Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:49

ja, idd, juul en wolf lijken op elkaar: vandaag gingen we wandelen, met 3 shetlandponies aan de hand, met kindjes erop, juul met sofie erop en ik naast sedejan, mijn witte ruin, waar een meisje van 11 op zat. zou je denken dat het "groene" paardje toch netjes veilig midden in de groep blijft, of toch tenminste netjes achter sedejan... nou nee hoor..."hoe traag gaat dat hier nou??? " Hij stapte vinnig voorbij, zonder gek te doen of wat dan ook en gaat gewoon op kop lopen, aan een pittig tempo... de begeleiders van de shetters vonden het tempo iets minder leuk, het was best warm en we waren compleet uitgeput toen we thuiskwamen..behalve Juul... auto's , traktors gepasseerd, veeel grasmaaiers, een bende wielertoeristen met volgwagen, hij heeft weeral veel nieuwe zaken gezien en vindt het allemaal best. Natuurlijk is ie wel ns kijkerig , maar hij rent niet meteen weg, blijft gewoon even staan of stapt wat trager en neemt het in zich op. en zijn kompas werkt ook prima,eenmaal we richting huis stapten, begon hij constant te hinniken .. een goeie 5 km gedaan denk ik, of iets meer, leuk om mee te starten...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:27

vandaag pumbaa weer gezien, wat ziet hij er goed uit! Zowel in zijn hoofd als zijn buik. Super dat nadine zo goed voor hem zorgt.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:41

ziezo, zonet mijn blauwe marylot singeltje van 45 cm besteld bij goedhard.nl, nu alle ponies hier ook bereden worden , heb ik korte singeltjes te weinig.. dus dat rechtvaardigt mijn aankoop he.
binnenkort nieuwe foto's..Juul ziet er ook weer heel anders uit, hij is nu eindelijk bijna volledig uit zijn wintervacht en is veel donkerder geworden..mooi is ie;I love it!!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:00

Dankjewel lailapri, vond het gezellig dat je er was :) . Vlak nadat jij weg ging ging meneer toch galloperen als een gek in de zandpaddock, haha, zul je altijd zien. Hij was echt weer flink wakker toen. Hij had ook al een paar dagen niks gedaan en er kwamen mega bokkesprongen voorbij, haha. Zal binnenkort weer ff foto's plaatsen, ook van onze nieuwe plek als we verhuist zijn. Als je vaker langs wilt komen is geen probleem hoor, de nieuwe weide is ook goed met OV te bereiken.
@ghashira: ook al zo'n kort singeltje, haha. Hier ook met 40 cm :') Wow mooie afstand al afgelegd met Juul, super.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:04

hier ook bijna alle wintervacht eruit en ze is prachtig grijs geworden <3
Afbeelding

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:40

wat een doetje.
die van mij is als uit de winter vacht maar de kleine van mijn zus mog niet

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:51

Wolf <3

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:53

Gisteren nog met Juul in de round pen getraind. Als ik geen assistentie heb van Sofie en Eileen, werk ik liefst in de round pen, grondwerk, dubbele lijnen enz..want daarmee moet hij toch nog heel veel leren, ik wil hem echt goed nageeflijk krijgen zodat ie binnen een jaartje niet als beton is in zijn mond en wil ook zijn billen onder brengen zodat zijn rug niet gaat doorzakken... veel werk, veel geduld voor nodig, maar Juul is pienter, leert snel en werkt graag..dus dat scheelt. Maar gisteren toch ook even weer opgestapt en zelfs wat gedraafd in de round pen. Whoa en Juul stopt , zelfs vanuit draf... dat stoppen is nu eenmaal een fobie van me, omdat ik ooit een ongeluk had met een paard dat op hol sloeg... ik weet wel dat je dan met whoa waarschijnlijk ook niks meer bereikt, maar goed, ik wil dus een paard dat zijn rem weet staan, op stem. Reageert hij daar niet op, kan je nog altijd in zijn mond gaan hangen, maar ik wil dat in de eerste plaats liever vermijden.
Heel erg bij toeval las ik eergisteren een artikel over een groep mensen die enkel met ijslanders rijden. Maar twee van hun hadden een konik. OOk aangschaft uit een reservaat, aan een kleine prijs. 2 ruinen, 1 grote van ruim 1,45 en een kleinere van 1,33 m. Nou, die mensen vonden dat de koniks qua uithouding en tempo vergelijkbaar zijn met de ijslanders. Als die tolten, konden hun koniks ofwel in snelle draf ofwel galop prima volgen en dit over langere afstanden , waarna de koniks niet meer buiten adem waren dan de ijslanders. Op die van 133 cm reed een (slanke) dame van 1,65 m, op de grote een man van 1,78 m. ze vertelden ook dat er tussen de andere ijslanders ook een paar bijwaren die niet zo goed tolten en dus ook vaak beter draafden en galoppeerden. Gek toch. En tot slot ging het dan over de prijs. En besloten ze dat wanneer je een ijsland look alike graag ziet, en je vooral valt op het uiterlijk, de robuustheid , de soberheid en hardheid, en je niet absoluut hoeft te kunnen tolten, je beter een konik aanschaft, want d ie heb je (ongeleerd) gemiddeld voor een tiende van de prijs van een ijslander. 300 euro versus 3500 euro ...
Wat ze er wel bijvoegden: koniks zijn GEEN paarden voor beginners of kinderen, tenzij ze eerst al opgeleerd werden en jarenlange ervaring hadden, ... net zoals ijslanders kunnen koniks wel eens denken dat zij beter weten wat goed is of interessant , en daarom niet altijd onmiddellijk naar baasj's instructies luisteren. Je moet dus wa van paarden afkennen en je mannetje kunnen staan bij een konik. Vond het uiterst verhelderend en bevestigt wat ik meemaak met Juul;

Gisteren heb ik ook de zwangere merrie weggenmen van de weide van Juul, ze staat nu op stal, in haar kraamkamer, krijgt deze laatste 2 weekjes nog extra voer en zorgen... Juul is echt droevig. Hij heeft de 4 shetters nog bij hem, maar ik hoor hem roepen op Abasca en zij op hem... Ik ben benieuwd hoe hij op het veulen zal reageren...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:08

nog vergeten in al mijn enthusiasme over dat artikel: ik heb gemerkt dat Juul nog gaat groeien, hij staat nu achteraan net iets hoger dan vooraan, wat ik ook bij wolf dacht gezien te hebben.
Mijn zus is veeartse en zegt dat hij dus idd nog gaat groeien, maar dat het geen kwaad kan, intussen met hem verder te rijden en te trainen, dat gaat de groei niet belemmeren of zo, integendeel zolang alles maar met mate is, zal hij door betere spieropbouw een mooier lichaam krijgen..nou, dat wordt een echte casanova!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:24

doe mij maar een konik, ik heb helemaal niks met ijslanders :+
Juul is ook nog maar 3 natuurlijk groeit hij nog dat duurt nog wel een paar jaar voor dat ze echt uitgegroeid zijn.
Wolf is inderdaad ook hard aan het groeien, ze was weer recht maar nu is ze alweer wat overbouwt, van mij mag het met elke cm erbij ben ik blij :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:33

ik ben vandaag weer naar buiten geweest met Wolf, dit keer een wat langer stuk, samen met mijn zus op haar paard en mijn zwager en een vriend op de kar met de shet ervoor, was de eerste keer dat ze de kar van dichtbij zag, het eerste stuk vond ze wel wat spannend met de rammelde ding achter haar maar na een paar 100 meter vond ze het wel best. Terug weg ben ik afgestapt en achterop de kar gaan zitten, mevrouw liep heel braaf achter de kar aan, zelfs een heel stuk in draf, dat gaan we vaker doen, lekker recht toe recht aan onbelast bewegen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:57

Nou zeg, WOlf lijkt zo ontzettend erg op Juul qua hoofdje... en hoe ze beweegt en kijkt en haar oren doet..helemaal Juul... te gek gewoon. Hoe meer dingen je ermee doet, en hoe meer afwisseling, hoe beter het me lijkt... Ze zijn hier net nog een stuk land komen omploegen naast de wei van Juul, we gaan onze weide wat uitbreiden , dus iets minder maisveld en wat meer weide, zo kan ik van die weide 2 weides maken, was met een heel zware traktor met veel lawaai, stoppen en keren. Heb Juul aan de hand genomen en ben met hem echt vlakbij de traktor gaan lopen..eerst was ie best stressy... zo'n groot ding en zoveel lawaai...maar ik stapte gewoon verder, hij is een paar keer weggesprongen maar uiteindelijk liep ie toch netjes achter/naast me, vlak naast die immense traktor. Ik trots op mezelf en ook op hem. ik heb geen haast, hij is 3 en heb nog alle tijd , maar wil ook altijd alle mogelijkheden benutten...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:02

Vandaag een konik opgehaald uit de buurt van Rhenen
super fijn eigenwijs beest :D
behoorlijk wond in de nek staat nu in de opvang bij Aalten
Er staan er nog en stel die ze liever kwijt zijn dus als er serieuze gegadigden zijn
dan kan ik jullie een adres geven om na te vragen.
Het idee is om inderdaad te gaan bemiddelen door die persoon
Is eigenlijk net zo iets als het topic over de dartmoors.
die hengsten moeten er op een gegeven moment gewoon uit.

Afbeelding
Afbeelding

topic "Verstoten konik naar de Stichitng Paardenopvang Achterhoek"

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:43

Dit is nou wel even off topic, maar vandaag is bij ons FARAMIR geboren...om 8 u vanochtend.. Juul stond er op een paar meter van weg , keek en luisterde en volgens mij weet hij heel goed dat zijn boezemvriendin abasca bevallen is... hij roept op haar en zij roept nog steeds terug, zelfs met haar veulentje nu bij haar...benieuwd hoe het zal gaan als ik hen over een week of twee samen op de wei zet..
Enne..kleine Faramir is idd klein, relatief klein veulentje vergeleken met de veulens die ik al had uit die combinatie..hij is donkerbruin met 4 witte voetjes en een heel grote witte kol op zijn voorhoofd, zodat het nog boller en breder lijkt dan het al is... vanuit die kol loopt een fijn witte streep tot in zijn neusgat. heel mooi en origineel....

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:56

Heb je fotos? :P

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:35

rocymax schreef:
Heb je fotos? :P

Euh, bedoel je van Faramir???? Ik zit hier op de konik topic omdat ik een jonge konik heb, maar wij fokken dus ook arabieren en Faramir is een 100% araabje... vader is carsal Shakeer, een ansata zoon en moeder is Abasca, een dwd tabasco dochter. Moet maar ns googlen, zijn bekende paarden.

Ja, ik heb foto's van Faramir, vanmiddag genomen, hij was toen amper 4 u jong en nog heel iel en oogjes dicht, stond rechtop de dutten...over n paar dagen gaat ie er veel meer representatief uitzien. Maar als je wil, stuur ik je nu al wel wat... pb?

groetjes
Hilde

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:43

Aah wat leuk zeg, gefeliciteerd met het hummeltje! Mooie naam ook (geinspireerd door LOTR toevallig? ;) ) Ben ook benieuwd naar fotootjes, kleine veulentjes vind ik altijd zo schattig :+:

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:08

Foto's zijn in de maak, maar heb het momenteel ontzettend druk gewoon... vandaag hele dag gewerkt in ziekenhuis, is toch steeds een ware uitputtingsslag... mensen kunnen zoveel energie van je vragen; zoveel medeleven, zoveel empathie en geduld, niet te doen, ben altijd hartstikke moe als ik thuis kom. Maar het is wel bevredigend dus op zich best een leuke job, mocht het niet zijn dat er hier thuis steeds een tweede job wacht: kind en diertjes en voeder maken voor manlief..(tja, kan cru klinken, maar zo is het nu eenmaal) Morgen werk ik niet, maar heb heel wat te doen, zondag is er de processie van het dorp, ong. 12 km, met ongeveer 100 ruiters..; En Juul, mijn konik rijdt dus mee, met Eileen, mijn vriendin, die hem zadelmak maakte. IK volg met Kyra, onze dochter van 5, op haar shetland Jenny en de zoon van Eileen, Tristan, ook 5, rijdt op onze shet Wiske. Mijn man rijdt mee op zijn paard, zijn broer en diens kinderen ook..het is een heel familietraditie en een hele gebeurtenis hier. Om 6 u s ' ochtends vertrekken ze al aan de kerk hier in het dorp. volgens jarenlange traditie is het daarna hier in ons huis familiefeest (wij hebben het ouderlijke huis gekocht, dus waar mijn man steeds gewoond heeft), ik zit dus na die processie met 20 personen om eten te geven...moet dus mijn huis transformeren in een soort van eetzaal/resto... niet eenvoudig. Ik sta echt stijf van de stress omdat Juul in de processie mee gaat... als ze aan de kerk vertrekken worden ze begeleid door een fanfare voor de eerste kilometer en ook de intrede in het volgende dorp is met fanfare.. bovendien is 100 paarden niet niks en is Juul toch eigenlijk nog heeeeeel erg groen... ik heb dus echt stress..pff... foto's volgen, zowel van Faramir als van Juul... Faramir is idd geinspireerd door LOTR, betekent blijkbaar juweel van trouw , vond ik wel netjes ... en hij is heel dapper en nieuwsgierig.. zijn moeder duwt hem altijd weg van ons en toch komt hij nog tot bij mij..heel dapper en t is een flink kereltje...maakt het weer des te moelijker hem te koop te zetten....

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:05

Hoi allemaal,
bij mijn oude verzorgpaard hebben ze nu al een jaar een konik staan,
zweer vermagerd, met een hengst veulen. Hebben haar opgeknapt en toen ze eenmaal aangesterkt was zijn we begonnen met inrijden.
(we hebben ook een paar hengst jaarlingen opgevangen, inmiddels al weer 3 jaar, die waren nog hengst dat ze kwam, B en C pony's waren vlak erna gecastreerd, ook dachten we dat ze er nooit op zouden komen... maar het tegendeel bleek waar)
Helemaal niks gemerkt, ze hadden soms wel wat vraagtekens maar zowaar in het pinkster weekend stond er ineens een veulen in de wei, wie de vader is geen idee.
Hier het foto-album op hyves van haar: http://verwaarloosdepaarden.hyves.nl/al ... /CcfOrvuz/
En zo stond ze er van het weekend bij, veulen is zo schattig en echt heerlijk nieuwsgierig.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/540036_463238760357378_100000137750132_1918230_163623411_n.jpg

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:10

@ghashira: Ja kan ik me voorstellen, je gaat je toch snel hechten he aan zo'n diertje. Wat klinkt dat ontzettend leuk zeg dat feest! Komt vast goed met Juul, zal eerst best spannend zijn, maar als ik hoor hoe goed hij het allemaal al doet, denk ik niet dat het veel problemen gaat geven. En hij heeft 100 paardjes waar hij zich aan op kan trekken :) Doe maar rustig aan met de foto's hoor, ik zie ze ter zijner tijd wel. Heel veel plezier alvast voor zondag en hopelijk hebben jullie een beetje droog weer. Het is hier petweer, de hele dag regen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:49

nou , hier is de herfst weer ingetreden...slaap lekker allemaal...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:35

Ik krijg er de foto's van de processie met Juul niet op... mijnalbum.nl en ik copieer de link, maar Bokt blijft steeds zeggen; kan de omvang van de foto's niet hebben, dus gaat niet... heb zelfs geprobeerd via andere site maar gaat ook niet..enfin,
Juul heeft het dus prima gedaan... ik sta er zelf versteld van, ik had wel verwacht, gehoopt, dat hij makkelijk ging zijn,m aar dit slaat toch alles... Juul, amper een paar keer bereden buiten in het veld, doet 10 km tussen bijna 100 paarden, rammelende koetsen, voetvolk, fanfares, vlaggen en stokken, en dat in gietende regen bij 10° ... Eileen zat op hem te bibberen en ook onze ponies stonden te bibberen, nog voor ze hun zadel op hadden... Pluim voor Eileen en Juul (hij heeft echt geen kik gegeven, is wel goe dmeegegaan in het tempo, kon goed de grote paarden (1,60-1,70) volgen zonder te trippelen, dus hij stapt heel ruim en snel, hij was niet echt vermoeid, en heeft geen ene keer weggesprongen of wat dan oo, niet bij de fanfare, niet op de kermis nadien, bij aankomst.. Ik ben zo trots, en tegelijk zo verbaasd..het leek echt gekkenspel, maar hetslaat alle verbazing... velen vroegen: hey, welk ras is dat.. hoe lang doet hij al buitenritten enz... niemand geloofde dat hij pas op 2 januari uit het wilde werd gevist..
Onze ponies deden het ook voorbeeldig..idem voor de jonge ruiterjtes, mijn dochtertje Kyra en klasgenootje Tristan..Ze hebben meer dan 5 km mee gereden op onze shetters Wiske en Jenny...veel in drafje..om de paarden bij te houden en in gutsende regen, bij winterse temperaturen. Handjes verkleumd en we waren nat tot op ons vel;slipjes, bh's alles was kleddedddderij nat..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:33

Wat goed! +:)+ Ben trots op Juul! Jammer van het weer. Je moet de foto's waarschijnlijk eerst verkleinen om ze op bokt te kunnen zetten. Zijn denk ik teveel pixels ofzo, tja computers...

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:36

Ik vind Konik paarden echt super leuk! Maar een beetje te klein haha

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:28

Vandaag nog ns een dagje "normaal " weer, zonder moesonbuien of rukwinden... Juul opgezadeld en meegenomen voor een wandelingetje, langs weg en veld, samen met 2 vriendinnen op andere paarden van ons... Juul leek het fijn te vinden, borstelen vind hij nog steeds niet zo leuk, en toen ik hem op de wei ging halen, had hij zoiets van: nou ze zijn daar weer, maar eenmaal ogpezadeld en vertrokken , vond hij het prima...na een 5tal kilometer iets gaan drinken aan een taverne.. hij heeft er netjes aangebonden gestaan, steeds 1 beentje in rust, kopje omlaag...nadat we de paarden ook laten drinken hadden , zijn we verder gereden, hij was vinnig tot op het laatste, zijn conditie is duidelijk al verbeterd. Hier en daar ook gedraafd en ging super goed... hij reageert heel fijn op mondhulpen en benen, heerlijk hem zo te rijden..
Soms lijkt het nog steeds een droom... had nooit gedacht dat het allemaal zo snel ging gaan..