Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:26

Dat probleem heeft Thor ook, singelplek zowat in zijn oksels. Maar dat heeft hij bij elk zadel, dus ik heb me er maar bij neergelegd :D Gelukkig trekt de singel het zadel niet mee naar voren.. Kleinigheidje blijf je houden.
Nee, ik heb geen bijrijders, soms zou het wel makkelijk zijn, in periodes waarin ik het erg druk heb, maar aan de andere kant...ben ik ook altijd bang dat er dan wat mis kan gaan

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:48

Alfi2010 schreef:
@Avalon: geweldig toch om te zien hoe snel ze zich aanpassen aan hun nieuwe "functie".

@Van: sorry, niet begrepen dat het om een niet-Konik ging. dacht dat hier alleen Konik eigenaren zaten. En qua koelen tijdens de endurance snap ik het helemaal. Met wat voor paard rijd je endurance (of heb ik dat ergens gemist)?
Ik heb mijn konik helaas verkocht omdat ze de endurance niet zo leuk vond als dat ik het vind
mijn nieuwe paardje is een criollo x paint

Ik heb een trekker(semi boomloos) zelf ben ik niet zo van boomloos maar heb deze aangeschaft omdat er niks anders op Wolf past, ook zij heeft de singelgroeve ver naar voren + smalle schouders en rondgeribt, alles schoof naar voren. De trekker lag voor het mooie nog iets te ver naar voren maar bleef iig wel op die plek zitten en ik heb expres voor het true talent model gekozen zodat haar schouders iig vrij lagen.
Ik heb het zadel nog steeds :+ Aangezien hij ook uitermate geschikt is voor Glowy haar arm bespierde rug en hij zit toch ook wel heel erg lekker maar hier komt uiteindelijk toch wel weer een boomzadel

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:26

Best opmerkelijk dat de singelgroeves hier allen ver naar voren liggen, hier dus ook en ook nog eens rond geribt.
Bijrijder had ik wel even, maar het meisje 20 kreeg ms...zit nu al aan de spalken en rolstoel dus helaas.
verder heb ik idd ook wel oog voor wat er mis kan gaan. En zeker met smoky omdat ze je zo kan spiegelen en zo slim is. dan heb je echt een persoon nodig die van wanten weet en zijn mannetje staat.
En ook bij een c pony denkt iedereen ach wat een leuke kinderpony....ja tot zekere hoogte dus.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:54

Is niet zo raar dat is nou eenmaal de bouw van een konik. Ze worden niet gefokt als rij pony

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:00

Van schreef:
Is niet zo raar dat is nou eenmaal de bouw van een konik. Ze worden niet gefokt als rij pony

Ja dat had je bij de hafjes 15/20 jr geleden ook, maar dat ze het dan ook echt allemaal hebben is toch best n' kenmerkje van het ras.Zou dat in polen anders zijn? daar worden ze er wel voor gefokt.
heb moeten opzoeken wat een criollo was, heb er echt nog nooit van gehoord. :o

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:10

In polen is het net zo, google maar eens op konik polski, bereden koniks hebben allemaal het zadel half in de nek liggen.
Dat is nou eenmaal hun bouw wil je dat veranderen zul je een ander ras moeten gebruiken om het te corrigeren.

De criollo is een Argentijns ras. Voordat ik Wolf kocht was ik heel erg geïnteresseerd in de Criollo maar aangezien ze nogal duur waren en ik toen Wolf tegen kwam heb ik het niet gedaan. Nou heb ik per toeval toch mijn Criollo :Y) (oke een halve :+)

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:19

StormMilagro schreef:
Pff ik ben al even op zoek naar een/twee bijrijder(s) voor Boots en Kensi, zodat ik weet dat ik straks hulp achter de hand heb als het 'echte werk' gaat beginnen. Ik hoop dit vanaf februari (mits goed weer) op te gaan pakken. Maar het blijkt maar weer verdraaid moeilijk om een geschikt persoon te vinden. Of te lang, of te zwaar (in mijn ogen dan) of te weinig ervaring... Hebben jullie eigenlijk bijrijders?

En mochten jullie nog iemand weten, omgeving Arnhem, laat maar weten haha!

Toen ik Kaiyo net had heb ik een hele hoop mensen over gehad om te kijken of het klikte als bijrijder, maar helaas werkte dit voor hem toen niet. Hij begon bij de nieuwe mensen te staken, zich volledig af te sluiten en vervolgens ook bij mij. Was allemaal teveel voor zijn koppie toen denk ik, dus toen heb ik besloten het maar gewoon zelf te blijven toen. Via via heb ik 1,5 jaar geleden voor een half jaar een heel leuk meisje (16) gehad die met hem grondwerkte en dat ging best goed, helaas was de nieuwe stal voor haar te ver.

Aankomende week start een nieuw meisje (17) als bijrijder (ze reed eerst een ander paard dat nu met pensioen gaat op dezelfde stal). Ze heeft al een keer rustig gereden en dit ging heel erg goed. Ik denk dus dat Kaiyo er nu meer open voor staat en wat makkelijker is geworden. Ik hoop dat de klik zo blijft en ze samen een leuke band kunnen opbouwen. Risico vind ik het zelf ook, maar ik gun Kaiyo wel de extra aandacht. Wel vind ik het fijn dat ze al bekend is op stal. Ik heb het zelf gewoon erg druk en vind het ook naar om een aantal dagen in de week zo gehaast daar te moeten zijn, zonder dat hij (in mijn ogen) voldoende aandacht krijgt.

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:02

Ik ben zelf jarenlang trouwe bijrijder geweest :)
Paardjes stonden bij de mensen aan huis en de eigenaresse had ook niet liever zomaar iemand over de vloer. Wat ik heel begrijpelijk vind. Na een lange zoektocht van beide kanten, kom ik daar nu al zon 6/7 jaar over de vloer, ookal rijd ik de desbetreffende pony niet meer :) Zo kan het natuurlijk ook haha!

Afgelopen zaterdag heb ik Indah verhuist naar zijn nieuwe stulpje. Was een 30 min wandeling vanaf zijn oude huisje. Hij was ontzettend braaf en gedroeg zich uiterst volwassen.
Zijn nieuwe buurjongetje komt uit hetzelfde bouwjaar als Indah, maar de buuf is nog niet helemaal overtuigd van t nieuwe jonge grut :Y)

Net vers in het nieuwe stalletje
Afbeelding

En gisteren voor het eerst los in een heuse binnenbak.
Afbeelding

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:59

Oh Indah is toch zo knap he! Elke keer smelt ik weer een beetje als ik hem zie <3

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:04

Knapperd!
Hopelijk hebben jullie het naar je zin op jullie nieuwe plekje!
Waar ergens staan julie nu?

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:37

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:35

Toen we nog in België woonden, heb ik ook eens een poging gedaan een bijrijder te zoeken voor mijn Haflinger, maar dat heb ik uiteindelijk opgegeven. Ofwel niet ervaren genoeg, ofwel te veel willen, ofwel niet regelmatig komen, ... Hier heb ik nog niet gezocht, ben ik ook niet van plan. Dan staan ze maar stil... Ik denk dat het heel moeilijk is iemand goed te vinden, en degene die je echt kan vertrouwen, hebben na verloop van tijd dan weer meer zin in een eigen paard, geloof ik :)
Hier komt wel een collega/vriendin mee buitenrijden, maar dat is de voorbije weken niet goed gelukt door het weer, en nu staat het paard waar zij mee rijdt in de kliniek, helaas.

Indah is mooi! Veel succes op de nieuwe stal! Komen ze daar ook voldoende buiten?

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:21

Aww dat filmpje van Indah, net Kaiyo met zn sliding haha! Hij heeft toch echt nog wel een puppy hoofd <3. Fijn die binnenbak, nu ik ook ergens sta met binnenbakken wil ik nooit meer terug naar alleen buiten vrees ik.. Veel succes op jullie nieuwe stekkie!

Nog een vraagje, heeft een van jullie een barebackpad? En zo ja welke, en hoe bevalt ie? Ik heb helaas toch erg veel pijn na het rijden (lees 20-30min stappen) op Kaiyo en bedacht me dat een barebackpad misschien iets relaxter is voor mijn knie. Ik heb zelf wel een schapenvacht waar ik vaak op reed met een longeersingel er omheen, maar echt stabiel zit je daar niet op, dus voor deze situatie is dat iets minder handig.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:35

wat word Indah gaaf! net dat beetje meer paard wat ik bij de konik mis :Y)
en wat voor hondje heb je daar? O:)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:30

@KimIndah: Wauw, wat een knapperd!
Snap dat je daar verliefd op bent. Hij is denk ik zo te zien wel een stuk groter dan een echte Konik?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 01:16

belindaap88 schreef:
Aww dat filmpje van Indah, net Kaiyo met zn sliding haha! Hij heeft toch echt nog wel een puppy hoofd <3. Fijn die binnenbak, nu ik ook ergens sta met binnenbakken wil ik nooit meer terug naar alleen buiten vrees ik.. Veel succes op jullie nieuwe stekkie!

Nog een vraagje, heeft een van jullie een barebackpad? En zo ja welke, en hoe bevalt ie? Ik heb helaas toch erg veel pijn na het rijden (lees 20-30min stappen) op Kaiyo en bedacht me dat een barebackpad misschien iets relaxter is voor mijn knie. Ik heb zelf wel een schapenvacht waar ik vaak op reed met een longeersingel er omheen, maar echt stabiel zit je daar niet op, dus voor deze situatie is dat iets minder handig.

Ik heb geen barebackpad helaas, staat nog op mijn lijstje haha. Ik ben benieuwd naar je ervaring straks!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:27

de bare back pad heb er wel eens op gereden op een trekpaard, maar vond het geen succes omdat het ding bleef schuiven.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:17

Dank voor jullie reacties. Via 't forum ben ik een dame tegen gekomen die ook aan het revalideren is van een knie blessure. Contact met haar opgenomen en zij gaf aan dat ze met succes op een barefoot barebackpad rijdt (de basic). Klinkt in ieder geval hoopgevend. Morgen ga ik tijdens mijn les rijden op de barebackpad van mijn instructrice, weet alleen niet welke zij heeft. Ik zal laten weten hoe dat is gegaan!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:31

dat klinkt positief , meteen doen. die waar ik op zat was er een van jaren geleden merkloos.En ik bedenk dat producten ook door ontwikkeld worden.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:07

Heb weinig tijd dus reageer ff gauw mbt de barebackpad. Ik heb die van Best Friend. Heb ik al jaren, fijne betaalbare bbp en blijft heel goed liggen dmv anti slip aan de onderkant. Verkrijgbaar in allerlei kleuren. Wil ooit nog eens die van Parelli, die is mooi kort maar ook best prijzig dus moet ik eerst voor sparen :P

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:47

Tess, ze komen dagelijks buiten van 8 tot 4. (Naar gelang de weersomstandigheden)
Dit was een van mijn harde eisen.

Belinda, ik heb ooit eens op een Emiel voest pad gezeten met koudschuim... HEERLIJK!

Van, dat is een van onze 2 rakkers. Bisou is een Amerikaanse Stafford X Bordeaux x Deense Dog. Ze lijkt voornamelijk op een Deen :)

Alfi, Indah meet nu ongeveer 1,55. Het is al eventjes geleden dat ik hem gemeten heb. Zal dat aankomende week weer eens doen :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:27

Ik kom weer eventjes spammen!
Nou, ik zit dus in mijn zoektocht naar een verzorgster/bijrijdster. Deze week zijn er 2 meiden langs geweest waar ik wel een goed gevoel bij heb, volgende week nog eentje.

Het eerste meisje ben ik nog ponykampleiding over geweest dus dat is wel grappig. Het klikte daarom tussen ons wel goed en ik vond ook dat ze erg leuk met de pony's omging. Ze heeft alleen niet veel ervaring met jonkies dus zij is meer voor 'de leuk', voor erbij omdat ik het haar wel gun en ze vindt het gewoon leuk om met paarden bezig te zijn. We hadden besloten om een stukje te gaan wandelen met Kensi. Ik dacht verstandig te zijn omdat Boots soms nog wel eens gekke dingen kan uithalen. Maar Kens kan er ook wat van kwam ik achter :+, dus dat werd een klein rondje. Het meisje was nergens van onder de indruk en wilde ook nog wel een stukje met Boots lopen, zo gezegd zo gedaan. Wij Boots uit de wei gehaald, lopen nog een stukje langs de wei voor we het pad op gaan en daar springt Kensi zo over het hekwerk de wei uit naar Boots!

Nou, dat was zo gek! De sprong was natuurlijk vooral niet soepel maar gelukkig geen verwondingen. Boots keek niet eens naar haar om en zij ging zelf meteen eten. Dus ik snel haar halster weer gepakt en de twee maar weer de wei in, want dit wil ik haar niet aan gaan leren. Dus ik moet nog even zien hoe ik dit ga aanpakken... Het hekwerk zal niet verhoogd worden, die weide-eigenaar vind het allemaal wel prima zo.

Ik blijf het wel heel grappig vinden dat het wel liefde van één kant is bij die twee := Boots kan Kensi echt wegjagen en hoeft niks met haar te maken te hebben soms, hij vind haar gezellig, maar meer niet. En Kensi springt over het hek als Boots ook maar aanstalten maakt om een stukje weg te gaan. Tja, net een middelbare school meisje dat een crush heeft op een jongen!

Gisteren met het tweede meisje ging gelukkig wel alles goed, maar toen zijn we maar niet de wei uit geweest _O- . Het was wel heerlijk weer dus de paardjes lagen lekker te soezen, heb nog even lekker tegen Boots aangelegen, zo lief! Heerlijk dat vertrouwen van hem! Hij is trouwens ook al lekker aangekomen sinds we verhuisd zijn! Ik vond hem toen echt mager worden, maar inmiddels heeft hij zelfs al iets te veel buik, hij doet het goed op hooi := .

Oke, sorry voor het lange verhaal, nu nog even wat foto's!

Afbeelding
Kensi altijd vrolijk en Boots... xD

Afbeelding

Afbeelding
De schat!

Afbeelding

Afbeelding
Paard in de gaten houden dat de andere wei ingaat

Afbeelding
Mevrouw Houdini ligt lekker te rollen

Afbeelding
En mijn twee lekkere kontjes met aalstrepen!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:10

Ahww wat een leuk wel/niet koppeltje <3, vind je lange verhaal juist erg vermakelijk haha! Hopelijk vind je een leuke verzorger voor erbij. Mijn bijrijdster is deze week officieel begonnen, dus daar ben ik erg blij om. Heel fijn dat ik er gewoon 2 dagen echt niet heen hoef.

Afgelopen woensdag gereden op de barebackpad van mijn instructrice. Was geen fancy ding (merkloos), maar zat eigenlijk prima. Al een stuk 'vaster' dan op mijn schaap waar ik wel eens mee reed. Ook daarna veel minder last, maar moeilijk te peilen of het nou lag aan de barebackpad, dat ik een week vrij was of dat de fysio mij iets minder hard had aangepakt. Ik heb wel besloten dat ik een barebackpad wil, überhaupt al omdat ik het wel erg relaxt vond rijden. Mijn oog is ook wel gevallen op die van Voest. Probeer er eentje 2e hands op de kop te tikken, wil er niet teveel aan uitgeven, want ik wil eigenlijk ook mijn zadel weer eens laten checken (helaas ook geen geldboom op 't balkon haha).. Anders wordt het de FRA dardo denk ik. Zie veel goede reviews daarover, is iets dikker dan de best friend en ook nog betaalbaar.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:30

Fijn dat het beter zit Belinda! Hopelijk slaagt je zoektocht snel! En ook fijn dat je nu een geschikte bijrijder hebt! Neemt toch wel een last van je af of niet?

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:47

Wat een verhaal stormmilago! En wat is t toch een leuk stelletje bij mekaar, die 2 aalstreepjes <3

De Voest-pad is inderdaad redelijk aan de prijs ja. Als je ik nog een tip mag geven, pak geen pad met stijgbeugels. Een pad is veel minder stevig en de stijgbeugels werken dus extra in op een paardenrug.

Indah is officieel gemeten! 1.53 m! Hij doet 't goed op zijn nieuwe plekje en we zijn opnieuw begonnen met longeren en de stemhulpen.. heerlijk zo'n verlichte binnenbak.