Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:41

Juul begint al flink winterhaar te krijgen....

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:23

bobby begint ook al in de wintervacht te komen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:24

Vraag me af hoe ik dat in de winter ga doen, als Juul weer zoveel wintervacht krijgt als toen ik hem kocht in januari, pff, dat belooft, dat is bijna niet te doen om daar dan regelmatig mee te rijden: als die vacht nat is van zweet krijg je dat bijna niet meer droog...we hebben wel n solarium, maar of juul dat leuk gaat vinden?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:41

vandaag weer ns gaan wandelen met Juul, samen met sarah en paard sedejan. Juul is absoluut bomproof: opvliegende fazanten in de maisvelden, voorbijvliegend verkeer, autobussen, traktors, paarden die passeren, ritselende struiken, wapperend wasgoed , blaffende honden in de heg, niets deert hem...het laat hem allemaal berekoud. Ik dus happy. Maar ik was wel minder happy met zijn tempo...sjonge..heb ik gezweet! Haast gedurig moet ik benen geven en hem aansporen...zoooo vermoeiend ... En soms blijft ie dan gewoon helemaal staan en krijg je hem met geen stokken nog verder... echt niet prettig...op de terugweg had ik gehoopt dat het beter zou gaan, en het ging ook ietsje beter, maar nog niet goed, ik ben hartstikke kapot... maar voor de rest dus een heel braaf paardje, heeft op de manege waar we gestopt zijn om iets te drinken, heel geduldig aan de muur gewacht...no stress, dat is he moto van Juul. is het conditie? of gewoon lui?, of zere voeten??? Als ik in het begin met hem ging wandelen, lag zijn tempo in elk geval veel hoger, hij ging vlot en soepel, nu sloft ie op zijn gemakje voort en lijkt dat best ok te vinden. Nou, ik ga lekker douchen... hopelijk krijgen we die versnelling er weer in... we hebben wel wat gedraafd, maar om hem in een galopje te krijgen, dat heb ik zelfs niet geprobeerd, denk dat dat momenteel onmogelijk is.....
Sjonge jonge, had ik niet verwacht...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:37

Wolf begint ook weer een boel haar te krijgen, deze winter krijgt ze vakantie maar in de toekomst zullen we er ongetwijfeld last van krijgen maar dan zal ik in eerste instantie een gedeelte scheren, werkt dat niet afdoende dan gaat het er helemaal af en gaat ze in de dekens maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet dus dat proberen we zolang mogelijk te vermijden.

Ik denk dat het meerdere dingen zijn Gashira, hij is zo te lezen nog niet goed aan de hulpen(dat is helemaal niet erg, is Wolf ook nog niet), zijn conditie zal ook wel mee spelen, lui zal hij misschien ook wel een beetje zijn of misschien is hij zo overrompeld van wat hij de laatste weken allemaal heeft moeten leren dat het hem nu even wat teveel is geworden, ik denk dat een vakantie hem ook wel goed zou doen, maar dat moet je zelf weten, ik zou in ieder geval aan de slag gaan met hem goed op de hulpen te krijgen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:49

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:58

Pumbaa heeft ook alweer een beetje wintervacht. Bij mijn shetlander is het wel erger, dat is nu al echt zo'n pluizig bolletje, haha. Als ik swinters met Pumbaa rijd, duurt het wel een hele tijd voordat hij gaat zweten, dan moet ik hem behoorlijk aan het werk hebben gezet, maar tot nog toe, geen problemen gehad met dat hij enorm heeft gezweet swinters. Ik heb wel een zweetdeken voor Pumbaa, maar nooit hoeven gebruiken. Nou moet ik ook zeggen dat ik geen dekenfan ben, maar hij heeft het ook nooit nodig gehad.

Balen ghashira dat Juul niet vooruit te branden was, vreemd zo ineens. Ik denk eigenlijk ook dat hij het allemaal een beetje moet verwerken, hij heeft natuurlijk veel meegemaakt in een relatief korte tijd.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:27

vandaag met Jul in grote piste gereden. hij ging als n trein. vreemd, je zou denken dat ie op wandeling in veld en bos sneller gaat, niet dus...ligt dus mss toch aan de ondergrond: piste is zeezand...(waar ie in geboren en getogen is)
Morgen afgesproken voor n ritje met sarah, klein toertje, ben benieuwd. De bestelde renegades zijn nog niet toegekomen, maar zouden mss morgen nog kunnen toekomen (via dhl)...dus mss heb ik ze nog voor de wandeling...
Vandaag had ie er alleszins zin in. Draf is in elk geval wel zijn absoluut meest favoriete gang. Op de lange lijn ging ie serieus er vandoor...maar zo vlak, ik kon nog blijven zitten en dat tegen die snelheid....ikheb ooit op n ijslander in tolt gereden en dit leek er fel op....heerlijk qgewoon....misschien sloft ie morgen weer tegen een onerbarmelijk tempo , maar dat geeft niet...hij is gewoon de max...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:41

Haha, of hij had er gewoon laatst niet veel zin meer in of had een iets minder actief dagje. Fijn dat ie nu weer op tempo liep, kan idd best weleens aan de ondergrond liggen. Pumbaa loopt op zand velen malen beter dan op gras, maar ik heb nu alleen maar gras en dat leert hij ook al wel. Heb iig niet snel problemen met dat hij niet vooruit te branden is, ook al weet ik dat hij niet dol op lopen is, hij gaat altijd wel in een mooi en vlot tempo. De galop mag gematigder, maar dat gaat ook al beter. Wat gaaf dat Juul zo graag mag draven en dat hij zo vlak loopt, is idd fijn uit te zitten dan. Veel plezier morgen!!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:26

als je opeens veel over moeilijk terrein gaat wat hij niet gewent was kan het inderdaad zijn dat hij wat gevoelig is, het hoefmechanisme moet zich aan de nieuwe situatie aanpassen en dat kost tijd dus niet te snel ijzers eronder stoppen hoor ;)

Wollie loopt ook zo heerlijk vlak, hoe harder hoe vlakker en dat zit heerlijk, ook handig voor de endurance, benen hoger optillen dan noodzakelijk is is pure energie verspilling :P

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:19

Pumbaa heeft dat niet, met een langzame draf zit hij heerlijk, maar met een vlotte draf tilt hij zijn benen veel hoger op, prachtig gezicht trouwens, maar met doorzitten niet echt fijn haha. Soms in een vlotte draf gaat hij strekken :9 Maar heeft hij onder het zadel nog niet gedaan. Idd handig voor de endurance die vlakke gangen!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:48

En daar waren de renegade dan, netjes op de middag afgeleverd door dhl... natuurlijk direct geprobeerd en ze leken piekfijn aan zijn voeten te zitten... een paar pasjes spaanse pas heeft ie gedaan en ze eens vreemd bekeken, vond het dan wel best ok. Wandeling van ong. anderhalf uur gedaan, zelfde toer als vorige keer, maar iets korter, en de stukken waar hij toen echt niet vlotte vanwege het grind op de ondergrond , ging nu veel beter. echt tempo maken doet hij nog niet... hoewel, op de terugweg heeft ie een paar keer de kop genomen, dus voor het andere paard, en in draf, en het tempo zat best fijn...Sarah zegt me dat hij in draf met zijn voorbenen zijwaarts lijkt te "zwaaien"...hierdoor is er bijna geen opwaartse beweging van de voorbenen, waardoor hij dus zo vlak gaat.Onze witte arabier, waar zij mee rijdt, heeft wel heel hoge kniebewegingen, die is vreselijk om uit te zitten, gelukkig loopt hij heel erg vlot, maar ook in galop kan je haast niet blijven zitten, hij is beenhard. Uit zichzelf heeft die een staptempo van makkelijk 7 per uur denk ik... weinig paardne kunnen hem in stap bijhouden. Dus Sarah houdt hem wat in nu, en als ik dan juul nog aanspoor, kunnen we netjes samen rijden. Ik ben niet meer afgestapt om de drukke provinciebaan over te steken, Juul h eeft netjes gewacht. We hebben vandaag vrij veel gedraafd en ik had de indruk, hoe meer we draafden , hoe sneller hij begon te gaan... en hij heeft verschillende keren"gebriest", hij vond het dus duidelijk best leuk. Als beloning mag hij nu een dagje of twee/drie op de weide(staat niet echt heeeel lang gras op, maar in vergelijking met zijn zandpaddock is het wel een paradijs voor hem) samen met de witte araab, en zijn vriendin, de oude arabische merrie...hij heeft er direct geplast(ontspanning), gerold en is dan beginnen eten...te vet staat ie alleszins toch niet nu...... Eureca voor de hoefschoenen dus...zijn voetjes kunnen zo natuurlijk blijven en toch heeft ie geen last van harde ondergrond bij de wandeling. Ik heb er trouwens nu enkel vooraan... en ging dus heel goed... Foto's volgen.... Leve Juullllll!!!!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:23

super ben benieuwd naar de foto's
moet wel zeggen dat ik ander half uur nog behoorlijk lang vind vooral als je vrij veel hebt gedraafd

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:50

Fijn dat de renegades goed zitten. Ben ook benieuwd naar de foto's!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:31

vandaag voor de 3e keer alleen een rondje gemaakt en ze is maar 1 keer gestopt(voor de buurman in zijn imkerpakkie, dat is ook gewoon eng :D)
en deze keer dwarsdoor het dorp gereden, heerlijk met een lang teugeltje langs de auto's/huizen het deert haar allemaal niks

ik twijfel nog of ik haar komende maand al vakantie geef of vanaf november, het is zo moeilijk om te stoppen als het zo lekker gaat :+

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:47

Van schreef:
vandaag voor de 3e keer alleen een rondje gemaakt en ze is maar 1 keer gestopt(voor de buurman in zijn imkerpakkie, dat is ook gewoon eng :D)
en deze keer dwarsdoor het dorp gereden, heerlijk met een lang teugeltje langs de auto's/huizen het deert haar allemaal niks

ik twijfel nog of ik haar komende maand al vakantie geef of vanaf november, het is zo moeilijk om te stoppen als het zo lekker gaat :+

Als het zo lekker gaat, zou ik niet stoppen...je overbelast haar duidelijk niet, en als ze er zo'n plezier in vindt, waarom zou je dan stoppen????er gaan zowieso nog dagen komen dat je niet wil/kan rijden wegens te slecht weer enz...dus in de winter heeft ze zowieso meer rust...Jull is nu nog op de wei, al sinds ons ritje van zaterdag..ben na mijn werk vandaag even langsgereden, hij vindt het daar best ok. Staat er met de arabische ruin sedejan en ze vinden het prima zo met zijn twee..het gras is kort, maar er is meer dan genoeg eten nog. September was hier heel droog in de streek, maar vannacht heeft het geonweerd en gegoten..vandaag ook nog veel buien en heel veel wind... de paddock waar jull veel staat is veranderd in modderbad..dus is ie nu beter op de weide, veel eiwitten bevat het gras toch niet meer (om niet bevangen te raken)...laat hem daar maar van genieten, maar woensdag doe ik toch een kleine wandeling, no matter what..ze hebben hun leeftijd om dit te doen hoor...te lang stilstaan is ook niet goed...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:08

dan verschillen we daarin van mening, rust is imo nooit verkeerd op deze leeftijd. Juist als het zo goed gaat heb je de neiging steeds iets verder te gaan waardoor de kans groot is dat je toch over zijn grenzen gaat om dat te voorkomen stop ik juist als het goed gaat, als het niet goed meer gaat ben je al te laat.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:28

filmpjes van vandaag :Y)

en na het rijden
Afbeelding

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:35

wouw dat ziet er leuk uit

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:47

nOu, wolf gaat wel lekker snel, tenminste in dat eerste filmpje..zit je daar op haar en heb je zo gefilmd? Was dat in stap? Juul stapt eerder het tempo zoals in je tweede filmpje...
Ik heb gisteren met hem een wandeling gedaan, op mijn eentje. Dat was heel lang geleden dat ik nog alleen ben gaan rijden, doe ik niet zo graag eigenlijk, maar gisteren viel het supergoed mee. Zo moest ik me ook niet ergeren aan het feit dat Jull al dan niet het tempo van de arabier kon volgen of wat dan ook...gewoon lekker op ons tempo en genieten. En t ging lekker. Hij had er zin in. Nadien heb ik hem als beloning op een andere weide gezet, met de arabier, de weide waar ze stonden was echt kaalgevreten. Nou hebben ze weer terug wat gras, niet echt kniehoog, maar best dik en sappig. In het najaar kan het niet echt kwaad dat jull wat gras eet en op n weide loopt, er zitten dan veel minder eiwitten in het gras dan in het voorjaar...en hij mag wat reserve nemen tegen de winter. Wolf ziet er echt veeeeeel slanker uit dan Jull, die begint ook al weer aardig op n ijsbeertje te gelijken...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:50

ik zit erop ja in beide filmpjes maar dat eerste filmpje is in draf hoor niet stap, zo snel kan ze niet stappen :P
ik vind het juist heerlijk alleen, daarvoor rij ik paard maar ik snap wel dat et spannend is als je het al tijden niet hebt gedaan.
Wolf loopt gewoon dagelijks in de wei hoor en volgend jaar zomer mag ze ook gewoon 24/7 de wei op. Zolang ze niet te dik word maak ik me daar geen zorgen om.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:08

Wat goed Van! Wat is ze heerlijk relaxt! Haha, ja 1e filmpje is draf, kun je wel zien, anders zou ze echt wel heel snel stappen. Maar lekker zo joh, ik hoop dat het me ooit nog met Pumbaa gaat lukken, maar wat is die een stresskip in vergelijking tot Wolf. En ze is ook idd veel slanker gebouwd dan Pumbaa, die is nu echt een beetje dikkig, maar Wolf haar bouw is volgens mij ook wat atletischer. Mooi beestje :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:40

Wollie is heerlijk nuchter maar dat ben ik ook en dat maakt ook heel veel uit. In het 2e filmpje kun je zien dat ze wel even een paar passen begon te draven toen die vrachtwagen dat sissende geluid maakt maar ze is ook zo terug te nemen(met één hand :P)

ze is inderdaad wat atletischer gebouwd dan de meeste koniks, dat komt denk ik vooral door haar lange benen, dat zie je ook terug in de kudde waar ze hoogstwaarschijnlijk uit komt misschien een bloedlijn met wat meer arabischbloed oid?

dit zijn de koniks in de maasplassen, waar ze weg komt
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:22

de lengte van de lange pijpbeenderen , wordt blijkbaar bepaald, enerzijds genetisch (hoe zien moeder en vaderpaard eruit) maar anderzijds ook door de voeding. Dit weet ik uit het boekje (das Polnische Konik) , ik vond het ook verbazend zoiets te lezen maar ze hebben daar allemaal studies van gemaakt en de koniks die daar in reservaten lopen in dennenbossen, op grotere hoogtes bv, vergeleken met die die lagergelegen in meer moerassiger, rijker, vochtig warmere omgeving lopen, schelen ook opvallend in stokmaat en bouw. Ook de kwaliteit van de hoeven is zo gedeeltelijk bepaald.. Zou kunnen kloppen: raschka, het merrietje dat ik destijds had, is in de ardennen geboren en getogen ,dus op rotsgrond maar met veel sappige weides tussenin, in de valleien, en die had veel hardere h oeven dan jull die in zeezand altijd gelopen heeft...(droog, zilte lucht, veel wind).. als ik wolf zo zie, heb ik de indruk dat ze nog best wat gaat groeien, omdat ze nogal ongelijk staat(achteraan nog overbouwd)?! natuurlijk is het moeilijk te zeggen van een foto..maar ze is nog jong, dus het is best mogelijk he. Toch heerljk , onze konikjes...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:43

in Nederland zullen de gebieden niet veel met elkaar verschillen ('t is allemaal plat :+)
Wolf zal nog wel flink gaan groeien ja, ze zal ook nog gaan uitzwaren maar haar bouw zal denk ik niet veel veranderen in het afgelopen jaar is ze nagenoeg hetzelfde gebleven behalve dat ze wat groter is. Haar achterhand is nu zo'n halve cm hoger dan haar voorhand, heel normaal op deze leeftijd, ze groeien nog wel een tijdje door.