Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:15

Oh das duidelijk te zien dat ze uit die kudde komt zeg! Toch weer heel anders qua bouw dan Pumbaa. Die heeft meer de bouw van Juul, wat breder en kortere benen.
Heerlijk om zo met een los teugeltje buiten te kunnen rijden, weet hoe het is, rij zelf mijn vorige verzorgpaard nog wel eens en dan lekker met lang teugeltje tussen vrachtwagens en alles door en het paard van een vriendin van mij rij ik ook lekker zo, mooiste wat er is om zo te rijden. Bij Pumbaa mis ik nog steeds het vertrouwen wat ik in het begin in hem had, en hierdoor krijg ik dat vertrouwen natuurlijk ook niet terug van hem, het moet van beiden kanten komen, maar lastig soms.
Ben nog steeds lekker bezig met Parelli, hij beheerst nu alle games van level 1/2.
Hier een kort filmpje van mijn mannetje van ongeveer een weekje geleden, dit is de sideways game van parelli:

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:42

ik weet hoe moeilijk het is met mijn vorige paard had ik hetzelfde probleem wat ik uiteindelijk wel overwonnen heb maar ik heb haar mede daardoor uiteindelijk toch verkocht, ik kon haar niet meer 100% vertrouwen hoe graag ik het ook wilde. Dat ze nu van een onzekere ruiter is die er alles mee kan(en dus door haar lang niet meer zo onzeker is) maakt het allemaal alleen maar zuurder maar maakt het ook meteen volledig duidelijk dat het aan mij lag en niet aan haar.

dat is wel een heel kort filmpje maar dat doettie goed :D

net weer een ritje gemaakt en ik kan nu toch wel zeggen dat de twijfels van het alleen zijn bij Wollie nu toch wel voorbij zijn. Heenweg lekker voorwaarts stappend met de oortjes naar voren <3 Dit keer terugweg over het land gegaan, daar zijn we vaker langs geweest maar nog niet alleen. Op het stuk waar we vaak een galopje pakken dacht ik even een rustig drafje mee te nemen mevrouw dacht daar anders over en galoppeerde mooi aan, heb haar laten galopperen maar moest haar behoorlijk inhouden, gekke pony :D

pinkelotje16

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:41

leuke filmpjes allemaal.
bobby is gister in een kudden gezet en toen de paarden allemaal op hem af kwamen wou hij dierekt maar mij.
ik heb haar oop een filmpje van die volgt nog

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:06

Ben benieuwd pinkelotje!
@Van: Haha, ja was idd erg kort, en beetje buiten beeld haha. Ik maak binnenkort wel weer een nieuw filmpje. :-) Fijn dat het zo goed gaat met Wolf! Haha, dus ze wou lekker hard!
Ja idd erg moeilijk, en zuur als iemand anders er dan wel alles mee kan. Bij Pumbaa heb ik af en toe ook nog mijn twijfels of we wel een perfecte match zijn. In de bak doet hij nu echt goed zijn best en galoppeert erg fijn en steeds nageeflijker. Nu ben ik minder met het 'buiten' rijden bezig, maar als het weer voorjaar word, zal het wel weer net zo gaan kriebelen als dit jaar en dat blijft lastig. Laatst weer gereden en hij was weer lekker pittig in het begin, wegrennen voor alles, maar het mooiste was dat ik rustig bleef en merkte dat hij ook rustig daarvan werd. En later ging het heel goed. Het is de knop die ik om moet draaien in mezelf straks met buitenrijden, ik weet niet of ik dat ooit kan, maar ik blijf iig oefenen :-D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:44

@ nadine !!! die knop omdraaien, daar ken ik alles van, sinds mijn ongeval met paard, zo'n ....inmiddels bijna 20 jaar geleden...was n erg zwaar ongeval, wens ik niemand toe. ben toen alle vertrouwen in paarden kwijt geraakt , heb jaren niet meer gereden. Intussen is het gesleten, maar n paar slechte ervaringen kunnen zeer snel alles weer kapot maken. Daarom ben ik ook gestopt met rijden met onze zwarte arabische merrie, omdat ik merkte dat mijn angst voor grote voertuigen die op me afkomen, ik die angst op haar overbracht. zij werd en gewoon hysterisch van: gevolg, :we doken beiden de kant in...Juul is op zich niet bang van grote voertuigen zoals pikdorsers, en dus moet ik mezelf ook inpraten dat het niet eng is, dat juul niet op de loop gaat gaan en dat we er gewoon rustig voorbij kunnen stappen.... maar soms is het echt moeilijk, een echte conce"ntratieoefening...ik ben dan soms ook jaloers op mensen die zo ongelofelijk relax kunnen rijden.....gelukkig is juul op zich zoooo ontzettend rustig dathij me dat vertrouwen geeft en dan begint de wisselwerking bij hem, bij zijn kalme "ikje" en niet bij mij, bij "de zenuwpees"... toch moet ik opletten om hem te volgen daarin , zodat hij mij niet zenuwachtig voelt worden...moeilijk uit te leggen, maar je snapt het vast wel. Nou... toch hartstikke gaaf dat je alweer zover staat met Pumbaa. Je moet ook altijd blijven denken: Pumbaa heb je niet van jongsaf, hij heeft al heel wat (minder goede) ervaringen, dus je hebt al heel wat bereikt..fantastisch..ikhoop echt dat je tegen het voorjaar misschien met hem toch buiten kan gaan wandelen, en ik droom /hoop echt op een konik reunie, zodat we toch ns met een paar koniks tesamen kunenn gaan wandelen.
@van: geweldig vn Wolf..ben beetje jaloers...jull die spontaan een galopje aanspringt, nou, dat moet ik nog meemaken. Maar ik heb hem bij het grondwerk natuurlijk ook specifiek getraind op slow en super makkelijk stoppen omdat dat nou eenmaal voor mij zo belangrijk is. Als mijn mannetje nou al maar net ietjse rapper gaat, is ie perfect voor me. Voor jou ish et wel super dat wolf wat meer looplust heeft:voor de endurance...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:14

domme vraag misschien
maar de konik en de Sorraia's zijn prachtige paardjes.
weet iemand of er fokkers van zijn,of waar je ze vandaan kunt halen?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:29

voor Sorraia's moet je bij Lusitana op bokt zijn :j

van Konik's zul je de dichtstbijzijnde fokkers in Duitsland vinden, deze bijvoorbeeld: http://www.konik-huzulenpferde.de/
en uiteraard heb je ook fokkers in Polen
als je echt op zoek bent naar een konik kan ik je aanraden om in Duitsland te gaan kijken, daar zijn ze veel populairder als rijdier dan in NL. In Nl zul je voornamelijk jonge dieren(vaak hengsten) uit natuurgebieden tegenkomen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:37

Van schreef:

van Konik's zul je de dichtstbijzijnde fokkers in Duitsland vinden, deze bijvoorbeeld: http://www.konik-huzulenpferde.de/
als je echt op zoek bent naar een konik kan ik je aanraden om in Duitsland te gaan kijken, daar zijn ze veel populairder als rijdier dan in NL. In Nl zul je voornamelijk jonge dieren(vaak hengsten) uit natuurgebieden tegenkomen.

oke bedankt

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:17

keona schreef:
Van schreef:

oke bedankt

ik heb jaren geleden een trektocht van 14 dagen gedaan in de zuidfranse pyreneeen. daar was een meisje bij die met een soraia reed. Ik vond het toen een kleine gekke ponie. Ik kreeg zelf van de ranch een dravertje toebedeeld en vond dat prima, maar later was ik jaloers: de soraia galopeerde super goed, volgde perfect de grote paarden, maakte zich in niks druk en klom als een berggeitje over de paadjes, terwijl mijn dravertje zich enerveerde bij het minste, niet in galop wilde gaan tenzij we extreem snel gingen enz... na een kwetsuur van mijn draver, mocht ik de sorraia een dagje lenen, omdat het meisje en rustdag wilde...ik was in de wolken: ze was ronduit geweldig en daar is mijn liefde voor kleiner e paardjes ontstaan...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:45

Ik heb het toertje dat ik met Jull stap, als training, "opgemeten", het is 6km. We doen dit gemiddeld op 60 of 70 minuten, enkel in stap. er is hier best wat "niveauverschil", dus vind ik al bij al dat hij het helemaal niet slecht doet?!
Ik heb de indruk dat zijn conditie echt beter begint te worden, toen ik gisteren bij de weide kwam, kwam hij voor het eerst in volle galop afgerend, van helemaal onderaan in de weide, dus bergop, en op het laatste gooide hij nog even zijn poep omhoog...lekker gekkie. Nou in elk geval ga ik nog wel wat door met de staptrainingen, we kunnen dit doen zonder iemand anders erbij dus ben ikn iet afhankelijk en dat vind ik super en bovendien is onze vertrouwensband ook weer gegroeid op deze manier.
Iemand een idee hoe snel zijn konik stapt /uur? Of een ander normaal paard?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:42

6km is wel een mooi rondje :j en stappen is goed voor de conditie!
een gemiddeld paard stapt rond de 6-7 km per uur, dus daar zit je wel ongeveer op

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:47

het rondje wat ik rij is iets meer als 5km, geen idee hoe lang ik er over doe trouwens, denk zo'n 3 kwartier maar dan neem ik ook een stukje draf of galop mee.
op afstandmeten.nl kun je heel handig je route invullen, als je je start- en eindtijd onthoud en invult rekent hij ook uit hoe snel je ging.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:08

gemiddelde stap van een PAARD tussen de 6 en de 8 kilometer

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:38

keona schreef:
gemiddelde stap van een PAARD tussen de 6 en de 8 kilometer

echt gek veel verschilt het tempo in stap niet tussen en paard en een pony of je moet een shet vergelijken met een paard van 1,80 :+

als Gashira over 6km 60 tot 70 min doet dan zit ze dus op/tegen de 6km per uur, door het niveauverschil in de omgeving waar zij rijd zal ze iets langzamer zijn, op vlak terrein zal haar snelheid waarschijnlijk tussen 6 en 7 km liggen

ik zal de volgende keer dat ik rij eens kijken hoe snel Wolf gaat in stap

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:03

Oef, gerustgesteld, want dat betekent dus dat Juul eigenlijk helemaal niet traag is, zoals ik eerst dacht,..ok, ik moet hem nog wat pushen in draf, hij doet het liefst allemaal op zijn gemakje, maar ja, koniks ZIJN OOK GEEn vluchters zoals bv arabieren...koniks hebben van geboorte af, de "gewoonte" om vele kms af te leggen denk ik, en daar ook hun krachten in te sparen..nou zo zie ik het nu toch.. ik denk dat ik ook fel de indruk had dat Juul traag was, omdat we onze arabische ruin moesten volgen di echt een heel snel staptempo heeft, soms heb je de indruk als je hem rijdt, dat hij "jogt", hij is heel veerkrachtig en soms zit die stap meer tussen stap en draf, of is het toch een versnelde stap...Dit stelt me toch gerust, ben benieuwd hoe Wolf het gaat doen als je het eens gaat meten....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:06

naast zo'n snelle lijken veel paarden opeens sloom, mijn vorige paard stapte ook altijd zo hard, die draafde liever maar wist heel goed dat dat niet mocht dus die zat tijdens het stappen ook altijd tegen de grens van draven aan en dan lijkt een normale stap opeens heel langzaam :+

Wolf lijkt met elke keer dat we rijden harder te willen, ze heeft nu ook door dat als ze iets eng vind dat stoppen niet werkt en ze er hoe dan ook langs zal moeten, haar oplossing; dan maar er zo snel mogelijk bij langs, gekke pony.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:51

Van schreef:
naast zo'n snelle lijken veel paarden opeens sloom, mijn vorige paard stapte ook altijd zo hard, die draafde liever maar wist heel goed dat dat niet mocht dus die zat tijdens het stappen ook altijd tegen de grens van draven aan en dan lijkt een normale stap opeens heel langzaam :+

Wolf lijkt met elke keer dat we rijden harder te willen, ze heeft nu ook door dat als ze iets eng vind dat stoppen niet werkt en ze er hoe dan ook langs zal moeten, haar oplossing; dan maar er zo snel mogelijk bij langs, gekke pony.

Haha, mijn dochtertje van 5,5 zei me daarstraks: mama, mag ik later op Juul rijden? ik zeg: natuurlijk schat, als je nog wat beter kan rijden en groter bent, langere benen hebt.., zegt zij: .. mama, waar ga JIJ dan mee rijden? Terug met Ghashira? (onze zwarte vlammende arabier?) zeg ik: eum...nee , heb daar niet veel zin in... zegt zij: mama, dan moet je heeeeel dringend n keer terug een "KOOONIEK" paard bijkopen..
Kijkt papa heel vies onze kant op... h ihi.. We shall see, maar ik droom er soms van , ipv de arabieren hier: een ganse kudde koniks..elk jaar eentje kopen uit een reservaat, hem opleren en als leuk vrijetijdspaardje verkopen..aan iemand die er echt weg mee kan, die hen begrijpt .. mss ook n merrie en dan naar polen om te laten dekken.. nou, moest ik de lotto ns winnen, dan is de KonikKwekerij een feit hoor...niet dat ik vind dat er nog meer gefokt moeten worden, maar moest ik écht veel tijd hebben en geld, ik zou wel echt naar polen wilen om daar die stoeterijen een keer te bekijken, contacten te leggen, de bloedlijnen die in belgie aanwezig zijn, op te volgen en uitwisselingen op te volgen enz enz....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:25

heerlijk kinderen :D

een hele kudde koniks lijkt mij ook gaaf, al wil ik met het oog op de endurance ooit Wolf laten dekken door een arabier.
naar polen zou ik ook wel willen en ik ben ook heel benieuwd naar de bloedlijnen, vooral waar Wolf wegkomt natuurlijk

doe je dan helemaal niks meer met je arabier? ik wou dat ik een 2e paard had om te rijden :P

ik wou vandaag eigenlijk een rondje doen maar het oud maar niet op met regenen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:54

Yes yes yes, ....gewéldig nieuws:ik ga volgend jaar voor mijn veertigste verjaardag zeeer waarschijnlijk een reisje maken naar .... POLEN!!!! Ik wilde voor die verjaardag echt iets speciaals, iets echt voor mezelf,...heb intussen al best wat vrienden en kenissen verloren die gestorven zijn aan kanker of een ongeval, die geen veertig geworden zijn, dus ik vind het een mooie leeftijd en het vieren waard. Dacht ik eerst aan een nieuwe naaimachine of een vakantietje met kind en man naar schotland (vind ik ook zo'n geweldig land), maar ben gaan rondneuzen op sites, voor info over polen, en aangezien ik er sowieso zo'n stoeterij van koniks wil gaan bezoeken, ga ik het combineren met een lekker lui vakantie, lekker relaxen in de natuur...Ik heb een uitgebreide mail gestuurd aan de plek waar ik naartoe wil, en hoop nu op een snel antwoord....dan kan ik gaan plannen en dromen....

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:26

ghashira, wat een top cadeau!!! 40 en nog gezond is inderdaad een feestje vieren waard toch? :) Veel plezier met het vooruit plannen van je reis!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:21

gaaf ghashira :D wel veel foto's maken he :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:45

net een rondje gemaakt, heb de tijd bijgehouden maar we gingen niet erg lekker heb een uur gedaan over 5,5km :+
mevrouw had geen zin, dus heenweg lekker langzaam en al slingerend over de weg. Toen kwamen we een andere ruiter tegen die vlak voor ons net dat pad in ging waar wij ook heen moesten dat had Wollie nog niet meegemaakt dus dat eindigde in een opgefokte, niet luisteren willende poownie, maakt niet uit kan ze alleen maar van leren. Op een gegeven moment bleef de andere ruiter staan en gingen we haar voorbij, wat weer resulteerde in een niet door willen lopen en steeds achterom kijkende poownie, dus het tempo was niet echt om over naar huis te schrijven :+

daarna kwam die andere ruiter opeens in een flinke galop voorbij stuiven, heel fijn.... ik dacht dat het algemeen bekend was dat je elkaar met gepaste snelheid inhaalt en elkaar in ieder geval een seintje geeft. Ik vind inhalen geen probleem daar moet pony toch aan wennen maar dat kan ook wel op een normale manier. Nou viel Wolfs reactie geluk mee, ze draafde er wel een stukje achteraan en dat heb ik ook maar toegelaten, het risico op stuiteren is groot als je ze in zo'n opgefokte staat erg gaat inhouden, dus even wat energie eruit draven en daarna was ze ook weer gekalmeerd en konden we weer met een lang teugeltje verder hobbelen.

terugweg heb ik opnieuw de tijd bijgehouden, hier liep ze 6km per uur met een gewoon normaal actieve stap

ik stop nu met rijden totdat ik een andere zadel heb, het zadel wat ik nu heb schuift wat naar voren wat tot nu toe geen probleem was maar mevrouw gaf vandaag een bokje en ik lag zowat in der nek, niet erg veilig dus :x

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:06

Hoi hoi, ook hier vandaag met Jul gereden. Dit keer in de bak en hij had er zin in, het ging lekker snel. zelfs een paar keer een galopje aangesprongen, dat gaat nog wat hortig: hij begrijpt het eerst nie goed, wil dan wel, houdt weer in, geef je benen en losse teugel en springt hij ineens als een kanonskogel vooruit en hup dan maar...maar niks bokken of wegschieten, na de eerste passen in vluchtgalop gaat het dan wel weer ok. Draven kan hij best heel snel, wow, schrik ik toch even van, vergeleken met zijn tempo op wandeling, was dit erg hard gaan... zou je niet verwachten, ik zou eerder verwachten dat hij op wandeling vinniger is, niet dus. Maar wel heel goed gewerkt, hij zweette ook behoorlijk dus staat ie vannacht op box, want de avond viel al en het werd mistig en koud. Als hij morgen weer droog is, wandel ik wel even met m tot op zijn weide.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:38

paard van mijn zus is in de bak ook een stuk actiever dan buiten, geen idee waarom

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:25

Bobby is ook in de bak kijkerige dat buiten terwel het vroeger anders was.

Ik ben gister op de nieuwe plek is een stukje gaan wandelen het rondje zwarte water dat is een groot meer maar waar ik niet bij naar had gedacht is dat er toeristen weg lang het zwarte water loopt waar veel auto's rijden. Dus ik had 2 opties terug lopen of al mijn moet bij elkaar rapen en gewoon over de harde weg loop ik heb voor het 2e gekozen bij de eerst 2 auto's ben ik staal gaan staan en bobby laten kijken maar de auto's interesseerde hem ijselijk niet dus ik liep bij allen auto's gewoon door het maakte niet uit of ze hard reden of veel herrie maakte bobby liep heel rustig met mij mee dus ik werd ook ontspannen. Maar toen kwam er een vrachtwagen aan gedenderd met flapperend zeil ik dacht "ow oliebol" ik kom niet Lings, rechts naar voor en echter dus ik bobby op een klein stukje gras gezet goed vast gepakt ik had zeker een hart slag van 200 en daar kwam de vracht wagen aan en bobby dacht hey gras dook maar het gras, de vrachtwagen denderde voor bij. Toen de vrachtwagen voor bij was ging het hooft omhoog en keek mij echt aan van kwam er net iets voor bij of zo. Ik stond er echt verstelt van.

maar ik heb nog wel een vraag als ik met bobby ga wandelen doet hij de heletijd stofzuigen.
hij loopt de heletijd met zij neus op de gronde moet ook alles aantaken met zijn neus en knabbelt wat en spugt het ook weer uit. doe de konik's van jullie dat ook en moet ik toe staan of moet ik hem daar ik corigen?