Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:23

Heb in je profiel je filmpje bekeken. En kijk maar eens naar die galop. Erg vlak en weinig gedragenheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:24

AramisJames schreef:
Mijn draver heeft ook 3 goede basisgangen, of je dat nu gelooft of niet :) . En ik ben realistisch, daarom dat ik je ook geen draver aanraad als je dressuur wil rijden.
En ik wil die andere rassen ook niet aanvallen ofzo, maar als je echt hogerop wil in de dressuur is je kans gewoon groter met een paard dat erop gefokt is (wat niet wil zeggen dat ik wel weet dat er ook op hoog niveau hier en daar een fries meedraait, maar ik denk ook dat het merendeel dat niet zal kunnen...)

Een draver heeft geen goed doorgesprongen galop, blijft vlak. Kijk wij proberen ook niet te beweren dat een KWPN kan harddraven, hij zal het leuk doen voor een sulky maar echt harddraven zal ie niet halen. Dus waarom proberen jullie dan zo wanhopig te beweren dat een draver geschikt is voor dressuur als dat simpelweg niet zo is?
Hoeveel dravers ken je die Z zijn?

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:24

Chaos schreef:
Heb in je profiel je filmpje bekeken. En kijk maar eens naar die galop. Erg vlak en weinig gedragenheid.

Dus jij gaat beoordelen op basis van 1 kort filmpje dat een jaar oud is?

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:25

Ayasha schreef:
AramisJames schreef:
Mijn draver heeft ook 3 goede basisgangen, of je dat nu gelooft of niet :) . En ik ben realistisch, daarom dat ik je ook geen draver aanraad als je dressuur wil rijden.
En ik wil die andere rassen ook niet aanvallen ofzo, maar als je echt hogerop wil in de dressuur is je kans gewoon groter met een paard dat erop gefokt is (wat niet wil zeggen dat ik wel weet dat er ook op hoog niveau hier en daar een fries meedraait, maar ik denk ook dat het merendeel dat niet zal kunnen...)

Een draver heeft geen goed doorgesprongen galop, blijft vlak. Kijk wij proberen ook niet te beweren dat een KWPN kan harddraven, hij zal het leuk doen voor een sulky maar echt harddraven zal ie niet halen. Dus waarom proberen jullie dan zo wanhopig te beweren dat een draver geschikt is voor dressuur als dat simpelweg niet zo is?
Hoeveel dravers ken je die Z zijn?

Ik zei dus, meermaals, ik zal geen draver aanraden voor dressuur.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:26

Maar we hebben het toch niet over topniveau. We hebben het over landelijk en nationaal rijden. En daar rijden er héééél veel Friezen bovenaan mee. En ook Haflingers en Fjorden zie je steeds meer hogerop komen, en die hebben het voordeel dat ze én bij de pony's en bij de paarden gestart kunnen worden!

Ik denk dat je je wat beter moet laten informeren voordat je in een dergelijk topic zulke dingen post.
Hahaha.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:26

AramisJames schreef:

Maar waarom dan volhouden dat de jouwe het wel kan? :7

Volhouden zo.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-08-10 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:27

Chaos schreef:
Ja maar je hebt dressuur. Wat versta je onder dressuur? Kijk de basis, daartoe zou ieder paard in staat moeten zijn. Maar voor het echte dressuurwerk heb je gewoon een goed lenig paard nodig met 3 goede basisgangen. Dan valt de draver direct al af. En dressuur wordt pas écht serieus vanaf het M/Z zo'n beetje, en vanaf dat punt heb ik er ook nooit een gezien..

Precies, dat bedoelde ik ook te zeggen :j

Uitspraak dat een Draver alleen gelukkig zou zijn op de baan (of in ieder geval harddraven) is echt onzin, BonitaBon. Basisdressuur kan je alle Dravers aanleren, en het is aan de ruiter om dat zo leuk mogelijk te maken, al is het wat moeilijker voor ze. Wat Chaos zo mooi opgesomd heeft, dat kan ieder Draver mits de juiste ruiter ;)

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:27

Chaos schreef:
Maar we hebben het toch niet over topniveau. We hebben het over landelijk en nationaal rijden. En daar rijden er héééél veel Friezen bovenaan mee. En ook Haflingers en Fjorden zie je steeds meer hogerop komen, en die hebben het voordeel dat ze én bij de pony's en bij de paarden gestart kunnen worden!

Ik denk dat je je wat beter moet laten informeren voordat je in een dergelijk topic zulke dingen post.
Hahaha.

Euhm, pardon :?
Het niveau in dit topic was altijd vrij goed en jij gaat nu ff met modder gooien en persoonlijk worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:28

Chaos schreef:
Gewoon even ter info:

Het doel van de dressuur:
Het paard ontwikkelen tot een happy atlete dmv. een harmonieuze en systemische opleiding. Daarbij worden de natuurlijke eigenschappen van het paard verder ontwikkeld. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam, soepel en los in zijn bewegingen gemaakt waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stant komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
- De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
- De ontspanning
- De aanleuning
- De impuls
- Rechtgericht zijn
- De verzameling.

Ook een draver moet aan deze voorwaarden voldoen wil het paard op een gezonde wijze rijden.
Een hoge mate van verzameling is bij dravers inderdaad lastig mede omdat ze vaak stuwend gebouwd zijn.

De ene draver zal meer aanleg hebben en zijn bouw meer mee hebben dan de andere maar ze zijn niet gefokt voor het hogere dressuurwerk. De meeste ruiters zijn daar overigens ook niet voor gemaakt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:28

ik zie haar niet persoonlijk worden....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:29

Nou zeg. Jij bent snel aangebrand.
Ik ben helemaal niet met modder aan het gooien of persoonlijk aan het worden. Ik zeg gewoon waar het op staat, maar jij bent blijkbaar heel eigenwijs. En dat alleen maar omdat je zelf Dravers hebt. Terwijl er hier meer Draverseigenaren posten die wél inzicht hebben in wat een/hun Draver wel of niet kan. Mijn punt is gewoon dat je realistisch moet zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:30

fransje23 schreef:
Ook een draver moet aan deze voorwaarden voldoen wil het paard op een gezonde wijze rijden.
Een hoge mate van verzameling is bij dravers inderdaad lastig mede omdat ze vaak stuwend gebouwd zijn.

De ene draver zal meer aanleg hebben en zijn bouw meer mee hebben dan de andere maar ze zijn niet gefokt voor het hogere dressuurwerk. De meeste ruiters zijn daar overigens ook niet voor gemaakt ;)

Juist!

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:31

Chaos schreef:
Ik ben helemaal niet met modder aan het gooien of persoonlijk aan het worden. Ik zeg gewoon waar het op staat, maar jij bent blijkbaar heel eigenwijs. En dat alleen maar omdat je zelf Dravers hebt. Terwijl er hier meer Draverseigenaren posten die wél inzicht hebben in wat een/hun Draver wel of niet kan. Mijn punt is gewoon dat je realistisch moet zijn.

Daarom dat ik dus ook blijf herhalen dat ik je geen draver zou aanraden omdat ik toegeef dat het merendeel dus ook niet geschikt zal zijn ;)
Ik heb nergens gezegd dat elke dressuurruiter vanaf nu een draver moet aanschaffen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:32

AramisJames schreef:
Chaos schreef:

Daarom dat ik dus ook blijf herhalen dat ik je geen draver zou aanraden omdat ik toegeef dat het merendeel dus ook niet geschikt zal zijn ;)
Ik heb nergens gezegd dat elke dressuurruiter vanaf nu een draver moet aanschaffen.

Ja, dat ene zinnetje heb ik al 10x gelezen ja, maar dat voegt verder niets toe aan hetgeen wat je de hele tijd roept.. Als ik in je profiel je berichten teruglees kom ik uit bij een bericht waar ik het wel mee eens ben, maar je bent wel tegenstrijdig. Want Dravers kunnen wel dressuren, en dan kunnen ze weer niet dressuren. Het schommelt nogal, jouw mening zoals ik die nu lees.
En ik zeg ook niet dat jij dat hebt gezegd, dus waar heb je het nu over? :7 -O-
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-08-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:33

ik heb meerdere malen op een draver gereden maar mij beviel het niet omdat ze meestal 1 kant op stelling lopen en ze meestal makkelijk op hun teentjes getrapt zijn en alle dravers waar ik op heb gereden waren echt heel moeilijk te stoppen of in de galop te krijgen en op lange stukken vlogen ze er automatisch vandoor.

Flew

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:34

@ Chaos: wat snapt AramisJames nou precies niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:35

Verkeerde zinskeuze, ga hem aanpassen! :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:39

azahr schreef:
ik heb meerdere malen op een draver gereden maar mij beviel het niet omdat ze meestal 1 kant op stelling lopen en ze meestal makkelijk op hun teentjes getrapt zijn en alle dravers waar ik op heb gereden waren echt heel moeilijk te stoppen of in de galop te krijgen en op lange stukken vlogen ze er automatisch vandoor.

Dat zegt meer over degene die het paard beleerd heeft en rijd dan over het feit dat het een draver is.
Behalve dat op hun teentjes getrapt, dat is karakter :Y)

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:41

Chaos schreef:
AramisJames schreef:

Ja, dat ene zinnetje heb ik al 10x gelezen ja, maar dat voegt verder niets toe aan hetgeen wat je de hele tijd roept.. Als ik in je profiel je berichten teruglees kom ik uit bij een bericht waar ik het wel mee eens ben, maar je bent wel tegenstrijdig. Want Dravers kunnen wel dressuren, en dan kunnen ze weer niet dressuren. Het schommelt nogal, jouw mening zoals ik die nu lees.
En ik zeg ook niet dat jij dat hebt gezegd, dus waar heb je het nu over? :7 -O-

Ik heb gezegd dat dravers niet per definitie ongeschikt zijn voor dressuur, niet dat ze állemaal kunnen dressuren. De ene zal het makkelijker leren dan de andere, die het misschien nooit leert.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:42

fransje23 schreef:
azahr schreef:

Dat zegt meer over degene die het paard beleerd heeft en rijd dan over het feit dat het een draver is.
Behalve dat op hun teentjes getrapt, dat is karakter :Y)

M.a.w. er zit nog heel wat werk aan om een Draver om te scholen, en dat wil niet iedereen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:45

Ik denk dat Dravers vooral zo in trek zijn omdat het ontzettend lieve aanhankelijke beesten zijn met een enorme looplust en werkwilligheid, maar vaak wel braaf. En ze kosten geen drol en zijn dus toegankelijk voor een heel hoop mensen!

Ik dacht vorig jaar overigens dat ik een Draver had gekocht, en ik maar vertellen dat ik hem zo uitzonderlijk vond kunnen galloperen. Bleek het een Engels Volbloed te zijn die op de renbaan had gelopen, dus ja die kon wel galloperen, haha. :+ Maar op het papier staan Dravers en Engelse Volbloeden onder dezelfde naam.. Heb hem verkocht dus weet niet meer wat er precies opstond trouwens.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:15

Ik denk dat jij bedoelt dat hun beider stamboekpapier is afgegeven door de NDR = Nederlandse Draf -en Rensport, bij de gegevens van het paard zelf staat echter wel degelijk duidelijk vermeld of het hier om een standardbred (draver) gaat, of een Engels volbloed. Het is me nogal een verschil :D ;)
Rastypisch pik ik de dravers er na 30 jaar tussen de dravers absoluut zo uit, ook als ik ze ergens op een wedstrijdterrein zie lopen (want ja, ook dat komt voor :+ ) of bij manege of particulier. Het ras op zich is prima geschikt als basisrijpaard, met de bijkomende voor -en nadelen (zoals ieder ras die heeft)en is zeer afhankelijk van de kunde van de ruiter. Daar waar een gemiddelde KWPNer misschien nog wel het eea accepteert aan fouten van de ruiter, is een draver stukken minder vergevingsgezind, en daar moet je mee om kunnen gaan.
Ik zal dan ook zeker niet iedereen aanraden om maar een draver te kopen, omdat ie zo lekker goedkoop is of er zo schattig uit ziet. Het is een werklustig, sterk en sensibel ras en dat moet bij je passen. Het omscholen is een hele klus, maar met geduld en begeleiding kom je een heel eind.
Zelf heb ik 3 dravers, waarvan 2 ex-koerspaarden. Mijn ouwe rakker van 20 heeft minder aanleg voor de galop, terwijl mijn merrie van 11 netjes L-oefeningen beheerst. Z-dressuur zullen we niet worden, maar dat ligt meer aan mijn gebrek aan rijtalent zullen we maar zeggen.
Het gaat mij veel te ver dat mensen in dit topic het draversras degraderen, omdat ze er zogenaamd fysiek niet toe in staat zouden zijn of alleen happy zijn op de drafbaan. Alsof je met een springgefokt paard ook niet moet gaan dressuren omdat ie dan ongelukkig wordt 'want daar is ie voor gefokt', Terwijl we allemaal toch bijv. een Kigali kennen die als springgefokt paard leuk kon springen, maar nog veel beter dressuren.
Wat mij betreft weg met die hokjesgeest ;)
En als draverliefhebber kan ik het niet nalaten toch even een aantal paarden noemen met draversbloed in de aderen die het ver geschopt hebben in dressuur -en springsport > zoals Balagur van Alexandra Korelova (100% orlovdraver), Baloubet (zijn oma van vaderskant en de gehele lijn daarachter is 100% draver) en Jappeloup de Luze (50% draver).
Voor mij geen ander ras en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur (gelukkig ;) )

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:43

Ayasha schreef:
Mawrr schreef:
Ik snap zelf absoluut niet waarom ze geen draver willen, het zijn heerlijke paarden.
Ik rijd zelf ook vaak op een draver in de bossen, en tijdens de galop kan je altijd heerlijk doorzitten.
Het vervelende is wel dat een draver meestal ook een tussengangetje heeft, tussen draf en galop.
Dat is best vervelend, maar als hij eenmaal goed in galop zit is het een heerlijke galop! Ontzettend relaxed.
Ik zou het dus helemaal niet erg vinden om een draver te hebben, ik snap ook niet dat mensen ze niet willen.

Omdat het tussen de witte hekjes bv niet het ideale paard is. :+ Hoe kan je nu niet snappen dat iemand het niet wil?

Misschien wil 'zij' niet tussen witte hekjes rijden?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:46

Mjay schreef:
dravers worden geregistreerd als dood op het moment dat ze van de baan komen om zo te voorkomen dat er iemand opnieuw mee gaat koersen

Huh? Jij hebt er duidelijk verstand van zeg :+

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:58

Juliiee schreef:
Maar je moet wel realistisch blijven. Je kan er nog zoveel tijd en energie in stoppen, maar de kans dat je met je draven succesvol een Z proef af gaat leggen is vrijwel nihil. Net zoals de kans nihil is dat je met een Fries een Z springparcours foutloos gaat overwinnen. Ieder ras heeft ze plus en minpunten. Kies een ras dat bij je ambities past, dat is ook prettiger voor je paard. Een paard doet tenslotte ook het liefst waar het goed in is. en wel zo eerlijk.

Chaos schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik had ook al soortgelijke dingen gezegd een paar pagina's terug, met name over de galop en het rijden van de galop van een draver. Nou, daar kreeg ik geeneens antwoord op.. :+ Dus ze weten het wel, maar willen het gewoon nog even niet erkennen.. :)

Dit is al meermalen benoemd én beaamd. Het is imo geen kwestie van erkennen, het kan ook zijn dat iemand het gewoon niet belangrijk vindt hoeveel punten een jury de gym van het paard waard vindt.

Naar mijn idee is dressuur niets meer of minder dan het gymnastiseren van het paard. Een KWPN is een paard, een Quarter Horse is een paard, een IJslander is een paard, etc. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen behoefte aan iemand die mij daarvoor punten gaat geven, ik ben niet afhankelijk van wat iemand anders van mijn en mijn paarden vindt. Ik vind het gewoon belangrijk dat mijn paarden lekker in hun vel zitten en prettig in de omgang zijn. En als de smid dan bijvoorbeeld eens opmerkt dat al onze paarden zo lenig zijn, dat vind ik dan wel grappig.

Maar ieder zijn ding hoor.