wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:44

Een.. lama? :=
En ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat je met dat soort sondes bij ezels uit moet kijken omdat ze naast hun slokdarm/luchtpijp een soort holte hebben waardoor ze dat balkgeluid maken. Als je dan iets erin duwt en hij gaat daarin kan 'ie idd niet meer verder, maar als iemand dat niet weet duwt 'ie zo door..

Ik weet niet meer waar ik het las en ik weet ook niet of het waar is. Is al een tijd geleden dat ik dat tegenkwam, was ook iets over dierenartsen en ezels.

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:51

dat van die holte klopt, dat vertelde mijn paardentandarts,een ezel kan je daardoor ook niet zomaar platspuiten, weten veel V-artsen ook niet

rosant

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:54

Ah, extra holte? Weer iets bijgeleerd!
Hier is de hengst geruind met verdoving en een praam. En hij stond nog recht. Dan maar rechtstaand geruind.
Misschien is dat een goeie uitleg.
Die handboek hebben we ooit dubbel gekocht , per ongeluk , na een bezoek aan Donckey Sanctuary. Indien iemand interesse heeft... zacht prijsje...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:23

Dus toch wel, is jaren terug dat ik dat las maar ik weet niet meer waar.

Hier zijn ze wel liggend geruind :j geloof dat wij de arts hebben die ook de ezels in de dierentuin hier doet, maar ik weet niet zeker of dat nog steeds het geval is.

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:22

Nono is geruind,maar ik weet niet hoe dat is bij z'n vorige baas gebeurd.

Parelli-technisch gezien is het niet best met hem en mij gesteld: hij KAN me vaak niet eens aankijken en wil ook niet door mij aangeraakt worden. Met de dame die me op stal helpt af en toe is er geen probleem.

Ik denk dat het komt omdat ik steeds de nare dingen met hem moet doen: vasthouden voor detandarts, de hoefsmid, wormenkuren erin duwen, hoeven behandelen voor White Line Disease, wondjes behandelen enz.
Ezels zijn veel minder vergevensgezind als paarden, als ik mijn paard of pony een keer een knal geef omdat ze de volle kruiwagen omgooien, komen ze meteen weer terug bij me,Nono kijkt me dan een week niet aan.Ik let er nu heel erg op dat ik hem nooit straf of op hem mopper, maar het helpt niet veel

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:24

Ik heb totaal geen verstand van Parelli.

Klopt idd dat ze snel vergeven ik heb een van de ruinen naar z'n castratie gebracht en die mocht ik 3 dagen lang niet aanraken :+ ging daarna gelukkig wel over maar die dacht natuurlijk ook mens, wat moet je nou van me.

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:01

het grappige is dat Parelli ooit zijn methode (die de redding is geweest voor mijn paard, anders was ie bij de slager beland)is begonnen omdat hij een onhandelbare ezel (of muildier, dat weet ik niet meer) had staan :+

Ik heb net vandaag een touwhalstertje bij besteld,ik had maar 1 kleintje en als depony ook mee gaat, moest hij een stalhalster om, daar kan ik dus geen enkel signaal mee geven

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 03:13

Fiffill schreef:
Een.. lama? :=
En ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat je met dat soort sondes bij ezels uit moet kijken omdat ze naast hun slokdarm/luchtpijp een soort holte hebben waardoor ze dat balkgeluid maken. Als je dan iets erin duwt en hij gaat daarin kan 'ie idd niet meer verder, maar als iemand dat niet weet duwt 'ie zo door..

Precies, het is een soort luchtzak en je moet dat echt wel weten voor je een sonde in gaat brengen.
Maar daarnaast... een lama is notabene een herkauwer, met dus een TOTAAL ander spijsverteringstelsel. Hij had het serieus over pensje zus en zo... }:0

Rosant, misschien je extra exemplaar van het Handbook "doneren" aan je dierenartspraktijk? Wat leuk dat je bij de Donkey Sanctuary bent geweest, dat is nog altijd een wens van mij. Wil je er wat meer over vertellen?

Morrie, ik moet op het moment ook minder prettige dingen doen met Hummer zijn hoeven, ook white line disease behandelen. Hij ondergaat het, maar ik merkte al gauw dat hij niet meer stond te juichen als ik met halster aankwam... Wat ik nu doe als ik toch moet wachten omdat hij staat te weken in de emmers (weet niet of Nono dat ook moet) is hem masseren. Hij is door de pijn in zijn voeten behoorlijk strak geworden in bijvoorbeeld zijn schouderspieren, achter de ellebogen etc. en hij heeft er dus profijt van en geniet echt. Je zou kunnen beginnen met gewoon enkel krabben op de schoft, zo ben ik ook begonnen, en dan langzaam gebied uitbreiden. Zodra hij oncomfortabel wordt terug naar waar ie het wel nog fijn vond, zonder je handen er af te halen. Friendly game op peuter-niveau. Hou je adem laag en diep, en laat even los dat je hem overal moet kunnen aanraken, maar kijk naar wat jij voor hem kan doen. Het is een kleine verandering in je benadering maar wel een die verschil kan maken.
Ook recht aankijken kan mogelijk te direct voor hem zijn. Ik heb de indruk dat ezels ook een aantal kalmerende signalen "uitzenden" zoals die wel bij honden goed beschreven zijn door Turid Rugaas, meer dan paarden. Ik zou het graag nog eens uitgebreider bestuderen. Het afwenden van de ogen/blik of zelfs het hele hoofd is in mijn beleving door de ezel bedoelt om jou te "kalmeren", een conflict juist uit de weg te gaan, te laten zien dat hij geen verkeerde bedoelingen heeft. Terwijl wij het misschien wel tegenovergesteld interpreteren, als onbeleefdheid bijvoorbeeld, of ongeinteresseerdheid. Het kan heel goed kloppen dat hij die signalen bij een ander niet "nodig" heeft omdat zij bijv. veel zekerder vanuit rust is.
Donkeymanship :D .

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:59

Pensje zus en zo, dat is wel heel erg. :oo

rosant

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:17

@Karina: ik denk dat je gelijk hebt. Zoals jij het beschrijft , heb ik dat gevoel ook, het ontwijken van de drijvende of direkte contacten.
En ik geloof dat Parelli met muilezels aan het werk was in zijn beginperiode. Dat zijn de paardhoge ezelkruisingen.
Over donckey sanctuary: het is groot , overweldigend hoeveel weides met hoeveel verschillende ezels , alles anders in hoogte en kleur, alle rassen zijn vertegenwoordigt (toen stond er een kleine kudde met x% poitou bloed ) , zelfs vacht en vorm. Dik ,oud , mager, jong en fit. Er mogen geen veulens gemaakt worden maar de zwangere ezellinekes die binnen komen ,die hebben natuurlijk iets in de buik bij. Allemaal een halsband aan en overal camera's. Een giftshop en cafetaria, wandelroutes , ... De omgeving is werkelijk ongelooflijk, zoveel hectaren en glooiende weide, bergop en bergaf met poortjes en gangetjes en kilometers haag ...
Het is de moeite om eens te gaan kijken. Een dagje is er gevuld , geen 2 dagen tenzij je naar het werk achter de schermen wil gaan kijken , maar dat weet ik niet hoe dat geregeld wordt. Je kan ook altijd naar hun adviseurs mailen als je een probleem hebt. Ik heb al beide keren antwoord binnen de 3 dagen gehad.
Ik heb foto's maar die zijn pre-digitaal. Het staat op de agenda om een omzetapparaatje te kopen maar nu heb ik andere kosten.
En onze dierenarts is vervangen door een dierenarts die zelf drie ezels heeft. Leek me een goed begin en hij is veel zachter naar lichaamstaal toe. Ben tevreden met hem. Dit is ondertussen onze derde DA. Je leert een mens pas kennen als je even van mening verschilt.

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:17

Wat een mooie grote ezel zeg! Wij hebben 1 veulen die wordt 1.55 zoals de papa en mama ze is nu een halfjaartje :D

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:15

Ik had, tot 6 maand geleden, een geweldig muildiertje, Kadim.
Het was een kruising tussen een arabische volbloedhengst en een grote ezelmerrie.
Hij is nu 8 jaar oud en ongeveer 1,50 meter groot.
Ik moest hem helaas verkopen wegens tijd- en plaatsgebrek :(
Dit is 'm.
Afbeelding
Afbeelding
Oh, wat mis ik hem

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:15

Wat jammer dat je hem moest verkopen, ik zag hem een tijdje terug te koop staan idd... vond het toen al een erg leuk dier!

greefje1

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:57

wij hebben twee ezels:
Sientje & Kelly, wij rijden er ook op, (en doen ezelfeestjes, allemaal spelletjes op onze ezels, en na afloop krijg je een ezelrijbewijs)
ook hebben we sientje voor het karretje,
het zijn dwerg ezels.
en zo lief, mijn moeder heeft altijd al ezels gehad, en altijd al op de ezels gereden,
en daar leer je van rijden op zo'n stoere ezel.

Sientje is de bruine, en Kelly de bonte ezel.

foto's
hier de twee dames:
Afbeelding
die lieve bonte ezel kelly
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JROR3U87-D.jpg < sientje

Suusje1972

Berichten: 960
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Noord Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:36

Wat een lievertjes zeg! Ik hou wel van bont.
Als het goed is wordt mijn veulentje volgende maand ook een bonte. Het laatste veulen was dat ook dus hopen maar.
Colette wordt al lekker dik!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suusje1972 op 16-03-11 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:36

wat een mooierds :+:

ik heb vorige week nog eens een paar keer op Pepita los gezeten, wat een heerlijk ding is het toch ♥

greefje1

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-10-08

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:45

bonte ezels zijn ook nog eens meer waar :D

rosant

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:11

Meer waard?

greefje1

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-10-08

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:03

ja meer waard, sorry ik vergat de D

:P

Suusje1972

Berichten: 960
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Noord Groningen

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:46

Och, ons veulen blijft bij ons heb ik de ezelopvang beloofd. Zou toch moeilijk afscheid kunnen nemen van zo'n frummel vrees ik...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:50

Wat een leuke ezeltjes weer <3

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:38

Zo, ezels zijn me toch apparte dieren! Vordjak was zo geen fan van het meewandelen aan halster en touw. Ons record was 60m, namelijk tot aan de ingang van de weide. En eventueel weer terug, als hij dan nog wilde. Anders mocht ik er iedere keer een emmer voer bijhalen, dat werkte wel zolang hij daar zin in had. We hadden al wel geprobeerd om er iemand achter te laten lopen, maar daar trok hij zich natuurlijk helemaal niets van aan en bleef gewoon lekker stilstaan tot we het opgaven. We hebben hem een keer letterlijk in de stal moeten "plaatsen", achterhand opheffen (Vordjak is inmiddels wel alweer 1m50 :+ ), deze omdraaien en hopen dat de voorkant volgde. Nochtans, zo zonder touw eraan kon hij wel braaf meelopen eigenlijk. Maar ja, dat is toch niet altijd even handig.

Vandaag had ik voor de eerste keer in drie maand tijd weer de moed gevonden om nog eens een poging tot wandelen te doen. De afgelopen drie maand beperkte het wandelen zich tot Vordjak zelf uit zijn zal laten lopen tot hij arriveerde op de poetsplaats, dan een touw eraan en vasthouden als de hoefsmid kwam, voor het poetsen bleef ie zo wel staan. En vervolgens touw eraf en hopen dat hij binnen de paar uur weer bij zijn stal arriveerde :o
Nu, we hebben er zo'n 5 minuten over gedaan om de gebruikelijke 60m af te leggen, wat op zich nog vrij snel is eigenlijk. Met behulp van mijn hond dan nog, Vordjak is daar gek op en loopt haar graag achterna. Dus toen hij weer eens stilviel, riep ik de hond die mee kwam lopen en zo volgde hij keer op keer weer. Moet nogal een zicht geweest zijn :P En plots... Liep hij gewoon braaf mee zonder stilvallen. Zo goed dat we uiteindelijk aan de straat gearriveerd waren, nogal druk daar en de ene auto/vrachtwagen na de andere vloog voorbij, Vordjak stond erbij en keer ernaar... ondanks dat hij nog nooit zoveel snelle voertuigen gezien heeft. En ik, vol goede moed, stond mooi te wachten tot er even geen auto's waren in de hoop dat Vordjak nog een beetje verder wilde. En inderdaad, hij wilde gerust nog even de straat oversteken en langs dat drukke verkeer wandelen. Zonder er een oor naar om te draaien! Zo nog een metertje of 100 gewandeld, en dan toch maar besloten terug naar stal te gaan voor hij er genoeg van kreeg. Tja, de weg wist hij natuurlijk meteen, het is een stuk rechtdoor... en de terugweg ging dan ook behoorlijk hard voorwaarts! Heb hem uiteindelijk een paar keer stil moeten zetten omdat hij voor me uit begon te lopen. Blijkbaar was hij het daar niet mee eens, want hij heeft me een keer flink gebeten, meneer wilde weer naar zijn kortorige paardenvriendjes. Ach ja, dat neem ik er maar bij, ik ben ongelofelijk blij dat dit gelukt is, wie weet was het één keer en nu nooit meer, maar dan kan ik nu tenminste zeggen dat mijn ezel officieel verkeersmak is 8-)

rosant

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:44

Geen commentaar ;) ;)
Dat kennen we , dat stilstaan en dan kijken alsof er geeeeeen haast bij is.
Hier hadden we een groot probleem bij het oversteken van de weg aan ons huis: de teerstrepen waren volgens hen levensgevaarlijke slangen. SCHRIK dat ze hadden , elke streep werd elke keer opnieuw grondig bekeken en onderzocht en met houterige hakken overbrugd. Instinct 8)7

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:59

*haha* mijn record is een half uur bij een bruggetje staan waar Nono al 100 x over gelopen is.... aanhet eind van de leadrope deed ie allemaal rare kunstjes,ik ben er maar bij gaan zitten en na een half uur trippelde ie zo langs me heen het bruggetje over met een blik van: kom je nou nog...... 8-)

tegenwoordig neem ik de pony ook maar mee, dan lopen ze samen op.

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:27

Oh jee, bruggetjes, ik heb er hier gelukkig geen in de buurt maar daar durf ik nog niet eens aan denken!

Op zich deed hij echt alsof het heel normaal was, mijn stalgenoot passeerde met haar auto en trailer om één van haar paarden van de weide te gaan halen en sprak me er nog op aan ook dat het leek alsof 'ie al jaren op straat wandelde... Ieder jong paard waarmee ik naar buiten moet is doodsbenauwd van de bushalte, het rode fietspad, de witte lijnen, het opstapje om van de straat op het fietspad te geraken en dan zwijgen we nog van de weide met schapen die je meteen voorbij moet en uiteraard, het verkeer zelf. Het heeft ons een half jaar gekost, maar we zijn bij de straat geraakt en dan nog eens zonder problemen ook!