Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:09

Kijk mensen, zo komen we ergens. Ik vind het fijn dat er onderbouwd gereageerd wordt, ookal is niet iedereen het altijd eens met een ander.

Het lastige wat betreft slimme paarden is is dat het heel erg af hangt wat je standaard is. Het slimme paard dat ik vroeger van de manege kende, is de domste als ik die vergelijk met paarden waar ik wel mee gewerkt heb. Daarnaast zal je bij grote stamboeken (zoals het KWPN) ook heel erg naar lijnen moeten gaan kijken. En dan is het natuurlijk het discussiepunt, hoeveel paarden binnen dat ras ken jij en hoe beoordeel je of ze slim zijn? Ik heb vrij intensief met een paar rassen gewerkt, maar heb verder alleen voorbeelden van enkele paarden waar ik wel eens iets mee gedaan hebt. Daarnaast moet je ook nog kijken naar de intelligentie en ervaring van de persoon die dat noemt, om te zien of die wel kan inschatten of het dier intelligent is.

Mijn draver is bijv. niet heel slim, ook niet echt dom, maar de KWPN-er (hoewel die meer duits bloed heeft) van een vriendin van mij is weer bijzonder intelligent. Maar wat mijne mist aan intelligentie, compenseert ze met de werkwilligheid en het doorzettingsvermogen die ik wel mis in (sommige) warmbloeden.
Dan heb ik ook nog heel intensief gewerkt met Lippizaners, maar die zijn zo intelligent, dat ik met mijzelf in de knoop kwam, omdat die paarden voor mij té slim waren.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:12

RianneH, dat probleem heb ik op het moment met de Dartmoor-twenter merrie die ik dus op probeer te voeden. Ze is van mijn vrijwilligerswerk en ik wilde ook wel eens een jong paardje op leren voeden, helaas is ze te slim voor mij. Op haar goede dagen zijn we dikke vriendjes maar ze maakt er handig gebruik van door op dagen dat ze geen zin heeft gigantisch snel in leider-stand te schieten.

Dus ik krijg morgen een cursus in de hoop dat ze me daarna niet meer te slim af is. _O-

Omdat ik haar dus ken (en vele andere slimmerds trouwens voor haar) zeg ik niet gauw dat de gemiddelde draver slimmer is dan andere rassen, omdat ik ze overal wel zo tegenkom. :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:21

Maar, om het maar even zo te noemen, wat is jouw referentiekader? Met hoeveel paarden van hetzelfde ras heb jij gewerkt? Hoe waren die paarden opgevoed, hoe worden ze gereden, hoe oud waren ze enz? Je trekt geen conclusies en dat is goed, want om het heel bot te zeggen, hoeveel ervaring heb je ermee? (Wil ook niet zeggen dat ik tonnen ervaring heb :P Vergeleken met de rassen waar ik intensief mee heb gewerkt, kan ik wel zeggen, ik vind dat ras beter dan die..)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:35

Ik heb hoogstens rijervaring en ervaring "van een afstandje". Ik ken op zich al paarden sinds mijn geboorte maar mocht natuurlijk nooit meedoen. Mijn opa had KWPN, Gelders en Welsh dus daar ben ik vooral bekend mee, en sinds ongeveer 2 jaar ken ik twee Dartmoors. Dan zijn er nog de paarden op de manege die in ras variëren. (Qua rijden ook veel ervaring met Haflingers en Fjorden, trouwens, maar was toen nog te klein om verder te kijken dan alleen het rijgedrag.)
Het is ook zo dat inderdaad al die paarden die ik gekend heb gewoon netjes opgevoed waren en dat je daar weinig meer aan hoefde te doen, op één manegepaard na dat agressief was, maar die we er gezamenlijk uit wisten te krijgen (voor hij permanent kreupel werd). Dus nee, ze waren altijd wat ouder, ook al heb ik ook wel eens op een 4-jarige gezeten, maar ook die was al netjes opgevoed.

Maar ik heb al eerder gezegd dat ik maar 1 draver (van dichtbij dan he) ken en daarom trek ik geen conclusies over karakter en verzamel ik gewoon wat ik hier hoor.

Dat ik misschien geen eigen paard heb en geen ervaring heb (nog) in het opvoeden hoeft echter niet te betekenen dat ik geen ogen in mijn hoofd heb, want zoals ik zei, heb altijd wel van een afstand mogen meegenieten als kind al. Als ik iets niet weet, trek ik daar geen conclusies over nee, maar ik mag hopelijk wel meepraten. ;)

Edit: Sorry, ik realiseer me dat dit misschien een beetje defensief overkomt. Ik geef echt meteen toe als er iets is waarvan ik denk geen verstand te hebben en opvoedkundig faal ik op het moment nog compleet, maar op het gebied van "je weet niets van paarden" word ik altijd een beetje vervelend, omdat mensen in het verleden dat hebben geweten aan het feit dat ik tot nu toe alleen manegepaarden heb gereden. :o Laatst was er zelfs iemand die dat letterlijk zei, namelijk. "Oh rij je de manegelessen? Dan kun je zeker nog niet zo veel."
Pfffft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:46

Owh nee, het is zeker geen aanval. Ik vind juist dat je erg fijn reageert en goed duidelijk bent in wat je zegt. Zouden meer mensen op bokt mogen doen (vind ook dat dit een fijn topic is, op sommige scherpe puntjes na :P )

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat sommige mensen imo niet de ervaring hebben om te kunnen zeggen, dat ras is slimmer dan dat ras. Want ze kennen enkelen, of via via. Je kan miz pas over intelligente van een ras iets zeggen wanneer je heel intensief met ze hebt gewerkt. Wanneer je al een tijd echt in het ras zit, waardoor je weet hoe het zich ontwikkeld en waarna je ook verschillende paarden door je handen hebt gehad. Zoiets leer je niet op een manege, want het type paarden dat daar hun werk verricht (begrijp me niet verkeerd, heb groot respect voor het manegepaard) kan je niet echt de standaard noemen van een ras.
Als je met verschillende dieren van een ras werkt, dan kan je een gemiddelde nemen en pas daarop je mening echt goed baseren. Netzoals mensen roepen dat hengsten onhandelbaar zijn, omdat ze er ééntje kennen..

Over exterieur en mogelijkheden is veel gemakkelijker wat te zeggen, want dat is gemakkelijker te beoordelen dan intelligentie of karakter. Omdat je daarvoor het paard niet hoeft te kennen, enkel paarden hoeft te bekijken en er een soort standaard is.

En nu, eten :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:48

Haha oh nee ik bedoel niet te zeggen dat het ene ras slimmer is dan het andere, ik bedoel dat eerder te ontkrachten! Natuurlijk zijn dravers slimmerdjes, maar er zitten ook heus niet zulke slimmerds tussen.
Daarnaast zijn er ook net zo veel slimmerds en dommerds tussen alle andere rassen imo. :) Shnappie?

En inderdaad, exterieur en mogelijkheden weet ik iets meer van, ook mede dankzij Bokt trouwens. :) Daarom blijf ik ook zo graag meepraten in topics als deze.
Ikke ook eten nu.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:24

@Fransje & Flew :

Elk ras is inderdaad ontstaan uit kruisingen maar bij de draver kan je niet van ras spreken omdat er geen echte rasstandaard is. Ik verduidelijk even neem nu bv een Fries in de jaren stilletjes is dit ook ontstaan door kruisingen maar toen ze het stamboek gestart hebben gingen bv alle niet zwarte paarden eruit. Systematisch werd verder via predikaten en hengstenkeuringen het juiste type paard vooruit geschoven voor de fokkerij en zo kom je systematisch tot een ras (redelijk eenvormig van exterieur - gangen - gebruiksdoel). De draver daarentegen is nooit geselecteerd op enige exterieur kenmerk. Enkel en alleen op snel draven en de fokkerij spits zich enkel toe op sneller dravende veulens te fokken. Groot of klein , zwart of bruin, kleine hoofd of groot hoofd , ... speelt geen rol dus je hebt geen uniforme rastypische uitstraling. Zet eens een franse draver naast een amerikaanse en je ziet exterieurmatige 2 totaal verschillende paarden. De zuiver Franse zal eerder een rijpaard uitstraling hebben en die amerikaanse zal eerder op een Engels volbloed lijken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:27

Maar er is wel een rasstandaard hoor ;) Er werden vroegah ook wel keuringen gehouden. Die zijn alleen losgelaten omdat er geen verband zat tussen een goedgebouwde Draver en de uiteindelijke resultaten op de baan.
Als ik me niet vergis staat in deel 1 of 2 van het stamboek wel een beschrijving. Zal eens even speuren.

edit
Citaat:
In de 19e eeuw waren de meeste Harddravers van inlands ras (zoals het Friese paard) of gekruist met een ras uit omringende landen zoals Duitsland (Meckelenburger, Oldenburger, Hannoveraan), Engeland (Clevelander) of Frankrijk (Normandisch). Ze werden gekruist met o.a. Orloff dravers (zoals Tabor II). Vanaf 1880 werden de Nederlandse Dravers opgenomen en vastgelegd in het stamboek. Het eerste deel van het stamboek werd in 1880 uitgebracht, het tweede deel pas 50 jaar later.

Vanaf na de oorlog werd het stamboek gesloten voor andere rassen dan de Draver, daarvoor zijn nog enkele volbloeds gebruikt. Tegenwoordig worden er nog wel Dravers uit andere landen ingevoerd, mits dat stamboek is goedgekeurd door de NDR. Vanaf de oorlog is de Nederlandse Draverfokkerij ook de richting van de Frans/Amerikaanse Draver ingeslagen. De Franse Draver zou zorgen voor kracht, de Amerikaanse voor snelheid. Het fokdoel werd vanaf toen: “Een harmonisch gebouwde, middelmatig grote, forse draver, met een best beenwerk, ruime krachtige gangen, veel uithoudingsvermogen en een goed humeur”. Tegenwoordig is het fokdoel van de dravers “Een middelgrote draver, die vroegrijpheid paart aan gezondheid en hardheid, waardoor een meerjarige koerscarrière kan worden volbracht. De aanleg dient gevarieerd te zijn opdat invulling gegeven kan worden aan afwisselende koersprogramma's."

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:14

Ik snap zelf absoluut niet waarom ze geen draver willen, het zijn heerlijke paarden.
Ik rijd zelf ook vaak op een draver in de bossen, en tijdens de galop kan je altijd heerlijk doorzitten.
Het vervelende is wel dat een draver meestal ook een tussengangetje heeft, tussen draf en galop.
Dat is best vervelend, maar als hij eenmaal goed in galop zit is het een heerlijke galop! Ontzettend relaxed.
Ik zou het dus helemaal niet erg vinden om een draver te hebben, ik snap ook niet dat mensen ze niet willen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:15

Omdat dus niet iedereen dezelfde smaak heeft. :+

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:47

Ik heb zelf ook sinds 8 maanden een draver. ( 6 jaar )
Hij heeft nooit gekoerst en kreeg hem dus ook bijna groen. Hij was zadelmak en kon een draf maar meer ook niet. Ze hadden hem te koop gezet omdat hij niet geschikt was voor et koersen . Nu 8 maanden later kan hij een super galop ( SUPER TEMPO , NIET SNEL ) en gaat hij voor je door het vuur. Oook met draf heeft hij een super tempo en weet ik zeker dat ik ver met mijn toppertje ga komen!

Natuurlijk heb je grote verschillen in dravers , want ik moet eerlijk zeggen dat ik bepaalde dravers die dressuur rijden ook niet altijd even interessant vind.. Dit komt ook door de bouw van bepaald dravers, maar zo was die van mij ook maar niet heel erg.. na lang trainen heeft hij nu een lekkere hals en heeft hij zelfs een gespierde kont :D.

Maar ik ben super blij met mijn topper en zou niet anders meer willen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:17

arun schreef:
@Fransje & Flew :

Elk ras is inderdaad ontstaan uit kruisingen maar bij de draver kan je niet van ras spreken omdat er geen echte rasstandaard is. Ik verduidelijk even neem nu bv een Fries in de jaren stilletjes is dit ook ontstaan door kruisingen maar toen ze het stamboek gestart hebben gingen bv alle niet zwarte paarden eruit. Systematisch werd verder via predikaten en hengstenkeuringen het juiste type paard vooruit geschoven voor de fokkerij en zo kom je systematisch tot een ras (redelijk eenvormig van exterieur - gangen - gebruiksdoel). De draver daarentegen is nooit geselecteerd op enige exterieur kenmerk. Enkel en alleen op snel draven en de fokkerij spits zich enkel toe op sneller dravende veulens te fokken. Groot of klein , zwart of bruin, kleine hoofd of groot hoofd , ... speelt geen rol dus je hebt geen uniforme rastypische uitstraling. Zet eens een franse draver naast een amerikaanse en je ziet exterieurmatige 2 totaal verschillende paarden. De zuiver Franse zal eerder een rijpaard uitstraling hebben en die amerikaanse zal eerder op een Engels volbloed lijken.

Wat maakt een ras, een ras? Is een ras pas een ras als er geselecteerd wordt op exterieurkenmerken? Dat vraag ik mij eigenlijk af. Bij dravers is meer uitgegaan van een selectie op snelheid, bruikbaarheid voor de sport. Maar er mag alleen gefokt worden binnen het stamboek en dat al gedurende een hele lange periode. Vreemd bloed komt er echt niet in.

De huidige moderne Fries is qua type al niet meer te vergelijken met de Fries van 20 jaar geleden en zo gaat het met vele rassen. De wensen aan het exterieur worden telkens aangepast en zijn geen statisch geheel, toch blijft het een ras.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:23

ik heb bij zoveel mensen met een draver zoveel ellende gezien.... zoiezo hou ik niet van dravers ik vind ze niet mooi (nee echt eerder spuuglelijk sorry) en ik heb altijd het idee dat mensen een draver nemen omdat het financieel een makkelijke aankoop is.....

daar komt bij dat ik gewoon dressuur ambities heb en dan valt de draver voor mij helemaal dik af.....

maar goed ik heb dit ook met tinkers en wat daar op lijkt....

ik wil niemand persoonlijk aanvallen ofzo hoor en er zullen gerust dravers zijn die wel dressuurmatig goed voor de dag komen.... maar goed ik ben nou eenmaal zo bevooroordeeld

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:12

2 vriendinnen van mij hebben een draver en heb er zelf ook op een van die 2 gezeten
- ze hebben dus een hele rare zit, het is heel anders dan als je een 'standaard' paard gewend ben - kwpn, haflinger ect.
die andere vriendin heeft er problemen mee ze heeft een 'gestolen paard' deze heeft op de renbaan gelopen en is verkocht zonder papieren omdat dit paard op de renbaan heeft gelopen is het niet mogelijk dat ze nieuwe papieren mag aanvragen heel raar maar schijnt zo te zijn.

Ik denk voor mijn idee naar dravers dat t daarom is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:17

dravers worden geregistreerd als dood op het moment dat ze van de baan komen om zo te voorkomen dat er iemand opnieuw mee gaat koersen

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:55

Dat is redelijk normaal dat ze zonder papieren verkocht worden, het betekent dus niet dat het paard gestolen is ;) Paspoort dient het paard wel altijd te vergezellen, papieren in dit geval niet.

@Mjay: wat vind je niet mooi aan een Draver? (Geen aanval, pure nieuwsgierigheid :-)) En het klopt wel wat je zegt, veel mensen kopen een Draver omdat ze relatief goedkoop zijn in aanschaf (onderhoud hetzelfde als een ander paard, maar dat zien mensen wel eens over het hoofd :+ ) en zo komen veel Dravers bij mensen die er niet mee om kunnen gaan. Zonde!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:57

Mjay schreef:
dravers worden geregistreerd als dood op het moment dat ze van de baan komen om zo te voorkomen dat er iemand opnieuw mee gaat koersen

Of als verkocht zonder papieren, dan kan ook gewoon. :) Heeft niets met gestolen te maken

Als je je draver als rijpaard gebruik kan hij beter ook de papieren er nie tmeer bij hebben, het lidmaatschap van de NDR is namelijk nog een vrij prijzige aangelegenheid.

By the way, dravers lopen op een drafbaan. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:20

Mawrr schreef:
Ik snap zelf absoluut niet waarom ze geen draver willen, het zijn heerlijke paarden.
Ik rijd zelf ook vaak op een draver in de bossen, en tijdens de galop kan je altijd heerlijk doorzitten.
Het vervelende is wel dat een draver meestal ook een tussengangetje heeft, tussen draf en galop.
Dat is best vervelend, maar als hij eenmaal goed in galop zit is het een heerlijke galop! Ontzettend relaxed.
Ik zou het dus helemaal niet erg vinden om een draver te hebben, ik snap ook niet dat mensen ze niet willen.

Omdat het tussen de witte hekjes bv niet het ideale paard is. :+ Hoe kan je nu niet snappen dat iemand het niet wil?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:24

@Fransje :

Ja een ras is exterieur herkenbaar ; veel friezen van 20 jaar geleden zagen er misschien anders uit dan die van heden maar je zal zelden twijfelen als je er eentje in de weide ziet staan dat het een fries is. Ga je 80 jaar terug dan zie je de rankere fries van heden weerkomen, het gebruiksdoel van de fries is in de geschiedennis enkele malen veranderd zo is ook de selectie iets gewijzigd.

Heb zelf drie dravers staan welke allen gereden worden onder het zadel. Exterieurmatig kan je ze echt niet vergelijken (behoudens dat ze alledrie zwart zijn :) ). De ene is echt een rijpaard type met super galop en beresterke achterhand ; dan ene die eerder vierkant is met zwakkere achterhand ; dan ééntje waarvan een kenner van de Engelse volbloeden me vroeg waarom ik nu een EV gekocht had. Dravers zijn dus een prestatie stamboek met als enige doel snel kunnen draven op de baan en dit op zeer jonge leeftijd , als ze dit niet kunnen zijn ze een foktechnisch foutje en gaan ze eruit. Dit is de enige vorm van selectie!

MAAR dit doet allemaal niets af van de potentiële kwaliteiten van deze paarden mits je met beetje verstand van zaken rondkijkt kan je super rijpaarden vinden tussen deze 'foktechnische foutjes' voor een prikje. Het vaak gouden en werkwillige karakter krijg je er gratis bij.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:00

Ayasha schreef:
Mawrr schreef:

Omdat het tussen de witte hekjes bv niet het ideale paard is. :+ Hoe kan je nu niet snappen dat iemand het niet wil?

Natuurlijk snappen we dat wel. Maar er is ook niemand die zegt 'De draver is het ideale paard om mee tussen de bordjes te rijden' toch?

arun schreef:
@Fransje :

Ja een ras is exterieur herkenbaar ; veel friezen van 20 jaar geleden zagen er misschien anders uit dan die van heden maar je zal zelden twijfelen als je er eentje in de weide ziet staan dat het een fries is. Ga je 80 jaar terug dan zie je de rankere fries van heden weerkomen, het gebruiksdoel van de fries is in de geschiedennis enkele malen veranderd zo is ook de selectie iets gewijzigd.

Heb zelf drie dravers staan welke allen gereden worden onder het zadel. Exterieurmatig kan je ze echt niet vergelijken (behoudens dat ze alledrie zwart zijn :) ). De ene is echt een rijpaard type met super galop en beresterke achterhand ; dan ene die eerder vierkant is met zwakkere achterhand ; dan ééntje waarvan een kenner van de Engelse volbloeden me vroeg waarom ik nu een EV gekocht had. Dravers zijn dus een prestatie stamboek met als enige doel snel kunnen draven op de baan en dit op zeer jonge leeftijd , als ze dit niet kunnen zijn ze een foktechnisch foutje en gaan ze eruit. Dit is de enige vorm van selectie!

MAAR dit doet allemaal niets af van de potentiële kwaliteiten van deze paarden mits je met beetje verstand van zaken rondkijkt kan je super rijpaarden vinden tussen deze 'foktechnische foutjes' voor een prikje. Het vaak gouden en werkwillige karakter krijg je er gratis bij.

Oke, maar zoals Fransje al zegt, is dat de definitie van een ras? En waarom moet dat de definitie zijn? Moet bijv. het KWPN de standaard zijn om andere stamboeken te beoordelen? En wie beslist dat het exterieur herkenbaar moet zijn? Pas als je echte feiten en regels over kan leggen, zal ik het met je eens worden dat de draver niet een 'echt' ras is ;)
Laatst bijgewerkt door RianneH op 18-08-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:00

Lees nog eens een keertje RianneH?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:01

Ik ben het geheel met je eens dat het draverstamboek een prestatiestamboek is en daar op ook selecteert. De echte overeenkomst tussen alle dravers is dat ze allemaal hard kunnen draven. De een wat harder dan de ander maar de aanleg zit er in.

Toch ben ik van mening dat het echt een ras is, ook al zijn er grote verschillen in exterieur.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:13

Ja, ik heb gelezen. Ze snapt niet waarom iemand een ander ras wil. Maar nergens beweerd ze dat het een ideaal dressuurpaard is. Denk dat ze er niet eens is opgekomen om daaraan te denken, vandaar dat het niet in de tekst staat. Verder kan je ook lezen wat voor toon de tekst heeft, 'ik snap niet waarom' moet je niet letterlijk nemen.
Dus ja, ik heb het gelezen en ze zegt niets over witte hekjes ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:15

Mawrr schreef:

Ze snapt niet waarom iemand geen draver wil. Jij verdraait haar woorden. ;) Ik lees graag wat er staat ipv van iets anders uit te gaan. In discussies kan je je best houden aan wat er staat en niet aan wat je denkt dat er staat.

Dus ik geef een reden waarom iemand geen draver zou willen en ik zeg dat ik niet snap, dat iemand anders het niet kan snappen dat iemand een bepaalt type paard niet wilt.

Edit: quote verkloot :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:18

Maar die voorbeelden noemt ze toch totaal niet in het stukje? Ze noemt een perfect gebruiksdoel voor een draver, waar ze eentje in kent die daar perfect voor is en ze snapt niet waarom niet iemand anders daar geen draver voor neemt. Sommige mensen vinden die witte hekjes niet zo interessant :P
Waarschijnlijk lees jij het dan anders dan mij, en ik denk dat we daar niet uit gaan komen ;)