Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Morrie schreef:wat een smoeltjes zeg, geweldig!
Garvo ezelvoer (het enige in NL leverbare merk) schijnt leveringsproblemen te hebben, volgens de Welkoop,waar ik altijd voer koop. Helaas zit ik al een week zonder en eet Nono Pavo Liga met de paarden mee,wat niet goed voor hem is. Een rondje bellen met andere voerleveranciers in de buurt leverde niets op.... wat nu?
mick75 schreef:Met een goed ontwormingsbeleid kunnen ze op dezelfde weide, haal wel echt goed je mest weg uit de weide en vergeet echt niet te ontwormen! Bij ons staan de pony's samen met de ezels. Het gaat redelijk goed, de pony's klitten wel bij elkaar en de ezels ook, het mixt niet. Bij ons in elk geval. Maar het bijt elkaar ook niet, ze zoeken zelf hun plekjes wel uit. In het begin was het wel even oorlog in de tent, meneer de dominante ezel (diegene waarmee ik men) accepteerde de pony's niet maar de pony's hebben even een flinke deuk in z'n ego getrapt waarna hij ze tolereert in z'n weide. De ezelruin is wel de baas bij ons. Ik denk dat het beter werkt de ezel bij de paarden/ pony's in te scharen dan andersom, want ezels kunnen heel erg territoriaal zijn. Als de ezel in andermans gebied komt ziet hij de anderen nog niet als inbrekers in zijn territorium en dat voorkomt conflicten.
Bij ons staan ze op een schrale weide en worden in principe niet bijgevoerd, alleen de ezel die voor de wagen loopt krijgt bix erbij. In de winter voeren wij droog hooi bij, liefst van de laatste snede.
En die luiheid? Probeer je ezel te prikkelen. Daag hem uit, maak er een spel van. Ezels zijn dol op spelen, daar kan je gebruik van maken. Zo doe ik het ook. Alles is gewoon een spelletje voor ons, en als er iets bruikbaars uit komt ben ik meer dan happy. Toen ik begon met spelenderwijs trainen had ik nooit verwacht
dat ie ooit echt voor de wagen zou gaan staan, nu doet ie het maar toch even. Maar meneer leert snel en is snel verveeld, ik zal alle zeilen bij moeten zetten om het werk interessant te houden. Domweg rondjes rijden zal hij echt niet accepteren. Hij moet echt elke keer iets nieuws doen om de interesse te bewaren.
Pfieuw, Suusje, dat duurt al eventjes! Ben wel nieuwsgierig hoor.