Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minkah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:04

Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaren fok ik Kaspische paarden. Om het ras beter te promoten, wil ik met ze gaan mennen.
Aangezien ik zelf nog moet leren mennen en mijn paarden ook, kreeg ik het advies om een rustige beleerde pony aan te schaffen. Met deze pony kan ik zelf leren mennen en kan t.z.t. een Kaspisch paard er naast gezet worden.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een ras die past bij mij en bij de paardjes die ik heb. Aangezien het Kaspisch paard een "oer" ras is van meer dan 5000 jaar oud en omdat wij alle paarden in kuddes houden die zomer en winter buiten staan, vind ik het Konik paard een prachtige optie.

Nu is het in Nederland best lastig om een goede beleerde Konik paard te vinden. Het blijkt in Polen veel makkelijker te zijn, omdat daar veel meer met de Konik paarden wordt gedaan.
Heeft iemand voor mij een tip waar ik een eerlijke, betrouwbare, gezonde en beleerde Konik paard kan vinden? Omdat wij zowel met merries als met hengsten willen gaan mennen, is een Konik ruin de beste optie.

Hopelijk heeft iemand een goede tip voor mij.

pinkelotje16

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:17

op markplaats staat een bereede konik te koop meschien is dat wat.

Minkah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:35

Bedankt voor je reactie.
Ik had deze advertentie inderdaad gezien. Aangezien dit een merrie is, is dit voor mij geen optie. Anders ga ik mijn hengsten wel heel erg pesten :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:57

Hey Minkah, in duitsland vindt je ook makkelijker bereden en geleerde exemplaren, zeker ruinen..ik weet niet of je dicht bij duitsland woont???
In Polen wordt er idd veel meer mee gedaan...kaspische paarden, hoe zien die eruit??nooit van gehoord, eerlijk gezegd...heb je foto's of sites??fokkers?
Ik heb zelf een konik ruin, gekocht toen ie net geen 3 was, in januari 2012, recht uit het wildreservaat. Elke dag 10 minuutjes grondwerk mee gedaan, vooral vertrouwen winnen en aan alles laten wennen en in april zadel opgelegd en zadelmak gemaakt. Hij doet het erg goed momenteel, echt een schatje. Wij mennen zelf ook, hebben een dubbelspan zwarte grote shetlanders, 2 hollandse dametjes, echt beeldig, met n marathonkoetsje erachter. Shetlanders waren oorspronkelijk hier voor ons kindje, maar dan kwam dat idee van he mennen en valt reuze mee. Wij fokken verder arabieren, maar dat ligt eigenlijk volledig naast de shetters en de konik. Een konik ruin kan je in belgie lbijkbaar redelijk makkelijk aankopen, maar die is dan wel volledig groen, zou je dan moeten laten opleren voor te mennen. Ik weet niet wat dat zou kosten bij iemand die er verstand van heeft? de aankoopprijs van zo'n konik is hier rond de 300-350 euro dus je kan best nog wat investeren in opleiding en dan heb je een reuzepony. Maar zoals ik al zei: in duitsland is het aanbod groter, wordt er ook vaak eentje aangeboden die ment. Op google intypen: "konik pferd abzugeben" of "konik pferd zu verkaufen"... en dan krijg je een aantal interessante sites zoals mp... eventueel moet je me je emailadres maar effe mailen, als ik zelf een geschikte ruiin zou zien , laat ik je dat weten... ik had oorspronkelijk ook het idee om mjin konik eventueel in te spannen. Maar heb intussen gemerkt dat hij niet goed reageert op contact via lange lijnen en longes...hij heeft de ondersteunign nodig van iemand die vlak bij hem is: op zijn rug of naast zijn hoofd... dus (voorlopig) geen menopleiding voor onze Juul.....

Minkah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:51

Hi Ghashira.
Wij wonen in Drenthe, niet ver van de Duitse grens. De reden waarom ik naar een beleerde Konik zoek, is omdat ik zelf te weinig ervaring heb om een paard te beleren. Om dezelfde reden heb ik mij Kaspische paarden bij verschillende "profesionele" mensen ondergebracht wat niet goed bevallen is.
Vandaar ons besluit om de paarden niet meer te laten beleren door derden, maar zelf onder begeleiding de paarden te gaan beleren.
Het is dubbel lastig mbt het mennen, omdat ik daar zelf veel te weinig ervaring mee heb. Door een ervaren Konik te vinden, geeft dit mij de kans om daarmee te oefenen en ondertussen zijn we al druk bezig met onze Kaspische paarden.
Ze leren super snel, dus daar zit het probleem niet.
Op mijn site http://www.levendlandgoednova.com vind je meer info over wat wij doen en welke dieren we hebben. Dat zijn er nog al wat ;)
De site is nog in ontwikkeling, tussen de bedrijven door probeer ik het bij te werken en aan te vullen.
Ik ga met je tip aan de slag!
Laatst bijgewerkt door Minkah op 07-08-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:58

ik zal inderdaad in Duitsland kijken, in NL zul je niet vinden wat je zoekt.
kaspische paarden zijn voor zover ik weet ook een maatje kleiner dan de gemiddelde konik, dus ik denk dat het heel lastig gaat worden als je perse een konik wil.

Minkah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:30

Wat bedoel je dat het heel lastig wordt?
Ik weet dat de gemiddelde schofthoogte van de Kaspische paarden lager is (nl. 1.15 - 1.25 m) dan de Konik paarden.
Dit is mede de reden waarom ik op zoek ben naar een Konik. Doordat ze groter en steviger zijn, kunnen zij een onervaren Kaspisch paard beter opvangen.
Het doel is om mijn Kaspische paarden van evaring te voorzien. Uiteindelijk is het de bedoeling om dubbelspan te gaan mennen met mij Kaspische paarden om op deze manier het ras meer bekendheid te geven.
Tot die tijd kan een Konik paard de marathon wagen die ik heb in z'n eentje trekken wat mij de kans geeft om flink te oefenen en te leren.
Het is niet de bedoeling dat de Konik daarna weer weg gaat. Het is prettig om een paard te hebben die groter is dan mij Kaspische paarden.
Ik heb ook een volbloed Arabier, maar zij is zeer eenkennig en accepteerd niet makkelijk een ander op haar rug.
We wonen vlak bij het bos en het lijkt me fantastisch als we in de toekomst met verschillende mensen/kinderen op pad kunnen om te genieten van de omgeving.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:38

een netjes beleerde konik te vinden, die ook nog eens niet te groot is om naast je kaspische paardjes in het span te staan(tenminste ik dacht te lezen dat je dat wou)
ik zou namelijk geen paard van 1,45 naast eentje van 1,25 zetten (en steviger zijn ze niet)
en onderschat een konik niet, het zijn geen makkelijke paardjes waar je zo jan en alleman op kan zetten(uitzonderingen daargelaten)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:48

pinkelotje16 schreef:
nadine_yvana schreef:
@Pinkelotje: durfde Bobby zonder problemen onder die lintjes door? Ik vind dat een leuke oefening, wil ik met Pumbaa ook nog eens proberen.

nou ja zonder problemen het is meer van hoe kom ik er door heen zonder de lintjes aan te raken best lacht hoor
ik heb van de clicker training 2 filmpjes op youtube staan
http://youtu.be/7u0oqNYpja4
http://www.youtube.com/watch?v=lJbHt7KB ... NKlCLzl7kA

Wat super van Bobby! Echt grappige filmpjes :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:55

ghashira schreef:
Nu onze konikjes wat ouder worden(lees:berijdbaar) , vroeg ik me af hoe jullie ervaringen nu zijn wat de zadels betreft en de hoeven ?

Ik rij Pumbaa boomloos met een Barefoot zadel. Ben daar erg tevreden over, het ligt hem lekker (de maat 1) en hij loopt er ontspannen onder + het zit erg lekker voor mij :)
Wat betreft ijzers, zal ik niet aanraden. Pumbaa's hoeven zijn van tijd tot tijd ook brokkelig, maar ik zal hem niet op ijzers zetten tenzij het om medische redenen niet anders kan. Ben sowieso niet zo'n voorstander van ijzers eigenlijk. Gewoon lekker puur natuur.

Het gaat trouwens erg goed met Pumbaa :) Ik ben het rijden (in de bak) weer helemaal aan het oppakken en hij doet het super goed! Hij loopt steeds ontspannender en gaat zijn rug meer gebruiken. Iets wat nog niet vaak gebeurt is, want meneer loopt vaak met kop in de lucht van de stress. Maar ik ben zoo blij dat het nu zo goed gaat! Hij kan nu zelfs verzameld galloperen sinds de eerste keer dat ik hem heb, helemaal top +:)+

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:56

Van schreef:
ik zou namelijk geen paard van 1,45 naast eentje van 1,25 zetten (en steviger zijn ze niet)
en onderschat een konik niet, het zijn geen makkelijke paardjes waar je zo jan en alleman op kan zetten(uitzonderingen daargelaten)

Mee eens ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:38

Wow Nadine, geweldig nieuws van Pumbaa, ik weet dat je nog niet zo lang geleden in een dip zat met m, en vind het dan ook meer dan geweldig dat het nu toch wel beter gaat...dat noemen ze dan: doorzetten en echte liefde voor je paard, zeker? geweldig gewoon!!!!
Nou, wij zijn intussen weer terug van de TREK, de bijeenkomst van de wandelruiters van in belgie. Zalig was het, we hebben het getroffen met het weer en hebben heel erg leuke lieve interessante paardemensen leren kennen...we gaan zeker nog n keer terug naar de gite waar we 2 nachten geslapen hebben, voor we naar de echte trek trokken... d gite ligt afgelegen in een klein gehuct, midden in de dennenbossen. s nachts wandelen de everzwijnen er door de tuin..s winters ligt er 30 cm sneeuw en gaan ze daarin met de paarden dus wandelen, weliswaar idd zonder ijzers..lijkt me gewoon een sprookje, en daar ga ik dus voor, ga het zeker doen.
Weer zoveel verschillende zadels, bitten, bitloze optomingen, boomloze zadels, enz enz gezien, ook n muilezel die deelnam, mooi dier trouwens en ging goed vooruit, en zoveel verschillende paardjes... gaande van een shetje van 80cm die meer dan 100 km had afgelegd op weg naar de trek, met zijn ruitertje van 12(een erg fijn en lief meisje) tot de normandische trekpaarden, tweespan in de koets...arabieren, pinto, paint, appaloose, fjord, haflinger, ijslander, bwp , nsp, dravers, ponykruisingen (vaak heelm ooie), nou te veel om op te noemen, maar...geeen enkele konik!!!!!! Heb het nog ns nagevraagd en idd, ook buitenlandse deelnemers zijn welkom!!! En je kon je ritten perfect aanpassen aan de conditie van je paardje (of jezelf) dus volgend jaar gaat Juul absoluut mee. Het meest geziene, gebruikte zadel is denk ik nog steeds een echt westernmodel, zelfs die kleine shet had een westernzadeltje. met of zonder afgeronde achterkant voor kleinere paarden, maar het is echt wel het meest gezien zadel. Daarna gevolgd door ...boomloze zadels, ja hoor... zowel western als gewone modellen, ook veel semiboomloos (trekkermodel)of de bates zadels en de equiflexen waarvan je de boom kan verstellen...is begrijpelijk aangezien een stug vast zadel nou eenmaal niet altijd goed blijft passen... de gewone engelse zadels, type Kieffer, zijn in absolute minderheid bij trekruiters.... wat de hoofdstellen betreft, heb ik goed mijn ogen de kost gegeven en tot mijn verbazing moeten vaststellen dat mss wel de helft bitloos rijdt!!!! gaande van rijden op een touwhalster, of een sidepull, tot hackamore (heb er daaribj wel enkele gezien die daar serieus op doortrokken, arm paard, dan gebruikj e volgens mij beter wel een bit) of de hoofdstellen met gekrujiste kaakriempjes enz...langs de andere kant, toch nog verbaasd dat er nog steeds een behoorlijk aantal ruiters met heel zware bitten rijden...pelham, stangbitten, zware westernbitten en bovendien rijden ze niet zacht maar met zware hand. Je ziet dan wel dat die mensen rijtechnisch echt niet goed zijn..helaas, maa rhet is zo.
en verder een groep die gewoon met een gewoon trensje rijdt, zoals ik en mijn man..;en met losse teugel. heb ook goed naar beslag en voeten gekeken: van de vlaamse paarden, loopt het merendeel (90%) met hoefijzers denk ik;vreemd want wij hebben in vlaanderen toch meerendeel goede ondergrond(wel veel beton), van de waalse paarden, loopt zeker de helft ijzerloos met of zonder hoefschoenen...dit vooral ook omdat zij in de winter met veel sneeuw zitten en dan met ijzers niet kunnen rijden... en mss zijn zée ook gewoon natuurlijker ingesteld dan wij vlamingen. Favoriete hoefschoen is de Renegade, heb bij veel mensen gaan luisteren en ook degenen die meerdere merken/Modellen hebben geprobeerd, vinden de renegade de beste... Conclusie: ik ga mijn Juul ijzerloos houden. zeker nu nog. en ga ook renegades aanschaffen, voor als ik merk dat hij problemen krijgt. En qua zadel rij ik voorlopig verder met de podium, mocht die ooit te smal worden, ga ik wrsch voor een equiflex kort westernzadeltje, en qua bit blijf ik voorlopig bij het zachte trensje, maar ga proberen ook bitloos te rijden...en ik heb enkele interessante adressen van mensen die cursussen etiologie geven, ik denk dat ik me echt daarin toch ns moet verdiepen, heb met n man meegereden die vroeger met zwaar westernbit reed, nu rijdt hij zijn arabische merrie op n koordhalster, soms zonder zadel (en dat in dat bergachtig gebeid), springt er gewoon af terwijl we rijden, laat zich op een steile helling aan haar staart omhoogtrekken, springt ineens rechtop in haar zadel enz..superpaardje, 18 jaar, duidelijk heel gelukkig in haar vel, dus dan denk ik: ok, de moeite om te proberen..........;foto's van de hele trek op mijn facebook/...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:58

Dankjewel ghashira :) Ik ben zelf ook erg blij dat het nu zo goed gaat!
Wat gaaf van die trek zeg, lijkt me erg leuk om een keertje mee te maken zoiets. Het klinkt echt als een sprookje zo in de wilde natuur, heerlijk zeg! Wel bijzonder dat er geen enkele konik tussen zat tussen al die paarden, zo zie je maar weer, het is en blijft een bijzonder ras. En wat gaaf dat er zoveel mensen bitloos rijden, wat goed..Ik zal straks eens even op je FB pagina naar de foto's kijken, ik ben erg benieuwd :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:00

Hier nog een grappig filmpje van Pumbaa toen ik 's avonds nog even bij hem kwam kijken voordat ik naar huis ging. Ik was naar mijn werk geweest en daarna gegeten en daarna trof ik hem dus zo aan :') Te lief gewoon.

En nummer 2 :')

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:37

Juul is nou al n aantal dagen weg op training .... het voelt hier thuis leeg en eenzaam zonder hem..vreemd, want er zijn de andere paarden nog, maar ik heb nou eenmaal met die kleine grijze man een bijzondere band, blijkt nu des te meer... vandaag dan toch maar alain, de trainer, gebeld...lijkt beetje zielig dat ik zo "ongerust" ben, ik weet immers dat ze bij alain super goed zijn...hij neemt zijn tijd, wil eerst vertrouwen hebben van Juul en dat lukt intussen aardig. En, hij kende het ras niet, maar weet intussen al wel dat het een erg intelligent paardje is... ze zijn niet zoals ze eruit zien, zegt hij, ..ze zien er zowat fluffy uit, een soort grote teddybeer, die je vooruit zou moeten schoppen, maar nee hoor... verbaasd ook over hoe snel juul iets doorheeft en hoe graag hij "werkt"..nieuwe dingen leert.. ik trotse "mama"..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:44

die trek klinkt zo ontzettend gaaf, ben echt wel heel jaloers nu :Y)
en het verbaast me niks dat er geen koniks waren, Wolf zal wrs ook de eerste konik in de endurance in nl zijn

pumbaa wat is hij toch leuk <3

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:02

Van schreef:
die trek klinkt zo ontzettend gaaf, ben echt wel heel jaloers nu :Y)
en het verbaast me niks dat er geen koniks waren, Wolf zal wrs ook de eerste konik in de endurance in nl zijn

pumbaa wat is hij toch leuk <3

Pumbaa is idd een schatje, echt te gek, hoe hij daar zelf zijn oefeningen staat te doen...

Zodra ik weet waar de TREK volgend jaar zal zijn (er is nog onduidelijkheid, zou ofwel in noordfrankrijk, net over de grens ofwel gans andere kant, tegen de hollandse grens, in provincie antwerpen, dus ongeveer onder de loonse en drunense duinen zijn), laat ik je dat weten...alleszins wil ik volgend jaar juul meenemen. en zou te gek zijn moest er nog een tweede konik meegaan natuurlijk.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:15

als ik al helemaal die kant op zou gaan wil ik wel alle dagen mee rijden en dat vind ik voor Wolf echt nog te gek :Y)

ik ben net voor het eerst helemaal alleen met Wolf naar buiten geweest, gewoon het standaard rondje wat we altijd rijden gedaan. Heen weg langs de weg ging een beetje langzaam, om de 10 meter stilstaan en even een minuutje twijfelen voor ze weer verder wou maar opzich viel het me heel erg mee, heb geen 1 keer af hoeven stappen. Eenmaal bij het bos aangekomen viel het kwartje blijkbaar en heb ik lekker aan een lang teugeltje in een voorwaarts drafje een rondje kunnen rijden. Weer terug op de weg richting huis was natuurlijk geen probleem, al had ik verwacht dat ik haar dan flink zou in moeten houden maar dat viel me ook 100% mee, ze liep wel lekker actief maar ze bleef keurig stappen zonder echt te drammen.

We gaan de komende tijd dus maar oefenen op het van huis weg rijden en als dat eenmaal lekker gaat dan laat ik het rijden ook voor wat het is voor de rest van het jaar en gaan we lekker bezig met lange lijnen en handpaard zijn. :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:49

Wollie vandaag :)
Afbeelding

Afbeelding

met 1 van de meiden die de shet en de zwarte rijden
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:45

Wow, wat ziet ze er strak uit! duidelijk een merrietje, Juul is veel zwaarder op zijn billen en heeft ook n ronder buikje. Ze lijkt ook groot, met dat meisje ernaast. Heb je Wolf onlangs nog gemeten?
Ik ga Juul binnenkort eens aan de meetstok zetten, maar denk dat hij ruim 1,42-1,44m zal zijn..
ofwel heb ik een totaal verkeerd beeld van m, maar hij lijkt me echt niet klein.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:05

moet zeggen dat er ook wel wat meer vetjes op mogen hoor maar ze heeft wel echt een kippekontje _O-
ik heb geen meetstok dus precies meten gaat niet lukken maar ik denk dat ze ruim 1,40 is nu, tenminste als ik haar naast de zwarte zie lijkt ze zo'n 10cm kleiner te zijn, de zwarte is ruim 1,50.
het meisje is denk ik zo'n 1,60 niet veel kleiner als mij iig (ik ben 1,64m)

ze heeft wel behoorlijk lange benen als ik haar vergelijk met andere koniks, daardoor lijkt ze ook groter denk ik

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:35

ik ben gister op horse event geweest en kreeg mij toch een leuk idee ik weet niet of het haal baar is maar.
bij het rassen defile kwamen er allemaal bijzondere paarden voor bij toen schoot het mij binnen dat het mij leuk lijkt om met 2 of 3 koniks er naar toe te gaan en te laten zien dat een konik ook en veelzijdig paardtje/pony is met bijvoorbeeld een show of zo.
ik weet niet of het voor volgend jaar haal baar is maar meschien wel het jaar er naar.

nog iets ik ben er achter gekomen dat bobby nu nog een groei speurt krijgt hij schiet nu echt de hoogte in echt fijn en bobby gaat deze winter meschien naar en kude toe dat hij toch wat paarde manieren leert

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:17

Hoi Pinkelotje, leuk om ook nog ns van jou en bobby wat te horen, en je idee is inderdaad heel leuk. Maar waar is dat, dat horse event??? Want om een verplaatsing te doen van honderden kilometers, juist om 10 minuten onze koniks te showen, nou, dat weet ik niet.....
maar toch n goed idee en de moeite waard om over na te denken.

Leuk ook dat Bobby nog n groeischeut heeft!!!! gaat ie mss toch nog voor je passen, he?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:25

horse event is in deuren ik weet niet waar jij vandaan komt maar het is ook geen show van tien min maar volgens mij van een half uur en het zijn 3 dagen volgens mij kan je dan ook je paard daar stallen.
maar ik heb me er nog niet over geinfomeert omdat het meer een idee was :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:20

he is behoorlijk ver voor mij, al is het wel een leuk idee :)

fijn dat Bobbi weer aan het groeien is, straks haalt ij de 1,40 nog :P