paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Li_lee_yang

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links au

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:50

op hedel stond een paard, en die had geloof ik wel 8 verschillende kleuren. het zag er niet uit Haha! maar was wel appart Haha!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:53

Mn paard was vd zomer ook heel apart die had de nedelandse vlag op zn hoofd staan tijdens de EK of was t W hihi nee hoor geintje natuurlijk.
Maar ik vind nog steeds de chocokleurigepaarden met blonde manen zo apart Lovers
Of valt dat niet onder t aparte ras,iig zie je ze maar heel weinig Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:59

rommulus schreef:
hmm het donkere en lichte in zon lijkt me sterk hij word niet bruin in het grijze ???

dus het is een roan sabino ?????
btw in mijn profiel staan meer foto's zijn blauwe oog is ook een foutje van natuur die zit aan de verkeerde kant (de donkere) en de bruine aan de witte Haha!
en hoe komt het dat het hoofd ook mee kleurt is dat het sabine gen ???

Eenmaal een schimmel aan het 'verbleken' is dan gebeurt dat egaal (over het hele lijf en min of meer in hetzelfde tint) en het blijft zo of het nu winter of zomer is of ze wel of niet onder dekens staan. Een roan daarentegen 'verbleekt' geleidelijk aan, is meestal 'witter' op zijn romp (lijf), hoofd en benen blijft 'donker', en er is zeer duidelijk een seizoens kleur verschil in dat ze zomers lichter zijn en 'swinters 'terug' hun kleur krijgen.
Ik heb zelf palo's en die verbleken in de zon van goud tot 'gewone' palomino kleur, van geel tot creme ... vos en zwart zijn super gevoelig voor verbleking van de zon.

Zijn blauwe oog komt echt van de verspreiding van de bont patroon. Ik ken een paard die welgeteld 15x! witte haartjes heeft tussen zijn ogen en twee blauwe ogen, zij heeft ook 4 hoge witte larzen, een belly spot zo groot als mijn hand en een gehele witte onderlip ... typisch sabino.
In de overo bonte patroon familie heb je verschillende 'uitingen' van het patroon, o.a. splash en sabino, en dan in max of min uiting.

Citaat:
en hoe komt het dat het hoofd ook mee kleurt is dat het sabine gen

Niet alleen het sabino gene maar schimmel zou hier ook misschien van toepassing zijn. Het is best mogelijk dat je veranderlijk EN onveranderlijk schimmel hebt, dwz 'gewone' schimmel en roan, de twee sluiten elkaar niet uit. Het is een kwestie van laag op laag op laag op laag .... de laatste laag = schimmel dat domineert over ALLES.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:04

oke dus als ik het goed begrijp heb ik een blue roan, schimmel, sabino tinker ????

die hoe dan ook uiteindelijk wit zal zijn ???

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:07

Ziron schreef:
Peterina schreef:
Er zal wel een 'uit-kruising' ergens in haar pedigree zitten ... wat niet erg is wat Tinkers zijn toch een mengelmoes van verschillende rassen en pas de laatste 2 decenia is er 'gericht' mee gefokt om een standard te krijgen. Waarschijnlijk komt de kleur van die 'uit-kruising' ... wel heel apart en idd zeldzaam kleur bij een Tinker.

Trouwens ... zij 'bezit' ook de bonte gene sabino en (aangezien het wit boven op het staart) ook rabicano.

ja dat zou idd kunnen wat is trouwens rabicano?

Rabicano is een aftekening/patroon gene die specifieke eigenschappen heeft, bijvoorbeeld 'coon-tail' = wit op bovenkant wortel van staart.
Hier is een site met meer informatie en foto's:
http://www.equinecolor.com/rabicano.html

Nog een site met weinig info maar de eerste foto is een ZEER goede als vergelijking tussen de verschillen tussen roan en rabicano:
http://www.mustangs4us.com/colors/liz%2 ... smalla.jpg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:12

BaronGhost schreef:
Hierbij fotos van mijn 2 cremello hengsten.
.....
De eerste is een 3 1/2 jarige ingescheven bij het Royal Palomino Stamboek. Zijn naam is Tarpans Ghost.

De tweede is Baron afkomstig uit Tjeschie van het zeldzame ras Equus kinsky. Naast hem staan zijn 2 nakomelingen. De ene is valk en de ander amber champange.

Tarpan heb ik op de voorjaarshow gezien. Hij was wat jeudig maar goed gebouwd. Jammerlijk is hij niet aangeboden geweest op de hengstenkeuring september jl. Hopelijk hebt je gelegenheid om hem volgend jaar op een show voor te stellen om genoeg punten te bekomen om naar de hengstenkeuring te mogen komen. Of ga je hem aanbieden bij de S.B.S. hengstenkeuring?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:31

rommulus schreef:
oke dus als ik het goed begrijp heb ik een blue roan, schimmel, sabino tinker ????

die hoe dan ook uiteindelijk wit zal zijn ???

De lijst wordt langer en langer Haha! arme beestje dat dat allemaal moet dragen Cool
Als schimmel een hoofdspeler is in het spel dan zal ie idd uiteindelijk wit worden, maar aangezien hij 'swinters donker wordt heb ik twijfels.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:36

bont mist nog Haha!
tja op papier staat blue roan bont
de een zegt schimmel bont
ik weet het niet ik vind het jammer dat je het niet zo even kan gaan laten testen of wat dan ook ik ben wel benieuwd of hij uiteindelijk wit word.
hij is niet normaal dat weet ik wel Haha!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:38

BaronGhost schreef:
De eerste is een 3 1/2 jarige ingescheven bij het Royal Palomino Stamboek. Zijn naam is Tarpans Ghost.

De tweede is Baron afkomstig uit Tjeschie van het zeldzame ras Equus kinsky. Naast hem staan zijn 2 nakomelingen. De ene is valk en de ander amber champange.

Heeft die Tarpans Ghost 2 eigenaren dan? Ik heb met iemand anders over zijn kleur gemailt....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:48

rommulus schreef:
bont mist nog Haha!
tja op papier staat blue roan bont
de een zegt schimmel bont
ik weet het niet ik vind het jammer dat je het niet zo even kan gaan laten testen of wat dan ook ik ben wel benieuwd of hij uiteindelijk wit word.
hij is niet normaal dat weet ik wel Haha!

Er is een schimmel DNA test maar die is nog niet beschikbaar voor het publiek ... komt nog wel maar duurt even.

BaronGhost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:17

Tarpan zal volgend jaar naar de keuring gaan. Welke dat precies wordt zijn we nog niet helemaal uit.
Zijn nieuwe eigenaar ben ik sinds een week.

Groetjes Christie

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:38

BaronGhost schreef:
Tarpan zal volgend jaar naar de keuring gaan. Welke dat precies wordt zijn we nog niet helemaal uit.
Zijn nieuwe eigenaar ben ik sinds een week.

Groetjes Christie

Ah... gefeliciteerd...
Heb jij enig idee hoe dat zou kunnen zitten met de eventuele champagne connectie? De veulens op jouw foto zouden champagne kunnen zijn? (of kunnen de moeders smokey black zijn en daardoor weel cremello,of perlino veulens geleverd hebben?)

Even voor de goede orde... van de vorige eigenaar van Ghost begreep ik dat die de vader was van de 2 veulens op de foto, maar jij schrijft dat dat Baron zou zijn?)

In ieder geval wil ik graag weten waar de champagne connectie vandaan komt (als het al champagne is..?)

BaronGhost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:46

Het hengst veulen links van Baron (cremello hengst) is hoogst waarschijnlijk champange amber. De moeder is een taffy kleurig vos. Dat is donker vos kleurig (chocolade kleur) met lichte manen. Ze zeggen dat champage kleurige met mos groene ogen geboren worden. Babaron het veulen had de eerst week van zijn leven mos groene ogen dus denk zelf dat hij amber champage is. Moet wel zeggen dat het nu net een toverbal is hij veranderd constand nog van kleur.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:02

BaronGhost schreef:
Het hengst veulen links van Baron (cremello hengst) is hoogst waarschijnlijk champange amber. De moeder is een taffy kleurig vos. Dat is donker vos kleurig (chocolade kleur) met lichte manen. Ze zeggen dat champage kleurige met mos groene ogen geboren worden. Babaron het veulen had de eerst week van zijn leven mos groene ogen dus denk zelf dat hij amber champage is. Moet wel zeggen dat het nu net een toverbal is hij veranderd constand nog van kleur.

Groene ogen alleen maakt nog geen champagne... Palomino's en andere creams hebben ook vaak blauwe, groene of lichte ogen bij de geboorte, die dan later donkerder worden.

Ivory champagnes hebben wel groenachtige ogen (Ivory is champagne plus creme gen... wat Baron op zich zou kunnen hebben als hij cremello is/lijkt)

Andere kenmerken van champagne zijn een soort bruinige sproeten rond neus, ogen en genitalien... als hij deze niet heeft is het bijna zeker geen champagne. kijk maar even op deze site: http://www.ichregistry.com/identification.htm

Misschien leuk om wat foto's (pb?) te sturen... als er echt champagne inzit heb ik zeker interesse!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:50

Jammer dat ik geen foto's heb, maar een vosje bij ons op stal heeft zo'n mooie bles! Vanaf dr neus tot tussen dr ogen , maar hij eindigd in de vorm van een maandje. Zo'n maandje als in de Turkse vlag.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:11

Nou ik ben er uit wat mijn shet voor kleur is!! Gewoon een Bruinschimmel Haha!

Sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:30

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:07

ik heb een paardje dat bont is, maar met schimmeleffect op haar kont. apart genoeg?

Afbeelding

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:56

heey indi indi is zowiezo apart agnes

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:57

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:45

ehm, ik zie geen zwart?

en ziron, dat klopt, maar tis ook een apart kleurtje. schimmel op bont. kheb alleen geen hele duidelijke foto er van. maar op deze kun je t wel zien;)
en dat ze apart is: ja. ze is veel te lief en braaf! laat alles maar toe. hihi

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:49

Li_lee_yang schreef:
op hedel stond een paard, en die had geloof ik wel 8 verschillende kleuren. het zag er niet uit Haha! maar was wel appart Haha!

was het een bonte? Want dan heeft een bekende van mij haar gekocht. Als het die is, ik vind haar absoluut niet lelijk ik vind het juist een erg mooi apart paard.

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:53

Ik heb een palomino en een vosje, maar daar is niets bijzonders aan Knipoog

Er zitten wel aparte paarden tussen, grappig Haha!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:35

hmmm palomino versta ik wel onder bijzonder Ja

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:02

Ik heb zelf een blauwschimmel, maar dat is nie zo bijzonder denk ik Haha!.

Wel vind ik Akhal Teke's ontzettend mooie kleuren hebben. Ze hebben een heel aparte vacht, helemaal aan de omstandigheden aangepast waar ze vandaan komen.
Ze hebben een zijdezachte en zijdeglanzende vacht.

Hier een paar links bij zo'n ontzettend mooi beestje met een aparte kleur: http://www.akhalteke.net/web/karakum.ns ... enDocument
http://www.akhalteke.net/web/karakum.ns ... enDocument
http://www.akhalteke.net/web/karakum.ns ... enDocument