Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:59

Daar zit wel wat in, maar ik vind het toch verwarrend omdat ik er echt ZO veel ken. :+ En ze zijn allemaal anders. Het is echter wel zo dat er bepaalde rassen wat minder snel van begrip zijn dan andere, maar ik wil nou ook weer niet zeggen dat alleen de draver dingen zo snel oppikt.

Al is het wel zo dat de draver één van de intelligentere rassen/types is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:59

OH: in het algemeen is toch net generaliseren of wel: "veralgemenen"? :?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:01

Ik interpreteer in het algemeen zo, dat er ook uitzonderingen zijn. Maar dat kan helemaal fout zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:03

Ik interpreteer "in het algemeen" als "misschien dat er eentje tussen zit die een uitzondering is" maar dus wel dat het overgrote deel niet intelligent zou zijn, maar ik verbaas me er elke keer weer over hoe intelligent de meesten zijn.

Huh rare zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:07

Only_Hellen schreef:
Ik interpreteer in het algemeen zo, dat er ook uitzonderingen zijn. Maar dat kan helemaal fout zijn.

Dat is IMO een veralgemening. Iig als het over andere onderwerpen gaat wordt dan gezegd dat je veralgemeent. :+
Zo van "de meeste zijn lomp maar hier en daar zit er wel es eentje tussen die slimmer is"

Nemurin: Wij interperteren het hetzelfde en volgens mij ook correct. ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:08

Ja, dat.
Maar ik kan zo nog wat intelligente rassen noemen. Ook wat domme trouwens. :+

Het is echter niet raar om te zeggen dat dravers inderdaad slimmerds zijn! Dat vind ik juist ook wel leuk aan ze, ondanks dat het mijn type paard niet is.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:19

Maar er wordt hier toch nergens gezegd dat andere rassen/paarden allemaal "dom" zijn? Of ben ik nu even helemaal niet mee :+ ? Er wordt gewoon gezegd dat een draver wel opvalt door z'n intelligentie. Als ik thuis vergelijk met bvb de arabische volbloed die hier staat, dat is een erg slim paard, maar mijn draver is net dat tikkeltje slimmer.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:21

Nee maar ik las het een beetje verwarrend en ik heb al sinds begin juli geen les meer. Volgens mij gaat het denkvermogen achteruit hier. :+ (Wedden dat dravers nu slimmer zijn dan ik.)

Maar als ik bv. een draver vergelijk met een Dartmoor dan zitten ze denk ik wel gelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:21

Nemurin schreef:
Fransje, nu generaliseer je echter wel met andere rassen, ben ik bang. Ik ken heel veel intelligente paarden van verschillende rassen. :)

Ik schrijf mij persoonlijke ervaring, heb het ook over de rassen die ik ken en dan bedoel ik dus niet alleen vanuit een boek. ;) Daarbij heb ik het ook nog eens over mijn draver ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:23

Tja dat is ook wel zo, misschien is jouw draver wel hoogbegaafd! :+ Maar ik vond het een beetje vreemd omdat ik tegenwoordig met een 2-jarig Dartmoortje aan de wandel ben en opvoeding doen enzo... en die is verrekte slim, vreselijk gewoon. _O-

Maar dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen. :)

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:25

Dravers zijn "in het algemeen" ( :+ ) wel erg slim hoor :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:26

maar toch wordt er hier nu hetzelfde gedaan als waar jullie zo over vallen, nl in zijn algemeenheid oordelen over een totaal ras: 'dravers zijn slimmer dan andere rassen'. Maar als er wordt opgemerkt dat 'kwpn-ers beter galopperen dan dravers' is het topic te klein. Mijn ervaring is overigens dat de draver die ik kende bij lange na niet zo slim en werkwillig was als onze eigen kwpn-merrie, maar dat nog even terzijde.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:27

Ja dat bedoelde ik ook te zeggen Lielle maar ik vind het lastig dat te doen zonder op tenen te trappen, en ik wil geen slotje op topic. _O-
De draver die ik ken is wel slim, maar lang niet altijd werkwillig - vrij lui de laatste tijd zelfs, moet je flink aan rijden.

XxIriiSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:28

Ik denk dat sommige bang zijn dat er bij een draver veel tijd in het galopwerk gaat zitten, ook omdat deze paarden echt gefokt zijn voor de draverij.

Voor de rest zullen ze gerust wel veelzijdig zijn, maar ik zou ook zelf niet voor een draver gaan.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:48

Mmm, ik dacht dat er enkel gezegd werd dat veel dravers erg slim zijn, en werden deze slimme dravers vergeleken met een enkel ander paard dat men kent. Ik had niet het idee dat er werd gegeneraliseerd.

Toen ik met paarden begon, heeeeeel lang geleden dus, was het met Arabische Volbloeds. Dat was voor mij ook het enige ras dat telde, de rest was allemaal minderwaardig en de Draver stond onderaan en de drafsport en de mensen die zich ermee bezig hielden helemaal.

Toen kocht mijn vader een Draver en dat was toen natuurlijk de uitzondering die de regel bevestigde. Vervolgens ontmoette ik mijn man, met een heleboel Dravers en een heleboel kennissen in de drafwereld en leerde ik de paarden, de sport en de mensen van dichtbij kennen. Als ik ooit op mijn schreden heb moeten terugkeren was het toen.

Ik ben meer van óp het paard dan erachter, hoewel ik allebei doe. En ik vind Dravers geweldig om mee te werken. Om alle redenen die Mackie noemt met die van de spiegel als voornaamste! Voor mij kenmerkt dat de gevoeligheid en intelligentie van een Draver en ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen dat juist niet prettig vinden. Je wordt namelijk met jezelf geconfronteerd, en dat kan wel eens hard aan komen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:50

Dat confronteren heb ik op het moment zowat met elk paard en juist ook met die Dartmoor die ik leer opvoeden... :+ Maar ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt.

Het is alsnog echter niet zo dat dravers per se intelligenter zijn dan alle andere rassen en het was net of dat gezegd werd, zoals Lielle ook zei.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:56

Lielle schreef:
Maar als er wordt opgemerkt dat 'kwpn-ers beter galopperen dan dravers' is het topic te klein.
Dat ís toch gewoon zo, daar hoeft wat mij betreft niet over gediscussieerd te worden. De meeste KWPN-ers hebben een betere galop dan de meeste dravers

Citaat:
Mijn ervaring is overigens dat de draver die ik kende bij lange na niet zo slim en werkwillig was als onze eigen kwpn-merrie, maar dat nog even terzijde.

Dan zal dat een uitzondering geweest zijn (de draver dus, niet het rijpaard)

Door bepaalde mensen wordt onze Draver ook nog wel een 'dom' genoemd.... maar dat was wel door mensen die iets niet van hem gedaan kregen, omdat ie gewoon geen zin had om dat voor hun te doen. Kregen we te horen dat ie maar langzaam leerde en niet al te slim was :+ Echter wat ik zag was een paard dat z'n neus voor hen ophaalde en dacht 'doe het zelf maar als je het me niet normaal kan vragen'. Hij leert zelfs heel snel en onthoudt veel, maar hij doet niet alles voor iedereen en heeft ook niet voor iedereen respect (wat van mij ook niet hoeft). Hij heeft er ook nog wel eens een handje van om op je voeten te gaan staan als ie je in de maling neemt of gewoon maling aan je heeft of als ie aandacht wil en dat niet krijgt. Dat lijkt lomp, maar als je goed oplet, doet ie het heel bewust (idd niet zo beleefd, maar wel effectief) Door sommigen zal ie dus 'dom' en 'lomp' worden genoemd, ik noem het slim (en een beetje gehaaid) (Maar dit is maar een voorbeeldje van 1 exemplaar).

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:59

Nemurin schreef:
Het is alsnog echter niet zo dat dravers per se intelligenter zijn dan alle andere rassen en het was net of dat gezegd werd, zoals Lielle ook zei.

Nogmaals, dat heeft imo ook niemand gezegd ;)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:01

Hihi laat ik even vooropstellen dat mijn draver niet slim is. Ach wat is slim natuurlijk....
Die van mij is superlief, uitermate gevoelig en heel sociaal maar slim....
Ze staat nu al 15 jaar op hetzelfde plekje en nog steeds snapt ze soms niet waar het hek is. Of ze is in gedachten en denkt dan in 1 keer "waar ben ik en waar is de rest" Verder moest ik met dressuur heel vaak herhalen en dan nog vond ze het behoorlijk verwarrend. De KWPN merrie die ik reed kende de proeven na 2x rijden uit t hoofd, mijn draver echt niet!

Dat doet niet af dat haar sociale intelligentie wel heel groot is en dat ze heel duidelijk en eerlijk was. Bij andere paarden miste ik dat wel.

Ik zou zo weer een draver kopen, die van mij hield me nooit voor de gek en ze zou me er ook nooit afgooien of wat dan ook, dat gevoelige vind ik nou juist zo speciaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:02

Lielle schreef:
maar toch wordt er hier nu hetzelfde gedaan als waar jullie zo over vallen, nl in zijn algemeenheid oordelen over een totaal ras: 'dravers zijn slimmer dan andere rassen'. Maar als er wordt opgemerkt dat 'kwpn-ers beter galopperen dan dravers' is het topic te klein. Mijn ervaring is overigens dat de draver die ik kende bij lange na niet zo slim en werkwillig was als onze eigen kwpn-merrie, maar dat nog even terzijde.

Er zijn heel veel paardenrassen die meer aanleg en sprong hebben in galop dan de gemiddelde draver. Maar dat wil weer niet zeggen dat een draver helemaal niet kan galoperen, iets wat vaak beweert wordt.

Ik ben overigens niet zo een liefhebber van jullie, noem dan liever degene die zoiets post. :)

Dat dravers over het algemeen tot de meer intelligente rassen behoord is in mijn ogen een feit. :Y)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 17-08-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:02

Mackie schreef:
Door bepaalde mensen wordt onze Draver ook nog wel een 'dom' genoemd.... maar dat was wel door mensen die iets niet van hem gedaan kregen, omdat ie gewoon geen zin had om dat voor hun te doen. Kregen we te horen dat ie maar langzaam leerde en niet al te slim was :+ Echter wat ik zag was een paard dat z'n neus voor hen ophaalde en dacht 'doe het zelf maar als je het me niet normaal kan vragen'. Hij leert zelfs heel snel en onthoudt veel, maar hij doet niet alles voor iedereen en heeft ook niet voor iedereen respect (wat van mij ook niet hoeft). Hij heeft er ook nog wel eens een handje van om op je voeten te gaan staan als ie je in de maling neemt of gewoon maling aan je heeft of als ie aandacht wil en dat niet krijgt. Dat lijkt lomp, maar als je goed oplet, doet ie het heel bewust (idd niet zo beleefd, maar wel effectief) Door sommigen zal ie dus 'dom' en 'lomp' worden genoemd, ik noem het slim (en een beetje gehaaid) (Maar dit is maar een voorbeeldje van 1 exemplaar).

Ja Mackie, precies. Wat kun jij de dingen goed verwoorden zeg

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:10

RM: Nee maar dat wilde ik even duidelijk hebben voor het geval mensen het wel zaten te denken. :+

Mackie: klinkt bekend, ken ik bij heel veel niet-dravers. Ik ga er dan ook standaard vanuit dat als een paard consequent niet doet wat ik vraag, ik het verkeerd vraag. Als blijkt dat het paard het inderdaad niet kent, zal hij het namelijk na een paar keer toch beter doen. Gebeurt dit niet, dan doe ik toch iets verkeerd. :+

Dat merk je met die draver bij ons inderdaad ook meteen. Mijn galophulpen zijn niet best als ik met zo'n hoge draf moet doorzitten (daarom lukt het me bij hem beter uit stap) dus ik merk gelijk wanneer het verkeerd gaat!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:10

Ik zie in dit best lang wordend topic velen spreken over het "RAS" draver. Een draver is geen raspaard maar het zijn kruisingen die verder geselecteerd zijn op hun doel 'snel kunnen draven'. Alle overige criteria die wij als ruiter belangrijk achten (goede galop of goed kunnen springen) is geen selectie criterium bij de fokkerij. Bijgevolg kan je absoluut geen lijn trekken doorheen de populatie als sterk of zwak punt. Het is dus in concreto een gesloten gebruiksdoel stamboek.

Als je ver genoeg terug gaat in pedigrees van dravers dan kom je vaak uit op : anglo-arabieren - engelse volbloeds - morgans - friezen - ... . De Franse dravers zijn ontstaan uit de normandische anglo-arabieren net zoals de Selle Francais alleen is er een andere selectie gebeurt. Bij de Amerikaanse zal je eerder engels volbloed en morgan terugvinden verweg in hun afstamming dit zie je trouwens in hun fijnere bouw terug. Als je ziet welke rassen het fundament vormen dan is het toch duidelijk dat je hier vaak inteligente en gevoelige paarden zal vinden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:15

Geldt dat niet voor de meeste paarden? Dat ze zijn ontstaan uit kruisingen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:21

arun schreef:
Ik zie in dit best lang wordend topic velen spreken over het "RAS" draver. Een draver is geen raspaard maar het zijn kruisingen die verder geselecteerd zijn op hun doel 'snel kunnen draven'. Alle overige criteria die wij als ruiter belangrijk achten (goede galop of goed kunnen springen) is geen selectie criterium bij de fokkerij. Bijgevolg kan je absoluut geen lijn trekken doorheen de populatie als sterk of zwak punt. Het is dus in concreto een gesloten gebruiksdoel stamboek.

Als je ver genoeg terug gaat in pedigrees van dravers dan kom je vaak uit op : anglo-arabieren - engelse volbloeds - morgans - friezen - ... . De Franse dravers zijn ontstaan uit de normandische anglo-arabieren net zoals de Selle Francais alleen is er een andere selectie gebeurt. Bij de Amerikaanse zal je eerder engels volbloed en morgan terugvinden verweg in hun afstamming dit zie je trouwens in hun fijnere bouw terug. Als je ziet welke rassen het fundament vormen dan is het toch duidelijk dat je hier vaak inteligente en gevoelige paarden zal vinden.

Aangezien het stamboek inmiddels toch al erg lang gesloten is voor vreemd bloed kan je wel degelijk over een ras spreken. Volgens mij is het draversstamboek ook 1 van de langst gesloten stamboeken ter wereld.
Iets wat bijvoorbeeld het KWPN of NRPS niet op gaat omdat die meer op type fokken en doorlopend vreemd bloed aanvoeren.