Welk ras is mijn pony/paard deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:33

spotgaai

Re: [Centraal] Welk ras is mijn pony/paard deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:12

misschien handig om te weten dat ze gekocht is als fries

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:26

was ze dan pikzwart bij geboorte? := erg grappig dat ze gekocht is als Fries, ik zie naast de kleur namelijk niks Fries eraan af qua bouw of behang. Ik weet niet wat het wel is, sorry.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:31

Lijkt meer gewoon een KWPN of iets in die richting

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:35

haha ja was aprat ze was goed zwart op 1 plekje na op haar voorhoofd.
en nu schimmel heel apart!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:39

Is niet zo apart hoor, schimmels worden in een andere kleur geboren (zwart, vos, bruin, palomino, noem maar op) die worden later pas schimmel. Maar ik zie er ook echt niks van Fries in.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:52

ik denk miss dat ze een percheron is ofzo
weet iemand miss het ras van Kalipso??
Afbeelding
de foto s trouwens van het zelfde paard, het zijn verschillende foto's achter elkaar.
Kalipso is 21 en kan 1.55 springen! miss wel hoger!!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:49

Gezien leeftijd en de 'standaard warmbloed bouw' geef ik het KWPN. Paarden van dit stamboek met een K worden in januari 21. Op de vrij kleine foto's zijn verder geen aparte kenmerken te ontdekken.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:15

Ja ik weet dat ze inderdaad verkleuren schimmels maar bedoel apart omdat ze als fries gekocht is.
zelf vind ik wel dat ze een groot hoofd heeft net als friezen ook hebben en stevige benene. dat ze niet zoveel behang heeft als een fries oke, maar dat heeft natuurlijk ook niet elke fries.

maar wat er nog meer in zou kunnen zitten..... ze kan wel goed met 4 benen in de lucht springen ;)

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:18

Pien 2010:

Ik heb gegoogeld op percheron ze is niet zo breed als de meeste op de afbeelding maar er zijn inderdaad wel vergelijkingen. ik denk dat die van jou ook iets van een draver in zich heeft. Ik zie namelijk een vergelijking met de 2 dravers die ik gekend heb

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:44

spotgaai schreef:
Ja ik weet dat ze inderdaad verkleuren schimmels maar bedoel apart omdat ze als fries gekocht is.
zelf vind ik wel dat ze een groot hoofd heeft net als friezen ook hebben en stevige benene. dat ze niet zoveel behang heeft als een fries oke, maar dat heeft natuurlijk ook niet elke fries.

maar wat er nog meer in zou kunnen zitten..... ze kan wel goed met 4 benen in de lucht springen ;)

Ik ken veel Frieskruisingen en bij allemaal zie je er duidelijke Frieskenmerken in terug. Dat zie ik bij deze niet.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:50

hmm... misschien hoopte ik dat ;)
wil gewoon graag weten wat ze wel is..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:00

Kun je het niet vragen aan de mensen waar je haar van hebt gekocht? Alhoewel, als die eerst zeiden dat het een Fries was zal het antwoord misschien ook niet zo betrouwbaar zijn :+

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:17

die ouden eigenaren ken ik al jaren zij hebben haar als 8 maaden oud veulen gekocht, als fries.
2 jaar geleden ben ik haar gaan verzorgen dus weten wij niet beter dat het als fries gekocht is

nu weten we wel dat ze dat niet is maar de grote vraag wat wel... wel weten we dat ze zijn opgelicht

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:18

Ah zo :) Ja je kunt er nooit 100% zeker van zijn met kruisingen/onbekende ouders. Lijkt imo vooral op een warmbloed, KWPN of iets in die richting.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:36

ja dat is ook lastig,

heb nu even gegoogeld op percheron x thoroughbred en die lijkt wel!!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:41

Percheron x Thoroughbred? Lijkt me heel erg sterk, Percherons zie je al niet zo gek veel (en volbloeds ook niet echt trouwens). Veel van die kruisingen lijken ook wat zwaarder dan jouw paard op bepaalde punten (benen bijv). Nee, om heel eerlijk te zijn denk ik dat ze ergens een gewone KWPN die je hier toch veel ziet (evt kruising) vandaan hebben getrokken of gefokt hebben en die verkocht hebben als Fries.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:51

ik heb het aan me vriendin laten zien en ze dacht dat het Famke was, en je ziet het op die foto;s niet zo heel goed maar ze heeft hele stevige benen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:52

maralyn schreef:
KWPN

KWPN is geen ras maar een stamboek gemaakt uit 16 op elkaar lijkende rassen

Nou, zo is het niet helemaal gegaan.

Het KWPN is gevormd op basis van de inheemse Nederlandse paarden Voornamelijk van het Groninger en Gelderse type.
Die Gelderse en Groningerpaarden voerde Duits bloed. voornamelijk Ost-Friezen, Holsteiner, Hanoveranerbloed. Dat Duitsebloed maakte gebruik van Cleveland baybloed, yorkshire coachhorse. De stamboeken in Duitsland onderling maakte ook gebruik van elkaars fokmateriaal.
In Gelderland en ook Groningen stonden ook Hackney's ter dekking en in de gelderse fokkerij maakte men ook gebruik van Normandischbloed.

Later is er meer Duits(Holsteiner en Trakhener met name) en Frans bloed toegevoegt en ook Engels volbloed.

Maar het was niet men nemen 16 verschillende stamboeken en we gooien het door elkaar,.... klaar KWPN.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:53

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:57

spotgaai schreef:
ik heb het aan me vriendin laten zien en ze dacht dat het Famke was, en je ziet het op die foto;s niet zo heel goed maar ze heeft hele stevige benen

Het lijkt me echt heel sterk hoor. Als je op Google kijkt zijn er meerdere in het buitenland maar die kruising zelf ben ik in NL nog niet tegengekomen en het lijkt me ook sterk dat je zoiets dan gaat verkopen als Fries, terwijl er veel meer van dit soort paarden hier in NL rondlopen en je dus ook gewoon zo eentje kunt verkopen ipv een aparte kruising.
Er zijn een hoop leuke rassen/kruisingen maar sommige zijn vaak wat onwaarschijnlijk zeker als het dier hier is geboren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:33

NatasjavE schreef:
maralyn schreef:
KWPN

KWPN is geen ras maar een stamboek gemaakt uit 16 op elkaar lijkende rassen

Nou, zo is het niet helemaal gegaan.

Het KWPN is gevormd op basis van de inheemse Nederlandse paarden Voornamelijk van het Groninger en Gelderse type.
Die Gelderse en Groningerpaarden voerde Duits bloed. voornamelijk Ost-Friezen, Holsteiner, Hanoveranerbloed. Dat Duitsebloed maakte gebruik van Cleveland baybloed, yorkshire coachhorse. De stamboeken in Duitsland onderling maakte ook gebruik van elkaars fokmateriaal.
In Gelderland en ook Groningen stonden ook Hackney's ter dekking en in de gelderse fokkerij maakte men ook gebruik van Normandischbloed.

Later is er meer Duits(Holsteiner en Trakhener met name) en Frans bloed toegevoegt en ook Engels volbloed.

Maar het was niet men nemen 16 verschillende stamboeken en we gooien het door elkaar,.... klaar KWPN.

Zo stond het er ook niet.

Er staat dat er 16 rassen in het KWPN zitten en daarom KWPN geen eigen ras is.
(Lezen is een kunst)

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:45

ik dacht dat KWPN ( Koninklijk Warmbloed Paarden Nederland ) gefokt was tot het perfecte nederlands sportpaard

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:54

Een vriend van mij fokt zulke paardjes! Het bovenste paardje lijkt verdacht veel op een Fallabella, en het onderste paardje is een Mini-shet denk ik, ;)

__Marloes schreef:
Vandaag 2 verwaarloosde minipaardjes opgehaald, gelukkig ging het redelijk maar we hadden niet veel later moeten zijn. 2 hengstjes, 2 jaar. We weten er niets van, vandaag meteen geent, ontwormt en dat soort dingen, gelijk snel de hoeven laten doen. De ene is 73 cm en de andere 75 cm, welke rassen het zijn weten we ook niet! Wat gokken jullie?
De vieze benen/hoeven door hele vieze stal, dikke buik van de wormen, geschuurt van de wormen ook zien de hoeven er niet uit (en geloof me, dit is al stuk beter als dat het was)... Ze staan net een paar uurtjes bij ons dus hier geen commentaar op aub.

Asterix
[ Afbeelding ]

Obelix
[ Afbeelding ]

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:36

maralyn schreef:
Zo stond het er ook niet.

Er staat dat er 16 rassen in het KWPN zitten en daarom KWPN geen eigen ras is.
(Lezen is een kunst)

Begrijpen is blijkbaar een nog grotere kunst. Het KWPN is niet gevormt uit 16 op elkaar gelijkende rassen.