Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:05

Gefeliciteerd met de vierde verjaardag van je dochter :j . Fijn ding he die pessoa?

Wat Claudia dat jullie nieuw zand in de bak krijgen want ik begreep dat hij behoorlijk zwaar was..
Wij hebben er nu houtsnippers door, hahaha heb natuurlijk nog niet kunnen rijden maar het ziet er goed uit. Volgende week ga ik Hummer onder het zadel opbouwen. Wat mij maar opvalt is dat hij steeds met van de grote neusgaten loopt, hij lijkt niet benauwd.....zucht ik denk dat ik nu dingen ga zien....
donderdag hebben ze op mijn verzoek met de scope nog even in de luchtwegen, neus (slokdarm en maag voor de maagzweren natuurlijk) gekeken en zagen niets. mischien toch gewoon snel warm en natuurlijk een conditie van 0 na een maand ziek...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:31

Paperboy, ik kan het mij wel voorstellen hoor. Ik ben ook zo... helpt natuurlijk ook niet dat ik in twee jaar tijd drie paarden vanwege zeer ernstige problemen moest laten inslapen. Daar wordt je behoorlijk paranoide van.
Overigens loopt Hälga niet zuiver. Laatst merkte ik met rijden dat ze wat kreupelde en nu valt het minder op, maar ze loopt ook niet helemaal zuiver. Volgens mij heeft ze dat ook niet 100% gedaan, maar ze was dan ook zo scheef als een hoepel en ze is natuurlijk alweer 18. Artrose dus. Geen foto's, maar ik ken de verschijnselen. Toontje had exact hetzelfde.
Ik weet inmiddels dat stil zetten niet goed is, dus probeer ik nu wat souplesse en conditie op te bouwen en vetjes weg te werken met werk aan de hand. Ik ben nu ook twee keer gaan fietsen met haar, uiteraard lang stappen ervoor en erna en korte drafstukjes, omdat zeker onder deze omstandigheden dat erg voorzichtig moet gebeuren. (longeren is voor haar geen optie; te zwaar voor de gewrichten)
Veel stappen onder het zadel is ook prima (rechte stukken), maar ze had een singelwondje, dus het zadel mag er even niet op en ze moet een andere singel hebben. Had een FRA maar die werkt voor haar dus niet.
En zo blijf je bezig.

Soms zou ik wel eens een jong paard willen hebben wat nog niet verklooid is door voorgaande eigenaars (heb al wat ellende gezien...pffff) , maar ja... vier paarden is voorlopig echt even genoeg.

proficiat claudia!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:58

Liljebo ik had je topic even terug al gelezen dat Hälga inderdaad niet goed liep, het is dus nog hetzelfde?
Inderdaad als het artrose is, is stilzetten niet goed... hoop dat het nog een beetje bijtrekt met haar.
Tsja paarden/dieren is leuk tot ze wat mankeren dan kan ik echt wakker liggen snachts van de zorgen. Maar wat ze ook mankeren zolang er hoop is gaan we ervoor, ik heb helaas ook al een grasmaaiertje lopen die eigenlijk veel te jong is voor pensioen. Alhoewel ik denk dat hij daar zelf anders over denkt, die heeft een supertijd met allemaal jonge merries in zijn kudde haha....
Hummertje komt wel weer goed, kwestie van rustig conditie opbouwen.

Wat voor een materiaal is een FRA singel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:11

Paperboy klopt. Hoewel ze op zich maar echt een tikkie onregelmatig loopt op het moment. Een paar weken geleden liep ze duidelijk slechter. Ik denk dat ze dat op/af wel beetje blijft houden. Dat is toch een typisch beeld bij artrose. Een kwestie van goed kijken en luisteren naar het paard.
Ik heb zelf heel slechte ervaringen met het gewoon op de wei laten lopen, maar ik heb dan ook vooral ervaringen met koudbloeden, die zich volvreten, vooral niet te moe maken en in hoog tempo oud worden. Voorgaande keren heb ik ook enorme bedragen gepompt in uitzoeken, foto's, therapie, allerlei supplimenten, zonder resultaat. Ondertussen weet ik dat aangepast beweging en dan wel met grote regelmaat het beste is (dus niet week stil laten staan en dan opeens bosrit maken, maar gewoon aan de gang houden met gebruik van gezond verstand, op rechte lijnen en met mate en veel onbelast bewegen) Dus daar ga ik gewoon voor.

Het is allemaal niet zo verwonderlijk... ze is jaren met een puinzadel gereden wat bijna op d'r nek lag, was zo scheef als een hoepel (is nog steeds niet helemaal goed hoor, maar we werken eraan) en hangt enorm op de voorhand (werken we ook aan binnen haar beperkingen)
Vandaar dat ik soms wel eens zelf een jong paard zou willen opvoeden en inrijden. Maar goed... we doen het met de paardjes die we hebben (sil heeft ook de nodige issues uit haar verleden)

Hier uitgebreidde info over de FRA singel. Het is een goede singel, maar werk niet voor Hälga-
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1947 ... -het-zwart

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:43

Ik heb heel toevallig nog een FRA singel te koop.
Ik heb hem voor mijn fries destijds gehad. Ik had daar toen een boomloos zadel op wat verschoof en met deze singel bleef hij veel beter liggen.
Ik gebruik nu altijd een leren singel en is deze dus overbodig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:59

Ik heb pas een nieuwe singel van mijn man gehad :D , het is een mattes met zo'n afneembaar bontje erom en dan anatomisch. Hummer is heel gevoelig op singels, leren kreeg hij direct drukplekjes van. Deze Mattes is heel erg fijn zit super zacht en veel elleboogvrijheid.

Ja inderdaad aangepaste beweging en regelmaat is zeker goed bij artrose. Een NZ die niks doet groeit helaas heel erg in de breedte, zie het al aan Hum in een maandje.... En dat niet moe maken tsja inderdaad, vanmorgen omdat het hier maar 8 graden was liepen alle paarden lekker te dollen en te rennen in de weide. Behalve 1 bruin vreetmonster, ik denk dat hij de drukte niet eens in de gaten had :') .

Kan me wel voorstellen dat je weleens aan een jonkie denk die nog niet "verpest" is met verkeerd rijden of harnachement. Maar je paardjes boffen met jou, ze hebben een fijn huis gekregen!

En ik moet zeggen Hälga is echt een schat om te zien :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:32

Zo'n mattes staat nog op mijn verlanglijst, maar zit er nu eventjes niet aan. Maar ik heb alvast een zachte singel met een simpel bontje omheen gehaald. Ik hoop dat dat voldoende is voor nu.

En ja... typisch noordzweeds werkpaardje: je niet gek laten maken. Haha. Maar goed... mag duidelijk zijn dat je als baasje moet zorgen dat ze toch bewegen, zeker bij lich. problemen.
En ach... het weer zo goed mogelijk op de rails krijgen van verreden paardjes is natuurlijk ook een uitdaging.

Hälga is ook een aandoenlijke schat. Zou haar ook echt niet willen missen hoor. Sil trouwens ook niet. Het is een aparte, maar heel aanhankelijk.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:38

Hallo allemaal hoe is het hier met iedereen?
Ik heb Hum nu een week een paar keer gelongeerd 20 minuutjes stap en een klein drafje. En vandaag dan voor het eerst sinds zijn ziek zijn 5 weken geleden weer in het zadel. Wat is hij toch braaf, we hebben een half uur gestapt en een rondje links en rechtsom gedraafd dat was wel weer genoeg voor de eerste keer. Heerlijk vertrouwd weer..... Morgen gaan we een wandeling aan de hand langs de weg doen als afwisseling en dan maandag weer een beetje rijden. Ik vind het heel moeilijk om zelf een schema aan te houden om zijn conditie weer goed op te bouwen. Aan de ene kant bang om te snel te gaan en aan de andere kant te bang om te langzaam te gaan waardoor er geen conditie en spieropbouw plaatsvind. Dus als iemand van jullie nog tips heeft. het scheelt wel dat hij gewoon de hele dag in de weide loopt ook toen hij ziek was dus helemaal stil heeft hij niet gestaan.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:35

Hey Astrid, mooi dat het weer zo goed met Hummer gaat.
Ik denk dat je misschien heel goed in staat bent om te zien hoe je training gaat.
Merk je aan Hummer niet of het te snel of te langzaam gaat? Je kunt natuurlijk ook altijd iemand van stal vragen wat die zijn mening is?
Dit even als voorbeeldje hoor.

Ik was zelf ook even uit de roulette met Delano. Ik was blij als ik hem 3x per week longeren kon. Dit door vele omstandigheden.
Ik merk dan zeker dat Delano toch heel anders word. Hij is momenteel ontzettend loperig. Aan de longe en onder het zadel.
Ik heb hem gisteren even in de pessoa gehad en heb daarna nog een kwartiertje tot 20 min het zadel erop gehad. Jeetje wat liep hij zeg na die pessoa.
Echt heerlijk naar beneden en in balans. Vanochtend samen met een vriendin naar stal geweest. Zij hun pony longeren en ik rijden. Was voor Delano ook voor het eerst dat hij met een ander paard in de bak aan het werk was. Nou, het ging echt knudde. Weer naar binnen vallen en maar willen draven.
Hij reageerde ook erg op mijn vriendin die haar pony hulpen gaf. Maar goed, ook daar moet hij natuurlijk van leren. Ik ga nu weer wat vaker proberen te rijden en hoop dat er niet meer te veel tegenspoed op ons pad komt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:01

Hoi Claudia, Wat vervelend dat het jullie ook tegenslag hebben gehad! Dus bij jou wordt Delano wel wat drukker als hij niet gereden etc. wordt. Aan Hum merk ik dat nooit he, die is volgens mij echt liever lui dan moe, helemaal met temperaturen vanaf 20 graden. Hij is onder het zadel wel lekker voorwaarts maar zelden "heet", heel af en toe bij les. Vandaag onder het zadel liep hij heel fijn in stap hahaha, ja en een drafje van ongeveer 5 minuten hij voelde eigenlijk heel goed aan ook fijn voorwaarts. Daarna lijkt hij heel moe maar dat is ook wel een beetje zijn karakter (heeft hij altijd gehad). Hij staat heel graag stil ipv meelopen aan de hand haha. Deze week hou ik dit schema nog even aan met 5 a 10 minuutjes draf en verder 30 minuten stap.

Ja met iemand anders in de bak moeten ze ook weer wennen. Super he die pessoa echt een fijn hulpmiddel, als Hum weer op conditie is gaat hij er standaard 1x per in.
Het is altijd de ene dag heb je een ontzettende kick zo goed als het gaat en dan hoop je daar de volgende keer weer op en dan valt het ineens hartstikke tegen, komt me wel bekend voor..... Gewoon lekker door blijven gaan komt het helemaal goed!
Ik hoop ook dat we nu allemaal lekker aan de slag kunnen zonder vervelende tegenslagen!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:04

Ja en helemaal met zo`n jong dier is het toch eerst vallen en op staan. Nou, Delano is absoluud niet lui.
Iedereen die hem zie uitsloven zegt ook dat het een paard is wat hard wil werken. En dat is ook zo.
Hij dook gisteren zo zijn halster in toen ik hem uit het land haalde hahaha...
Maar het is wel zo dat je dan een minuut of 30 merkt dat hij moe word. Ik probeer nu te regelen dat ik af en toe les krijg straks.
Nooit verkeerd als er iemand met je mee kijkt af en toe.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:21

Hahaha heerlijk zo'n paard wat staat te springen om aan het werk te gaan.

Ja les is echt super fijn!

De laaste priveles vlak voor zijn ziek worden was Hum zo fijn te rijden, alledrie de gangen helemaal nageeflijk en ik hoefde mijn been maar aan te leggen of we zaten in galop. We moesten nog lachen omdat mijn instructrice en ik tegelijk zeiden, dat wordt nog een echt dressuurpaard haha. Helaas nu mijn eerste wedstrijd af moeten zeggen, maarja dat komt wel weer. Lekker opbouwen en vetjes eraf (wordt hij ook al weer wat sneller :) ) . Maar gewoon erg jammer omdat ik hem net zo lekker voor elkaar had.
Bij mijn vorige paard had ik een eerste officiele wedstrijd gepland en die werd toen geblesseerd dus ik krijg een beetje het gevoel dat het ongeluk brengt als ik een wedstrijd plan :')

Heb je ook nog plannen voor de toekomst bijv wedstrijden of een bepaalde dicipline??

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:53

Nou, eerst nog niet echt...Ik wil me eerst goed bezig houden met het opleiden van hem.
Van daar uit ga ik wel verder kijken. Ik wil gewoon lekker veelzijdig met hem bezig zijn straks.
Wat dressuuren, vrijheidsdressuur, buiten rijden en wie weet waar het schip dan strand ;)
Nou, ik mijn bedje opzoeken ... Trusten! :z

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:46

Ow, wat knap dat Hummer zo goed gaat in galop! Hoe heb je dat gedaan? Lukas vindt het nog steeds zo ontzettend moeilijk! Hij gaat ook schuin door de bochten enzo.... Pfff af en toe vind ik mezelf echt een kneus :(.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:45

Elise, ik heb met Hum veel galop getraind aan de longe, hierdoor werd hij sterker in de galop en ging het onder het zadel steeds makkelijker. Verder wekelijks een keer longeren met pessoa ook hiervan worden ze sterker in hun lichaam en ontwikkelen ze de juiste spieren waar je met rijden heel veel voordeel mee hebt. Haha nou ik heb het eerste jaar dat ik Hum had helemaal niet gegaloppeerd hoor, ik werd er doodmoe van..... Gewoon lekker veel oefenen, veel overgangen draf/galop.

Morgen ga ik voor het eerst sinds bijna twee maanden weer onder het zadel galopperen, zal ook wel weer even doorzetten worden....

Enne je bent echt geen kneus hoor, die noordzweedjes kosten met sommige dingen onder het zadel echt wel wat moeite haha.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:47

oja waarschijnlijk over twee weken de eerste les VD, ik hem hum nog maar niet verteld dat we eerst gaan leren voertje weigeren met de clicker.... Hahaha dat wordt een lange les vrees ik!!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:52

Voer weigeren?!?!?! Haha, je kunt net zo goed een goudvis leren overleven op het droge ben ik bang :p Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Een pessoa heb ik ook maar ik gebruik hem nooit eigenlijk. Die gaat dan maar weer uit de kast!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:06

Astrid: Vreiheidressuur les? awww dat wil ik ooooooook :D
Elise: Je bent echt geen kneusje hoor. Noordzweedjes, en dan met name de Brukhast...Die zijn gewoon niet makkelijk te rijden.
Je zult met een jong dier meer gedult moeten hebben dan bijv een jong kwp ner denk ik.
Ik merk het met Delano wel dat hij ook door de bochten valt. Hij heeft het evenwicht ook nog niet waardoor hij ook nog eens heel veel versnellen gaat.
Het is nu nog 2 stappen vooruit en 1 terug. Maar goed. We gaan al enorm vooruit. Er zitten echt leuke stukjes tussen.
Alhoewel ik van de week met rijden even twijfelde of ik het zou doen...Heb ik de galop toch nog niet met hem gedaan.
Ik heb hem toevallig vanochtend nog in de pessoa gehad. Ik vind het echt een heel fijn ding om mee te werken. Ik merk wel verschil in het rijden. :j

O, ik wil jullie nog even een foto showen over een ander diersoort waar ik helemaal wild van ben.
Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:45

Ben jij dat op de foto??? Lijkt me geweldig met dolfijnen zwemmen!!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:20

Yep, that`s me :D Ik heb zaterdag mee gedaan met het programma "dichter bij dolfijnen"in het dolfinarium.
Cadeautje van mijn man voor moederdag. Helaas is het momenteel niet mogelijk om naar het buitenland te gaan om daar echt met ze zwemmen.
Dus heeft hij me hier mee verrast. Als kind droomde ik er al van om ooit eens met dolfijnen te zwemmen. Ik vind dolfijnen zulke waanzinnige dieren. Dit is na zaterdag alleen maar versterkt. Maar ooit..ooit ga ik echt met ze zwemmen :P
(even off topic)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:06

Wat een te gek moederdagkado, Leuk zeg!!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:14

Ja, ik moet ook geduld hebben maar heb hem denk ook wel verwend. Dacht steeds 'hij is nog zo jong, moet hem niet teveel belasten', maar ondertussen is hij 6 en kan hij niks haha (ik bedenk me net dat ik zijn verjaardag vergeten ben, slecht baasje). Wel supergaaf die dolfijn! Ik heb ze in Gran Canaria in het wild zien zwemmen, gingen we met een boot naar ze toe. Dat vond ik ook heel mooi! Zo springen enzo, geweldig.

Laat je niet ontmoedigen door mij hoor Astrid! Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met Hummer.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:54

:D Ik ben net zo benieuwd hoor, Hummer die een voertje weigerd :') .
Maar ik doe het samen met een stalgenootje en het lijkt me superleuk ben erg benieuwd hoe hij gaat reageren op de clicker.
Het lijkt me leuk voor op de dagen dat ik niet rij om op die manier dan toch iets met hem te doen...

Elise ik ben ook zo voorzichtig hoor met Hum, rij nooit twee dagen achter elkaar en nooit langer dan 30 a 40 minuten incl. instappen. Maar nu hij opknapt ga ik hem ietsje meer oppakken, ik wil proberen wat meer opbouw in de training te krijgen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:33

Elise: Wij zijn in Ierland ook met een dolfijnenspotter de zee op geweest. Echt zoooo mooi. Hoe ze dan zo bij die boot zwemmen en duiken.
En dan die kust...Echt geweldig! (ja, ik ben ook verliefd op Ierland **zucht**)

En Astrid, hoe is het gegaan vandaag?

Ik heb zelf vanochtend handwerk gedaan. Ging wel goed eigenlijk.
Er zijn zoveel manieren om met een paard te werken. Waarom iedere dag rijden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:03

Ik heb maar 20 minuten gereden ivm enorme hoosbui, maar hij liep zo fijn. De galop ging super, hij fijn nageeflijk en voorwaarts (wind werkte in mijn voordeel haha). Krijg volgende week nog een keer bloeduitslagen, ben benieuwd of de leverwaarden nu helemaal hersteld zijn..... In zijn doen en laten vind ik hem weer helemaal de oude, dus nu hopen dat dat in het bloed ook te zien is. Vandaag bepaalde hij zelf het tempo en dat lag hoog, in de weide schijnt hij ook weer heel speels te zijn.