Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:53

yes yes, ...pakketje van goedhard is toegekomen.... felblauwe singeltje van 45 cm... wat ziet dat er goed uit (en heel klein)... en fluo oranje sperriempje, foto's volgen weldra, al shet wil lukken tenminste...

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:56

ghashira schreef:
Van schreef:
wat leuk nog een konik :D

mond opensperren is een rijtechnish probleem(of hij is gewoon nog niet gewend aan druk van het bit) als je er een sperriem aanhangt verbloem je alleen het probleem, het lost het niet op.

Ik rij Wolf nog steeds met een touwhalster

gelijk heb je en ik weet het, maar ben me er van bewust dat ik zelf niet de nodige technische bagage heb om het op een twee drie zomaar op te lossen, vandaar... onze arabieren worden allemaal zonder sperriem gereden, en enkel ghashira wordt met een westernbit met shanks gereden, maar die is daar op getraind en met zo'n zwaar bit kan je soms "zachter"' rijden dan met een gewoon trensje, op die manier moet ik haar de hulpen maar heel zachtjes aangeven, zo kan ik op vingertopjesgevoel met haar rijden, dat is heerlijk.
Voor Juul moet ik zien dat hij op dit moment niet de sterkste wordt, want dan zit je met een heus probleem om dat weer om te keren. Ik heb wel tijd , maar op dit moment even heel weinig hulp en zonder hulp gaat het momenteel niet. Juul probeert veel te veel om uit het werken uit ete komen, door ineens het bit te nemen en weg te vluchten (zie mijn valincident) en ik wil die toestanden vermijden omdat hij er misschien dan weer als winnaar uitkomt en dat wil ik absoluut niet.... enkel Sophie rijdt nog "los" met hem in de piste momenteel. Op wandeling trekt hij er niet vandoor, dat vindt hij boeiender en dan hangt hij heel erg aan me, hij vindt steun bij mij, zijn ultieme toeverlaat.... maar ik wil ook een paardje dan je in de bak lekker kan rijden, die je kan trainen op nageeflijkheid en zijn buikspieren trainen, poep onder enz....daarvoor moet ik nu iemand hebben die hem aan de longe houdt, want soms gaat het 10 minuten erg goed en dan ineens heeft hij er genoeg van... vandaar voorlopig het sperrimepje, als hulp..wanneer nodig dus... niet altijd... komt wel goed, ik heb met de arabieren ook die fases gehad, alleen kwam die pas 1,5 jaar na het zadelmaken en bij juul dus al een half jaar na het zadelmaken... hij denkt dus blijkbaar sneller?? oef, zien dat ik nu geen arabierenfreaks tegen het hoofd stoot... onze Mirko, arabier ruin van nu 7 jaar, zadelmak gemaakt op 4, doorgereden op 5 jaar en pas echt lange afstand gaan doen op 6 jaar, begon dit voorjaar pas stout te worden...tegen te werken, truuckes te zoeken... hebben we ook weer even pistewerk mee moeten doen, sophiejte erop , want die krijgt niemand eraf..is rijtechnisch supergoed;.. en ze heeft hem weer op het goede pad gekregen, gaat nu weer supergoed, zonder toestanden zoals zwaarder bit of bijzetteugels, want daar zijn we echt wel tegen, ...

Dit hadden we in het begin ook met Wotan. Hij wilde overal onderuit komen, zodat die niet hoefde te werken. Nu niet meer.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:47

@ghashira, ik denk toch dat je iets te snel gaat voor Juul.
ghashira schreef:
Voor Juul moet ik zien dat hij op dit moment niet de sterkste wordt, want dan zit je met een heus probleem om dat weer om te keren. Ik heb wel tijd , maar op dit moment even heel weinig hulp en zonder hulp gaat het momenteel niet. Juul probeert veel te veel om uit het werken uit ete komen, door ineens het bit te nemen en weg te vluchten (zie mijn valincident) en ik wil die toestanden vermijden omdat hij er misschien dan weer als winnaar uitkomt en dat wil ik absoluut niet....

hij is al de sterkste, paarden zijn nou eenmaal sterker dan een mens, dat gevecht moet je niet eens aan willen gaan. Laat hem het bit maar pakken en laat hem maar vluchten, hij kan toch nergens heen.
Je hebt wel tijd zeg je, gebruik die dan ook, dressuurmatig aan het werk komt wel, laat hem eerst eens op zijn eigen benen lopen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:56

Van schreef:
@ghashira, ik denk toch dat je iets te snel gaat voor Juul.
ghashira schreef:
ja, soms denk ik dat ook even, maar als ik t dan vergelijk met de andere paarden, die worden veel meer gereden... in de beginfase rijden of trainen we - met grondwerk ook dus niet steeds rjiden- liefst dagelijks of toch 5/week... beter zoveel maar elke keer kort dan bv 1/week meer dan n uur ...dat zijn ze snel beu omdat het dan te zwaar wordt ...lichamelijk en geestelijk..ik merkook aan JUul dat hij graag werkt, hij komt nog steeds naar me toe, hij is gewoon heel graag bij me... soms denk ik idd, gaan we niet te snel, verlangen we niet te veel? de arabieren worden sowieso pas een jaar later (op 4 j) zadelmak gemaakt en dan verder doorgereden op 5jr, dus ik zit met Juul wel ver voor op schema...maar alles lijkt zo verlijdelijk ...maar je hebt mss gelijk... ik zal hem de komende keren n keer op sidepull rijden. zien wat dat geeft... en nog terug wat meer grondwerk: met hem gaan wandelen met de honden erbij: juul aan de lijn en de honden ook... dat vond hij steeds leuk. zo kweekt hij ook conditie , leert hij dingen uit de omgeving enz...
Ik heb idd tijd, ik heb minstens 2 andere paarden waar ik mee kan rijden als ik wil, maar ach, ik wil zo graag gewoon met Juul ook er op uit trekken... de velden in, de bossen door; beekjes door en over , het is hier zo tof om te rijden, op n half uurtje tijd zit je zo goed als in no mens land.... kan je uren rijden zonder iemand te zien, enkel akkers en weiden... noord frankrijk in zicht, beetje heuvels en dalen..heerlijk is dat..misschien droom ik idd wat te snel... beter even gas terug nemen en mijn witte araab nemen voor dit droomscenario..; wil mijn Juul niet kapotmaken, daarvoor is hij mij te dierbaar..hoewel mij velen gek verklaren dat ik voor zo'n wilde "ezel look alike " ben gevallen..ach ja, ...ik volg steeds mijn hart en niet wat anderen denken ..

Voor Juul moet ik zien dat hij op dit moment niet de sterkste wordt, want dan zit je met een heus probleem om dat weer om te keren. Ik heb wel tijd , maar op dit moment even heel weinig hulp en zonder hulp gaat het momenteel niet. Juul probeert veel te veel om uit het werken uit ete komen, door ineens het bit te nemen en weg te vluchten (zie mijn valincident) en ik wil die toestanden vermijden omdat hij er misschien dan weer als winnaar uitkomt en dat wil ik absoluut niet....

hij is al de sterkste, paarden zijn nou eenmaal sterker dan een mens, dat gevecht moet je niet eens aan willen gaan. Laat hem het bit maar pakken en laat hem maar vluchten, hij kan toch nergens heen.
Je hebt wel tijd zeg je, gebruik die dan ook, dressuurmatig aan het werk komt wel, laat hem eerst eens op zijn eigen benen lopen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:48

ik vind elke dag aan het werk ookal is het kort toch wel heel belastend voor zo'n jong dier, vooral mentaal, hij krijgt geen tijd om het te verwerken.
2 a 3 keer in de week rijden/longeren(kort) is meer dan zat, wat ze de ene dag geleerd hebben zijn ze echt een paar dagen erna nog niet vergeten hoor. Elke dag wat kleine grondwerk oefeningen meenemen is natuurlijk prima vooral als hij dat ook leuk vind en inderdaad lekker wandelen.

ik begrijp het wel hoor, als er iemand graag uren of zelfs dagen op pad wil met ponylief dan ben ik het wel en het is ontzettend moeilijk om je in te houden als ze zo braaf meewerken. Als het bij mij teveel begint te kriebelen pak ik het paard van mijn zus of zet mijn shet voor de kar en trek er daarmee op uit. Mijn tijd met Wolf komt nog wel en als het eenmaal zo ver is kunnen we hopelijk járen van elkaar genieten.

ik ben wel jarloers op jouw uitrijmogelijkheden :oo maar goed ik mag niet klagen met 15 min zit ik hier in een natuurgebied en met een half uurtje in het bos en ik kan hier uren door de akkers rijden en mocht ik iets anders willen, 10 minuutjes met de trailer en ik zit in een heel nieuw bos.

ArtWanderer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:33

Ik vind het een supermooi ras, als ik ooit de kans krijg wil ik er zo wel eentje. Of ook een Soraya, die lijken er best op maar zijn wat slanker. Ik hou van deze "antieke" rassen, zijn echt het sterkst volgens mij...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:26

Vandaag weer n hartverwarmend moment met onze konik...en dat mag ook wel, gezien het koude weertje...
Juul staat op de weide met de merrie met het veulentje van een maand..Hij was al dikke maatjes met de arabische merrie, nog voor ze moest bevallen, er is gewoon een klik tussen die twee, terwijl abasca echt niet de makkelijkste is, met andere paarden, zeker niet als ze geveulend heeft...
dus na het veulenen is alleen Juul er nog maar bij geweest o pde wei, hem jaagt ze niet na, en hij mag het veulen ook benaderen zonder problemen.."
vandaag zag ik dat kleine Faramir tussen de billen van Juul stond te "knabbelen"... maar pech... geen sappig melkfabriekje daar... Juul liet het begaan, tot Faramir echt hevig begon te stoten en te duwen en te bijten... Juul duwde hem weg met zijn hoofd en maakte duidelijk: nou niet, zonder meer... kleine luisterde direct, ... moeder abasca bekeek het vanop afstand en leek te denken: nou, eindelijk nog iemand die zich wat met die kleine bezighoudt...ben ik effe op mijn gemakje....
heerlijk om zien, die natuurlijke opvoeding.... Faramir leert veel van Juul...en ze spelen ook samen.. zoooooooo lief is dat...en dan te denken dat juul al lang slachtvoer had kunnen zijn, het breekt soms echt mijn hart....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:45

Wat heerlijk dat dat zo goed gaat met Juul en het 'opvoeden' lijkt me echt leuk om te zien!! Vandaag wilde kleine Charly (mijn shetje) spelen met Pumbaa en beet hem in zijn kont. Maar Pumbaa wil bijna nooit echt 'spelen' en gaf even een waarschuwing, een bok richting shetje. Maar op een hele voorzichtige manier, helemaal niet kwaad ofzo, vond ik ook zo grappig om te zien. Kleine hield toen ook meteen op. Ze voeden elkaar toch op en dat is zo leuk. Ook al zijn ze nu op het nieuwe weiland met zijn tweetjes, het is wel echt een kudde zo samen, dat is toch heerlijk.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:38

How how, niemand nog nieuws over de koniks, foto's???????
Hier staat Juul op een zandpaddock, wel vrij groot, ongeveer 100 op 20 m, met oa een grote notenboom zodat ze bijna heel de dag genoeg schaduw hebben. Hij en de shetters eten hooi en staan voor de rest lekker heel de dag onder de bomen.. had ik mjin beukenhaag gesnoeid en heb het snoeiafval bij juul gegooid, heeft ie dat lekker ook opgegeten;Heerlijk toch, zo'n puur natuur paardje dat weinig weide nodig heeft... aangezien het klimaat opwarmt en we dus meer en meer periodes gaan krijgen met ofwel extreme hitte/droogte/regen...gaat er uiteindelijk ook minder weidegras zijn... of toch niet continu beschikbaar...klimaat gaat meer op dat van spanje gelijken. Maw, paarden zoals de koniks gaan zich beter redden...hebben nl zo goed als geen vette graasweides nodig...bovendien heb je dus zo ook minder hectares grond nodig om er een te houden, dus best wel financieel nog haalbaar, in deze tijden van crisis....
Ik ben ook weer begonnen met rijden op de zwarte arabische merrie, ghashira...gaat vrij goed, maar als er een traktor afkomt, moet ik haar wel echt pushen...is vrij akelig, je voelt dat ze op ontploffen staat... maar verder best goed en ook fijn om weer met haar bezig te zijn. Alain, die haar weer heeft "in beweging gezet", gaat ook Juul binnenkort even bij hem nemen en in het verkeer gewennen en conditietraining geven. Alain is goed, hij heeft enorm veel ervaring, rijdt heel zacht, maar supergoed...heb er vertrouwen in, alles komt goed...en hoe zit het bjij jullie?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:10

ik zou jullie nog foto's laten zien van de clinic en de tandarts
eerst de clinic:
oew wat heb je daar is dat de clikker die ken ik
Afbeelding
door de lintjes
Afbeelding
het zeil maar dat is eng
Afbeelding
even wat hulp en het zeil licht er op
Afbeelding
dan de tandarts:
even in het mondje kijken (oke ik sta er echt niet sjarmand op)
Afbeelding
dat is leuk er zit iemand in mijn mond
Afbeelding
die vijl vind ik wat minder
Afbeelding
normaal gesproken is hij best moeilijk op nieuw plaatsen maar die dag was hij poes lief oke hij heeft mij een keer gebeten en hij kreeg ook een pakslaag waar mensen bijstonden maar hij beet zo hard dat ik er een grote boed uit storting van over heb gehouden ag ja het blijft bobby niet zijn zin krijgen is vervelend worden.
ik hoop dat jullie de foto's leuk vinden en sorry voor de spel fouten

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:00

pinkelotje16 schreef:
ik zou jullie nog foto's laten zien van de clinic en de tandarts
eerst de clinic:
oew wat heb je daar is dat de clikker die ken ik
[ Afbeelding ]
door de lintjes
[ Afbeelding ]
het zeil maar dat is eng
[ Afbeelding ]
even wat hulp en het zeil licht er op
[ Afbeelding ]
dan de tandarts:
even in het mondje kijken (oke ik sta er echt niet sjarmand op)
[ Afbeelding ]
dat is leuk er zit iemand in mijn mond
[ Afbeelding ]
die vijl vind ik wat minder
[ Afbeelding ]
normaal gesproken is hij best moeilijk op nieuw plaatsen maar die dag was hij poes lief oke hij heeft mij een keer gebeten en hij kreeg ook een pakslaag waar mensen bijstonden maar hij beet zo hard dat ik er een grote boed uit storting van over heb gehouden ag ja het blijft bobby niet zijn zin krijgen is vervelend worden.
ik hoop dat jullie de foto's leuk vinden en sorry voor de spel fouten

Hoi Pinkelotje, van je spelling moet je j eniks aantrekken, je doet dat super, en verder: je staat op alle foto's heel volwassen, relax en rustig op, dus no worry!!! Bobby heeft het blijkbaar super goed gedaan en dat iswrsch dank zij jou, dus begin maar te blinken he meid..ik zou super trots zijn...

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:52

dankje dat geeft me wel meer zelfvertrouwen

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:43

Wat goed van Bobby en van jou natuurlijk! Ik ga met ghashira mee, idd om trots op te zijn! Ik vind Bobby zo'n leuk beestje en heel herkenbaar als hij iets niet wil dan dan vervelend worden, haha, Pumbaa is precies zo, lekker eigenwijs. Maar euh, is die tandarts nu zo klein of zit ie op zn knieen, haha :D

Hier gaat alles zijn gangetje, ik kan Pumbaa eindelijk weer in een rijbak (bij mijn nieuwe wei) rijden en dat gaat redelijk. Hij is onder het zadel echt een warmbloed: paniekerig, angstig en druk. Hopelijk als hij meer gewent is op de nieuwe plek dat het beter gaat. Ik ben met het rijden in de bak helemaal rustig en niet nerveus, ook al vertoont hij steeds vluchtgedrag. Ik heb zoiets van ga maar als je wilt, maar je kan toch nergens heen. Een paar keer door de bak heen denderen (doet hij overigens niet heel snel hoor) vind ik geen probleem, zolang er maar geen verkeer aankomt, dat is waar mijn angst ligt. Verder is hij heel braaf en zijn we nog steeds bezig met grondwerken/spelen.

Hier een aantal foto's van Pum op de nieuwe plek:
Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:45

Afbeelding

Afbeelding

ik geniet met volle teugen :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:47

@Pinkelotje: durfde Bobby zonder problemen onder die lintjes door? Ik vind dat een leuke oefening, wil ik met Pumbaa ook nog eens proberen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:35

Nu onze konikjes wat ouder worden(lees:berijdbaar) , vroeg ik me af hoe jullie ervaringen nu zijn wat de zadels betreft en de hoeven ? Juul gaat binnenkort een maandje in training bij n vriend van ons, die meestal de arabieren zadelmak maakt, hij doet ook correcties en herscholingen, mijn zwarte arabische merrie is nu bij hem, ivm haar traktorangst en doet het voorlopig dus prima. Omdat hij dagelijks kan rijden/trainen, lijkt het me toch best Juul daar een maandje te brengen, zo verpruts ik er ook niks aan. en het is niet ver, ik kan dus best veel gaan kijken.
Ik vind dat het podium zadel niet echt lekker meer ligt, maar veel zal ook blijken na een maandje training, ik verwacht dat hij dan meer bespiering gaat hebben .. vandaar vroeg ik me af hoe de ervaringen zijn met het boomloze zadel voor Wolf?
en wat de hoeven betreft: mijn vorige konik, raschka, had beenharde hoefjes, nooit ijzers, nooit brokkelige hoefranden of wat dan ook...en ging overal door en over zonder"over eieren te lopen"..bij Juul merk ik toch dat zijn rechtervoorhoef bij het groeien wat uitdijnt naar buitenkant toe en dan gaat brokkelen/scheuren. het is niet enorm, maar ik vrees dat hij toch niet dezelfde beenharde hoeven heeft...aangezien wij hier op de rand van henegouwen zitten, is er in de bodem veel rotsgesteente..
wie heeft een konik die beslagen is? Mijn man is wel smid, dus op zich is het niet zo'n probleem, maar ik had hem toch liever hoefloos gelaten....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:45

Bobby <3 wat is ij mooi in zijn zomervachtje, hij lijkt ook wat overbouwd te zijn, ben benieuwd hoe groot hij uiteindelijk zal worden

nadine_yvana schreef:
Ik ben met het rijden in de bak helemaal rustig en niet nerveus, ook al vertoont hij steeds vluchtgedrag. Ik heb zoiets van ga maar als je wilt, maar je kan toch nergens heen. Een paar keer door de bak heen denderen (doet hij overigens niet heel snel hoor) vind ik geen probleem, zolang er maar geen verkeer aankomt, dat is waar mijn angst ligt.
en zo zou je buiten eigenlijk ook moeten denken maar dat is zo ontzettend moeilijk
Pumbaa ziet er goed uit, je ziet duidelijk verschil tussen hem en die jonkies in dit topic :D

@Ghashira, fijn dat je iemand hebt die er mee verder kan als je het zelf niet meer zo goed weet, maar hij gaat een 3 jarige toch niet een maand lang elke dag trainen? Ik vind dat heel erg veel en ik denk niet dat dat Juul ten goede komt. Ik zou er dan zelf voor kiezen om dit jaar gewoon door te gaan met hoe je nu bezig bent en hem pas volgend jaar daar heen te brengen. Dat ij nu nog niet perfect loopt en jullie wat probleempjes hebben is helemaal niet erg, dat komt allemaal wel. Er is voor hem zoveel gebeurt in zo'n korte periode gun hem ook de tijd om alles te verwerken.

over het zadel: ik ben wel tevreden over het boomloze zadel voor de dingen die we nu doen. Doordat Wolf erg rondgeribt is, weinig schoft/schouder heeft en de singelplaats ook ver naar voren ligt, ligt het zadel wel net iets te ver naar voren maar de schouders liggen voldoende vrij en zolang we nog niks serieus doen gaat dit prima, ik vind het voor nu belangrijker dat het zadel haar de ruimte bied om te groeien. Nadine rijd Pumbaa ook met boomloos geloof ik, ik denk dat zij je meer kan vertellen.
Wat betreft de hoeven: Elk paard is anders maar veel ligt ook aan de ondergrond waar ze oplopen, als Juul alleen maar op de wei loopt dan krijgen de hoeven niet de kans om op een natuurlijke manier af te slijten, daarbij duurt het ook ontzettend lang voordat het hoefmechanisme zichzelf heeft aangepast aan een bepaalde situatie. Ik zal voor nu geen overhaaste beslissingen nemen en de hoeven ook de tijd geven zich aan te passen aan een nieuwe situatie dus als hij opeens wel veel over het harde moet en hij gaat toch wat gevoelig lopen, niet meteen naar ijzers grijpen. Ijzers beschadigen de hoeven, beslaan zou ik pas doen als het echt niet anders kan. Ik zal de hoeven nu regelmatig wat bijvijlen zodat ze niet gaan brokkelen/scheuren en misschien wat vaker over het harde stappen met hem en je er voor de rest niet te druk om maken pas als hij echt problemen krijgt kun je verder kijken.
Wolf heeft hele mooie hoeven overigens, ze is sinds ze hier is ook nog maar 1 keer bekapt. Mijn shet heeft ook hoeven die snel uitdijnen naar buiten en scheuren maar toch word ze maar 2 keer per jaar bekapt(ik vijl haar zelf bij) en heeft ze nog nooit een pas gevoelig gelopen en we lopen over vele soorten ondergronden en heel veel over het harde ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:04

met Wolf gaat het overigens super, er is niet veel veranderd, we rijden nog steeds maar 1 keer per week een rustig buitenritje met voornamelijk stap en kleine stukjes draf en af en toe een galopje. Maar Wolfs houding is wel al heel erg verandert, een paar weken terug was ze de weg van huis naar het bosje nog wat twijfelachtig en terugweg richting huis kon niet snel genoeg gaan maar nu is het net andersom, heen weg staan de oortje recht vooruit en stapt ze heerlijk door en nu is ze op de terugweg niet vooruit te branden :D. Ook voorop lopen doet ze heel goed, alleen als ze iets spannends vind moet een ander even voorop maar we komen ook steeds minder dingen tegen die ze spannend vind, haar zelfvertrouwen is echt al enorm gestegen, de anderen kunnen ook zo een stuk bij haar weg rijden, mevrouw maakt zich er niet druk om.

Mijn doel is om in het najaar wat ritjes helemaal alleen te rijden en dat gaat zoals het nu lijkt wel lukken en dan krijgt ze van de winter vrij en dan gaan we volgend jaar wat serieuzer aan de slag om hopelijk in dat najaar de eerste endurance te rijden.

naast het rijden ben ik wel regelmatig aan het grondwerken en wandelen en dat blijven we ook doen en ik wil binnenkort proberen of ik haar ook als handpaard naast het paard van mijn zus mee kan nemen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:49

Je hebt wel gelijk mss, wat dat 3 jarige betreft... alle dagen trainen lijkt dan erg zwaar. Met onze arabieren doe ik dat ook niet... pas op 4-5 jaar. Maar Juul is gewoon ver vooruit, in zijn bouw en "geest"..veeartse bevestigde het ook toen ze hier laatst was, ze dacht dat hij 5 was en zei dat ik er rustig mijn ding mee kan doen, tenslotte ga ik niet professioneel jumpen of endurance rijden.. Juul is intussen ook ruim 3,5 (hij is van 11 januari). Alain is alle dagen met de paarden bezig, wat niet wil zeggen dat hij alle dagen gans het bos gaat doorrijden. En als ik vraag om ns een dag niets te doen, zal hij dat zeker doen, hij heeft ruim ervaring: 40 jaar rijden, als zoon van een manegehouder zo'n 16 uur per week, had ie ooit gerekend..hij rijdt mijn zwarte araab merrie op touwhalster, ikzelf kan dat niet, maar hij kan met zijn zit en lichaamshouding haar sturen waar hij wil, en de angst voor de traktors ook gedeeltelijk zo wegnemen. Ik kan dat niet met mijn zit en stuur door mijn spieren angstsignalen naar haar, dus helemaal anders...tja, ik heb dan ook een erg zwaar ongeval met n paard op mijn palmares... maar goed.. ik ben er gerust in dat hij Juul niet gaat "overwerken"...maar gewoon veel gaat laten "zien", op n rustige manier.Bovendien kan ik er desgewenst wel altijd bij zijn, het is 10 minuutjes rijden van hier met de auto, en eventueel laat ik gashira nog even daar, zodat ik met haar kan meerijden als hij met Juul gaat rijden.(of ik rij mee op een van zijn paarden)... voor mijn part, mag juul dan in de winter ook wat rust krijgen, en herstart ik volgend voorjaar weer met een maandje bij alain...Mijn gevoel zegt me nu gewoon dat dat het best is voor hem, ik zie dat hij hunkert naar uitdagingen, naar bezigheid, en ik kan hem dat nu niet dagelijks geven, het is zomervakantie, en ik zit met n dochtertje van 5dat heel erg druk is en constant overal bij wil zijn....niet makkelijk.ach ik zie wel... maar hij gaat er in elk geval wel naar toe, denk dat het voor hem positief zal zijn...
Volgende week vertrekken we met 2 van onze arabieren naar de ardennen, voor de jaarlijkse bijeenkomst van wandelruiters in belgie..de TREK. We zullen weer met zo'n 150 paarden zijn en meer dan 200 mensen,a leemaal tesamen op een groot terrein naast een kasteel..dat is elk jaar een immense camping, met paddockjes naast tenten/caravans, een grote tent waarin we ontbijten en avondeten...ook elk jaar een immens kampvuur met life bandje, en zo zien we alle kennissen wandelruiters weer ns terug, heerlijk is dat..we vertrekken woensdagochtend en zullen maandagochtend erop terug zijn...onze caravan staat al klaar, gepakt en wel, de paarden zijn in conditie, sarah, die normaal met de witte ruiin rijdt, gaat mee en zij en ik rijden om beurten met hem, en passen om beurten op onze dochter. Mijn man rijdt alle ritten, want zijn paard kan niet door iedereen gereden worden (lees: sarah noch ik durven daarmee rijden-hij is nogal "onberekenbaar") Maar het wordt zowieso gewoon gezelllig, heel veel paarde(mensen) tesamen, natuur, lekker eten (en drinken) en vooral veel bijpraten , heerlijk is dat....ik kijk er erg naar uit en mijn doel is toch om volgend jaar met Juul mee te gaan... dit jaar was onmogelijk haalbaar, het is in de ardennen en de gidsen hebben al laten weten dat het absoluut nodig is om paarden te hebben met goede conditie, hoefbeslag mét pinnen en paarden jonger dan 4 zijn sowieso niet toegelaten, er wordt dagelijks 30 km gereden in terrein met groot hoogteverschil en rotsige bodem, dus dat is niet verantwoord...

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:17

nadine_yvana schreef:
@Pinkelotje: durfde Bobby zonder problemen onder die lintjes door? Ik vind dat een leuke oefening, wil ik met Pumbaa ook nog eens proberen.

nou ja zonder problemen het is meer van hoe kom ik er door heen zonder de lintjes aan te raken best lacht hoor
ik heb van de clicker training 2 filmpjes op youtube staan
http://youtu.be/7u0oqNYpja4
http://www.youtube.com/watch?v=lJbHt7KB ... NKlCLzl7kA

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:50

hij mag dan van de buitenkant ver vooruit zijn, hij zal van binnen echt niet verder zijn dan andere 3,5 jarigen, het sluiten van de groeischijven duurt nou eenmaal even en kun je ook niet zien vanaf de buitenkant, geen enkel paard van welk ras dan ook is volwassen voordat hij 6 jaar is.

hij mag dan wel 'hunkeren' naar uitdaging en bezigheid maar dat betekend niet dat hij dat ook aan kan. Daarbij is het ook niet raar dat hij hunkert naar 'iets'. Een paard is gemaakt om rond te trekken van plek naar plek te gaan en dat instinkt zit er nog steeds en zal ook niet verdwijnen, aangezien dit niet te realiseren is zal een paard altijd mentaal iets te kort komen, hunkeren naar uitdaging en bezigheid kan hier ook wegkomen, vooral bij een paard als Juul die opgegroeid is in het "wild" waar hij dit instinkt wel kon opvolgen, de kunst is om hem mentaal bezig te houden daar hoeft hij niet voor aan het werk.

Wolf geeft ook aan veel meer te willen en ik ben blij dat dat er in zit maar ik heb er op dit moment echt geen boodschap aan, ze is er lichamelijk nog niet klaar voor. Je moet natuurlijk doen wat je zelf wil maar mijn keuze zou het niet zijn.

die trek lijkt me wel heel gaaf, zijn daar ook niet belgische welkom? :D
ik (je zal me wel een zeur vinden nu :D) zal alleen nog niet met Juul meegaan volgend jaar, 4 dagen lang 30km op zware bodem is imo veel te veel voor een 4 jarige.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:54

pinkelotje16 schreef:
nadine_yvana schreef:

nou ja zonder problemen het is meer van hoe kom ik er door heen zonder de lintjes aan te raken best lacht hoor
ik heb van de clicker training 2 filmpjes op youtube staan
http://youtu.be/7u0oqNYpja4
http://www.youtube.com/watch?v=lJbHt7KB ... NKlCLzl7kA

wat is hij leuk <3
ik denk dat Wolf net zo zou reageren, niet echt bang maar wel wantrouwend

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:25

Hey Van, nee ik vind je geen zeur, integendeel, vind het fijn dat je zegt wat je zelf denkt, waar jij achterstaat, je hebt op bepaalde punten echt ook wel gelijk...je brengt me nu zelfs toch wat aan het twijfelen, ik ga t nog even in beraad houden dus...
op de TREK zijn zeker en vast ook niet belgische ruiters welkom. je betaalt dan enkel voor het hele evenement iets van een 10 euro meer, dat is in verband met de verzekering. (de belgische ruiters zijn al lid van een club, die die verzekering al betaalt)tijdig inschrijven is wel n must, omdat de plaatsen op het terrein natuurlijk beperkt zijn. Dit jaar organiseert wallonie(het franstalige gedeelte van belgie) het, volgend jaar zal het dus in vlaanderen zijn, dus zeer waarschijnlijk gaat het terrein vlakker zijn, met een zachtere bodem, dus minder zwaar. IN principe maak je het ook zelf zo zwaar als je wil:er wordt elke dag vanop de campingsite vertrokken voor een rit, sterritten noemen we dat hier..(de ene dag maak je een lus in de noordelijke richting bv, de andere dag naar het oosten enz)je kan dus een dagje overslaan en je paard rust geven, dat doen wel meer ruiters.. vaak kun je de ritten ook inkorten, bv kan je vanaf de middagstop een kortere weg terugnemen. Dat is allemaal op kaartjes uitgetekend. Ervaren ruiters/paarden, die bv endurance rijden, doen er vaak nog extra kilometers bij, ...Sinds onze dochter er is, ben ik ook niet meer gewend om dagen aan een stuk 8 u per dag in t zadel te zitten en rond te trekken... dus ik vind het dan wel leuk om bv s ochtends te rijden en dan neemt sarah het s middags over van me... het is me vooral om de algemene ambiance te doen, je ziet en ontmoet zoveel verschillende soorten ruiters, paarden gaande van fjord, haflinger, ijslander, kleinere ponies, tot gangenpaarden zoals mangalara marchador(hoop ik dat datgoed schrijf, vorig jaar was er zo een), tenessee walking horse, arabieren, trekpaarden(jawel), franse boulonaisses, dravers, friesen, ...er zijn bonte paardjes, dikke, dunne, supper coole, en super nerveuse...dat maakt het zo'n kleurige hutsepot, het is gewoon al erg fijn om s avonds een keer over het terrein te slenteren, langs alle standplaatsen en naar de paarden te gaan kijken...ook een enorme diversiteit aan zadels en optuigingen, koetsen... je hebt cowboys die in een minitentje slapen, in hun kleren, en je hebt dan mensen met de mega uitgeruste mobilhomes met alle comfort...maar het kan daar allemaal, er is nooit heibel en op de avond van het kampvuur dansen we toch lekker allemaal samen. Dàt vind ik nou net zo fijn, dat we allemaal onze eigenheid hebben maar openstaan voor andere paarden, manieren van rijden enz....als we volgend jaar in vlaanderen organiseren, stuur ik je een uitnodiging, ok? mocht je niet met wolf meekunnen/willen, kan je hier wel eentje van de onzen lenen....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:40

oh dan is het al een heel ander verhaal, als je met Juul dan 2 dagen ipv 4 loopt of een hoop inkort dan moet dat inderdaad geen probleem zijn. Van zulk soort dingen kunnen ze dan alleen maar heel veel leren.

het klinkt wel echt super gaaf, waarom organiseren ze zoiets nou nooit in nederland. Ik zie je uitnodiging wel tegemoet, mocht ik gaan dan wil ik wel echt alle dagen mee rijden, dat word hem dus nog niet met Wolf volgend jaar.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:54

Van schreef:
oh dan is het al een heel ander verhaal, als je met Juul dan 2 dagen ipv 4 loopt of een hoop inkort dan moet dat inderdaad geen probleem zijn. Van zulk soort dingen kunnen ze dan alleen maar heel veel leren.

het klinkt wel echt super gaaf, waarom organiseren ze zoiets nou nooit in nederland. Ik zie je uitnodiging wel tegemoet, mocht ik gaan dan wil ik wel echt alle dagen mee rijden, dat word hem dus nog niet met Wolf volgend jaar.

we hebben genoeg "correcte" paardjes die prima kunnen "dienen" voor dat soort werk...geen probleem..nu ghashira ook weer in te running is, zou je prima met haar kunnen rijden, vermoed ik, ik heb de indruk dat je een no nonsense ruiter bent met gevoelige hand en benen, dus niet trekken en schoppen, maar alles wel zacht en goed aanvoelen, dus dat moet lukken met haar...ze is een echt vrouwenpaardje, goed vooruit, je moet geen benen geven, maar ze gaat ook niet gaan lopen...ze galopeert lekker aan een losse teugel, maar ze heeft wel n ruiter nodig die zelf ook zeker is van zichzelf en ook die losse teugel durft te geven... hebben n keer een vriend met r laten rijden, die enkel jumping concours rijdt , nou, die heeft afgezien... hij zat constant met vast contact in haar mond en daar heeft ze de pest aan, dus dan trekt ze tegen en begint ze naar te doen... ik ben zelf geen al te zkeere ruiter, heb nog altijd wat angst overgehouden aan het ongeval dat ik ooit had, voor mij is het superbelangrijk dat paarden stoppen als IK dat wil, en nou, met ghash gaat het nu dus weer behoorlijk goed....en jij lijkt me veel zekerder en rustiger dan ik, dus moet lukken.... TREK komt nu heel dichtbij, een heleboel ruiters/kennissen/vrienden, zijn al vertrokken intussen voor de "trek naar de trek", die gaan er dus te paard naar toe , van hun woonplaats, elke dag een rit van zo'n 30 km , tot ze ginder toekomen. ze worden daar veterinair gekeurd, of de ijzers goed zijn , of hun zadel wel past, of het paard niet te mager staat enz...en de groep die het best eruit komt, krijgt een trofee..... ik heb vandaag de caravan nog n laatste beurt gegeven, alles netjes in de kastjes gelegd,van handdoek en zeep tot speelgoed voor dochterlief en de tekentang voor de paarden...wij vertrekken volgende week dinsdag.., de paarden die meegaan staan in topconditie en super beslagen, met correcte ijzers..Sedejan heeft ervaring met ritten tot 45 km.(is een shagya araab).. Mirko (russische arabier) is 7 nu, op zijn 5 pas echt goed onder zadel gegaan, en heeft max ritten van 35 km gedaan. Maar heeft wel n goede conditie en is super gespierd en heel behendig op slecht terrein..; dat moet lukken. ik kijk er echt naar uit... het is gewoon feest...