ik ben langzaam aan het kijken voor een d-pony voor mijn dochter en mij samen en ik neig toch wel erg naar een Connemara pony, heb een paar heel mooie gezien op marktplaats. Zijn er ook bepaalde Connemara fokkers in Nederland bijvoorbeeld waar je een betrouwbare pony kunt kopen? Of een aan- en verkoopsite van het stamboek ofzoiets?
Veertje2
Geplaatst: 27-10-15 13:48
Beste Connemara liefhebbers, een hele tijd geleden mezelf aangemeld als trotse eigenaar van mijn knuffelkont Bob. Helaas heb ik het idee dat hij te dik word kunnen jullie mij handig tips of adviezen geven betreft zijn voeding. Ik hou hem heel sober zo krijgt hij op stal (winter geen weidegang meer) 3x voer (word gevoerd) ochtends kuil en 25 gram subli pony brok, begin van de avond kuil en bakje wortels en 23:00 uur alleen halve pavo vitaminen koek. (heb net gelezen in een blog van Jou-Jou dat het schuren van zijn staart en billen hier een oorzaak van kan zijn in de het weide seizoen zoek hier nog wel een andere oplossing voor) daarnaast geef ik hem nog hooi (slowfeeder net) omdat hij niet meer 6 uur per dag in het land staat en zijn darmen voor in de middag 10/17 uur en nacht stil staan 1,5 plak per dag. zijn beweging is 5 x onder het zadel waarvan 2x echt werken en 3x rijd mijn zoontje van 10 erop gemiddeld 20 min tot 3 kwartier. 1x longeren en 1 dagje lekker niks dan buiten een paar uurtjes in de paddok staan. zijn leeftijd is 5. Hij krijgt geen snoepjes tussendoor hier en daar een stukje wortel. Nu zit hij wel lekker dik in zijn wintervacht, geen deken en een open luik naar buiten. De reden dat ik hem te dik vind is dat ik niet met mijn vingers over zijn vacht zijn ribben kan voelen moet dan echt wat harder drukken. hij is 148 en wormenkuur lint geeft 460 kilo aan.
Verder vind ik die verhalen van jullie super en geniet ik met volle teugen altijd mee met jullie avonturen.
Hier een paar foto's van mijn kanjer, heb vaak genoeg gelezen dat jullie dit helemaal niet erg vinden.
Punz
Geplaatst: 27-10-15 14:06
WowAmigo, zie http://www.connemara.nl/verkooplijst/verkooplijst.asp Je vind daar ook wel namen van fokkers ( op de naam van de pony klikken). Een andere optie is bv contact opnemen met Joop de Jong, te Muiderberg.
Veertje2: Geweldige foto's! Prachtige pony hoor! Daar mag je er inderdaad veel vaker, veel meer van plaatsen!
Het op gewicht houden van Connemara's vind ik een punt op zich hoor. Jou-Jou kan ik bv geen kuil geven, daar wordt hij binnen no time echt vet van. Je zou dus kunnen kijken of je echt schraal hooi kunt vinden,( bv goede kwaliteit graszaadhooi, niet stoffig overjarig hooi, en in ieder geval zeker geen hooi van de eerste snede ) en dan een vitamine supplement oid. Meer heeft hij echt niet nodig. Uitkijken ook met wortels, appels ed. Daar zit stiekem best veel in.
Dus royaal echt schraal hooi, eventueel voor de voedingswaarde bijvullen met iets rijker hooi, en dan vitamine supplement.
Verder.. Ehhhh
Het is wél een connemara... dus eehmmmm een schraal sportmodel... dat gaan lastig worden vrees ik...
( verder ga ik gewoon even brutaal zijn: waar in Nederland zitten jullie ongeveer? Interesse in meedoen aan (rij)activiteiten die vanuit het stamboek worden georganiseerd, zoals bv het ONCK, dressuur trainingen, crosslessen oid?)
Wat is eigenlijk de stamboek naam van Bob? Of had ik dat al eens gevraagd? ( puur interesse hoor!)
Veertje2
Geplaatst: 27-10-15 15:23
Haha, sportmodel wil en word hij zeker niet. Maar ben wel oplettend, wil het liever voor zijn en goed geïnformeerd dan te laat en het roer drastisch om te gooien. Kuil zit hier bij de stalling en is tweede snede maar daar kan ik wel wat mee.
Interesse, dat zeer zeker, wij zitten in Utrecht dorpje Harmelen
Stamboeknaam is Ross-Hill Island
curly2day
Geplaatst: 27-10-15 15:46
Mooie schimmel zeg die Bob !
Welkom ook Veertje en Wowamigo, mijn connemara komt bij stal Tieks vandaan, ik heb er tot nu toe goeie ervaringen mee.
Kareltje heeft weer lekker aan de longe gelopen, zweet behoorlijk, maar eens nadenken over het scheerapparaat.
Yep.. link is te openen, en er is wat te zien.. Wel veel te weinig paard... dat wel
Edit: Ierse import, dus Veertje? Uit klasse 1 ouders? Rij je er zelf mee, of je kinderen? En Utrecht... .Mmmmmmm... moeten we zien dat we daar in de buurt wat organiseren...
Als jullie in Utrecht wat organiseren doen Justin en ik ook graag mee! Mits het buiten het jachtseizoen valt ivm kans op overbelasting en blessures zo klein mogelijk houden.
Marrit13
Geplaatst: 27-10-15 17:44
Wow mooi beest Veertje!
WowAmigo, ik heb ook een pony bij Tieks vandaan. Ik ben (tot nu toe ) heel tevreden over zijn service en kennis van zaken.
Inderdaad Ierse import, klasse 1 dat zou ik niet weten Killea Island is zijn vader Rosshill Sally is zijn moeder
Iets organiseren is altijd mogelijk we hebben in de buurt een grote vereniging zitten die alles mogelijk kan maken Voornruiters in de Meern
Ik en mijn zoontje rijden hem beide, voor een 5 jarige is hij super lief voor mijn zoontje van 10 die alles met hem doet. Los in de bak dressuur of springen 30 cm als Bob zijn benen op wil tillen haha. buitenritten en bos dan wel aan een extra lijntje