Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:59

Geef ik groot gelijk. Als je me kent weet je dat ik het allerbeste voor Beauty wil!!
Maar ze heeft nog nooit de kans gehad. Dus hoe weet ik dan of ze hele dag paddock met hooi leuk vind? Wei vind ze prachtig. Dus dat is zeker een voordeel dat ik me daar niet druk om hoef te maken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:11

Ik denk dat elke paard wel zou kiezen voor Paddock + hooi ipv Stal + hooi ;)

Ook handig voor jou dat je ze niet altijd binnen en buiten moet zetten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:14

Saaams schreef:
Geef ik groot gelijk. Als je me kent weet je dat ik het allerbeste voor Beauty wil!!
Maar ze heeft nog nooit de kans gehad. Dus hoe weet ik dan of ze hele dag paddock met hooi leuk vind? Wei vind ze prachtig. Dus dat is zeker een voordeel dat ik me daar niet druk om hoef te maken.

Ik sta sinds een week bij een paddock paradise. Hiervoor op een 24 uurs weide en daarvoor stond hij veel op stal en paar uurtjes per dag naar t land. Ik merk dat een paddock paradise hij zelf de keuze mag maken in wat tie doet hem goed doet. Hij krijgt zat beweging en wordt niet te dik, want soms gaat het ene stuk grond open en soms het andere stuk. Ik merk in gedrag weinig verschil. Alleen dat de kudde nog niet in balans is, waardoor hij nu een stuiterbal is.. ik merk ook dat alleen gras niet goed is voor Connies. Hij gaat aan de diarree als hij te veel krijgt. Hij krijgt nu gras en hooi. Merk dat dat hem goed doet..

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:45

Wij staan op een stal die voor de ruiters eigenlijk vrij basic faciliteiten heeft. Wel een binnenbak gelukkig.
Maar paard gaat iedere dag de wei op. Zomer en winter. En dat vind ik het belangrijkste. Paardenwelzijn staat voorop en dat principe huldig jij ook zeker Saams. Zo te horen zitten er in de verzorging voor jou ook wel wat voordelen aan.
En wie weet bedenkt je Stalgenoot zich nog en verhuist ze later ook.

Succes met het maken van je keuze!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:44

Tribunals: Denemarken was inderdaad echt leuk! Maar Bar heeft het nu nog mooier: die heeft een uitnoding uit Zuid Afrika te pakken. Kan ze mooi Mighty Man gaan bekijken!
Ga je in op de uitnodiging Bar, of is het echt helemaal uit de buurt?

Saams: lastig hoor. Want een paddock zonder schuilgelegenheid lijkt me dan ook weer niets. Dan staat je paard swinters wel buiten, maar als het dan een kleine paddock is, kun je je inderdaad afvragen of dat zo ideaal is. Of is het echt een grote paddock? En staat ze dan met andere pony's?

Wij hebben hier de luxe dat ze zomer en winter de wei op kunnen/royaal naar buiten kunnen. In de winter als het nat is komen ze dan wel alleen op track (500m) en (formaat kleine wei) paddock, om te voorkomen dat ze de wei te veel kapot lopen, maar ze kunnen dus altijd het ruime track over. En als het niet te nat is, gewoon ook op het middenstuk van de wei. Daarnaast dus beschutting van de stal zelf. En wat ik heel fijn vind: we hebben dit stuk gewoon voor onze vier pony's, daar komt verder niets bij. Vind ik een zegen, gewoon lekker onze eigen stabiele kudde, en niet steeds het gedoe van vertrekkende en nieuw te introduceren paarden, en alles qua voer en strooisel in eigen hand.

Luxe is het verder niet. Is een doe het zelf stal, met een eenvoudige buitenbak/ geen professionele bodem oid. Toilet is er gelukkig wel, maar dat is het dan ook. Maar ik vind het een superplek voor mijn paarden, een daar gaat het me dan uiteindelijk om.

Het alternatief wat jij nu schets vind ik dan toch een lastige... misschien ook nog iets te veel "zus en zo komt er nog".. klinkt dan als een startend geheel, en dat vind ik toch onzeker, moet je toch altijd maar afwachten of het echt zo wordt als ze het nu voorstellen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:12

@punz, ik vrees dat Zena Penfold echt te ver van de Westkaap zit. Wij kunnen maar 2 weken met vakantie dus de planning is vrij strak.
Maar de andere naam die ze gaf zit wel
In de regio waar we heen gaan.
Sterker nog, de eerste keer dat wij in ZA waren, in 2008, zijn we langs een boerderij gereden waar oa Connemara's waren. Destijds was ik nog niet zo bekend met het Connemarawereldje. Maar ik vermoed nu dat dat de farm van die andere dame die Zena noemde was.
Daar zou ik dan graag een bezoek aan brengen. Ligt midden in het wijngebied waar we zeker wen week willen verblijven

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:29

Het bedrijf bestaat al 3 jaar onder deze man.
Het zijn normaal formaat paddocks. Niet giga maar een bokje kunnen ze er wel in maken. Geen schuilmogelijkheid. Dan kom je uit bij de hit actief stal.
Ze hebben 2 binnenbakken en 1 buitenbak in 1 vd bakken mogen de paarden ook los gegooid worden. Dat is dan een optie als de paddock echt ruk is.

Het is lastig. Het dilemma is vooral:

Ze word elke dag binnen en buiten gezet.
Nu moet ik alles zelf doen.

Ze krijgt haar eigen paddock
Nu mag ze max 20 min per keer in de paddock. Uitgezonder als er niemand is mag ze langer. (We hebben 3 paddocks) en die staan nu ook onder water en zijn met vorst ijsbanen.

Nu is het 2x kuil en 2x sportbrok
Daar is het 4x hooi of kuil en 2x brok/muesli/vitaminebrok

Maak ik haar blij met dr kop in de regen? Geen idee... maak ik er blij met 20 uur op stal in de winter en in de zomer vanaf 19:00/20:00 tot 09:00/10:00?
Je hoort er natuurlijk niet klagen.

Ik denk da ze er qua welzijn op vooruit gaat. Ik hoef ook geen super luxe. Ik wil voldoende buiten, sowieso wei! Voldoende ruwvoer en een bak waar ik elke dag in het jaar kan rijden.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:34

Het klinkt mij als een zeer paardvriendelijke stal Saams. En met voldoende faciliteiten voor jou.
Vooral het elke dag buiten en meer ruwvoerbeurten lijkt mij heel belangrijk.
Dat ze overdag in die paddock geen schuilmogelijkheid heeft zou ik niet zo'n probleem vinden.

De eerste stal waar ik heb gestaan kwamen ze ''s winters alleen buiten als ik dat zelf regelde. Dus een paar x per week een uurtje. Afschuwelijk vond ik dat. En dat in combinatie met te weinig voerbeurten. Wij hadden het er als pensiongasten erg gezellig maar ik ben zo blij dat we er toen weg zijn gegaan. Ik voelde me ook iedere winter elke dag schuldig.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:51

Altijd lastig, zulke keuzes Saams. Maar meer buiten klinkt mij goed in de oren. En toch ook een mooie binnenbak.
Rebel staat in een stabiele kudde, in 7 jaar maar 1 paard weg ivm overlijden. Daarmee staat hij swinters hele dag overdag op een paddock en s nachts gaan ze op stal. In de zomer 24/7 op het land. Geen schuilstal, maar wel beschutting door bomen. Alleen. ..daar gaan ze zelden onder staan.
Ik heb alleen een buitenbak met zeer matige bodem en geen longeercirkel ( meer). Maar....wel in mooi bos met veel ruiterpaden, vlakbij ons huis, fijne eigenaars en pownie staat veel buiten met zn matties.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:54

Oh, ik had even over het ruwvoer stuk heen gelezen.
En ik wist niet dat je huidige stal swinters maar zo beperkt/ moeilijk is met buiten staan.

Dan lijkt de nieuwe optie toch een stuk beter.
Moeilijk altijd he, dit soort besluiten.... Want je weet pas echt hoe het ergens is, als je er staat.. Maar ja.. .dan sta je er..

Maar goed: zo op papier lijkt de tweede optie zeker het overwegen waard!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:04

Mijn gevoel zegt dat het voor haar meer ontspanning en rust geeft. Ze kan zo narrig worden op stal naar de buurman.

Ik heb sowieso nog ruim een maand om iets te beslissen. Wil zeker nog wat vaker kijken.
Al vind ik het wel enorm balen dat mijn stalgenoot/groom echt volledig tegen keert op het onderwerp. We doen alles samen, ze helpt mij nu ook met buiten zetten als ik moet werken.
Bedankt voor jullie input!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:56

@Birgit: Gezien? Pandora heeft een zusje!!!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:11

Ja, kreeg vanmorgen vroeg al een appje. Het is echt een schatje, net zo’n lief hoofdje! Zo jammer dat het een paar uur rijden is, zou je toch graag eens knuffelen. Qua hoofdje lijkt Pandora wel veel op Mayday op die eerste foto!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:39

Ben benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen!
En Ohh...als ik durf wil ik dan ooit echt ook een veulen van Punzel ....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:30

Zit op dit moment met een longontsteking thuis, dus alle tijd voor het kijken naar filmpjes, foto's en op bokt rondhangen.
En nu heb ik vorige week wel enthousiast gepost over Denemarken, maar eigenlijk was er nog een ander hoogtepunt. Zoals jullie weten heeft Punzel zich het afgelopen jaar een beetje ontpopt als een zowel sensibele als ook brutale ferrari, waardoor ze voor mij niet makkelijk en op momenten ook gewoon níet te rijden was.
EK heeft haar handen er echt wel vol aan gehad ( en op momenten nog steeds), maar stap voor stap lijkt eea nu toch wat op zijn plaats te vallen. Kortom: een anderhalve week geleden had ik in een gedeelte van de les die EK met haar krijgt al even op haar gezeten, maar afgelopen weekend ( na nu blijkt dus met gewoon al longontsteking) heb ik haar onder begeleiding van EK, nadat ze Punzel eerst zelf gereden had, ook zelf weer gereden.

En mán, wat voel ik me trots. Het was geen meeliften op de goedheid van Punzel, geen grote communicatie storingen van te veel of te weinig doen.... maar het begon een beetje op écht rijden van Punzel te lijken.

En ja...
Ik ben echt nog te dik..
En dit is niet een flashy foutloos filmpje, zeker, zeker niet..
100.000 redenen om een filmpje als dit niet te delen....

Maar ohhhhhhhhhhhhhhh ben zo verschrikkelijk trots, dat ik het tóch wil delen!!! :D
Op naar het moment dat ik haar zelfstandig kan rijden!!!

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:54

Saams: ik zou toch kiezen voor een stal met zoveel mogenlijk buiten. Ik heb Heather een tijdje alleen s’nachts op stal gehad en ooo wat werd ze daar stijf van. Ook haar humeur werd er niet veel beter van. Volgens mij voorkom je een hoop problemen met lekker naar buiten. En ik heb in Soest gewoond dus ik weet hoe moeilijk het daar is een stal te vinden dat ze vaak naar buiten kunnen dat nog iets betaalbaar is.

Ik ben zo blij, want since dit weekeinde heb ik June en Heather thuis staan *\o/*
Ze staan nu in een paddock met inloopstal met een overdekte voederplaats. En daarnaast zijn er 2 kleine weitjes waar ze elke dag een paar uur inkunnen.(anders wordt Heather toch te dik) zelfs na de regenbui van vannacht was de paddock nog droog :D
Alleen is het nu wel verder van het bos, dan maar met de trailer. Zo fijn, ik zie ze de hele dag en het scheelt veel rijtijd.
Gaaf al die cross foto’s, wat zijn connemara’s toch stoere ponies
Punz: ziet er leuk uit dat filmpje! Ik denk dat je eigen rijden wat onderschat.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:07

Zo leuk om een update te horen Carol. Wat fijn dat je je pony's nu aan huis hebt staan. Heerlijk!!

En voor wat betreft het onderschatten van mijn rijden..

Zie je dat roze/rode figuurtje in het midden van de bak?? Die is nogal essentieel in het welslagen van de missie "Punz op Punzel" .. Zonder de van seconde tot seconde realtime aanwijzingen van EK ben ik voorlopig nog kansloos... Er zit niet voor niets een muziekje bij :D :D _O- _O-

Juliezwaan95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:36

Wat leuk dat er een connemara topic is zeg! Ik heb al heel veel meegelezen en super mooie pony’s voorbij zien komen. Ik heb zelf ook een connemara merrie en kon het niet laten om even een foto te plaatsen. Ik heb haar gekocht als “opknapper” en ik moet zeggen dat ze best mooi is geworden. Ben super trots op haar!

Het was dus de bedoeling om de foto’s in dit bericht toe te voegen maar dat is niet helemaal gelukt. Excuses hiervoor!
Laatst bijgewerkt door Juliezwaan95 op 01-05-18 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliezwaan95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:36

Afbeelding
Afbeelding

De eerste foto is van nu en de tweede foto van toen ik haar net had.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:35

Wauw wat een prachtige voorpluk :oo Jaloers! Knappe dame zeg!

Ik ben zo bizar trots en blij op mijn pony :oo Niks geweigerd en ze ging zo ontiegelijk fanatiek als n malle overal op af. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:09

Julie, die dame lijkt super opgeknapt, mooie merrie. Goed bezig!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:14

Welkom in het topic Julie. Mooi dier heb je!
Saams: Gaaf!!

Juliezwaan95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:23

wat een leuke reacties!
Saams; wat een knapperd zeg! dat ziet er energiek uit!

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:57

Punz, er was al zoveel nieuws gepost, dat ik jouw stukje over Punzel over het hoofd gezien had. Wat super! Ziet er echt heel goed uit! Met of zonder cues van EK, je moet het toch maar zelf doen!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:07

Ja, gááf he!! Dank je!

Ben echt zo supertrots. Eerlijk is eerlijk: Punzel is nu toch weer een stukje makkelijker dan vorig jaar ( reageert iets minder heftig) én zelf voel ik me een heel stuk zekerder, nu ze in het rijden niet zo zeer jong en rillerig voelt, maar bij momenten gewoon brutaal. Dat vind ik toch makkelijker, minder spannend, en durf meer te blijven rijden.... En dat heeft ze nodig ook... Miss Princess Punzel :)

Doel voor nu: tegen het eind van het jaar zo ver zijn dat ik Punzel kan rijden zonder dat EK er perse bij moet zijn. Zou mooi zijn als dat gaat lukken,in ieder geval een fijn doel om na te streven!.