Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:In de 19e eeuw waren de meeste Harddravers van inlands ras (zoals het Friese paard) of gekruist met een ras uit omringende landen zoals Duitsland (Meckelenburger, Oldenburger, Hannoveraan), Engeland (Clevelander) of Frankrijk (Normandisch). Ze werden gekruist met o.a. Orloff dravers (zoals Tabor II). Vanaf 1880 werden de Nederlandse Dravers opgenomen en vastgelegd in het stamboek. Het eerste deel van het stamboek werd in 1880 uitgebracht, het tweede deel pas 50 jaar later.
Vanaf na de oorlog werd het stamboek gesloten voor andere rassen dan de Draver, daarvoor zijn nog enkele volbloeds gebruikt. Tegenwoordig worden er nog wel Dravers uit andere landen ingevoerd, mits dat stamboek is goedgekeurd door de NDR. Vanaf de oorlog is de Nederlandse Draverfokkerij ook de richting van de Frans/Amerikaanse Draver ingeslagen. De Franse Draver zou zorgen voor kracht, de Amerikaanse voor snelheid. Het fokdoel werd vanaf toen: “Een harmonisch gebouwde, middelmatig grote, forse draver, met een best beenwerk, ruime krachtige gangen, veel uithoudingsvermogen en een goed humeur”. Tegenwoordig is het fokdoel van de dravers “Een middelgrote draver, die vroegrijpheid paart aan gezondheid en hardheid, waardoor een meerjarige koerscarrière kan worden volbracht. De aanleg dient gevarieerd te zijn opdat invulling gegeven kan worden aan afwisselende koersprogramma's."
arun schreef:@Fransje & Flew :
Elk ras is inderdaad ontstaan uit kruisingen maar bij de draver kan je niet van ras spreken omdat er geen echte rasstandaard is. Ik verduidelijk even neem nu bv een Fries in de jaren stilletjes is dit ook ontstaan door kruisingen maar toen ze het stamboek gestart hebben gingen bv alle niet zwarte paarden eruit. Systematisch werd verder via predikaten en hengstenkeuringen het juiste type paard vooruit geschoven voor de fokkerij en zo kom je systematisch tot een ras (redelijk eenvormig van exterieur - gangen - gebruiksdoel). De draver daarentegen is nooit geselecteerd op enige exterieur kenmerk. Enkel en alleen op snel draven en de fokkerij spits zich enkel toe op sneller dravende veulens te fokken. Groot of klein , zwart of bruin, kleine hoofd of groot hoofd , ... speelt geen rol dus je hebt geen uniforme rastypische uitstraling. Zet eens een franse draver naast een amerikaanse en je ziet exterieurmatige 2 totaal verschillende paarden. De zuiver Franse zal eerder een rijpaard uitstraling hebben en die amerikaanse zal eerder op een Engels volbloed lijken.
Mjay schreef:dravers worden geregistreerd als dood op het moment dat ze van de baan komen om zo te voorkomen dat er iemand opnieuw mee gaat koersen
Mawrr schreef:Ik snap zelf absoluut niet waarom ze geen draver willen, het zijn heerlijke paarden.
Ik rijd zelf ook vaak op een draver in de bossen, en tijdens de galop kan je altijd heerlijk doorzitten.
Het vervelende is wel dat een draver meestal ook een tussengangetje heeft, tussen draf en galop.
Dat is best vervelend, maar als hij eenmaal goed in galop zit is het een heerlijke galop! Ontzettend relaxed.
Ik zou het dus helemaal niet erg vinden om een draver te hebben, ik snap ook niet dat mensen ze niet willen.
Ayasha schreef:Mawrr schreef:Ik snap zelf absoluut niet waarom ze geen draver willen, het zijn heerlijke paarden.
Ik rijd zelf ook vaak op een draver in de bossen, en tijdens de galop kan je altijd heerlijk doorzitten.
Het vervelende is wel dat een draver meestal ook een tussengangetje heeft, tussen draf en galop.
Dat is best vervelend, maar als hij eenmaal goed in galop zit is het een heerlijke galop! Ontzettend relaxed.
Ik zou het dus helemaal niet erg vinden om een draver te hebben, ik snap ook niet dat mensen ze niet willen.
Omdat het tussen de witte hekjes bv niet het ideale paard is.Hoe kan je nu niet snappen dat iemand het niet wil?
arun schreef:@Fransje :
Ja een ras is exterieur herkenbaar ; veel friezen van 20 jaar geleden zagen er misschien anders uit dan die van heden maar je zal zelden twijfelen als je er eentje in de weide ziet staan dat het een fries is. Ga je 80 jaar terug dan zie je de rankere fries van heden weerkomen, het gebruiksdoel van de fries is in de geschiedennis enkele malen veranderd zo is ook de selectie iets gewijzigd.
Heb zelf drie dravers staan welke allen gereden worden onder het zadel. Exterieurmatig kan je ze echt niet vergelijken (behoudens dat ze alledrie zwart zijn). De ene is echt een rijpaard type met super galop en beresterke achterhand ; dan ene die eerder vierkant is met zwakkere achterhand ; dan ééntje waarvan een kenner van de Engelse volbloeden me vroeg waarom ik nu een EV gekocht had. Dravers zijn dus een prestatie stamboek met als enige doel snel kunnen draven op de baan en dit op zeer jonge leeftijd , als ze dit niet kunnen zijn ze een foktechnisch foutje en gaan ze eruit. Dit is de enige vorm van selectie!
MAAR dit doet allemaal niets af van de potentiële kwaliteiten van deze paarden mits je met beetje verstand van zaken rondkijkt kan je super rijpaarden vinden tussen deze 'foktechnische foutjes' voor een prikje. Het vaak gouden en werkwillige karakter krijg je er gratis bij.
Mawrr schreef:Ik snap zelf absoluut niet waarom ze geen draver willen, het zijn heerlijke paarden.