Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:54

het is niets voor mij, hou ook niet van arabieren enzo, dus licht niet aan het ras maar het type paard. ik hou meer van de forse types bijv. fell pony's, haflingers enz. ;) maar dat neemt niet weg dat ik het prachtige paarden vind!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 18:33

Dankjullie voor de reacties! Ik vind zelf ook dat je een paardenras helemaal niet je type kunt vinden qua uiterlijk en/of karakter, maar dan kunnen ze toch een bepaalde schoonheid uitstralen. Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit een Fries kopen, maar ik vind ze vaak wel echt vreselijk mooi.

jasz: over het algemeen zijn het inderdaad geen weekendpaarden. Voor mijn paard is het geen probleem als ik eens een dagje niet kom, of een paar dagen niet veel meer dan een wandelingetje of poetsbeurt doe, maar langer dan een dag betekent dat je merkt dat de verhoudingen bij het werk weer afgetast worden en ze barst van de energie, waardoor ze heel snel geprikkeld wordt door alles in haar omgeving. Dan houdt ze moeilijk haar hoofd bij de les en wil ze er nogal eens de kantjes vanaf lopen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:36

Zeg JoSav, hoe gaat het nu eigenlijk met Muzanna?
Hoevaak rijd je haar nu? Want ze lijkt me toch al oud genoeg om bereden te worden of niet? :P

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:39

Ik vind het zoon gaaf ras! alleen zie je het hier niet zo veel en zou ook echt niet weten waar ik er 1 moet vinden wil ik deze aanschaffen....

Agg.. mijn paard hoort er ook niet bij het is geen jazz/crack/gribaldi of ander leuke afstamming en bovendien is hij vrij iel gebouwd dusja... Ik ben dr wel heel blij mee en daar gaat het uiteindelijk tog we lom

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:50

ik zie het ook niet als een weekendpaard hoor! ik ga meestal gewoon 4 of 5 keer in de week heen en dan zou ik een bijrijdster zoeken voor die 2 a 3 overgebleven dagen.
mijn vraag was meer of het geen probleem zou zijn als er 2 verschillende ruiters zijn. dat zal ik de eerste maanden sowieso nog niet doen, maar na 4 maanden ofzo. maar is dat lastig of moet dat gewoon kunnen?
ik denk er toch wel serieus over na, ik vind het wel geweldige paarden en ze passen ook wel erg bij mij. ik ben ook rustig met rijden, sla nooit en ben wel consequent. ook vind ik het belangrijk dat een paard echt gehecht aan mij is en niet aan elke persoon die m een aai geeft.
maar is het dus wel mogelijk om een at te nemen of is het mij af te raden omdat er een bijdrijder zou komen?
edit: op zich ken ik dat hele energieke en de kantjes er af lopen na een dag niet gewerkt wel van mijn vorige paard. die zat ook vol energie en was soms moeilijk aan het werk te krijgen. meestal longeerde ik haar dan zodat er nét wat meer te doen viel qua werk.
lijkt me dat longeren ook wel iets moet helpen voor een AT?
sowieso ga ik eerst naar veel at's kijken, ook naar andere rassen. maar het is fijn als ik echt goede informatie krijg van iemand die zelf een at heeft :)
ik ga gewoon kijken welk ras en vooral welk paard het beste past, ook qua situatie met school enzo.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:20

EmmaVZ: ik rijd haar nu meestal 3x per week. Dat vind ik voorlopig meer dan genoeg. Andere dagen doen we andere dingen, heel divers eigenlijk. Ze doet het verder heel goed. Het is nog steeds een heel fijn paard, echt mijn vriendinnetje.

Daisy: in Zuid-Holland zitten in elk geval niet zoveel AT. Er is een fokker in Drenthe, verder zou je naar het buitenland moeten uitwijken of via een privé-eigenaar die er toevallig 1 te koop heeft. En de paardjes in je profiel vind ik juist erg mooi. Zo'n papier ligt toch ergens in een kluis, daar heb je in de praktijk minder aan dan aan een echt leuk paard. :D

jasz: voor mijn paard is 4 a 5 keer per week momenteel genoeg. De meeste eigenaren die ik ken rijden meestal niet vaker dan dat en de andere 2 of 3 dagen is het tutten, een wandelingetje of even een aai halen, maar verder ook niet zoveel. Het is dus zeker niet pertinent zo dat als jij 2 dagen per week overslaat je absoluut een bijrijder nodig gaat hebben, dat hangt echt heel erg van het individu af. Ik weet van AT die op een gehandicaptenmanege werken en dus regelmatig andere ruiters hebben, dus ook het "eenmanspaard" moet je een beetje met een korrel zout nemen en is sterk afhankelijk van het individu. Ze hechten zich wel enorm aan hun mens, maar dat zeker wil niet zeggen dat ze niet twee vaste ruiters kunnen accepteren. Ze hebben graag duidelijkheid en varen dus niet zo goed bij een standaard manege constructie met elke dag meerdere verschillende ruiters bijvoorbeeld, dan missen ze echt dat ene menselijke vriendje. Ze willen zich graag aan hun vaste mens(en) kunnen hechten dus ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen met een eigenaar + bijrijder.

Bij de AT werkt duidelijkheid en eerlijkheid heel goed. 1 Dag rust kan vaak nog wel goed is mijn ervaring, zeker als het in de routine zit. Er zit over het algemeen geen gemenigheid in, maar even doorpakken (onder zadel of aan de longe) wil wel helpen om de aandacht even goed te krijgen. Qua energie kun je dan misschien de scherpste randjes eraf halen, maar in een AT zit over het algemeen zoveel energie dat ook dat weinig uitmaakt. De mijne kun je helemaal tot de bilnaad in het zweet werken waarbij de meeste andere paarden na het werk alleen nog willen rollen en wat rondhangen. De mijne scheurt dan met veel plezier nog twintig minuten door de bak, geen vuiltje aan de lucht. En met mij erop is het dan een totale dooie. :')

Ik vind het in elk geval vreselijk leuke paarden: atletisch, intelligent, goudeerlijk en vreselijk mensgericht. De mijne is bovendien het ideale buitenrijpaard die het allerliefst de hele dag komt knuffelen. *\o/* /penny.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:30

ooh bedankt! ja ze lijken mij ook echt geweldig! ik had het wel al tegen mijn ouders gezegd, dus ik ga binnenkort wel vast een beetje kijken.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:16

Ik ben jaloers op iedereen die een AT heeft :P

@JoSav: Op welke leeftijd is een AT uitgegroeit? En ja, niet alleen het rijden is leuk, doe je ook vrijheidsdressuur met der?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 22:39

jasz: Je zou contact kunnen opnemen met stoeterij Argamak in Drenthe. Je zou in elk geval daar al eens kennis kunnen gaan maken met het ras. Ik woon zelf nl. nog wat meer uit de buurt en verder zou je om een goed beeld te krijgen van het ras al gauw naar het buitenland moeten of een keuring, en die zijn alleen in de zomer en ook niet naast de deur. Naast de paarden die te koop staan op de stoeterij in Drenthe staat er momenteel trouwens ook een merrie te koop, ik dacht in Brabant.

EmmaVZ: ben ik ook lang geweest hoor. ;) De AT is uitgegroeid met 8 jaar. Ze zijn relatief laat volwassen en ik ken er vrij veel die nog lang zijn blijven doorgroeien. Ook mijn merrie groeit nog steeds.
Ik doe geen echte vrijheidsdressuur met haar, maar ik denk wel dat ze er erg geschikt voor zou zijn, want ik kan haar bijna met mijn gedachten sturen, ze kan gewoon los stil blijven staan (ook midden op het erf, in het bos, als er gevoerd wordt, als ik even mijn spullen ga opbergen in de auto etc). AT worden al decennia ingezet als circuspaard dus voor VD zijn ze ook zeker heel geschikt. Heb me er zelf nooit in verdiept, vandaar dat ik het met de mijne niet doe. Als ik het zou doen wil ik het goed doen, met goede begeleiding zodat ik het in veilige banen kan leiden voor ons allebei. Zoiets wil ik dan niet uit een boekje halen oid. :o In het gebied van oorsprong wordt AT hengsten trouwens al sinds jaar en dag aangeleerd op commando te steigeren, om indruk te maken op merrie-eigenaren. :)

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:46

Bij Stoeterij Argamak kun je zo langskomen, wel eerst even bellen om een afspraak te maken. Dat wordt zeer gewaardeerd. Voor het nummer PB (:

En ik denk dat een bijrijder geen probleem is, op Stoeterij Argamak rijden er ook verschillende mensen op de paarden.

Als je verder nog een vraag hebt over stoeterij Argamak mag je me altijd PBen. Ik verzorg rijd daar namelijk de paarden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:58

Ik kende het ras eigenlijk ook alleen van naam. Ik heb het stuk gelezen en ben heel wat wijzer geworden van de informatie die je gegeven hebt, ik hou sowieso wel van dit soort paarden en zal me er eens wat meer in verdiepen! Het was erg veel tekst maar je leest het zo gemakkelijk door en het is ook niet 'vervelend' lang!

Die opmerkingen komen inderdaad voor. [Wat een lelijk ras! Maar die van jou is wel mooi.] Ik heb daarbij altijd ieder z'n mening, vind je het geen mooie paarden dan is dat jou mening, ik geloof het toch niet meer als je vervolgens zegt 'maar die van jou is wel mooi'.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:14

@JoSav: Oh dat is wel gaaf, dat ze gewoon blijft stilstaan!

@Minetje: Kismet en Kizyl Gun van die stoeterij vind ik zo mooi! Als die er over een jaartje of 4 nog staan, dan weet ik het wel <3

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:49

Ik moet eerlijk zeggen dat het ook niet het eerste ras zou zijn dat ik zou kopen, maar ik vind het wel een mooi elegant paard.
Zo vind ik van het type 'windhond' de bouw juist heel sierlijk, terwijl ik van het type 'massive' het heel 'sterk' vind overkomen. Allebei vind ik het erg mooi.

Iedereen zijn eigen mening, maar probeer deze dan echt met argumenten te formuleren en als je het ras alleen van het uiterlijk kent, probeer je er dan eerst wat meer in te verdiepen. :P
De eigenaar vindt het dan waarschijnlijk alleen maar fijn dat je een oprecht argument geeft.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:20

@josav en minetje. ik ben idd van plan om daar binnenkort heen te gaan. ik zal dan bellen wanneer het kan. het is best ver weg en ik moet ook rekening houden met mijn papa die alleen in het weekend thuis is en dan niet altijd zin heeft XD
maar ik kom zeker el langs, had het ook al besproken met mijn ouders dat ik wilde gaan kijken. helaas zal het nog wat langer duren dan ik had gedacht voor ik een paar kan kopen. wordt waarschijnlijk april/mei/juni. maar ik hoop eerder natuurlijk!
trouwens heel fijn dat iedereen zo goed helpt met informatie enzo.

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:23

@EmmaVZ, kismet stond eerst in Duitsland en hij is 2 weken geleden teruggekomen. Binnenkort word hij samen met nog een paar andere paarden beleerd, tenminste volgensmij was dat de bedoeling.
Kizyl Gun is écht een lieverd <3 In het begin was hij heel bang en kon ik hem nog geen halster om doen maar als hij je eenmaal vertrouwt is hij echt súperlief. Hij staat met nog 3 andere hengsten in de wei en wanneer die paarden bij je weglopen omdat er niks meer te eten is blijft Kizyl Gun nog even staan om lekker te knuffelen! :j

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:29

minetje schreef:
@EmmaVZ, kismet stond eerst in Duitsland en hij is 2 weken geleden teruggekomen. Binnenkort word hij samen met nog een paar andere paarden beleerd, tenminste volgensmij was dat de bedoeling.
Kizyl Gun is écht een lieverd <3 In het begin was hij heel bang en kon ik hem nog geen halster om doen maar als hij je eenmaal vertrouwt is hij echt súperlief. Hij staat met nog 3 andere hengsten in de wei en wanneer die paarden bij je weglopen omdat er niks meer te eten is blijft Kizyl Gun nog even staan om lekker te knuffelen! :j

Gaaf!
En ook gaaf dat jij de paarden daar mag verzorgen/rijden! Ben jaloers :P

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:05

@EmmaVZ, Haha ja klopt! ben er ook heel blij mee! <3

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:33

Ik heb je verhaal gelezen; ik denk dat je je een beetje te veel aantrekt van andermans meningen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die Achal-Tekes met zwakke ruggen associëren. Maar dat krijg je altijd te horen als je een hobby hebt of een keuze maakt:

* "C&M? Dat is voor l*lletjes rozenwater!"
* "Wagner? Dat is toch de nazicomponist?"
* "Die studentenvereniging van jou, daar zitten toch allemaal vieze alto's en goths bij?"
* "Jij bent student, waarom kijk je dan een sjonniesport als voetbal?
* "Paardrijden? O, jij komt meisjes kijken?"

Dat zijn zomaar vijf onzinnige dingen die er zijn gezegd over zaken die ik gedaan heb of leuk vind. Als een mens zich dáár wat van aan moet trekken...

Ik weet vrij weinig van Achal-Tekes, maar ik associeer ze veel meer met woeste steppevolkeren die Europa en Azië teisterden dan met ziekelijke showmodellen (sowieso een tak van fokkerij die gevaarlijk dicht bij dierenmishandeling komt). De enige negatieve gedachte die ik bij dit ras heb, is dat Saparmoerat Nijazov, de vroegere gestoorde dictator van Turkmenistan, ermee dweepte.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:43

Ik vind akhal teke paarden helemaal niet zo lelijk. Vind de aparte kleuren die je wel tegenkomt altijd zo gaaf! :)
Zelf krijg ik dan wel niet hetzelfde soort commentaar op mijn paard maar het komt vaak wel op hetzelfde neer, wat ik in hemelsnaam met die fjord moet dat lelijke ding, neem dan gewoon een kwpner die kan tenminste wat. Ookal is mijn paard van een heel ander ras en een vrij veel voorkomend ras, ik kan me dus ook voorstellen dat al die vooroordelen je heel erg irriteren!!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:27

musiqolog schreef:
Ik heb je verhaal gelezen; ik denk dat je je een beetje te veel aantrekt van andermans meningen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die Achal-Tekes met zwakke ruggen associëren. Maar dat krijg je altijd te horen als je een hobby hebt of een keuze maakt:

* "C&M? Dat is voor l*lletjes rozenwater!"
* "Wagner? Dat is toch de nazicomponist?"
* "Die studentenvereniging van jou, daar zitten toch allemaal vieze alto's en goths bij?"
* "Jij bent student, waarom kijk je dan een sjonniesport als voetbal?
* "Paardrijden? O, jij komt meisjes kijken?"

Dat zijn zomaar vijf onzinnige dingen die er zijn gezegd over zaken die ik gedaan heb of leuk vind. Als een mens zich dáár wat van aan moet trekken...

Ik weet vrij weinig van Achal-Tekes, maar ik associeer ze veel meer met woeste steppevolkeren die Europa en Azië teisterden dan met ziekelijke showmodellen (sowieso een tak van fokkerij die gevaarlijk dicht bij dierenmishandeling komt). De enige negatieve gedachte die ik bij dit ras heb, is dat Saparmoerat Nijazov, de vroegere gestoorde dictator van Turkmenistan, ermee dweepte.

Ik merk zelf ook vaak dat mensen denken dat de AT breekbaar zou zijn. Dan mag je toch wel eens een keer je frustraties uiten? :=

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:25

Wat leuk dat je daar ook de paarden verzorgt/rijdt, minetje. :D Kende je het ras al?
Het telefoonnr van de stoeterij staat trouwens ook gewoon op hun site en ze zijn heel modern qua techniek dus mailen kan ook!

xPure: dankjewel. :D Ik vind het maar een beetje een ongenuanceerde opmerking. Er zijn veel paardenrassen die echt niet mijn smaak zijn, maar ze hebben allen hun functionaliteit en daarom zijn ze wél mooi, of het uiterlijk en karakter me persoonlijk kan boeien of niet... En ik vind het dan idd een beetje onzinnig om te moeten opmerken dat de mijne wél mooi is. Mensen mogen mijn paard met de beste wil van de wereld lelijk vinden, maar dan moeten ze niet met onzin argumenten komen die ze baseren op kennis uit boekjes of van plaatjes. Vind ik hoor. :D

EmmaVZ: Het is in elk geval erg handig! Kismet vind ik persoonlijk ook een leuk sportpaard, mooi allround en trouwens ook een gaaf kleurtje. :))

xLouise: helemaal waar! Het zijn ook echt de vooroordelen die op gebrek aan kennis over het ras gebaseerd zijn waar ik me stiekem wel een beetje aan erger. Ik sta altijd open voor goede argumenten, maar ik moet tegelijk ook zeggen dat dit topic al heel veel geholpen heeft de vooroordelen van velen weg te nemen, en daar ben ik erg blij mee. :D

jasz: het is natuurlijk niet naast de deur nee, maar omdat ze er diverse AT hebben staan is het zeker de moeite waard. Mocht je ook overwegen verder te kijken dan Nederland zou je ook naar Frankrijk, Duitsland, Tsjechië of Slowakije kunnen afreizen, bijv. in de zomervakantie. Zijn natuurlijk meteen mooie vakantielanden. ;)

minetje: Kismet is toch al een hele tijd geleden beleerd?

musiqoloq: uiteraard geldt dat veel mensen ongenuanceerde meningen hebben die ze je ook nog eens moeten opdringen, maar als er vreselijk veel (onterechte) vooroordelen bestaan over iets waar je vreselijk gepassioneerd over bent ben je dat op een gegeven moment een beetje zat en wil je je ei even kwijt met als doel wat van die vooroordelen, ook al is het maar bij 1 iemand, weg te nemen. Dus ach, als ik het op een gegeven moment niet meer kan of wil negeren en me daar wat van aan WIL trekken, dan doe ik dat en doe ik er wat nuttigs mee. Hoe het ook zij, dit topic is wat mij betreft vooralsnog zeker zinnig geweest. Ik denk verder dat er weinig mensen buiten de AT wereld of die anderszins iets met Turkmenistan van doen hebben het ras zullen associëren met Niyazov/Turkmenbashi, simpelweg omdat voor de gemiddelde bokker tenminste zal gelden dat ze nog nooit van hem gehoord hebben. Bovendien hebben tot mijn verbazing veel mensen nog nooit van de AT gehoord, of kennen ze alleen plaatjes waarop ze hun ideeën over het ras baseren. Het ras is trouwens sinds de dood van Turkmenbashi onverminderd een nationalistisch symbool. Uiteraard moet je mijn frustratie met een korreltje zout nemen. :Y)

heidiLOVER: ja, neem nou maar gewoon een sportpaard zoals iedereen, en dan vooral bruin of zwart want vos of schimmel is ook maar niks. Iets met binnen de lijntjes kleuren, ofzo. De bijzondere kleuren van de AT kan veel KWPN-liefhebbers trouwens wél weer bekoren... net als wildkleur trouwens, de fjord-kleur bij uitstek. :D

EmmaVZ schreef:
Ik merk zelf ook vaak dat mensen denken dat de AT breekbaar zou zijn. Dan mag je toch wel eens een keer je frustraties uiten? :=

Mijn gedachte! Op een gegeven moment wil je die eindeloze stroom vooroordelen niet meer negeren. :)) En dit topic heeft wat mij betreft zeker geholpen om bij een aantal mensen die vooroordelen weg te nemen. Daar deed ik het natuurlijk voor! *\o/*

Voor de liefhebbers die graag spotten wat er te koop staat: ook hier staan regelmatig AT op, de meeste uit Duitsland, aangezien het een Duitse site is.

Mijn internetverbinding is de laatste tijd nogal onregelmatig, waardoor het plaatsen van links nogal vermoeiend is, omdat de verbinding telkens wegvalt en het doorlinken van foto's moeilijk is. Toch plaats ik weer een paar foto's, wel met het risico dat ze niet laden bij diegenen die de betreffende FB accounts niet in hun lijst hebben staan, maar dat kan ik helaas niet controleren.

Historische foto's uit de collectie van Alexander Klimuk, zie bijv. ook zijn FB account. Zéker de moeite waard!

Senagat 1966 (Serdar x Karaly)
Alar 1970 (Absent x Alma) net als zijn beroemde vader en diverse broers liep deze hengst op hoog niveau dressuur (in dit geval Grand Prix)
Ak Belek 1931 (Ata-Khodzhanok x Khotcha-Kor v. Posman) Over dit paard bestaat controverse bij enkele moderne fokkers omdat hij een kleinzoon was van de Engelse Volbloed Fortingbrass en uiteindelijk in het reguliere AT stamboek werd opgenomen toen het partbred-hulpboek werd samengevoegd met het raszuivere boek. Neemt niet weg dat hij diverse kwalitatieve merries heeft voortgebracht.
Kepderi (Lachin) 1953 (Terkush x Temri) Belangrijke fokmerrie met een lijnfok op Tillyakush v. Toporbai.
Sere 1965 (Sinok x Enysh) Foto A. Stork
Saler 1951 (Skak x Erke-Jan)
Mellek 1947 (Skak x Ep Kul)
Skak 1940 (Kizil x Skola)
Kir Sakar 2 1957 (Keimir x Kizylgul)
Kemer 2 1962 (Peren x Keymerchi) Op deze foto is de hengst in de 20.
Passiya 1969 (Sukhum x Peydachi) Belangrijke fokmerrie.
Peydachi 1949 (Chala x Pel) Lijkt een eenvoudige merrie, maar was o.a. de moeder van het topspringpaard Penteli.
Faust 1956 (Fed x Saga)
Saga 1951 (Saphyan x Gektographiya)
Karader 1977 (Kerven x Elsona)

Volgende keer meer. :)

Enkele foto's van Artur Baboev:

Garik geloof ik...
Yazaidym
Ghayba
Palvan
Gazanch
kudde te Stavropol Stud
(Waar de merrie kudde er trouwens bij loopt... kan menig fokker in NL alleen van dromen)

Genoeg voor vandaag. :) :) Tijd voor een winterse buitenrit met mijn eigen Teke. :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:45

Ahhh, foto's <3

En Kismet, idd, mooie kleurtje die je in de AT geloof ik niet veel ziet en knap hoofdje :D
Ohh, ik vind het zo jammer dat ik geen paardje mag. Argh, naja, misschien over jaartje of 4 als ik met opleiding klaar ben en geld heb :P

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:05

Ik vind Karader echt een prachtpaardje! :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:33

Ik alar <3

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:41

Ik blijf bij Kismet xd