En vind het een beetje raar dat ze beweren dat ie niet in de zon kan terwijl het ras in woestijnkimaat leefde?
                                                         Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
                                                         xGino schreef:Dat de Akhal-Teke geen klassieke sporten zou kunnen is niet waar volgens mij. Als je echt op GP niveau wilt rijden zal dit misschien niet het allerbeste paard zijn, maar hoeveel mensen breken daadwerkelijk door? Mijn paard heeft een super stamboom voor springen, maar blinkt gewoon uit in dressuur. Waarom zou een Akhal-Teke dat dan niet kunnen?
 Ik zie bij dubbele verdunningen het ene paard wel steeds met ogen dicht staan in de zon en de ander weer niet, dus ook dat verschilt. Qua verbranden is het zeker ook niet evident dat ze gevoeliger zijn. Maar goed, het bijgeloof was van oudsher ook niet direct gerelateerd aan gevoeligheid voor de zon, al had het er wel mee te maken. Het ogen dichtknijpen, de blauwe ogen en roze huid werd gezien als iets duisters en gevaarlijks. Ze geloofden dat boze geesten in dit soort paarden zaten en dat ze geen ziel hadden. Interessant, dat wel.
 Bovendien presteerde hij dit onder gruwelijk harde training en met 2 verschillende ruiters. Een vierde deelname onder wederom een andere ruiter werd verboden, maar onder 3 verschillende ruiters presteerde dit paard in de GP op het allerhoogste niveau, tegen warmbloeden waaronder Hannoveranen (wat Salinero is). Dat het daarna niet meer is geëvenaard is heel eenvoudig uit te leggen: zijn zeer talentvolle zoon Abakan verongelukte vlak voor de spelen en daarna kwam de SU in economische problemen waarna de muur viel en de hele paardenindustrie volledig op slot kwam te zitten. Gevolg? Er werden geen paarden meer getraind voor internationale sport en er werd al helemaal geen geld voor vrij gemaakt. En tegenwoordig? Tegenwoordig kopen rijke Russen graag AT als renpaard en showpaard, niet voor de internationale sport, want daarvoor kopen ze graag in NL en DLD paarden. Waarom? Omdat dát een kant en klare weg naar succes is en de AT ook in Rusland wordt gezien als te gevoelig om met harde hand te worden klaargestoomd voor Olympisch niveau, ook al bewees Absent dat het zeker wel mogelijk was. Een AT is een gevoelig paard dat hecht aan zijn ruiter en dus alles voor de groom/stalruiter zal doen, maar vrij weinig voor de topruiter die er af en toe eens een rondje op wil gaan voor een podiumplek en dan verwacht dat het paard wil vlammen. Een AT wil vlammen voor zijn mens, en niet zomaar voor iedereen.
 Maar dat geldt sowieso voor wel meer paardenrassen, anders zag je in bijv. basisdressuur geen haflingers, fjorden of tinkers, aangezien die ook niet oorspronkelijk voor dressuur bedoeld zijn.                                                         

Ze gebruiken ook bijna over de gehele dry belt (van Noord-Afrika tot Centraal-Azië) belletjes en ander rinkelspul en glimmers om het boze oog af te wenden. Gebruiken ze tegenwoordig nog steeds van die belletjes aan paarden in Tunesië? Het gerinkel zou het boze oog nl. ook verstoren en afleiden. 

JoSav schreef:Voor wie een leuke Teke voor weinig geld zoekt en binnen NL:
Met spoed te koop. Lieve, veelzijdige merrie, koffievos, 11 jaar oud. VP 2000 euro. Meer info via bovenstaande link of PB.
kiekje.be schreef:JoSav schreef:Voor wie een leuke Teke voor weinig geld zoekt en binnen NL:
Met spoed te koop. Lieve, veelzijdige merrie, koffievos, 11 jaar oud. VP 2000 euro. Meer info via bovenstaande link of PB.
Spijtig dat ik net een extra paard gekocht heb, over deze had ik niet lang hoeven twijfelen... (toen ik rondkeek was ze ook al te koop maar aan een véél hogere prijs, nu is het echt een koopje... spijtig :-( )
Wat die Dons betreft: ze zijn écht wel zeldzaam, in Rusland nog zo'n 250 merries... en dit gaat om een 30tal merries (drachtig en met veulen), 20tal jonge paarden en 4 hengsten. Zonde! Zo'n prachtbeesten...