Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinekeVD

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:23

Marrit, bij ons kunnen ze echt de hele dag kuil eten als ze willen, maar dat doen ze niet hoor. En melody wordt er niet dik van, hij ziet er prima uit. Verde krijgt hij s morgens en s avonds een kwart schep brok en de rest van de schep vul ik met lucerne. S avonds op stal ook nog flink wat kuil voor de nacht en een dik pak stro tot knie hoogte waarvan hij kan knabbelen als hij wilt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:13

Sterkte met herstellen Maxime. :(:)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het bij een paard nog nooit heb afgewogen hoeveel ruwvoer ze krijgen. Gebeurde altijd een beetje op het oog. Voor de neiging tot dik worden paarden is het vooral belangrijk om grof/ langstengelig ouder hooi te kiezen. De energiewaarde hiervan is veel lager en geeft vooral vulling.
Zelf zou ik er niet al te veel poespas om heen doen. Hooinet wel zo kleinmazig mogelijk. Het moet een beetje moeite kosten om erbij te komen.
Verder gewoon blijven evalueren hoe hij het er op doet. :)

Madammetje van de week omhoog gedaan qua krachtvoer. Ruwvoer krijgen ze royaal aangeboden, maar aangezien ik eerst wilde aanzien hoe ze het zou doen op 2 x 1/4 schep heb ik het laag gehouden. Afgelopen jaar is ze wel wat bijgetrokken in gewicht en massa. Zou mijn inziens wel meer mogen.
Nu we ook vaker op pad gaan, lessen en het rijden ook wat meer gaat inhouden dan een half uurtje peutergymen krijgt ze nu 2 x 1/2 schep. We gaan het meemaken. :+

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:11

Nou onbeperkt gaat voor Jaimy ook niet werken hoor, ze houd uiteindelijk wel op met eten, dat wel, maar dan is ze dus wel moddervet....Zij heeft ook een slowfeeder in haar box zodat ze er langer over doet, overdag op de wei. En je kan merken dat daar niet veel meer staat, en sws niet erg buikvullend is. Ze staan om half drie al te zeuren bij het hek.... Je moet een beetje gaan kijken naar hoe hij er uit ziet Marrit. Te dik minder te dun meer het is voor geen pony gelijk....

Tribunals sterkte en beterschap!

Heerlijke foto Curly2d!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:52

Wij voeren hier ook op het oog, ik merk dat Kareltje even wat meer nodig heeft, zijn krijgt 1 kg basisbrok en na het werk een schep muesli. Daarnaast voor nu even iedere ochtend een slobbertje met een beetje maismeel.
De shet krijgt voor de "lekkerigheid" 2 kleine handjes brok, de 2 andere die niets doen krijgen 1/4 basisbrok

Daarnaast ruim voldoende voordroog, maar onbeperkt durf ik toch niet aan, ben wel eens benieuwd wat er dan gebeurt trouwens.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:06

Ohhh.. BAH....

Wat kunnen jullie veel voeren...
Jou wordt dik van de lucht......

Kwartje care4life per dag... weidegang, en slowfeeder met ci 6 kg tweede snede schraal hooi........
En gewoon nog vet...

Tribunals: Heftig hoor, zo'n operatie! Heel veel beterschap, ik hoop dat je je snel in ieder geval iets beter voelt... :(:)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:11

Ons paard was ook altijd een echte schrokkop die zo snel mogelijk al haar eten op at en het liefst dat van de ander daarna ook nog even, maar sinds ze de hele dag door kan eten eet ze rustiger en lang zo veel niet meer. Al is ze nog steeds gek op alle tussendoortjes als brood, appel, wortel, mandarijn, enz enz enz haha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:14

Jou heeft ook op onbeperkt schraal ( graszaad)hooi gestaan ( jaaa...láng gedaan: anderhalf jaar), en de slowfeeder is zo slow dat hij nu ook in principe altijd hooi tot zijn beschikking heeft.

Maarre.... gewichtsbeheersing blíjft een punt...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:44

Vooral Bosco wordt dik van lucht. Wij voeren wel veel hooi zodat de darmen goed op gang blijven. Krachtvoer krijgen ze niet veel en daarom voeren we vitaminen&mineralen bij zodat ze toch alles binnen krijgen.

Hier ook weidegang, 2 keer per week krijgen ze er een klein stukje gras bij zodat ze zich niet gaan vervelen en dus niet gaan rondrennen en auehoeren.

Zoals Punz ook zegt, op gewicht houden is écht moeilijk met die Connies. :p

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:51

Change3x schreef:
Zoals Punz ook zegt, op gewicht houden is écht moeilijk met die Connies. :p

Inderdaad een paard wat onbeperkt kan eten is veel makkelijker :o

Fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:57

Tribunals: Beterschap, een voorspoedig herstel.

Alle paarden kunnen hier niet op onbeperkt, dan worden ze veel te vet. Nu kunnen er ook wel wat kilootjes af (vooral bij de fries), maar vooruit ze moeten wel eten. :j
Dus voeren op het oog, maar mijn oog mag wel wat kritischer. Vooral nu het de overgang is van hele dag buiten (met bijvoeren in het land) en straks nachts naar binnen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:16

Nou het was jullie niet opgevallen natuurlijk naar Lloyd is ook stevig :') stevige bótten wel te verstaan :+ echt onbeperkt gaat hem niet worden. Slowfeeder en hij staat op stro maar tot nu toe *fingers crossed* eet hij daar minimaal van als hij hooi opheeft. Nou ja ik zie wel, echt mager zal hij zo snel niet worden gok ik :') tnx dames voor het delen!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:16

Vond lloyd helemaal niet zo vet. :)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:19

Nou ben wel tevreden hoe hij eruit ziet hoor, alleen wat dikke buik maar das echt ruwvoer vulling. Geen harde nek oid. Maar komt door graasmasker hoor, vrijwel hele seizoen omgehad. Niet leuk maar beter dan IR of HBVangen :D Iets meer sportmodel is mooi, maar is hij het type niet voor denk ik

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:36

In de zomer op 6 kilo hooi in de winter op een 8 kilo. Om de lange eenzame nacht te doorbreken heb ik altijd een net met stro erbij hangen waar hij kan aan peuzelen naar behoefte.
Ik heb hem aardig op gewicht gekregen en dat wil ik ook zo houden.

Oja en ik ben door mijn learning horses boek doorheen en gelijk ook door mijn crisis.
Hele korte samenvatting ervan.
Paarden hebben ook een heel eigen innerlijk leervermogen en hier ook nood aan naast onze dagelijkse uurtje trainen. Vaak zijn we ons er niet bewust van hoe erg wij mentaal elk stapje beweging , afleiding,onderdrukken dmv training waardoor ze vergeten wat het is om zelf initiatief te nemen om nog te onderzoeken. Als we heel erg van het trainen zijn kan het zelfs zo zijn dat wanneer de paarden terug naar hun kudde gaan ze oversprong ,irritant gedrag tegenover andere paarden gaan vertonen omdat ze mentaal geen kant op mogen. Werken met voerbeloningen zorgt er nog gemakkelijker voor dat we aangetrokken zijn als een magneet en ze nog meer de buitenwereld hebben leren negeren. Wat is er nu zo erg aan het leren van de buitenwereld negeren. Dat is dat ze heel erg reactief gedrag gaan vertonen wat dan weer niet gewenst is . Dus de afgelopen 14 jaar ietsje teveel de focus op trainen gehad. ;)
Maar de komende 15 jaar hoop ik toch meer te kunnen groeien naar echte momentjes waar we samen in staan en niet alleen de dingen die ik leuk vond.
Paar dagen geleden ging het hier nog over bitloos rijden. Ik heb maandag voor het eerst gereden zonder hoofdstel met alleen een halsring en vond het erg verhelderend. Ik had nooit kunnen bedenken dat hij heel de tijd van nature voorwaarts neerwaarts zou gaan lopen. En ik daar altijd maar moeite voor doen. Dus we hebben een nieuw projectje.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:23

Pizza onze connie eet ook onbeperkt mee

Leuk kitobeer, tja dan vraag je je af waarom je het jezelf zo moeilijk hebt gemaakt al die tijd. Toch leuk dat je nu andere inzichten krijgt, ben benieuwd hoe het gaat verlopen

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:25

Hier ook tussen de 4 en 6 kilo kuil, 1 plak hooi half om half in een slowfeeder overdag en voor de nacht. Handje brok (ponybrok) met extra toevoeging vitamine sublement. En wat wortels.

Kitobeer, een andere weg inslaan is best spannend maar ook weet heel uitdagend, succes

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:05

Clinic met de balkjes gaat helaas niet door vanwege het weer. -O-
Het goede nieuws is dat ze mogelijk naar de achterhoek komen. Er zijn meer gegadigden. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:41

SkyMarian schreef:
Het goede nieuws is dat ze mogelijk naar de achterhoek komen. Er zijn meer gegadigden. :)

Wat is er mis met het weer? Je springles ging niet door?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:52

Oh jammer SM! Moet zeggen dat hier best wel spookt, wind en bomen: fijne combi :D

Zo de pony staat in zn landje. Reis van 5 min ging goed :') hij staat steeds relaxter! Hij staat nu even op zijn stukje alleen met pluk hooi. Vindt hij niet leuk want hij ziet geen andere paarden :(:) maar morgen mag hij bij de rest. Ga straks weer ff heen, even zijn stal laten zien en de rest vh erf. Die meneer was al onder de indruk van zijn rustige staan op de trailer ed. "Is hij echt net 5!?" :+

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:28

SkyMarian schreef:

Wat..? Oke gaan ze nog zo'n dag organiseren? Dan wil ik ook mee doen. :j

Tribunals: sterkte ermee...

Rosie krijgt veel kuilvoer, overigens ziet ze er goed uit. Maar de staleigenaar voert, ze krijgt 2x per dag een onderhoud brok en 3x per dag een grote berg kuilgras :Y) . En dan krijgt ze van mij nog een halve kilo musli met vitamine en magnesium olie. *D (en ja, als wij willen dat je paard meer krijgt mag je dat zeggen en je mag ook zelf wat extra pakken) Minder mag ook en met mate doet hij er wat mee :P
Wel heel grappig hoor: Staat bij ons een paard wat de eigenaresse (van het paard) veelte dik vind. Dus die zet voer en hooi in nette klaar. Overigens vind Harry het veelte weinig (krijgt 3 keer per dag een klein netje met hooguit 1 plak hooi), dus dan geeft hij gewoon nog wat extra...

Ik hoef me dus geen zorgen te maken dat ze te weinig krijgt _/-\o_

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:33

Marrit wat fijn dat het goed gegaan is!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:23

Nee niet een springles, maar de clinic dressuurgericht trainen met balken. Daar zou is as zondag naar toe gaan, maar er is regen voorspeld. Veul regen. :7
In Snelrewaard wordt het sowieso nog een keer georganiseerd Schirocco. Wanneer is nog niet bekend.

Top dat Lloyd de wereldreis heeft overleefd. +:)+ Fijn dat hij morgen bij zijn nieuwe matties mag. :j
Stond hij vanavond ook nog rustig?

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:53

Even ego post, maar jeetje.....Vanavond echt genoten! onze dochter had dressuurles met melody en wat gaat het leuk zo samen. Steeds meer ontspanning en loslaten in zijn lijf. Galop blijft nog wat moeilijk, daar heeft hij zijn balans nog niet echt in gevonden, maar wat doet hij goed zijn best. Reuzetrots op dit team. Zit stiekem toch best veel beweging in hem.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:03

Heel tof Emmy. +:)+
Die trotse moeder is jou 'moet' er maar gauw eens wat beeldmateriaal van maken. O:)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:15

Ja klopt SM, ik had er wel aan gedacht maar t was te donker om mooi te filmen. Volgende x maar eens als hij weer lekker loopt en dan nog even uitzoeken hoe ik hier een filmpje kan plaatsen