Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:22

Dat staat er toch helemaal niet? :+ Dat ze niet snapt waarom ze ze niet daar voor nemen. Ze snapt niet dat mensen ze niet willen. Meer staat er niet. Dan volgt er nog wat zij er mee doet en hoe ze haar draver ervaart. Meer niet. :+
Ik lees het niet anders, ik denk er geen dingen bij. Dat is een verschil. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:22

Hey ouwe buuv, alles goed?.. ;)
Heb zelf ook een Draver gehad, was wel van de baan en het kostte veel tijd er ahw wat rust in te krijgen en een nette galop, soms bleef die wat hectisch.. Maar vond het een heel schrander en eerljik dier en denk wel eens dat ze het in de start zwaar heeft gehad; een DA vermoedde dat er een oorpraam was gebruikt en de eerste dagen dook ze in de hoek van de stal... Vond haar en soort diesel, ze kon uren lopen, en werd steeds heter in het bos, maar was nergens van onder de indruk. kon oko stappen richting het centrum om te gaan pinnen alwaar ze zichzelf graag bekeek in de etalage. Springen vond ze prachtig maar het was echt heel snel van de ene naar de andere kant gaan. Vond haar een druktemaker in de wei. in bepaalde opzichten vergeleek ik haar met e Volbloedjes die hier hebben gestaan maar vond haar wel minder sensibel en wat koeler. Voor de zweep was ze doodsbang. Je vraagt je af wat ze dan in de start hebben mee gemaakt.. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:24

Hoeven ze niet perse wat voor meegemaakt hebben denk ik... Jonge paard dat ik reed scheet ook 7 kleuren voor de zweep. Terwijl die nooit verkeerd aangeraakt is met dat ding. Het kan natuurlijk he, maar laten we hopen dat het in het geval van jouw paard ook zo is dat ze niets mee gemaakt heeft :(:)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:52

detour schreef:
Voor de zweep was ze doodsbang. Je vraagt je af wat ze dan in de start hebben mee gemaakt.. :+

Onze 2-jarige draver is ook bang voor de zweep en aangezien we haar zelf gefokt en beleerd hebben, weten we zeker dat ze nooit iets heeft meegemaakt dat haar aan die angst heeft geholpen. Ze hoeven daarvoor dus niet altijd wat meegemaakt te hebben ;) Overigens gaat het bij haar steeds beter, omdat ze begint te begrijpen dat het een aanwijsstok is

Ik ben van mening dat de Draver een ras is met de rasstandaard die Wendy noemt. Dat er niet op exterieur wordt geselecteerd heeft daar verder niks mee te maken. Exterieurkenmerken zijn niet de enige kenmerken die kunnen worden opgenomen in een rasstandaard

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:25

Omdat mensen denken dat dravers niet kunnen dressuren heethoofden zijn & denken al gauw aan het feit van achter een karretje rennen.

Ik snap het ook wel , ze zijn niet moedersmooiste en sommigen lopen niet als mooiste.

Maar ik heb nog nooit zo'n mooi karakter gezien als van een draver ,ze doen alles voor je.

En ja , dravers kunnen dressuren zeker wel ,en springen ook, Ik rijd nu in 8 wedstrijden mag ik bijna L1. Ben super trots.

Ik ben super blij met mijn draver , en heb nog nooit een paard gekend dat zo graag voor je werkt.

ieder een eigen mening .

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:31

Mjay schreef:
ik heb bij zoveel mensen met een draver zoveel ellende gezien.... zoiezo hou ik niet van dravers ik vind ze niet mooi (nee echt eerder spuuglelijk sorry) en ik heb altijd het idee dat mensen een draver nemen omdat het financieel een makkelijke aankoop is.....

daar komt bij dat ik gewoon dressuur ambities heb en dan valt de draver voor mij helemaal dik af.....

maar goed ik heb dit ook met tinkers en wat daar op lijkt....

ik wil niemand persoonlijk aanvallen ofzo hoor en er zullen gerust dravers zijn die wel dressuurmatig goed voor de dag komen.... maar goed ik ben nou eenmaal zo bevooroordeeld

hangt er ook vanaf of je een draver hebt die gekoerst heeft enzo,

het is vooral de vraag wil je , je tijd er instoppen & alles er voor overhebben .
Laatst bijgewerkt door Juliiee op 18-08-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:33

ZE bdoelt met het financiele het aankoopbedrag. Die ligt niet echt hoog.

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:35

Oh zo.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:05

Het is trouwens een vooroordeel dat er aan paarden die gekoerst hebben, meer werk (rijtechnisch gezien) zit dan paarden die nooit gekoerst hebben. Ik heb er 1 gehad die nooit gekoerst heeft, en nu heb ik er 1 die veel gekoerst heeft. Ik merk absoluut geen verschil nu ik mijn huidige Draver aan het omscholen ben.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:18

Juliiee schreef:
het feit van achter een karretje rennen.

Heel offtopic, maar ik kreeg hier hele rare/leuke beelden van in m'n hoofd :D

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:19

ik vind dravers niet verkeerd hoor.
ze kunnen wel heel druk zijn.
mijn vriendin heeft er ook een,
en dat vind ik echt een leuk beestje hoor.
zelf heb ik geen draver.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:35

Juliiee schreef:
Omdat mensen denken dat dravers niet kunnen dressuren heethoofden zijn

Nee, niet denken... De meeste mensen, met enig verstand van paarden en dressuur WETEN dat dravers niet geschikt zijn voor dressuur. Dat is een feit.

Juliiee schreef:
En ja , dravers kunnen dressuren zeker wel ,en springen ook, Ik rijd nu in 8 wedstrijden mag ik bijna L1. Ben super trots.

Het is mooi dat jij op die manier plezier hebt met je paard, maar voor mensen met dressuur ambities is dressuur meer dan B/L niveau. Degene die op dressuurgrbied meer willen bereiken doen er verstandig aan GEEN draver te nemen.

Juliiee schreef:
het is vooral de vraag wil je , je tijd er instoppen & alles er voor overhebben

Maar je moet wel realistisch blijven. Je kan er nog zoveel tijd en energie in stoppen, maar de kans dat je met je draven succesvol een Z proef af gaat leggen is vrijwel nihil. Net zoals de kans nihil is dat je met een Fries een Z springparcours foutloos gaat overwinnen. Ieder ras heeft ze plus en minpunten. Kies een ras dat bij je ambities past, dat is ook prettiger voor je paard. Een paard doet tenslotte ook het liefst waar het goed in is. en wel zo eerlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:40

jasmijn78 schreef:
Juliiee schreef:

Nee, niet denken... De meeste mensen, met enig verstand van paarden en dressuur WETEN dat dravers niet geschikt zijn voor dressuur. Dat is een feit.

Juliiee schreef:

Het is mooi dat jij op die manier plezier hebt met je paard, maar voor mensen met dressuur ambities is dressuur meer dan B/L niveau. Degene die op dressuurgrbied meer willen bereiken doen er verstandig aan GEEN draver te nemen.

Juliiee schreef:

Maar je moet wel realistisch blijven. Je kan er nog zoveel tijd en energie in stoppen, maar de kans dat je met je draven succesvol een Z proef af gaat leggen is vrijwel nihil. Net zoals de kans nihil is dat je met een Fries een Z springparcours foutloos gaat overwinnen. Ieder ras heeft ze plus en minpunten. Kies een ras dat bij je ambities past, dat is ook prettiger voor je paard. Een paard doet tenslotte ook het liefst waar het goed in is. en wel zo eerlijk.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik had ook al soortgelijke dingen gezegd een paar pagina's terug, met name over de galop en het rijden van de galop van een draver. Nou, daar kreeg ik geeneens antwoord op.. :+ Dus ze weten het wel, maar willen het gewoon nog even niet erkennen.. :)

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:46

emjam schreef:
ik zou niet zo snel een draver nemen omdat ze eigenlijk niet gemaakt zijn om op te rijden.

Ben ff niet verder gekomen dan deze post waar ik écht even smakelijk om moest lachen :D

Welk paard is wel gemaakt om te rijden dan? Waren toch werkpaarden waar ze voor gevruikt werden en vervoersmiddel????
De mens is zelf rijpaarden gaan fokken voor wat er nu tegenwoordig allemaal mee gedaan word :+

'draver is niet gemaakt om op te rijden' whahahaha en een fries dan? en tuigpaard? en groninger?

Heb 3 dravers en ze lijken geen van allen op elkaar!

Zo en nu ga ik ff verder lezen....

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:59

@Jasmijn: Maar wat is dressuur? :-) Dressuur is toch het rechtrichten van je paard, en je paard netjes over de rug nageeflijk rijden? Dat kan IEDER paard! Je kan beter zeggen: dat de doorsnee Draver niet geschikt is voor de hogere klasses van de officiële Dressuursport Dus het is geen feit dat de Draver niet geschikt is voor de dressuur, maar het is wel ene feit dat Dravers het moeilijk zullen krijgen op het moment dat er meer oprichting en dus meer gedragenheid van ze wordt verwacht.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:01

jasmijn78 schreef:
Juliiee schreef:

Juliiee schreef:

Juliiee schreef:

Dit wil ik toch ff nuanceren, je heb gelijk dat het merendeel van de dravers waarschijnlijk niet geschikt is om M of hoger te lopen, maar niet allemaal ;) . Als je dressuur wil rijden zal ik je ook geen draver aanraden, de kans is gewoon kleiner dat hij het goed doet dan wanneer je een KWPN/BWP/Hannoveraan/... koopt, maar er zijn dus wel degelijk dravers die het aan kunnen leren. Een draver is niet per definitie ongeschikt voor de dressuur.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:09

Ik denk dat dat puur een mening is hoor Aramis.
Immers alle dressuurruiters zouden als nieuwe topper niet zo snel een draver op de kop tikken. En dat heeft alles te maken met het gangwerk. Met het karakter van de dravers is niks mis, maar hun gangen maken het moeilijk om er echt wat mee te bereiken, dressuurmatig. En dan met name de galop. Die blijft veelal veels te vlak, niet doorgesprongen etc.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:13

Chaos schreef:
Immers alle dressuurruiters zouden als nieuwe topper niet zo snel een draver op de kop tikken. En dat heeft alles te maken met het gangwerk. Met het karakter van de dravers is niks mis, maar hun gangen maken het moeilijk om er echt wat mee te bereiken, dressuurmatig. En dan met name de galop. Die blijft veelal veels te vlak, niet doorgesprongen etc.

Als je echte dressuurambities hebt, ga ik je ook geen draver aanraden hoor, zoals ik al zei :) (hetzelfde geldt dat trouwens voor friezen, haflingers, fjorden, tinkers,...)
Maar als ik kijk naar mijn draver, dan verbaas ik me er nog regelmatig over dat hij toch meer kan dan ik ooit verwacht had. En zo ken ik er nog wel een paar, dus ik wil maar zeggen dat niet élke draver per definitie ongeschikt is voor dressuur.
Laatst bijgewerkt door AramisJames op 18-08-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:15

Kijk nou toch eens naar de bouw van een draver, die is totaal ongeschikt voor de dessuur, per definitie. Tot en met het Z is het basis en ik kan de dravers die ik in het Z tegen ben gekomen (met jureren met moeders, of het starten door de jaren heen) niet op 1 hand tellen.... het zijn er namelijk 0. En daar is niets 'vooroordelerigs' aan. En dat is niet erg maar precies wat Jasmijn in haar post zegt; zoek een paard wat bij je ambities past ipv het paard uit alle macht dingen laten doen waar hij fysiek ongeschikt voor is. Er zijn wel eens uitzonderingen die het tot het M schoppen, maar dan zie je dat het de ruiters en de paarden zoooveel moeite kost (heeft gekocyt) dat ik denk; is dat het waard? Waarschijnlijk wel als je het paard al hebt en je er gek op bent, maar niet als je nog aan een paard moet beginnen en je wilt de dressuur in.

@Marrit13, netjes over de rug rijden met het evenwicht meer verplaatst naar de achterbenen dan het natuurlijke evenwicht is voor een draver vreselijk moeilijk en voor de meeste draver-types onmogelijk.
"Dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. de bedoeling is, dat het paard leert zijn lijf fysiek zo correct mogelijk te gebruiken en daarbij plezier in zijn 'werk' heeft. In de training maakt men gebruik van de natuurlijke bewegingen van het paard."

Das toch heel flauw als je een draver dat niet laat doen? Want dan moet je juist tegen zijn natuurlijke bewegingen in gaan werken. Dan verliest hij plezier in het werk en nog paar te zwijgen over het fysiek zo goed mogelijk gebruiken van zijn lijf.... wanneer doet hij dat? juist.... op de baan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:15

Ja maar je hebt dressuur. Wat versta je onder dressuur? Kijk de basis, daartoe zou ieder paard in staat moeten zijn. Maar voor het echte dressuurwerk heb je gewoon een goed lenig paard nodig met 3 goede basisgangen. Dan valt de draver direct al af. En dressuur wordt pas écht serieus vanaf het M/Z zo'n beetje, en vanaf dat punt heb ik er ook nooit een gezien..

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:17

Bonita_Bon schreef:
Kijk nou toch eens naar de bouw van een draver, die is totaal ongeschikt voor de dessuur, per definitie. Tot en met het Z is het basis en ik kan de dravers die ik in het Z tegen ben gekomen (met jureren met moeders, of het starten door de jaren heen) niet op 1 hand tellen.... het zijn er namelijk 0. En daar is niets 'vooroordelerigs' aan. En dat is niet erg maar precies wat Jasmijn in haar post zegt; zoek een paard wat bij je ambities past ipv het paard uit alle macht dingen laten doen waar hij fysiek ongeschikt voor is. Er zijn wel eens uitzonderingen die het tot het M schoppen, maar dan zie je dat het de ruiters en de paarden zoooveel moeite kost (heeft gekocyt) dat ik denk; is dat het waard? Waarschijnlijk wel als je het paard al hebt en je er gek op bent, maar niet als je nog aan een paard moet beginnen en je wilt de dressuur in.

@Marrit13, netjes over de rug rijden met het evenwicht meer verplaatst naar de achterbenen dan het natuurlijke evenwicht is voor een draver vreselijk moeilijk en voor de meeste draver-types onmogelijk.
"Dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. de bedoeling is, dat het paard leert zijn lijf fysiek zo correct mogelijk te gebruiken en daarbij plezier in zijn 'werk' heeft. In de training maakt men gebruik van de natuurlijke bewegingen van het paard."

Das toch heel flauw als je een draver dat niet laat doen? Want dan moet je juist tegen zijn natuurlijke bewegingen in gaan werken. Dan verliest hij plezier in het werk en nog paar te zwijgen over het fysiek zo goed mogelijk gebruiken van zijn lijf.... wanneer doet hij dat? juist.... op de baan.

Heb ik dan ergens gezegd dat je je paard moet pushen en overvragen :?
Ik heb zelfs meermaals gezegd dat ik je voor de dressuur geen draver zou aanraden, ik zeg gewoon dat er wel zijn die het kunnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:20

AramisJames schreef:
Chaos schreef:

Als je echte dressuurambities hebt, ga ik je ook geen draver aanraden hoor, zoals ik al zei :) (hetzelfde geldt dat trouwens voor friezen, haflingers, fjorden, tinkers,...)
Maar als ik kijk naar mijn draver, dan verbaas ik me er nog regelmatig over dat hij toch meer kan dan ik ooit verwacht had. En zo ken ik er nog wel een paar, dus ik wil maar zeggen dat niet élke draver per definitie ongeschikt is voor dressuur.

En waarom zijn haflingers, Tinkers en Friezen niet geschikt dan? Want die hebben wél 3 goede basisgangen. Ik start met zowel Friezen als Haflingers en dat gaat extreem goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:21

AramisJames schreef:
Bonita_Bon schreef:

Heb ik dan ergens gezegd dat je je paard moet pushen en overvragen :?
Ik heb zelfs meermaals gezegd dat ik je voor de dressuur geen draver zou aanraden, ik zeg gewoon dat er wel zijn die het kunnen
.

Dat is dus niet zo. Waar heb jij een draver Z-dressuur zien lopen dan? :+
Nee, dat kunnen ze niet. Hoe leuk jij het ook met jouw paard mag hebben, blijf wel realistisch alsjeblieft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:21

Gewoon even ter info:

Het doel van de dressuur:
Het paard ontwikkelen tot een happy atlete dmv. een harmonieuze en systemische opleiding. Daarbij worden de natuurlijke eigenschappen van het paard verder ontwikkeld. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam, soepel en los in zijn bewegingen gemaakt waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stant komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
- De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
- De ontspanning
- De aanleuning
- De impuls
- Rechtgericht zijn
- De verzameling.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:22

Chaos schreef:
AramisJames schreef:

En waarom zijn haflingers, Tinkers en Friezen niet geschikt dan? Want die hebben wél 3 goede basisgangen. Ik start met zowel Friezen als Haflingers en dat gaat extreem goed.

Mijn draver heeft ook 3 goede basisgangen, of je dat nu gelooft of niet :) . En ik ben realistisch, daarom dat ik je ook geen draver aanraad als je dressuur wil rijden.
En ik wil die andere rassen ook niet aanvallen ofzo, maar als je echt hogerop wil in de dressuur is je kans gewoon groter met een paard dat erop gefokt is (wat niet wil zeggen dat ik wel weet dat er ook op hoog niveau hier en daar een fries meedraait, maar ik denk ook dat het merendeel dat niet zal kunnen...)