Al is het wel zo dat de draver één van de intelligentere rassen/types is.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Only_Hellen schreef:Ik interpreteer in het algemeen zo, dat er ook uitzonderingen zijn. Maar dat kan helemaal fout zijn.
Nemurin schreef:Fransje, nu generaliseer je echter wel met andere rassen, ben ik bang. Ik ken heel veel intelligente paarden van verschillende rassen.
Lielle schreef:Dat ís toch gewoon zo, daar hoeft wat mij betreft niet over gediscussieerd te worden. De meeste KWPN-ers hebben een betere galop dan de meeste draversMaar als er wordt opgemerkt dat 'kwpn-ers beter galopperen dan dravers' is het topic te klein.
Citaat:Mijn ervaring is overigens dat de draver die ik kende bij lange na niet zo slim en werkwillig was als onze eigen kwpn-merrie, maar dat nog even terzijde.
Lielle schreef:maar toch wordt er hier nu hetzelfde gedaan als waar jullie zo over vallen, nl in zijn algemeenheid oordelen over een totaal ras: 'dravers zijn slimmer dan andere rassen'. Maar als er wordt opgemerkt dat 'kwpn-ers beter galopperen dan dravers' is het topic te klein. Mijn ervaring is overigens dat de draver die ik kende bij lange na niet zo slim en werkwillig was als onze eigen kwpn-merrie, maar dat nog even terzijde.
Mackie schreef:Door bepaalde mensen wordt onze Draver ook nog wel een 'dom' genoemd.... maar dat was wel door mensen die iets niet van hem gedaan kregen, omdat ie gewoon geen zin had om dat voor hun te doen. Kregen we te horen dat ie maar langzaam leerde en niet al te slim wasEchter wat ik zag was een paard dat z'n neus voor hen ophaalde en dacht 'doe het zelf maar als je het me niet normaal kan vragen'. Hij leert zelfs heel snel en onthoudt veel, maar hij doet niet alles voor iedereen en heeft ook niet voor iedereen respect (wat van mij ook niet hoeft). Hij heeft er ook nog wel eens een handje van om op je voeten te gaan staan als ie je in de maling neemt of gewoon maling aan je heeft of als ie aandacht wil en dat niet krijgt. Dat lijkt lomp, maar als je goed oplet, doet ie het heel bewust (idd niet zo beleefd, maar wel effectief) Door sommigen zal ie dus 'dom' en 'lomp' worden genoemd, ik noem het slim (en een beetje gehaaid) (Maar dit is maar een voorbeeldje van 1 exemplaar).
arun schreef:Ik zie in dit best lang wordend topic velen spreken over het "RAS" draver. Een draver is geen raspaard maar het zijn kruisingen die verder geselecteerd zijn op hun doel 'snel kunnen draven'. Alle overige criteria die wij als ruiter belangrijk achten (goede galop of goed kunnen springen) is geen selectie criterium bij de fokkerij. Bijgevolg kan je absoluut geen lijn trekken doorheen de populatie als sterk of zwak punt. Het is dus in concreto een gesloten gebruiksdoel stamboek.
Als je ver genoeg terug gaat in pedigrees van dravers dan kom je vaak uit op : anglo-arabieren - engelse volbloeds - morgans - friezen - ... . De Franse dravers zijn ontstaan uit de normandische anglo-arabieren net zoals de Selle Francais alleen is er een andere selectie gebeurt. Bij de Amerikaanse zal je eerder engels volbloed en morgan terugvinden verweg in hun afstamming dit zie je trouwens in hun fijnere bouw terug. Als je ziet welke rassen het fundament vormen dan is het toch duidelijk dat je hier vaak inteligente en gevoelige paarden zal vinden.