Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:58

Chaos schreef:
Ik ook! Want mijn instructeur bijv. is heel kritisch en kent dus ook de mindere punten van mijn paard. En ik denk dat je ondanks dat je eigen paard altijd geweldig is wel reeel moet blijven kijken. Dus ook naar minpunten van je paard, in dit geval de galop. En dat zeg ik niet om je paard af te kraken, absoluut niet, ik vindt het een leuk beestje! Maar bovenstaande is dus mijn issue. Je kunt toch gewoon eerlijk zijn over de kwaliteiten van je paard?

Ik heb het album van "aramisjames" bekeken, maar dit paard heeft alles behalve een belabberde galop. Er staan ook recentere filmpjes van begin dit jaar op. Menig KWPN-er galoppeert een stuk minder. Ik zie hem uiteindelijk inderdaad geen pirouettes doen, maar dat kunnen ook maar heel weinig "echte" dressuurpaarden.

detour

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:59

Vind dat Dravers vaak een geweldig achterbeen hebben, de mijne was zeer lenig. Wel Pattela Luxatie gehad maar na het uitgroeien en met training goed hersteld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:59

Refagreni schreef:
Chaos schreef:
Ik ook! Want mijn instructeur bijv. is heel kritisch en kent dus ook de mindere punten van mijn paard. En ik denk dat je ondanks dat je eigen paard altijd geweldig is wel reeel moet blijven kijken. Dus ook naar minpunten van je paard, in dit geval de galop. En dat zeg ik niet om je paard af te kraken, absoluut niet, ik vindt het een leuk beestje! Maar bovenstaande is dus mijn issue. Je kunt toch gewoon eerlijk zijn over de kwaliteiten van je paard?

Ik heb het album van "aramisjames" bekeken, maar dit paard heeft alles behalve een belabberde galop. Er staan ook recentere filmpjes van begin dit jaar op. Menig KWPN-er galoppeert een stuk minder. Ik zie hem uiteindelijk inderdaad geen pirouettes doen, maar dat kunnen ook maar heel weinig "echte" dressuurpaarden.

Maar ligt dat aan het gebrek aan kunnen van de KWNP'er of van de ruiter? :(:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:02

Het paard heeft geen waardeloze galop. Maar ik mag toch hopen dat je het met me eens bent dat er weinig opwaartse sprong is waardoor de galop dus vlak is. En dat geldt voor vrijwel alle dravers. Net als dat ze vaak heel hard galloperen om hun onbalans daarin te compenseren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:05

Ik heb het filmpje ook even bekeken, en ik vind het geen geweldige dressuurgalop. Geen zweefmoment, weinig gesloten en weinig souplesse. Galop is wel zuiver en zeker niet rennerig, maar de kwaliteit is op dat filmpje onvoldoende voor verdere oefeningen. Maar het is een correcte galop die in het B en L zeker geen onvoldoende zal scoren.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:13

Ayasha schreef:

Die vraag kun je je ook bij menig Draver stellen hè? ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:14

die is volgens mij ook al een paar keer gesteld, daarom komt die hier weer terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:17

Mackie schreef:
Ayasha schreef:

Die vraag kun je je ook bij menig Draver stellen hè? ;)

een paard met een vlakke galop die amper gesloten is zal geen correcte pirouette kunnen doen. Dus, wie heeft er een voorbeeld van een draver met een mooi gesloten galop?
Gezien de eigenares van de draver op het filmpje met appuyementen enz bezig is lijkt het me dat verzameling ook al ergens ooit verschenen is. :) Dus kan dit paard mooi sluiten?

Ik ken een hoop KWPN'ers met een goed gesloten galop en er zjin er genoeg die pirouettes kunnen en nog meer die potentieel tonen om een pirouette te kunnen uitvoeren ondanks een ruiter met te weinig kunde om hem uit te voeren. Maar heb nog geen enkele draver het zien doen of potentieel zien tonen..... Vandaar dus mijn vraag.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:18

Nog ff over de galop van mijn paard, aangezien die blijkbaar het gespreksonderwerp is: dat filmpje is intussen een jaar oud, de kwaliteit is sowieso al slecht en Aramis kon vroeger gewoon niét galopperen (als in, plat door de bochten en een volte was niet mogelijk). Als jullie willen oordelen dan nodig ik jullie uit om hem IRL te bekijken, omdat ik persoonlijk vind dat je vanaf zo'n filmpje niet echt conclusies kan trekken. Daarbij geef ik gerust toe dat hij niet galoppeert als een Totilas of een Salinero of andere paarden die meedraaien op hoog niveau, maar ik denk niet dat dat erg veel paarden gegeven is. Ik wil ook helemaal niet beweren dat hij beter galoppeert dan 90% van de dressuurpaarden, maar "vlak" is z'n galop niet, en hij wordt ook nog steeds beter. Dus ik denk niet dat je kan zeggen dat mijn paard geen correcte galop heeft.

Dan ff over het "reëel" blijven: ik ben de laatste die mijn paard iets zal blijven vragen wat hij niet kan of die hem zal pushen om iets te doen dat hij niet leuk vind. Als ik merk dat hij de dressuur die ik vraag niet meer kan, dan blijft het daar ook bij en ga ik hem niet overvragen. Ik ken hem echter goed genoeg om te weten dat hij er nog steeds plezier in heeft, en zo lang dat zo blijft gaan we door. Mijn instructeur is trouwens ook niet het type om hem of mij te pushen.

Dit is erg offtopic dus daar zwijg ik nu verder ook over ;)
Ayasha, ik pb je ff.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:25

ik zal er nog een ding over zeggen, en dan is het wat mij betreft ook gesloten. Jouw paard laat in dat filmpje een correcte galop zien, maar niet een met veel kwaliteit (en dan doel ik op afdruk, gedragenheid), en dat heb je wel nodig voor de zwaardere oefeningen. Zo te lezen heb je een heleboel bereikt met zijn galop, en daar heb ik respect voor, maar deze galop is niet goed genoeg voor M/Z niveau (en bv ook niet iets dat ik graag in het crosswerk zou zien).
Hoe hij nu galoppeert kan ik niet beoordelen, dus daar doe ik geen uitspraak over. En ik denk wel dat je op basis van een filmpje eea kunt beoordelen, ik denk alleen niet dat je keiharde uitspraken kunt doen over wat er in de toekomst verder mogelijk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:26

ik zit dit nu een tijdje te lezen, maar ik ben even de beginvraag kwijt... "Waarom willen mensen geen draver?"

Ergens ging het over het image van de draver, wat wellicht nu wat beter aan het worden is.
Nu gaat het een beetje de kant op dat ze wel Z moeten kunnen lopen... is dat de conclusie die getrokken wordt (voorzichtig gezegd?), mensen willen geen draver want ze halen het Z niet?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:30

Hoi!
Mijn dochter is, tegen beter weten in, met haar draversmerrie begonnen aan een opleiding in de paardensport. We weten niet of ze gekoerst heeft want haar papieren zaten er niet meer bij dus we weten haar naam niet. De galop is al zoveel verbeterd dat ze altijd een 6 heeft op haar protocol. De middengalop moet nog aan gewerkt worden. Ze is begonnen in maart dit jaar in de B dressuur en gaat 5 september L2 starten. Doet menig "echt" paard haar niet na. De merrie is 16 en sinds vorig jaar november in ons bezit. Bij de mensen waar wij haar van hebben was ze manegepaard geweest.
Ze moet nu ook gaan starten in het springen wat ze overigens ook heel netjes doet.
Wijken zit er ook al in en schouder binnenwaarts is de volgende stap.
Wij zijn heel trots op deze merrie!! Zij heeft het type volbloed, kan best heet en sterk worden maar altijd goed te corrigeren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het ligt niet aan het paard (ras) of het gewenste resultaat behaald wordt. Het ligt aan de kundigheid van de ruiter/amazone!
Ik ken een meisje met een draver in het M2.
Natuurlijk zijn niet alle type dravers geschikt voor dressuur maar ook niet alle type andere paarden.
Mensen denken vaak onterecht dat ze vreselijk goede ruiters zijn maar kunnen met een paard met mindere kwaliteiten niet uit de verf komen. Dit ligt dan natuurlijk aan dat paard! Ik heb meer respect voor ruiters die op mindere paarden dezelfde resultaten boeken dat ruiters met paarden die het bij wijze zelf aanbieden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:30

Wat mij betreft is dat idd wel het antwoord. Ik wil geen draver omdat de kans klein is dat ze de kwaliteiten hebben die bij mijn ambities passen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:33

FindingJack: Geen enkel paard bied het vanzelf aan. Potentieel alleen koop je niets voor. Ruiter moet het er ook nog uit rijden ook. En van het B naar het L2 in 7 maanden heeft al menig ruiter je voor gedaan. Niet dat het geen goede prestatie is maar om te doen alsof menig "echt paard" dat niet kan is ook weer zo iets. ;)
Vind het trouwens wél een leuk dier om te zien.

Lielle: same here. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:34

Dat is dan inderdaad een keus die je maakt. En voor zover je je eigen kwaliteiten kunt inschatten (niet persoonlijk bedoelt) kun je op die manier selecteren.

Maar een draver is niet 'minder' dan een ander niet-dressuur-geschikt paard.
Als je denkt Z te kunnen rijden (en veel mensen denken dat te kunnen 8-) ) moet je inderdaad een sportpaard kopen (en dan moet je nog maar es zien hoe ver je komt).

Maar als je wilt recreeren, M wilt rijden, western zelfs, TREC wilt rijden of noem maar een zijstraat, dan voldoen ze net zo goed als een ander...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:37

Ayasha schreef:
En van het B naar het L2 in 7 maanden heeft al menig ruiter je voor gedaan. Niet dat het geen goede prestatie is maar om te doen alsof menig "echt paard" dat niet kan is ook weer zo iets. ;)

En er zitten ook veel ruiters met een goed paard te klooien in de marge.. :D omdat ze hun eigen kunnen niet goed inschatten? Die hebben wellicht veel meer plezier met een middelmatiger paard.. :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:37

Ja, mits ze bij je eigen ervaringsniveau en karakter passen (en ook dat geldt voor ieder paard). En net zo goed als niet iedereen zijn eigen capaciteiten kan inschatten, is niet iedereen in staat eerlijk te oordelen over karakter en ervaring, en is het heel erg menselijk daarin te rooskleurig te zijn.

Overigens is een draver ook niet per definitie 'meer' dan een ander niet-dressuur-geschikt paard.

FindingJack, leuk paard, mooie sprong :j Verder sluit ik me bij Ayasha aan.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:38

FindingJack schreef:
Ik heb meer respect voor ruiters die op mindere paarden dezelfde resultaten boeken dat ruiters met paarden die het bij wijze zelf aanbieden.

Nou inderdaad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:40

Lielle schreef:
Overigens is een draver ook niet per definitie 'meer' dan een ander niet-dressuur-geschikt paard.

Wordt dat beweerd?

Klopt, zelfreflectie is een groot goed :j

Maar iemand die een bepaald paard weigert vanwege capaciteiten, is alleen maar goed bezig +:)+ Dat voorkomt een hoop frustratie verderop de weg.

Iemand die een bepaald paard weigert en dat niet kan beargumenteren, sja.. dat wordt niks.. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:42

Ach ik ken veel ruiters die het op een fjord of een haf leuk doen maar zet ze op een zogenaamd "echt paard dat het vanzelf aan bied" zoals jullie hier stellen en ze bakken er niets meer van :(:) Dus of je daar meer respect voor moet hebben..... :)
Ik denk maar zo: elk voordeel heb zijn nadeel (en andersom ook)

Dat je het op een nuchtere eigenzinnige Fjord kan, betekent niet dat je om kan met het temperament van een "echt paard dat het vanzelf aanbied". Ieder zijn ding toch.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-08-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:42

Ik zou zeer zeker naar een draver gaan kijken bij voorkeur een amerikaans gefokte met extra gang, maar geen ex-koerspaard.
Ze hebben er een verleden op zitten die haaks op die van een rijpaard staat en helaas wordt er lang niet overal netjes voor gezorgd. De stal waar ik in het verleden geregeld kwam verkoopt ook uitgekoerste paarden als recreatiepaard. Ze zijn inderdaad goedkoop, maar ze mogen niet gekeurd want "Voor dat geld weet je dat er het één en ander aan mankeert."
Dat is gelijk ook de reden van het slecht imago denk ik. Niet zo zeer de draver op zich maar zijn koersverleden.

In duitsland worden ze op verschillende stallen puur gefokt en opgeleid als rijpaard. Je krijgt dan gelijk een heel ander paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:43

en dat vind ik dus zo'n dooddoener. Geen enkel paard biedt alles vanzelf aan, ik heb er althans nog nooit een in de wei zijn Z proef zien lopen. Ook een paard met meer natuurlijke aanleg moet opgeleid worden, en ook dat vraagt kundigheid van de ruiter.

Citaat:
Wordt dat beweerd?

Nee, maar dat beweer ik ook niet :P

Citaat:
Iemand die een bepaald paard weigert en dat niet kan beargumenteren, sja.. dat wordt niks..

die is erg kort door de bocht. Een paard moet je gewoon aanspreken, en dat kan op basis van volkomen irrationele gronden niet het geval zijn. Zelfs al zou ik geen wedstrijdambities hebben, dan zou ik nog niet bij (bv) een Tinker of Fries uitkomen, simpelweg omdat ik helemaal niets heb met die rassen. Heb ik daar argumenten voor, nou nee. Maar het is gewoon mijn type niet, en dat lijkt me toch wel voldoende.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:48

Ik heb ook niet meer respect voor iemand die met een non-getalenteerd paard iets bereikt, uiteindelijk doet iedereen zn best. Het is wellicht wel zo dat een talent makkelijker op te leiden is..

Citaat:
die is erg kort door de bocht. Een paard moet je gewoon aanspreken, en dat kan op basis van volkomen irrationele gronden niet het geval zijn. Zelfs al zou ik geen wedstrijdambities hebben, dan zou ik nog niet bij (bv) een Tinker of Fries uitkomen, simpelweg omdat ik helemaal niets heb met die rassen. Heb ik daar argumenten voor, nou nee. Maar het is gewoon mijn type niet, en dat lijkt me toch wel voldoende.

Als iets je type niet is, heb je wel een argument :j
Ik heb ook paarden die me niet aanspreken, maar generaliseren (dravers zijn heethoofden, Quarters zijn mak, Arabieren zijn fragiel) vind ik zelf niet zo steekhoudend. Zeg dan inderdaad 'ik vind ze niet leuk' punt.

Maar het is wel zo dat het misschien een idee is dat als je op zoek bent naar een bepaald paard, om soms wat verder te kijken dan de gangbare weg. Dus als recreant / gemiddelde ruiter hoef je een draver niet perse uit te sluiten. (of een fjord of een ijslander)

Uiteindelijk denk ik dus ook dat de titel "waarom willen mensen geen draver" best meevalt :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:49

Chaos schreef:
Het paard heeft geen waardeloze galop. Maar ik mag toch hopen dat je het met me eens bent dat er weinig opwaartse sprong is waardoor de galop dus vlak is. En dat geldt voor vrijwel alle dravers. Net als dat ze vaak heel hard galloperen om hun onbalans daarin te compenseren.

Aan balans en daaruit volgende meer tempocontrole kan gewerkt worden. Mijn draver heeft een nette galop en kan ook in een heel normaal tempo galoperen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:52

Cer schreef:
Ik heb ook niet meer respect voor iemand die met een non-getalenteerd paard iets bereikt, uiteindelijk doet iedereen zn best. Het is wellicht wel zo dat een talent makkelijker op te leiden is..

Ben je daar heel zeker van? :)
Want ik had eigenlijk meer moeite met dat talent dat ik ooit onder mijn kont geschoven kreeg dan met de haflinder, de 4 jarige en de overige niet zo bijzonder getalenteerde pony's die ik gereden heb. :)
Een paard dat veel kan en aanbied vraagt over het algemeen ook meer van zijn ruiter. ;)