welk ras voor onzekere ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welk ras voor onzekere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:05

Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is om een geschikte Fries te vinden maar ik vind het zowiezo al geen voor de hand liggende keus voor een beginnerspaard. En dan bedoel ik alleen al de gangen.
Verder is het ook alleen maar waarschuwend bedoeld dat er MET NAME tussen de Friezen ontzettende rillerige eigenwijze dwarskoppen rondlopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:20

Paard2009 schreef:
ik zal je nog eens iets vertellen die moeder waar ik de pony van heb gekocht zei dus dat ie dat bij hen nooit deed,een beste vriendin van het kind waarvan die was sprak mij aan op hyves en zei dus dat hij t altijd deed in het bos,voel me echt niet aangevallen hoor mr ik baal ervan dat mensen iemand zo kunnen bedonderen ,nu ken je het verhaal en snap je misschien waarom ik zo reageer.

schandalig!
Ik snap dat ook niet, je zou toch denken dat een goed tehuis het belangrijkste is voor en particulier.

Zelf heb ik juist meer moeite gehad om paarden te laten staan, toen ik er 1 zocht.
Ik zie overal wel iets 'leuks' in om mee te werken.

@_Nanning_ :
Citaat:
ik ben van mening niet andermans rotzooi te kopen

Vind ik echt de grootste onzin.
Heb meer mensen zien tobben met brave jonge dieren, dan met 'rotzooi' van anderen.
Onkundige ruiters zorgen voor de grootste rotzooi en niet de dieren!

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:44

ik geloofr dan ook echt niet dat het aan dieren ligt en ook zeker niet aan onze pony destijds ,mensen kunnen nu eenmaal veel verzieken maar als je een pony koopt met verleden met dat karakter moet er gewoon een reden zijn voor zijn gedrag ,maar als mensen dan niet eerlijk zijn zal ik daar helaas nooit achter komen want dan kun je er misschien wel wat aan doen of rekening mee houden ,mr mensen zijn nu eenmaal alleen maar op geld belust helaas ten koste van dieren ,gr

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:54

qua schrikkerig denk ik dat een manege fjord wel mak *kan* zijn! maar er zitten altijd een paar tussen die het niet zijn hoor! :+ ik denk zelf niet een fries, die kunnen best wel hittepetitjes zijn! ( mijn ervaring!)

je moet denk ik wel naar een handelaar, en niet naar marktplaats, je kan daar mazzel hebben mar ook paarden die later erg tegenvallen, en het moet echt leuk blijven voor het kind, en niet dat het met tegenzin gaat!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:00

Wat een moeilijke klus zeg! Natuurlijk wil je niet het risico lopen op een miskoop, je kind moet er ten slotte veilig mee op pad kunnen!
En het is nog extra moeilijk, omdat het dier ook voor jou geschikt moet zijn.
Ik ben van mening dat je het niet in een bepaald ras moet zoeken. Mijn Haflinger is bijvoorbeeld behoorlijk temperamentvol, daar is niks 'slooms' aan. Mijn IJslander daar zou ik zo elk kind uit de buurt mee wegsturen, terwijl die doorgaands best pittig zijn.
Nou zeg ik wel dat je het niet bij 1 ras moet zoeken, maar ik maak toch nog even reclame voor het IJslandse Paard ;)
Ik weet dat een IJslander niet voldoet aan jouw plaatje van E-pony, maar het zijn wel erg trouwe en vriendelijke dieren. Ze zijn sterk, een volwassene tot 85 kilo is geen enkel probleem. Ze zijn niet zo groot, maar dat maakt dat ze aan de hand toch iets minder indrukwekkend zijn dan een paard van 1.60m. Bokken en steigeren komt eigenlijk bij de meeste IJslanders niet in hun woordenboek voor. Geen idee waarom het zo is, maar ik ken maar heel weinig IJslanders die dat doen. Een IJslander van een jaar of 10 met goed gescheiden gangen en goed regelbaar temperament zou best eens wat voor jullie kunnen zijn.
Je kunt ermee dressuren, buitenrijden, klein sprongetje mee maken. En er zijn allerlei leuke wedstrijden voor IJslanders; de officiele gangenwedstrijden (ook met jeugdcategorie), maar ook spelletjesdagen etcetera.

Ik raad je aan om niet een jong dier te nemen. Simpelweg omdat een kind niet kan opvoeden. Hoe volwassen ze zich ook kunnen gedragen, als een kind angstig is, of ergens van baalt, of boos is, dan kan een kind die gevoelens nog niet opzij zetten en het dier behandelen zoals op dat moment nodig is.
Ik zou dus echt niet kiezen voor een jong dier, maar juist voor een door de wol geverfde pony.

Veel succes!

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:15

bedankt voor het mee denken,mr we vallen niet echt op fjorden ,ijslanders,sorry.een hele slanke haflinger op maat mag nog net,maar ik dacht dat friezen wel nuchter waren tenminste die van mijn vriendin zijn echt geweldig.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:16

hey,
Ik denk zelf dat het het beste is om naar een goede manege op zoek te gaan waar je uit een paar pony's kan kiezen. Manege's kiezen de makkelijkste pony's uit. Ze kunnen meestal veel van kinderen hebben omdat ze veel gewend zijn.
Let wel op de manege, hoe vaak moeten paarden lopen, hoe veel voer enz., dan weet je dat een pony als eigen pony ook braaf zal zijn omdat ze misschien veel meer energie verbruiken in de manege als thuis.
Verder zal ik eerlijk gezegd geen fries kopen. Ze zijn meestal hardstikke braaf maar ook erg sterk.
Veel succes met je zoektocht.
grt,

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:23

oke maar de manege die ik ken verkopen ze echt geen ponys,en misschien klinkt het heel dom maar ik denk zelfs dat een manege paardje rustig is omdat het vaak geen energie heeft om gek te doen ze lopen wel 5 lessen achter elkaar door,en als zon pony dan bij ons komt in weide en 1 keer per dag gereden word denk ik juist dat ze vervelender gaan worden ,door de verwennerij in een keer,klinkt misschien raar maar dat denk ik gewoon.bedankt voor het mee denken

en ook nog wat de menege ponys bij ons komen van een handelsstal en ik merk altijd dat de nieuwelingen vaak kreupel zijn ,ook erg jammer ,ben bang dat ik dan een pony koop met problemen in zn benen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:54

Je moet gewoon kijken naar de karakter van de pony's. En hoe zijn ze met rijden, poetsen en op de stal.

Neem ook iemand mee die veel van de paarden weet en kan het niet, dan moet je je gezonde verstand gebruiken bij bezichtiging. En ga vaker langs langs de stal als een pony jullie allebei bevalt en probeer goed uit met rijden en eventueel wandelen. De meeste eigenaren willen graag dat hun pony een goed tehuis krijgt met een lieve baas erbij. ;)

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:09

ja dat dacht ik bij deze mensen ook want ze stonden met tranen in hun ogen,maar dat zal wel van opluchting geweest zijn hahah

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:10

en ik neem altijd iemand mee die net als ik jaren in de paarden zit maar vier ogen zien maar dan 2 denk ik altijd gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:37

Waarom schakel je niet een betrouwbare handelaar in? Daarmee verklein je de kans op een miskoop aanzienlijk.

Ynskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:49

Een fries paard, vind ik meestal erg betrouwbaar.
En meestal zijn ze nog multifunstioneel ook :p.
Maarja, je hebt van genoeg andere rassen ook hele braverds er tussen zitten hoor!
Dus ik zou gewoon naar een braaf paard zoeken, en niet specifiek naar een ras ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:55

Paard2009 schreef:
en ik neem altijd iemand mee die net als ik jaren in de paarden zit maar vier ogen zien maar dan 2 denk ik altijd gr

Heb je al een lijstje gemaakt met vragen en dingen die je moet testen?
Niet om rottig te doen, maar als voorbeld; als een pony vast moet staan bij jullie om te poetsen, moet je dat ook daar testen etc...

Misschien kun je het hier neerzetten en kunnen bokkers de lijst bekijken en misschien nog advies geven?

suleilitha: Een betrouwbare handelaar kan idd heel handig zijn, maar ik vraag me af hoe je er achter komt of die echt betrouwbaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:59

Het is niet zo moeilijk een GOEIE handelaar te vinden, kwestie van vragen, luisteren en goed opletten in je omgeving.
Verder zou het inderdaad handig zijn om wat aanknopingspunten te geven waar een paard aan moet voldoen. Wie weet is er iemand die toevallig iets heeft staan wat aan de eisen voldoet, of een paard weet.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:01

Ik zou sowieso altijd meerdere keren gaan kijken. Vraag of je een keertje mag springen, dressuren, buiten rijden en of je hem op straat met auto's mag zien.
Probeer zoveel mogelijk uit, test de pony en ga zoals ik al zei meerdere keren kijken. Kijk waar de pony op reageert, vraag zoveel mogelijk en sommige dingen kun je het beste meerdere keren vragen (om te kijken of ze de waarheid spreken als je elke keer hetzelfde antwoord geven). Doe gewoon alsof je stom bent en vraag heel veel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:03

suleilitha: Ik ben er bij 1 geweest, die 'goed' zou zijn volgens wat stalgenoten, maar helaas...
Ik kwam voor iets wat hij toch niet had, maar wel andere paarden die ik niet zocht %)
Maar goed, ik kan het prima alleen af-> eigenlijk zelfs beter ;)

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:23

amen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:24

Zie naar karakter... Niet naar ras...

Heb vandaag op een brave KWPN hengst gereden... En ik ben helemaal niet dapper 8-).

En idd... Het is belangrijk dat je een dier heel goed uittest. Neem iemand mee die ervaren is in het paarden kopen. Altijd handig :).

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:31

Weet je er wordt gesproken over tinkers, haflingers enz enz., mijn zusje heeft een tinker, nou qua karakter zeg ik doen, maar als je ziet hoe sterk ze zijn, zeg ik niet doen.

En dat heb je gewoon met alle rassen, er zitten goede en slechte tussen, en of je nou een jong paard koopt of een oud paard, je moet gewoon "geluk" hebben, dat het paard een relaxed karakter heeft en de juiste eigenaren heeft gehad.

Ik heb gewoon hele slechte ervaringen met het kopen van oudere paarden, zowel particulier als bij een handelaar.

En wat er wordt geschreven dat de dressuurmatig gefokte friezen niet bomproef zijn, wat een onzin, waarom staan de meeste friezen dan voor de koets/kar en kun je zoveel kanten op met een fries. Ik ben zelf toevallig helemaal gek van friezen, maar wat ik hier lees over friezen, dat lees ik toch meestal over arabieren, kwpners enz. enz. ook dat is weer niet helemaal waar want ook daar heb je brave dametjes en heren tussen zitten. Het blijft gewoon moeilijk om een specifiek ras aan te geven, alle rassen hebben wel wat en tussen ieder ras zitten goede en slechte, is bij mensen toch ook zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:36

Klopt Lindake, en verder zijn er zat paarden waar geen papier bij zit, en die als rasloos te boek staan. Ook in die categorie zit vaak wel wat leuks.
Ik zit nog even te mijmeren over de Friezen die momenteel bij ons inwonen, haha. Ruin van 5, L2-nivo, verkeersmak, ook betuigd, niet geschikt voor onzekere ruiters en beginners. Dan een bijna driejarige merrie, licht betuigd, verkeersmak, wordt eind van de zomer onder het zadel beleerd. Absoluut niet voor onzekere/bange mensen en beginners. Kostganger, 5-jarige Friese merrie. Ik rij haar onder het zadel, haar eigenaar ment er mee. Ook weer zo'n heethoofd, wel bomproof maar ook weer veel te voorwaarts, zeg maar gerust loperig en heet. In het land lopen nog drie enters waaraan je nu al kunt zien dat het dieren met een temperament zijn om U tegen te zeggen. (en ja, ze hebben ook sokken en zijn roetzwart :D)
Paard van de buren, ongeveer 10 jarige Friese merrie, kijkt nergens van op en is niet vooruit te branden ;)
Zoveel paarden, zoveel karakters..... en dat maakt het spannend maar des te moeilijker om een passend exemplaar te vinden voor iemand die niet zo zeker van zichzelf is en nog veel heeft te leren met paarden.

Nanning, vooral de moderne Friezen zijn dan wel bomproof maar hebben een dusdanig karakter dat je er geen onervaren en onzekere ruiter op moet zetten, simpelweg omdat ze veel te heet zijn. Een wat ouder dier kan goed uitpakken maar een jonkie wat nog veel moet leren vind ik zeer zeker geen aanrader.... en ik krijg er jaarlijks toch aardig wat door de handen.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 21:47

hhaha ja dat is zo maar ik kan met al jullie info lekker weer vooruit met zoeken ...bedankt mede bokkers

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:59

Ik zie hier boven dat iemand ook zegt dat een ijslander geschikt kan zijn. Maar een ijslander raad ik zeker af! Ijslanders worden tegenwoordig zeer heet gefokt en zijn dan alleen geschikt voor zekere ruiters. Er zijn natuurlijk uitzonderigen maar die zijn of heel moeilijk te vinden of erg duur.
Zo had ik een ijslander gekregen toen ik 11 jaar was. Een ijslander van 27 jaar en die kon ik nog niet eens rijden omdat hij zeer heftig was. Nu heb ik een ijslander van 26 jaar waar je een klein kind alleen mee langs de weg kan sturen.
Maar aangezien u niet opzoek bent naar een koudbloed valt een ijslander natuurlijk af.

Op marktplaats zullen er vast een heleboel brave en leuke E-pony's te koop staan.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:16

een fiord of een haflinger is meestal wel een hele
leuk recreatie pony alleen probeer wel uit of ie niet
te sterk is!!

succes..!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:05

friezen zijn zeker niet allemaal bomproof :D ik ken ook heeel veel heethoofden tussen de friezen.

Maar bon, even iets anders, ik zag dat iemand een jong paard aanraadde???
sorry hoor, maar een jong onzeker kind op een jong onervaren paard??? dat kan je toch niet menen?