Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:01

RoyalMemory schreef:
Misschien wil 'zij' niet tussen witte hekjes rijden?

Het gaat er niet om wat zij wilt, dat zal me een zorg zijn, het gaat er me om dat ze kennelijk niet snapt dat een ander dat wel wil.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:09

azahr schreef:
ik heb meerdere malen op een draver gereden maar mij beviel het niet omdat ze meestal 1 kant op stelling lopen en ze meestal makkelijk op hun teentjes getrapt zijn en alle dravers waar ik op heb gereden waren echt heel moeilijk te stoppen of in de galop te krijgen en op lange stukken vlogen ze er automatisch vandoor.

Dat is een kwestie van dressuurmatig rijden, of gymnastiseren. Net wat je wilt. Die van ons gaan stappen/stilstaan (ligt eraan wat ze daarvoor deden) als je zwaar gaat zitten. Ze springen aan in galop (of wat daar op lijkt voor de dressuurliefhebbers) als je een been iets naar achter legt. Dat doen ze eigenlijk allemaal zonder dat het ze echt geleerd is, gewoon vanzelf. Maar misschien is dat toeval.

Dat ze makkelijk op hun teentjes getrapt zijn? Heb ik nog nooit meegemaakt, ik vraag me af of dat iets over een paard dan wel een ras zegt :O

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:10

Ayasha schreef:
RoyalMemory schreef:
Misschien wil 'zij' niet tussen witte hekjes rijden?

Het gaat er niet om wat zij wilt, dat zal me een zorg zijn, het gaat er me om dat ze kennelijk niet snapt dat een ander dat wel wil.

Dat kan toch? Dat ze dat niet snapt? Of misschien kan ze het zich niet voorstellen, dat iemand dat wil :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:33

RoyalMemory schreef:
Dat kan toch? Dat ze dat niet snapt? Of misschien kan ze het zich niet voorstellen, dat iemand dat wil :+

En dat snap ik dan weer niet. :+

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:34

Bonita_Bon schreef:
Kijk nou toch eens naar de bouw van een draver, die is totaal ongeschikt voor de dessuur, per definitie. Tot en met het Z is het basis en ik kan de dravers die ik in het Z tegen ben gekomen (met jureren met moeders, of het starten door de jaren heen) niet op 1 hand tellen.... het zijn er namelijk 0. En daar is niets 'vooroordelerigs' aan. En dat is niet erg maar precies wat Jasmijn in haar post zegt; zoek een paard wat bij je ambities past ipv het paard uit alle macht dingen laten doen waar hij fysiek ongeschikt voor is. Er zijn wel eens uitzonderingen die het tot het M schoppen, maar dan zie je dat het de ruiters en de paarden zoooveel moeite kost (heeft gekocyt) dat ik denk; is dat het waard? Waarschijnlijk wel als je het paard al hebt en je er gek op bent, maar niet als je nog aan een paard moet beginnen en je wilt de dressuur in.

@Marrit13, netjes over de rug rijden met het evenwicht meer verplaatst naar de achterbenen dan het natuurlijke evenwicht is voor een draver vreselijk moeilijk en voor de meeste draver-types onmogelijk.
"Dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. de bedoeling is, dat het paard leert zijn lijf fysiek zo correct mogelijk te gebruiken en daarbij plezier in zijn 'werk' heeft. In de training maakt men gebruik van de natuurlijke bewegingen van het paard."

Das toch heel flauw als je een draver dat niet laat doen? Want dan moet je juist tegen zijn natuurlijke bewegingen in gaan werken. Dan verliest hij plezier in het werk en nog paar te zwijgen over het fysiek zo goed mogelijk gebruiken van zijn lijf.... wanneer doet hij dat? juist.... op de baan.

BonitaBon, wat vind jij van de bouw van een fries?

Volgens mij lopen er wel dravers in het Z, maar ik weet niet hoeveel. Iemand anders? Ben wel benieuwd. Gewoon om te weten, voor mij is het verder niet belangrijk.

Ik vind het trouwens jammer dat er in dit topic zoveel over dressuur wordt gesproken. Ik zie heeeeel weinig western, doma vaquera, vrijheidsdressuur, etc.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:34

Ayasha schreef:
RoyalMemory schreef:

En dat snap ik dan weer niet. :+

Ook geen probleem ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:48

RoyalMemory schreef:
Volgens mij lopen er wel dravers in het Z, maar ik weet niet hoeveel. Iemand anders? Ben wel benieuwd. Gewoon om te weten, voor mij is het verder niet belangrijk.

Vrijwel geen.... Je kunt je ook afvragen WAAROM een draver zo goedkoop is. Als een paard veel potentieel heeft, veel mogelijkheden dan kost het doorgaans ook meer geld. Kwestie van vraag en aanbod.

RoyalMemory schreef:
Ik vind het trouwens jammer dat er in dit topic zoveel over dressuur wordt gesproken. Ik zie heeeeel weinig western, doma vaquera, vrijheidsdressuur, etc.

Omdat de reguliere dressuur toch de tak van sport is die door de meeste ruiters beoefend wordt.

RoyalMemory schreef:
Het is imo geen kwestie van erkennen, het kan ook zijn dat iemand het gewoon niet belangrijk vindt hoeveel punten een jury de gym van het paard waard vindt.

Als je dat niet belangrijk vind, dan moet je niet de ring in rijden.

RoyalMemory schreef:
Naar mijn idee is dressuur niets meer of minder dan het gymnastiseren van het paard. Een KWPN is een paard, een Quarter Horse is een paard, een IJslander is een paard, etc.

Je paard een beetje gehoorzaam maken dmv dressuur of je paard een dressuurmatige opleiding geven volgens het skala meet (ook) als doel een goede prestatie neerzetten op wedstrijden. Beide zijn twee heel verschillende dingen. Het een kun je met ieder paard doen, voor het ander heb je een paard nodig met enige aanleg voor dressuur.

Met ieder paard kun je balkjes draver, of een klein sprongetje maken. Voor de lol en de afwisseling. Maar niet ieder paard legt een Z parcours foutloos af. Zo simpel is het.

AramisJames

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:51

Een (van de) reden(en) waarom een draver zo goedkoop is, is omdat ze voor de drafbaan "niks meer waard zijn", en omdat er natuurlijk wel wat werk aan is alvorens je er een leuk rijpaard aan hebt.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:53

Heb op 2 dravers gereden op 2 totaal verschillende manege's , maar alle 2 waren ze harstikke lief en braaf maar wel snel en wat moeilijker in galop te krijgen ja maar vind het een vooroordeel om te zeggen dat alle dravers er van door gaan ofzo. :+

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:42

Laten we nu eerlijk zijn, dravers zijn geen dresuurpaarden, als er per ongeluk 1 in de Z loopt, petje af!!!
Ik kreeg die van mij in de L met moeite! Daarna nog jaren met heel veel plezier dressuurles met haar gekregen van een ultieme dressuurprikker die me eerst wilde overhalen om ook op een KWPN-er te gaan rijden. Toen ik aangaf dat mijn draver niet weg gaat en ik het hier mee moest doen vond mijn instructeur het nog een mooie uitdaging.
Ik heb menig fantastisch uurtje dressuur met haar gereden en door haar er ook veel plezier aan beleefd, alleen voor wedstrijden was het niet geschikt, daar hadden we beide (mijn draver en ik) ook geen zin meer in.

Verder zal ik iedereen die niet perse Z wil worden en gewoon een lief, looplustig rijpaardje wil altijd een draver aanraden, mits diegene beschikt over enige ervaring.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:54

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik vind het jammer dat de dressuur zo 'opgehemeld' wordt. Ik wil niet beweren dat de wedstrijdruiters die zich hier in de discussie melden niet kunnen rijden, maar als ik nadenk over de 'dressuurruiters' die ik ken op pensionstallen, dan zal daar per 70 paarden, misschien 2 mensen bij zitten die zelf goed genoeg zijn om Z te rijden en nog een paar die met een leuk paard redelijk rond komen in de M. Merendeel heeft nog geen eens verstand van de basis van de dressuur laat staan waarom welke oefeningen gevraagd worden in de proeven. Zulke mensen zullen zich best vermaken met hun dressuurpaardje die zijn bouw mee heeft, maar om daar nou de standaard van te gaan maken...
Zulke mensen hebben plezier natuurlijk plezier van hun paard, rijden leuk wedstrijd en écht dressuur. Maar als ik dan even kijk naar de manier waarop er getrained wordt en hoe daaroverna gedacht wordt.. tja, dan is mijn fysiek niet helemaal 100% en draverzijnde paardje toch dressuurmatig beter bezig..

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:22

@ Jasmijn. Ik weet niet of je mij persoonlijk bedoelt maar ik zal even op je reageren.

1. Een draver is niet per definitie goedkoop, ga maar even kijken op de veilingsites als je bewijs wilt zien.
2. Ik denk dat recreatieruiters de grootste groep is.
3. Ik rijd niet in de ring.
4. Vind ik niet interessant om op te reageren.
5. Dat hele gedoe over een Z-parcours of Z-proefje wordt naar mijn mening veel te veel opgehemeld. Sommige mensen doen net of het belangrijk is :Z :Z :Z :Z

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:34

RM. De veilingsites gaan over dravers die verkocht worden voor de drafsport en niet als rijpaard. Draver als rijpaard is per definitie goedkoop. Denk dat iedereen het hiermee eens is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:02

volgens mij is een draver als rijpaard ook gewoon voornamelijk goedkoop omdat er weinig mensen zijn die er een willen.

hoevaak kom je wel niet een topic tegen van mensen die zoeken naar een leuk recreatiepaard, waar dan onderaan staat: ''ras, maakt niet uit maar geen draver''
dit slaat in mijn ogen dus eigenlijk nergens op. want ik vind dravers de allerbeste recreatiepaardjes die er zijn. (en ik denk dat de meeste draver bezitters hier het met me eens zijn)

en ik snap goed dat als je echt verder wil in de sport enzo, dan neem je niet zo gauw een draver. maar kom op, hoeveel mensen zijn er nou die perse Z willen gaan rijden enz ?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:11

Het aantal mensen die een uitgekoerste draver wil, neemt steeds meer toe. Ik sta op een stal waar uitgekoerste dravers komen, worden omgeschoold tot rijpaard en vervolgens worden verkocht. En er komen en gaan echt heel veel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:34

RoyalMemory schreef:
@ Jasmijn. Ik weet niet of je mij persoonlijk bedoelt maar ik zal even op je reageren.

1. Een draver is niet per definitie goedkoop, ga maar even kijken op de veilingsites als je bewijs wilt zien.
5. Dat hele gedoe over een Z-parcours of Z-proefje wordt naar mijn mening veel te veel opgehemeld. Sommige mensen doen net of het belangrijk is :Z :Z :Z :Z

Jij kan daar gruwelijk denigrerend over doen, maar dat is dus wel een reden waarom mensen geen draver willen. Ik kan begrijpen dat mensen voor een ander ras kiezen dan het ras/stamboek waar ik de voorkeur aan geef.
Die mensen laat ik in hun waarde, net als veel draver eigenaren hier, daar zou je ook eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:52

Ook al val ik niet op een bepaald ras. Het betreffende dier is wel van iemand die er erg gek mee is. Dat moet je gewoon respecteren. Er wordt van dat dier gehouden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:06

Kimmie1974 schreef:
Ik denk dat jij bedoelt dat hun beider stamboekpapier is afgegeven door de NDR = Nederlandse Draf -en Rensport, bij de gegevens van het paard zelf staat echter wel degelijk duidelijk vermeld of het hier om een standardbred (draver) gaat, of een Engels volbloed. Het is me nogal een verschil :D ;)
Rastypisch pik ik de dravers er na 30 jaar tussen de dravers absoluut zo uit, ook als ik ze ergens op een wedstrijdterrein zie lopen (want ja, ook dat komt voor :+ ) of bij manege of particulier. Het ras op zich is prima geschikt als basisrijpaard, met de bijkomende voor -en nadelen (zoals ieder ras die heeft)en is zeer afhankelijk van de kunde van de ruiter. Daar waar een gemiddelde KWPNer misschien nog wel het eea accepteert aan fouten van de ruiter, is een draver stukken minder vergevingsgezind, en daar moet je mee om kunnen gaan.
Ik zal dan ook zeker niet iedereen aanraden om maar een draver te kopen, omdat ie zo lekker goedkoop is of er zo schattig uit ziet. Het is een werklustig, sterk en sensibel ras en dat moet bij je passen. Het omscholen is een hele klus, maar met geduld en begeleiding kom je een heel eind.
Zelf heb ik 3 dravers, waarvan 2 ex-koerspaarden. Mijn ouwe rakker van 20 heeft minder aanleg voor de galop, terwijl mijn merrie van 11 netjes L-oefeningen beheerst. Z-dressuur zullen we niet worden, maar dat ligt meer aan mijn gebrek aan rijtalent zullen we maar zeggen.
Het gaat mij veel te ver dat mensen in dit topic het draversras degraderen, omdat ze er zogenaamd fysiek niet toe in staat zouden zijn of alleen happy zijn op de drafbaan. Alsof je met een springgefokt paard ook niet moet gaan dressuren omdat ie dan ongelukkig wordt 'want daar is ie voor gefokt', Terwijl we allemaal toch bijv. een Kigali kennen die als springgefokt paard leuk kon springen, maar nog veel beter dressuren.
Wat mij betreft weg met die hokjesgeest ;)
En als draverliefhebber kan ik het niet nalaten toch even een aantal paarden noemen met draversbloed in de aderen die het ver geschopt hebben in dressuur -en springsport > zoals Balagur van Alexandra Korelova (100% orlovdraver), Baloubet (zijn oma van vaderskant en de gehele lijn daarachter is 100% draver) en Jappeloup de Luze (50% draver).
Voor mij geen ander ras en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur (gelukkig ;) )

Ja zo was het ja! Ik had het Paspoort nooit echt goed bekeken, maar omdat dat er op stond en de vorige eigenaar het ook niet wist dacht ik O een draver.. :P Hihi. Dat bleek dus niet zo. Toen ik idd. verder ging neuzen naar zijn afstamming kwam ik erachter. Maar heb hem ook al niet meer.. :)

In het algemeen:
Wat mij opvalt is dat sommige mensen zich écht aangevallen voelen hier zo? Dat is toch nergens voor nodig. Het is prima als jij de Draver -of welk ras dan ook- helemaal geweldig vindt. Super toch?! Maar dat wil niet zeggen dat je om die reden een ras kunt ophemelen alsof er niks aan mankeert. Je moet wel reeel blijven. En ik denk dat dat de grootste ergernis is in het topic.

Want met alle respect, top als je lol hebt met je paard maar feit is dat het geen dressuurpaarden zijn, en het ook niet zullen worden. Dat geeft niks maar dat zou je toch wel in moeten kunnen zien.

Om daar nog even aaan toe te voegen; voor de recreant tot B/L niveau kan het prima hoor!! Maar de galop zal altijd een probleem blijven, zeker vanaf het M waar de verzameling belangrijk wordt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:09

AramisJames schreef:
Chaos schreef:
Heb in je profiel je filmpje bekeken. En kijk maar eens naar die galop. Erg vlak en weinig gedragenheid.

Dus jij gaat beoordelen op basis van 1 kort filmpje dat een jaar oud is?

Ja. Jij niet dan??

Dat geeft niks. Dat geldt voor het gros van de dravers. Bovendien heeft hij verschrikkelijk veel moeite zijn rug omhoog te brengen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:13

Only_Hellen schreef:
Het aantal mensen die een uitgekoerste draver wil, neemt steeds meer toe. Ik sta op een stal waar uitgekoerste dravers komen, worden omgeschoold tot rijpaard en vervolgens worden verkocht. En er komen en gaan echt heel veel.

:j :j

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:36

gr_roos schreef:
RoyalMemory schreef:

Jij kan daar gruwelijk denigrerend over doen, maar dat is dus wel een reden waarom mensen geen draver willen. Ik kan begrijpen dat mensen voor een ander ras kiezen dan het ras/stamboek waar ik de voorkeur aan geef.
Die mensen laat ik in hun waarde, net als veel draver eigenaren hier, daar zou je ook eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

Het is niet mijn bedoeling om daar denigrerend over te doen, ik wil alleen maar duidelijk maar dat er veel meer in de wereld is dan dat. En ik verkondig geen onwaarheden hoor.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:40

Kan ik je uit een droom helpen, je doet wel denigrerend naar iedereen die aangeeft niet voor een draver te kiezen. Ben ook net gek dat ik nog op jou reageer terwijl er in dit topic zat draver eigenaren zijn die wel op een normale manier met mensen om kunnen gaan en open staan voor een onderbouwde mening.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:49

RoyalMemory schreef:
Het is niet mijn bedoeling om daar denigrerend over te doen, ik wil alleen maar duidelijk maar dat er veel meer in de wereld is dan dat. En ik verkondig geen onwaarheden hoor.

Bovendien vind ik dat een Draver meer verdient. Zo zijn het bijvoorbeel superpaarden voor endurance, ook topsport, net als draverijen. En zo zullen er nog wel wat takken van sport zijn waarin ze minimaal goed mee kunnen. Ik vind het dan kort door de bocht om te stellen dat mensen geen draver willen omdat ze niet zo sterk zijn op dressuurmatig en spring gebied als paarden die daarvoor gefokt zijn. Dat schept een beeld alsof een draver ongeschikt zou zijn als rijpaard en dat is gewoon niet waar. Er zijn namelijk genoeg mensen die recreatief rijden of endurance of een beetje dressuur of een beetje springen of iets anders en daarvoor is een draver heel geschikt. Niet iedereen wil in de top dressuur rijden. Anders was het maar sneu voor al die andere rassen die daar ook niet voor geschikt zijn.

Met een IJslander kun je volgens mij ook niet zo heel erg bij de top dressuur rijden of op hoog niveau springen. En een Peruaanse Paso ook niet. Die blinken weer uit door hun extra gangen. Laten dravers nou heel vaak ook die extra gangen hebben!

Zo zie je maar dat er met een Draver heel veel kan, alleen dat ene is nou net wat moeilijker. So what? Het doet niks aan het paard af.

_Megan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:53

wij zijn zelf een tijdje opzoek geweest naar een draver, en ook wij kwamen erachter dat mensen er negatief op reageerden. " He bah, waarom nou een draver? daar kun je toch niets mee?"
Nou als het aan mij ligt wel hoor.. het ligt ook aan jezelf.
en dat ze niet kunnen galloperen is ook niet waar.. ze vinden het vaak wel lastig ja maar het is ze te leren.
het is gewoon een vooroordeel dat dravers "niets kunnen" dus ik denk dat dat mensen gewoon laat denken dat het zo is..

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:55

gr_roos schreef:
Kan ik je uit een droom helpen, je doet wel denigrerend naar iedereen die aangeeft niet voor een draver te kiezen. Ben ook net gek dat ik nog op jou reageer terwijl er in dit topic zat draver eigenaren zijn die wel op een normale manier met mensen om kunnen gaan en open staan voor een onderbouwde mening.

Beste gr_roos, mijn voorgaande post is duidelijk genoeg over mijn bedoeling. Bovendien reageerde ik op Jasmijn en niet op jou. Als jij dat zo op wilt vatten dan moet je dat zelf maar weten. Het doet niet terzake, de vraag van TS was waarom mensen geen draver willen.