Charlenexx schreef:Hier ben ik het wel mee eens, maar een paard van 18 is natuurlijk ook een amder uiterste. Je geeft zelf aan aan dat de waarde van een paard tussen de 3 en de .. stijgt (na pavo, IAN, keuringen, africhting etc) en daarna door leeftijd weer daalt. Ik denk dat paarden tussen de 5 en de 8 het meeste waard zijn (mits ze het goed doen natuurlijk) en daarna weer minder. Als je een paard dan als 3 jarige voor 10.000 koopt, wat kan zo'n dier dan opbrengen als 5 jarige?
Volgens mij kan het dier dan max zijn waarde behouden, helemaal als je "maar particulier' bent en dus niet wekelijks Amerikanen over de vloer hebt lopen. Nogmaals; in het springen liggen de prijzen iets hoger.
Dank je Charlene, dat je de prijzen wilde noemen. Geeft ons een goed beeld.
Dat is zeker zo, maar als je serieus een goede 3 jarige wil die nationale of internationale potentie heeft dan betaal je echt een hoop (zie bv maar bij Audi of voor de dressuur bij Jordan Stables). Vroeger kon je als particulier echt niet zulke bedragen vragen en alsnog bij springen is het moeilijk goed geld te krijgen, maar ik zie wel steeds vaker dat dressuur particulieren ook echt veel geld vragen voor hun zeer jonge paarden!
En ja een duur jong paard blijft een gok, ik heb het weleens gedaan (15 000 voor een net zadelmak paard) en dat liep inderaad niet zo fortuinlijk af
Daarom heb k besloten nooit meer dan 10 000 voor een 3/4 jarige uit te geven. Als je goed zoekt kun je makkelijk een hele goede vinden voor dat geld (Zoals bijv. mijn Wamorkus). Natuurlijk komen die niet dagelijks voor maar het kan
[/quote]
Tja bij die adressen zijn ze duur.. Ik ben mog iemand die gelooft dat een paard pas duur is als de eigenaar denk dat hij een topper op stal heeft staan. Soms zijn het geen toppers en soms wel. Zie ook genoeg knollen te koop staan voor "topper prijzen". Er zijn ook nog genoeg mensen die gewoon fokken en te koop zetten en zelf niet zien wat voor potentie ze te koop zetten. Kan je die opsporen dan kan je nog een enorm leuk dier scoren voor een betaalbaar bedrag. Al zijn ze dan wel vaak groen zo van het land en zien ze er niet uit.
(oeps net mijn geheim verklapt)