Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:39

Ja het is rustig hier he....
Wat zijn ze allebei knap! Ik vind vooral die bles echt superleuk :j .
Hij ziet er goed uit. Foto 2 is ook echt lief!
Hier ook veel haar en modder ;)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:58

Inderdaad rustig hier. Komt denk ik ook omdat er veel eigenaren van het Noordzweedse paard op facebook zitten.

Ik ben met Delano momenteel een beetje met bitloos aan het trainen.
Nu 2x op academisch kaptoom gereden. 1e keer voor nood nog een bit in en 2e keer (gisteren ) alleen met academisch kaptoom.
Op een enkele (puber) miscommunicatie na gaat het eigenlijk vrij goed.
Ik heb een bitloos hoofdstel gekocht. Ik verwacht dat die morgen binnenkomt. Ik zag dat ding en dacht meteen ....STOER...Past precies bij Delano.
Ben heel benieuwd. Van de 1e keer zijn foto`s gemaakt zondag. Die zet ik nog wel even op facebook. :j

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:32

Vind vooral die een na laatste foto mooi Hampus, wat is er beter dan een Noord-Zweed bezig te zien met zijn/haar grootste hobby?

Wat voor bitloos hoofdstel heb je voor Delano?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:21

Nordsvensk

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:58

Leuke foto's van Hampus!

Mooi hoofdtel Claudia. Denk dat het dylano mooi zal staan :)

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:30

Wat een leuk pardenras! Had er nog nooit van gehoord!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:36

Gaaf hoofdstel Claudia!

ChristineAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:03

Hier een echte Noordzweed fan! De grote beslissing is genomen! Wij gaan een Zweed kopen! Al beseffen wij ons dat het een hele klus zal gaan worden om een Zwwed uit te zoeken en naar NL. te halen. Maar we gaan ervoor...

Iemand tips?

Gr. Christine

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:22

ChristineAM schreef:
Hier een echte Noordzweed fan! De grote beslissing is genomen! Wij gaan een Zweed kopen! Al beseffen wij ons dat het een hele klus zal gaan worden om een Zwwed uit te zoeken en naar NL. te halen. Maar we gaan ervoor...

Iemand tips?

Gr. Christine

Hoi Christine, leuk dat je zo'n fan bent. Wij hebben Hampus ook zelf uitgezocht en geïmporteerd, misschien heb je iets aan mijn verhaal?

We zijn ruim 3 weken in Zweden geweest en hebben een stuk of 6 paarden gezien van verschillende leeftijden bij verschillende eigenaren. We hebben hengsten, merries en ruinen gezien, Manlief wilde graag een merrie om er in de toekomst een veulen bij te hebben, ik wilde graag een ruin (of hengst om hem dan zelf te castreren in NL). We hebben veel verschillen gezien in de manier waarop de paarden gehouden worden (paarden op een enorme weide ergens in de Zweedse wildernis, paarden in een paddock met stal, etc). Het in contact komen met NZ eigenaren die hun paard willen verkopen was ons absoluut niet gelukt zonder de geweldige hulp van vrienden uit NL die in Zweden wonen en werken en de taal goed beheersen. Ze zijn alle keren met ons meegeweest om als tolk te fungeren. Uiteindelijk zijn we voor Hampus gegaan, die kwam uit een 'goed nest' en daar hadden we beide een goed gevoel bij.
Voordat het paard vanuit Zweden geëxporteerd kan worden is er een gezondheidsverklaring nodig afgegeven door een Zweedse dierenarts, deze gezondheidsverklaring mag niet ouder zijn dan een x-aantal uur (48 uur geloof ik, maar dat weet ik echt niet meer zeker). Het importeren hebben we overgelaten aan een internationaal paardentransportbedrijf. Dit is ons erg goed bevallen en zouden we een tweede keer precies zo weer doen.

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:02

Met Polen was het 24 uur voor de gezondheidsverklaring, was nog een hele tour om op tijd het land uit te zijn, weet niet of dat voor Zweden hetzelfde is?
Misschien kun je eens bellen/mailen met de mensen van http://www.noordzweedspaard.nl Zij hebben meerdere paarden geïmporteerd dus ook een hoop ervaring ;)

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:00

gezondheidsverklaring moet 24u voor vertrek worden afgegeven.
Hoeveel uur daarna je de grens over gaat is dan niet meer zo van belang (als particulier zijnde, bij officieel transport worden meer gegevens gevraagd, bij particulier volstaat een globale reisplanning).

Ik heb mijn welsh pony meegenomen naar Zweden toen ik daar ging studeren :) En later weer mee terug genomen naar NL.
Voor de heenreis is hij gekeurd door iemand van de nVWA, die keuring stelde niets voor, chip is niet eens gecontroleerd, winterdeken is er niet af geweest.
Voor de terugreis werd hij gecontroleerd door een dierenarts van de overheidsinstantie in Zweden, zo uit mijn hoofd was dat het jordbruksverket. Hier werd wel de chip gecontroleerd en het paard even helemaal bekeken, maar stel je er niet al te veel bij voor hoor :) Het gaat vooral om de registratie en of je paard zo op het oog fit genoeg is om de reis te doorstaan (dus geen gebroken benen of andere grote gebreken).

Ik heb nog heel veel moeite gedaan om uit te zoeken wat ik nu extra moest doen als ik daar in dat land bleef, want ik kende deze keuringen alleen van internationale wedstrijden en dan is de keuring 10 dagen geldig. Maar het blijkt een en dezelfde keuring te zijn, in EU landen hoef je dan verder niet te stoppen aan de grens om te melden dat je een paard invoert (betaal je geen belasting voor) en je 10 dagen geldigheid van de keuring verloopt gewoon en je paard blijft in het nieuwe land.

Zowel op de heenweg als de terugweg zijn we gestopt bij een stal nabij Hamburg, waar we overnacht hebben. Dat was ideaal. Verder spreken de meeste zweden prima engels, maar kan me voorstellen dat er ook wat oudere fokkers tussen lopen en de oudere mensen vinden engels wel heel moeilijk.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:08

Nou ik zal ons topic weer wat ophalen, helaas minder leuk nieuws..

Hummer heeft vreselijke rugpijn, langs wervels en lendenen. Er is een chiropractor/da bij geweest heeft hem behandeld en vond hem ook erg gevoelig. De behandeling heeft niet aangeslagen en morgen ga ik naar kliniek Bodegraven omhem na te laten kijken en evt. echo en foto's van de rug. Ik heb er zelf een slecht gevoel over, hummer is keihard en laat niet snel pijn zien. Ook het feit dat de chiropractor behandeling niets heeft gedaan baart me wel zorgen.

Ik heb hem al bijna 4 weken op weiderust staan maar het wordt helaas niets minder. In April heeft hij een check-up gehad en was helemaal los en soepel. Er is dus tussen april en november iets gebeurd. Hij is in augustus gebeten in zijn rug op de ruggewervels, het was met een weekje dicht en de korst was eraf. Hij is daar nooit gevoelig op geweest maargoed Hum loopt lang door. En hij is een keer in die tijd aan de hand onderuit gegleden in stap... en verder kan hij natuurlijk ook in de weide een glijer hebben gemaakt daar ben je niet altijd bij. Zadel is afgelopen half jaar twee keer gechecked en ligt super.

Nouja we hopen er maar het beste van, ben erg benieuwd morgenmiddag..

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:15

Hey Astrid,

Wat een naar verhaal zeg...Hoe is het gegaan vandaag?

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:50

Arme Hummer, arme jij. Is er vanmiddag een mogelijke oorzaak voor zijn rugpijn gevonden?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 07:18

Hoi,
Op de kliniek waren ze allemaal weg van hem, de dierenarts vond hem heel soepel, lenig en zeer goed gebouwd. jZe vonden het een sterk paard met alleen de rug als zwakke punt, iets week (wat veel koudbloeden hebbben). Nou dat is altijd leuk te horen, hij liep super dus benen in ieder geval helemaal in orde (daar had de rugpijn ook vandaan kunnen komen). Lendenen ook prima, heupen bewegen in stap draf en galop zoals het hoort en mooi soepel. Toen werd er een scan van zijn rug gemaakt en foto's. De scan is niet goed, de pees die over de rug loopt is precies in het midden recht onder het zadel heel erg geiriteerd. Gelukkig zijn de wervels op de foto prima in orde want bij dit soort blessures kunnen uiteindelijk botwoekeringen ontstaan en dan is het een somber verhaal. Maar gelukkig alleen de pees, hij is ingespoten met ontstekkingsremmers en pijnstillers (8 prikjes) in de rug. Nu eerst 3 weken weiderust, dan 3 weken onder het zadel stappen met goed ruggebruik en achterhand er goed onder en dan dus 6 weken later terug naar de kliniek. Over 6 weken zadel meenemen (wordt ook gecontroleerd) en daar rijden en weer scan. Dan gaan we kijken hoe de pees is en wat de volgende stap wordt. voorlopig zijn we dus aan het revalideren. De dierenarts vond het erg goed dat ik mijn gevoel gevolgd had want Hummer laat vrijwel niets merken, loopt als een trein ook heel ruim in de gangen. De dierenarts zei met dit soort blessures zouden de meeste paarden al niet meer lopen en flink in de staak gaan onder het zadel.

Nadeel dus van Noordzweedjes dat ze maar door blijven gaan en je dus zodra ze wat laten zien al behoorlijk ver in een blessure zitten...... Ben ontzettend blij dat ik geweest ben en de dierenarts vertelde dat hij hiervan weer helemaal kan genezen.

Oorzaak waarschijnlijk toch de beet in augustus van een ander paard waardoor hij een kneuzing in de rug heeft gehad, verkeerd zijn rug is gaan belasten etc. of bijv. het zadel dus voor de zekerheid wordt er na gekeken op de kliniek in februari. Maar voooralsnog lijkt de beet (precies op de plek) het meest aannemelijk. Nouja we hebben alle tijd dus gaan rustig het hele traject in en hopen dat hij weer helemaal hersteld.

Heel verhaal sorry ;)

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:41

Dat een beet zo'n inpact kan hebben! Je bent er maar mooi klaar mee.
Gelukkig verwachtten ze goed herstel :)

palomeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:41

Hallo allemaal,
Ik meld me hier ook even!
Mijn Noordzweed heet Paloma en is ook naar NL gehaald door stal Castelein.

Ik niet alle 27 pagina's gelezen, maar mijn oog viel wel even op de berichten over Hummer hierboven.
Afgelopen donderdag hebben wij Hummer 'stiekem' vanaf de weg in de wei kunnen bewonderen. \
We herkenden hem gelijk, ookal had hij een deken op. Succes met zijn herstel!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:10

Hee wat leuk, hahaha in zijn knalblauwe dekentje....
Wat toevallig zeg dat je langsrijd daar en hem ook nog ziet staan! Volgende keer even laten weten kun een bakkie koffie komen doen op stal.

Hoe gaat het met Paloma?

Humpie gaat komend jaar lekker heel rustig herstellen en als we groen licht krijgen van de kliniek wil voorstellen om hem eerst met grondwerk weer topfit en sterk te maken.

palomeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:21

Dat is een goed idee! Ik vind het sowieso leuk om te komen kijken!
Maar dat liever als dit regen seizoen voorbij is.

Met Paloma gaat het goed, heb er al een paar keer op gezeten en gestapt en dat pakt ze leuk op.
Ter voorbereiding op het rijden zijn we nu druk bezig met de dubbele lijnen, afwisselt met buiten wandelen, loswerken, grondwerk.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:14

Goedemiddag noordzweed eigenaren, :)

Ik heb me hier al een jaartje geleden een keer aangemeld. Toen had ik mijn jutlander merrie nog. Inmiddels heb ik voor haar een goed thuis gevonden enwil nu graag bekijken of de zweed ook het paard is wat ik zoek.
Nu heb ik al diverse zaken bekeken qua vervoer , vereiste documentatie, mogelijke vluchten naar zweden ,maar voordat ik nu mensen om hulp ga vragen bij het bezoeken van paarden in zweden zou ik graag bij iemand die in nederland een zweed heeft eens langs komen om er eerst hier een te zien en te zien hoe ze in de omgang zijn en hoe ze 'voelen' . Ik heb eigen vervoer dus maakt niet uit waar, ik heb het er graag voorover. Ik wil echt zeker zijn dat dit het soort paard is dat ik zoek en dat bij mij past.
Voordat iemand me verkeerd begrijpt, ik zou dus gewoon graag een zweed in het echt zien en teven stukje op zitten evoor het gevoel en er meer over horen hoe ze in de omgang zijn v oo r ik echt daar ga kijken met de intentie om een paard daar te kopen.
Ik hoop dat iemand van jullie me zou willen helpen en zijn zweed even ter info voor mij ter beschikking wil stellen. :o

Groetjes leonie

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:26

palomeer schreef:
Dat is een goed idee! Ik vind het sowieso leuk om te komen kijken!
Maar dat liever als dit regen seizoen voorbij is.

Met Paloma gaat het goed, heb er al een paar keer op gezeten en gestapt en dat pakt ze leuk op.
Ter voorbereiding op het rijden zijn we nu druk bezig met de dubbele lijnen, afwisselt met buiten wandelen, loswerken, grondwerk.

Lijkt me heel gezellig, inderdaad met een zonnetje kunnen we lekker even buitenzitten! Nu is het een grote blubberbende!

Heerlijk dat zet het zo goed oppakt, echt genieten he?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:28

Hoi Leonie,

Helaas is mijn Zweed langdurig geblesseerd, dus opzitten is helaas geen optie. Anders was je van harte welkom geweest!

Leuk hoor, ben benieuwd hoe je het ras vind! Succes!

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:38

@paperboy: ja ik las het van hummer , wat sneu voor hem, hopelijk knap hij snel op en us hij weer snel terug de oude. Mocht ik in de buurt zijn om nog bij iemand langs te gaan pb ik je wel, eelke indruk van de zweedse ook in ingang en bouw vind ik fijn. Het erop zitten wilde ik voornamelijk omdat ik voorheen op mijn jutlander heerlijk kon rijden, maar heb onlangs ook op een fries en een kwpn -er gereden en dat was toch heel anders, waarbij ik de hoge kniactie bij e fries, dus het hoge opgroeien echt niet prettig vond . Ik zou het zonde vinden als dit bijvoorbeeld bij zweden ook het geval us en ik daar pas in zweden achter kom ;-)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:59

leun; kan ik me heel goed voorstellen. Mijn zweedje gooit niet hoog op, heb ook weleens op een Fries gereden en daar had ik ook moeite met het hoge opgooien. Om te kijken en knuffelen ;) , ben je uiteraard altijd welkom! Ik hoop dat er iemand reageert waar je even een Zweedje kan voelen!

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:31

@Paperboy, hopelijk gaat herstel voorspoedig en kun je komend voorjaar weer rustig met hem gaan beginnen.

@Leun, ook hier ben je van harte welkom maar een ritje gaat er komend jaar nog niet inzitten. Ik wil komend voorjaar het grondwerk weer gaan oppakken en hem meenemen als handpaard. Met inrijden wacht ik nog een jaar. Ik kan overigens niet anders dan erg enthousiast zijn over het karakter van Hampus, koel maar zeker niet sloom, bijzonder fijngevoelig, nieuwsgierig, mensgericht en vriendelijk.