE van ons is ook een geitenbreier!

Hoe heet dat ras daar in Portugal dan? Is dat ook Dartmoor of heet het anders? Ik wordt er toch wel nieuwsgierig van ;-).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:07

Garrano. ;)
Net wat meer barok over het algemeen, en natuurlijk een wat groter maatje. Maar ook hele sterke pony's :) en in tegenstelling tot Dartmoors hebben ze vaak ook extra gangen net als bijv. IJslanders. Ik vind ze zelf geweldig, ook door het maatje. Maar ik ben ook IJslandergek en dol op PRE's, dan is dit best een leuke combinatie.

Afbeelding

Juangi @ Bokt heeft er idd eentje geïmporteerd, die staat niet ingeschreven bij het stamboek omdat hij te groot is dacht ik. :j
[ITP] Gave Garranopony op weg naar de zee!

Overigens is de pony op de vorige pagina zeker geen Dartmoor :n eerder een grote maat Shet. Misschien een kruising. Leuk is hij wel!

En dit zijn trouwens de twee Dartmoors van m'n manege. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:24

Die Garrano is echt helemaal te gek!!! Nooit van gehoord. Ik vind barokke paarden supergaaf, door de uitstraling en het bloed. En dat gecombineerd met Dartmoorstandaarden, wauw!! Maar hij heeft ook wel wat weg van een IJslander inderdaad (het hoofd), zou dat er ook in zitten? Op Curacao rijd ik wel eens op Paso Fino's (gangenpaarden met korte snelle tölt, net naaimachines), die stammen ook af van Spaans bloed, dus die extra gang kan van het barokke bloed komen, maar mssn ook van IJslanders? Ik ga gauw eens die boktpagina nalezen. Het klinkt als een droom. Ik heb er denk ik de goede maat voor. Ik ben maar 55 kg alleen mssn ietsje te lang (1.72m). Ik houd niet meer van grote paarden.
Maar goed, binnenkort toch geen nieuw paard erbij want die Dartmoor van mij wordt straks 3 (wat gaat de tijd hard, ze was net nog zo klein!) en daar heb ik het druk genoeg mee.

Die manegedartmoors zijn heel mooi en ze zien er fantastisch uit! Niet op alle maneges worden de paarden zo goed verzorgd. Mooie foto's ook. Op welke manege staan ze?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:59

Hmm echt IJslanderbloed lijkt me sterk... misschien ooit, lang geleden voor er echt verschil zat in die rassen. Ik dacht zelf dat Garrano's dicht bij de Sorraia staan en voorouders zijn van de PRE. En daarbij zijn ze natuurlijk gekruist met Keltische rassen, daartoe behoort ook bijv. de Exmoor. Het zijn echt nog een beetje "oerpaardjes", waartoe de IJslander ook behoort, misschien dat er daarom wat gelijkenis in zit qua uiterlijk. Ze worden tegenwoordig wel veredeld met Arabisch (Berber) bloed.
En vergeet niet dat vroeger praktisch alle paarden extra gangen hadden ;) het is alleen niet handig voor oa de dressuur, dus het wordt eruit gefokt.
Lusitana @ Bokt importeert ze (ook die van Juangi), ze zijn ook helemaal niet duur! Je kunt haar even contacteren mocht je echt interesse hebben. Of even in dit topic kijken: [RPA] Garrano eigenaren gezocht.
Overigens zijn ze ook heel sterk, in Portugal rijden er gewoon volwassenen op.

Pony's staan op Equito, worden zeker goed verzorgd. :)

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:08

Ja dat is waar ook van die extra gangen. Dan zit er inderdaad geen IJslanderbloed in, na het zien van de foto's van de Nederlandse Garrano dacht ik dat al niet meer, daar zijn ze veels te fijngebouwd voor. Ze doen denken aan de bergpony's die ik van Zuid-Amerika ken. Ook zo mooi fijn gebouwd soms, oersterk, harde hoeven en erg smal gebouwd. Heerlijke beesten. Maar deze heeft dus Exmoorbloed! Aha! Dat is een link met de Dartmoor! De Dartmoor is nauw verwand aan de Exmoor, en heeft bloed van de Arabier, Shetlander, Welsh, Fell, en ik dacht ook van de Hackney. (Andere bokkers, correct me if I'm wrong!).
Wat cool dus die Garrano! De perfecte combinatie van sterke pony en ander mooi bloed.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:11

Ach we spreken van tijden terug en natuurlijk zijn bijna al die rassen aan elkaar verwant en veel is veredeld :) maar je ziet bij de Garrano zijn barokke bloed wel goed terug. Vind het zelf erg leuke beestjes, heb er nu alleen echt geen geld/tijd voor. :7
Zo smal zijn ze overigens niet volgens mij... ze zijn juist best stevig. Kijk maar naar wat Lusitana te koop heeft staan (in haar profiel). :j Smalle benen en kleine hoeven hebben ze wel.

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:44

Wie kan mij helpen met de afstamming van een merrie?
Staat een merrie hier in de buurt te koop en ben zelf bij het dartmoor nog te 'groen' om haar afstamming goed (genoeg) te kunnen beoordelen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:50

Brand los dennis ;) misschien dat ik je kan helpen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:37

Die ene Dartmoor heeft voor het ras te veel wit... Daar werden we bij Prince op gewezen. Prince is meer raszuiver door zijn enorme mooie karakter! haha. Maar idd plaatjes!

Zo'n Garrano zie ik er toch echt nog wel eens van komen. Ze ogen rank en dan zo'n bos manen... 3> Maar een 2e dartmoor zou ik ook wel zien zitten. Kunnen onze meiden samen op pad! Sabrina is nu al druk om Michelle te overtuigen ook te gaan ponyrijden. Ze wil als zij te groot wordt voor Prince, hem absoluut niet kwijt. Wat een zorg hè? Voor een 7-jarige. Prince heeft nog zeker 5 jaar pret met Sabrina en dan zien we wel weer. :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:24

Fiffill schreef:
Ach we spreken van tijden terug en natuurlijk zijn bijna al die rassen aan elkaar verwant en veel is veredeld :) maar je ziet bij de Garrano zijn barokke bloed wel goed terug. Vind het zelf erg leuke beestjes, heb er nu alleen echt geen geld/tijd voor. :7
Zo smal zijn ze overigens niet volgens mij... ze zijn juist best stevig. Kijk maar naar wat Lusitana te koop heeft staan (in haar profiel). :j Smalle benen en kleine hoeven hebben ze wel.

Afbeelding

Ze zijn inderdaad behoorlijk stevig gebouwd, niet als een ijslander, ietsje ranker. Die van mij was in dat topic ook smaller omdat hij behoorlijk schraal naar Nederland kwam. Hij is aan de voorkant wel wat smaller, maar heeft een stevige nek en buik. Er zit in de Garrano ook iets van arabier, dacht ik. Daarom zijn ze ranker dan een ijslander.

Wat leuk dat de Garrano word genoemd, zijn niet zo bekend.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:59

Als ik zo de bouw bestudeer van dit ras, zijn het wel echte bergpaardjes en springen zullen ze ook niet moeilijk vinden? Zonder meer een charmante verschijning! Straks delft de Welsh nog het onderspit! Op onze club is het tussen welsh en Dartmoor dankzij Fedo al fifty-fifty. haha. Prince heeft het ras daar goed gepromoot.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:18

Zoekt er nog iemand een ontzettend leuk en lieve Dartmoormerrie? Ik weet er nl. een te koop!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:35

KAn iemand mij meer info geven over de Dartmoor?
Geschikt om mee te mennen?
Ben op zoek naar een fijne menpony, mag nog jong zijn, veulen of jaarling.
Merrie of ruin (hengst) maakt me niet veel uit.
Aan welke prijsklasse moet ik denken?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:36

Het zijn zeker prima menpony's :j prijs kan ik je niet zoveel over vertellen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:09

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:51

Als menpony zou ik de dartmoor ook aanraden. Prince heeft één keer in een menset gelopen, maar hij was toen al 10. Iets te oud om het te leren? Ik heb er geen ervaring mee. Maar ze zijn gefokt voor de mijnen hè? Kolen naar boven trekken! Dus voor mennen zijn ze absoluut geschikt. Als ze schrikken blijven ze ook meestal staan. In hun habitat konden ze in het moeras terechtkomen als ze gingen rennen. Dus bedachtzaamheid is een talent van ze.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:00

Ik heb dan wel een halve Dartmoor, maar die heeft hier altijd in het span gelopen. :j

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:58

heavenley schreef:
he luitjes..
was even wat meer info over de dartmoor aan `t vinden dus kwam hier terecht
ik heb vorige week een leuke a pony /grote shet gekocht..
zonder papieren enzo
maar vind mijn beestje sprekend op dartmoor lijken
kwa karakter beweging e.d
hij is 110/113cm hoog heeft mischien een iets te grote witte stip als kolletje
verder superbraaf en lief en kan goed springen met een sterke achterhand
papieren maken mij ook nietzoveel uit maar wil even jullie weten wat jullie ervan vinden..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hallo! Je hebt je pony op marktplaats gezet! Toch? Niet voor de verkoop gelukkig...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:08