Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:46

Okw...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:24

Paperboy schreef:
Ik heb het gelezen wat jammer dat ze een nieuw plekje moet zoeken voor haar. Toa is superleuk is samen met Hummer naar Nederland gekomen en hebben samen in de wei gestaan. Ik vind haar een bijzondere verschijning, aparte kleur echt mooi. Als ik toch meer geld had ;).

Hahaha....Ik dacht precies hetzelfde... Helaas is de pokon op om het geldboompje te voeren.
Kijk, nog een paard aanschaffen is 1 maar de aanschaf van zo`n paard zijn de grootste kosten niet.
Ik koop dan meestal wel een paard voor levenslang. Nu zijn Noordzweedjes natuurlijk wel sober te houden.
Ach misschien winnen we de staatloterij aankomende maand wel. :P

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:32

@ Paperboy, fijn dat Hummer weer in de groep staat, het zijn ook echt geen paarden om alleen op stal te houden. Hampus heeft één avond + nacht op stal gestaan bij het paardentransportbedrijf wat hem geïmporteerd heeft. Toen we hem die zaterdagochtend ophaalden stond hij er zo verloren bij in het hoekje van de stal, hij lustte z'n brokken niet eens...

We hebben na denken, nog eens denken en overleggen besloten om Hampus dan maar op zeer korte termijn te laten castreren, sterker nog, hij is inmiddels gecastreerd! Het verliep allemaal zeer soepel. Meneer is vrij vlot opgestaan en na een paar wiebelige pasjes meteen weer gaan eten. Inmiddels loopt zijn Haflinger viend ook weer bij hem in de wei en lijkt het weer op een normale dag :)

Om Hampus hoeven we een NZ merrie dus niet meer te laten, maar pfff, 3 paarden is toch wel teveel van het goede! Heeft ze inmiddels een nieuwe plek gevonden?

Weet iemand of er wel eens wat activiteiten rond het NZ paard worden georganiseerd? Ik heb Hampus niet via Castelein gekocht dus ik weet niet of er via hen wel eens wat op de agenda staat aan activiteiten.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:15

Helaas geen actieviteiten rond om het Noordzweedse paard. Rond stal Castelijn is het heel stil. 2 kleine kinderen nemen veel tijd in beslag natuurlijk.
Ik hoop dat ze in de toekomst de draad weer op pakken en dat er misschien wat activiteiten komen.
Lijkt me ook zo leuk om te weten waar de rest v/d noordzweedjes heen gegaan zijn zoals bijv. Vicktor en Scooter ect ect...

Dit weekend het hele weekend gereden. Ging niet heel denderend eigenlijk. Misschien wil ik ook wel te snel ineens (foei).
Gisteren opgestapt zonder te longeren. Meneer kon toen wel peper gegeten hebben zo liep ie af en toe onder mijn kont vandaan.
Hij heeft op de linker hand zeer veel moeite met zijn balans waardoor hij zo ontzettend naar binnen valt. Ik rijd ontzettend veel voltes en slangenvoltes. Ik neem iedere keer de zweep mee naar de bak maar weiger deze te gebruiken. Misschien moet ik dit toch een gaan doen om het linker schouder te begeleiden. Tips zijn altijd welkom. Bovendien weet ik dat het tijd nodig heeft en helemaal bij dit soort paarden. Hij is immers nog maar zo`n 1,5maand onder het zadel...Wat wil je? (ben toch wel trots op hem)
Mijn man heeft vanochtend foto`s gemaakt. Zal een zien wanneer ik er hier een paar kan neerzetten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:18

@ Hampus, dat castreren is zo snel gegaan dat hij er niet eens in erg in heeft gehad! Beterschap voor de grote vent ;) .

Hey Claudia, denk toch een kwestie van sterker worden. Hummer had het in het begin ook, longeren met veel overgangen en later met pessoa werkte bij ons heel goed. En inderdaad zwwepje om alleen even tegen schouder te houden bij wenden kan helpen. Leuk ben benieuwd naar de foto's.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:13

Ik heb ook een pessoa gehad maar dat vond ik zo`n rotding. Niet de werking ervan hoor maar wel hoe je hem in moet stellen.
Bleek later dat er ook nog een makelijker versie van is? Ik moet maar eens even rondkijken. Ik twijfel ook aan een longeerhulp. Deze heb ik voor mijn fries destijds gehad maar vond hem ondanks dat hij niet strak stond zo in zijn mond zagen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:48

De pessoa hoef je maar 1 keer in te stellen en dan is het klaar, ik wel heb wel even afgekeken bij een ander hoe en waar al die lijntjes naar toe moesten :o . Hummer loopt er heel ontspannen en fijn mee. Ik heb aan mijn longeersingel aan de laatste ringen nog sporenriempjes gemaakt dan kan de pessoa nog wat lager, dat werkt super!

Ben op dit moment de hele voeding van Hum aan het bekijken ivm de maagproblemen, niet dat ik denk dat het van zijn voeding komt maar even kritisch kijken kan geen kwaad. Sinds kort een hooinet fijnmazig in zijn stal zodat hij nog langer bezig is en niet volledig dichtgroeit van bijna onbeperkt ruwvoer. En leuk dat hij het hooinet vind, als je er los hooi naast legt gaat hij toch is aan zijn net plukken :D Gek beest :')

Wat en hoeveel voeren jullie?
Iemand ervaring met de luzerne van Subli zonder melasse, wil ik eigenlijk door het handje muesli doen zoat hij wat meer heeft...

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:37

@Claudia: Mogelijk kan grondwerk hem helpen? Eerst balans zonder ruiter dan langzaam aan met ruiter? Ik noem maar wat hoor, misschien is het helemaal je ding niet. Ik ben wel heel benieuwd naar je foto's!

Jammer dat er weinig te doen is rondom het NZ paard, het zou leuk zijn om wat andere paarden live te zien.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:56

Astrid: Delano krijgt als hij intensief gewerkt heeft een paar handjes lijnzaadbrokjes (van Eppeljeck).
V/d rest v/d krachtvoer schuurt hij zich helemaal uit elkaar.

Hampus: Voor Delano beleerd werd onder het zadel deed ik al grondwerk, longeren en vrijheidsdressuur.
Ik vind dit zeker leuk en ben er dus bekend mee. Delano vind het ook leuk. Bedankt voor je tip in ieder geval.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:22

Hummer gaat ook van krachtvoer schuren, hij krijgt marstall vitaminebokje is maar 70 gram per dag en daarbij een handje marstall faser light, van veel melasse krijgt hij de kriebels ;)

Geef jij onbeperkt ruwvoer?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:25

Ja, hij krijgt onbeperkt ruwvoer :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:34

Ik zal blij zal ik weer wat met Hum mag gaan doen, want de kilootjes vliegen eraan :o .

Maar is beter worden dan komt de rest vanzelf wel weer.... ben al blij dat hij weer het oude vertrouwde eetmonster is op het moment :D

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:47

Ja, ze worden zomaar dik als ze even niks doen. Delano is zwaarder gebouwd als Hummer dus dat gaat zelfs nog harder.

Zoals beloofd hier wat foto`s...Misschien dat ik er v/d week nog wat plaats :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:11

Leuk, ziet er goed uit Claudia!! Zo leuk om hem onder het zadel te zien, wat pakken ze dat toch snel op he?
En ik zie al dat jij hetzelfde hebt als waar ik last van heb...... GEWOON ECHT NIET VAN ZE AF KUNNEN BLIJVEN :D ,
wat een heerlijke knuffelberen zijn het toch ook!
Superleuke foto's :j

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:14

Ohhh neeee...Ze hebben ook zo`n hoog knuffel gehalte. :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:49

claudia, leuke foto's. En idd... heerlijke knuffelberen, zijn het. MBt evenwicht... door de bouw is dat gewoon veel moeilijker voor een NZ. Ze hebben de neiging om als een slagschip te bewegen. Persoonlijk kies ik ook voor grondwerk om soepel te maken en balans te creeeren omdat je dan perfect op weg kunt helpen/wijzen en doseren. Mijn hälga was enorm scheef toen ze hier kwam, en hoewel al op leeftijd superongebalanceerd. We zijn er nog lang niet en ze zal beperkingen houden omdat ze waarschijnlijk wat artrose heeft (zeer onzorgvuldig gereden met niet passend zadel) maar met verstandig grondwerk kun je nauwelijks de fout in gaan-

Paperboy, hier ook onbeperkt ruwvoer maar dan combi hooi/stro omdat ze anders dichtgroeien. Bovendien staan ze 24/7 in de wei (met schuilstal) zodat ze altijd kunnen bewegen. Geen krachtvoer, wel een vitamine/mineralen suppl.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:01

Liljebo, zat inderdaad al te denken aan het mengen van hooi met stro in 1 van de hooinetten, dat scheelt weer. Hij is nu mooi op gewicht en dat wil ik graag zo houden, het is nu gewoon even moeilijk omdat ik niks met hem kan qua beweging.... Krachtvoer is denk ik 100 gram per keer om de vitaminekorrel doorheen te doen, zit te denken om daar wat luzerne van Subli zonder melasse bij te doen. Ik las dat luzerne er goed is voor de maag.

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:59

Hier ook alleen ruwvoer, ze krijgen overigens wel ieder 1xdgs 1 'paardenkoek' (Summerfit van Pavo). Eén koek geeft een dagdosis aan vitaminen en mineralen maar dan zonder energie en calorieën.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:55

Oh hij is echt super mooi Claudia

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:26

Wat een leuke foto's van Delano Claudia!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:31

Humpie is weer zo goed als beter en ik mag morgen weer rustig beginnen met opbouwen *\o/* .
Eerst een weekje een beetje longeren en dan rustig onder het zadel aan de slag.
Leverwaarden waren al gehalveerd met 3 weken terug en nog 1 klein rood plekje in de maag verder helemaal schoon. Nog weekje medicijnen en dan klaar, hij hoef geen suplement voor de maag omdat hij dit heeft gekregen door stress ivm ziekte en kans op herhaling in principe klein is.
Ben zo opgelucht :D

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:02

O wat een knappe paarden hebben jullie! Ik heb een Belgisch trekpaard wat vaak aangezien
word voor een noordzweed, had er nog nooit van gehoord tot ik er een paar keer op aangesproken
werd. Maar mijn Chris is toch wel bijna 1,80, XXL Noordzweed dan? Hihi. (foto's zie onderaan profiel)
Die grijze vind ik ook erg mooi!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:02

Hoi Semmerd, wat een heerlijk paard heb je! Ik herken het wel hoor, toen ik hem net had wandelde ik veel aan de hand met hem als voorbereiden op de buitenrijden en toen ben ik meerdere keren aangesproken of het een mini Belgisch trekpaard was :D . Tsja met een gemiddelde stokmaat van 155 tot 1.60 scheelt het toch wel een stukje!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:39

Paperboy, wat verschrikkelijk fijn voor je. Heel veel plezier met het opbouwen... wat zul je daar van genieten

Semmerd, haha, zo'n grote zweed is niet echt voor de hand liggend nee. Maar het postuur van het zware type NZ heeft wel wat weg van de Belg, ja. Ze zijn idd alleen kleiner.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:47

Semmerd: Wat een leuk paard zeg. Heeft inderdaad wel wat van een Noordzweed weg.
Astrid: O, wat fijn dat je weer beginnen mag zeg *\o/* Dat geeft je vast wel weer een goed gevoel.

Ik heb de training de laatste 1,5week op een laag pitje gezet. Onze dochter is 4 geworden, we zijn hier ook ziek geweest en de bak ligt eruit momenteel. d.w.z de omheining. Het is de bedoeling dat hij iets groter word en dat er ander zand in komt. Vandaag heb ik Delano tocht maar even in de pesooateugel gehad. Ook zonder omheining ging dat prima :j Dit was voor hem de 2e keer in de pessoa.