Zijn hier nog Connemara fans?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Zijn hier nog Connemara fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:15

Haha en ik heel netjes de nederlandse naam zoeken omdat 9 van de 10 keer de mensen niet weten wat een bucksin is :D. Hahahahaha...

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:09

In een Connemara topic noem je dat dan wel "dun" hè :D .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:08

Uhhh... Is het zo duidelijk dat ik écht totaal niets weet van "dressuurkleuren", "connemarakleuren" etc :D...

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 23:12

Maakt het uit :+ .
Wat in Amerika een buckskin is, is in Engeland een dun en bij ons een valk. Logisch toch :Y) .

Maar het blijft een gaaf kleurtje!!

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:05

Ook ik meld me hier even...
Ik heb ook een connemara stermerrie Madam Mikmak -> stamboeknaam Nimblegrooms Irish Iris.
Haar vader is Norlunds Mr. Swing King.

Aankomend seizoen gaan we haar laten dekken...
Heb in Duitsland, Frankrijk en België gezocht.. maar het is erg moeilijk om een hengst te vinden. Die geen schimmel of valk is, aan de maat, en correcte voorbeenstand & sterke rug met goede bewegingen en front...

Maar de zoektocht zelf is ook wel erg leuk!

gr. Hellen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:24

Leuk, nog een bokkende Connemaraliefhebber!

Leuk dat jullie haar gaan laten dekken. Ik ben benieuwd welke hengst het wordt!
Is Sir Henry niet wat, Duitse hengst, voskleurig?
Heeft een paar jaar geleden in Nederland, bij Inez, ter dekking gestaan. WIj hebben er een bijna 6-jarige vosruin van die flink aan de maat is geworden. Zie profiel.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:46

Hoi Barbara,
Volgens mij kennen wij elkaar wel... Mark en ik zouden op de connemarakeuring een aantal jaar terug een springclinic geven.
Voorkeur ligt echt op bruin/zwart... ben wel veeleisend maar wil heel graag een veulen fokken om zelf te houden, voor later in het tweespan. Fokken blijft gokken, maar ik wil de gok zo klein mogelijk houden.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:10

Ja wij kennen elkaar idd wel!
En idd, Sir Henry geeft ook wel bruine nakomelingen maar de kans op vos is wel groot. In 2-span is dezelfde kleur wel het mooist!
Pff, wordt wel lastig zoeken want bruin/zwart is schaars bij de Connemara, succes!

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:26

De kans op vos hangt helemaal van de moeder af (tenminste, bij gebruik van een voshengst), maar aangezien Madam Mikmak een dochter van Swing King is, die als geboortekleur palomino had, wat weer een vos met verdunning is, heb je 50 % kans op een vos..................

Gaat het verder goed met jullie en Mikmak?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:06

HMM schreef:
Ook ik meld me hier even...
Ik heb ook een connemara stermerrie Madam Mikmak -> stamboeknaam Nimblegrooms Irish Iris.
Haar vader is Norlunds Mr. Swing King.

Aankomend seizoen gaan we haar laten dekken...
Heb in Duitsland, Frankrijk en België gezocht.. maar het is erg moeilijk om een hengst te vinden. Die geen schimmel of valk is, aan de maat, en correcte voorbeenstand & sterke rug met goede bewegingen en front...

Maar de zoektocht zelf is ook wel erg leuk!

gr. Hellen

Ben ook een connemara fan, vele jaren geleden hadden wij thuis een connemara en heb er altijd een zwakte voor overgehouden. Momenteel alleen warmbloeden op de wei maar zo gauw er weer kinderen over de vloer lopen dan komt er gegarandeert een connemara op stal!

Hebt je deze hengst al 'gezien'? Hij is 145 cm, een excellente exterieur! en super beweging. Zijn afstamming (Quartz du Langwater x Conor Mac Nessa) mag er ook zijn denk ik.: http://10.img.v4.skyrock.net/10b/ecurie ... 8813_1.jpg
Let niet op de foto's want hij is veel 'mooier' in het echt ... heb hem zelf gezien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:08

Leliaardje schreef:
Maakt het uit :+ .
Wat in Amerika een buckskin is, is in Engeland een dun en bij ons een valk. Logisch toch :Y) .

Maar het blijft een gaaf kleurtje!!

:D En in Frankrijk is het Isabelle ....

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:39

Hoi Peterina,
Die hengst is een palomino, en dat is niet wat ik zoek.
Ten eerste omdat ik het zelf erg mooi vind.
En tweede omdat daar maar erg weinig connemara's van zijn...
Het zou toch jammer zijn als die helemaal uit het stamboek verdwenen...

Inez, wat grappig, heb nooit geweten dat swing King als palomino geboren is.
Kun jij mij nog meer vertellen over de vererving van kleuren bij Mikmak...? mag via PB..
Zo las ik dat Rory Ryan ook een valk is, maar zo ziet hij er toch niet uit...
Ik zelf vind een valk ook erg mooi, maar daar zijn de meningen thuis over verdeeld.

Met mikmak gaat het prima. Sinds 1 oktober ben ik weer in de wedstrijdring te vinden met haar, maar nu al mennend. Best spannend, want daar ben ik zelf nog niet zo ervaren in. Aankomend seizoen ga ik ook samengesteld starten. Verder rijden we veel 2-span over de weg en in het bos, heerlijk vind ik dat.. Wedstrijden onder het zadel zie ik niet echt zitten tussen de paarden. Daarvoor heeft mik de bouw en beweging niet helemaal voor mee. En ik moet zeggen dat ik het eerlijk gezegd ook niet echt mis, vind het mennen ook super leuk. En recreatief blijf ik wel rijden.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:02

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 21:19

Peterina schreef:
Hebt je deze hengst al 'gezien'? Hij is 145 cm, een excellente exterieur! en super beweging. Zijn afstamming (Quartz du Langwater x Conor Mac Nessa) mag er ook zijn denk ik.: http://10.img.v4.skyrock.net/10b/ecurie ... 8813_1.jpg
Let niet op de foto's want hij is veel 'mooier' in het echt ... heb hem zelf gezien.

Hallo Peterina, welkom!!
Oei, zulke foto's zou ik niet in een advertentie gebruiken. Brrrr.

@HMM: erg veel meer kan ik niet zeggen over de kleurvererving van Mikmak:
- ze kan zelf geen schimmel doorgeven
- ik denk niet dat ze zelf valk is (zou natuurlijk ook altijd nog kunnen als addertje onder het gras 8-) ), maar soms kun je bij de donkere valken niet goed zien of ze valk of donkerbruin zijn. Dan zou je haar moeten testen. Volgens mij is Ryan wel getest en is hij echt valk.
- ze heeft in ieder geval de vos-factor, want die heeft ze dus van Swing gekregen
- ik weet niet of ze zwarte veulens kan geven.

@susasan: hoi!! Jij bent niet de enige fan van Kelsey!! Ik vind haar ook heerlijk <3 .

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:26

Kelsey heeft jaren bij ons in de buurt gestaan. Zat ook samen met de ruiter van Kelsey in de spring en dressuurles op onze club. Het is echt een leuke pony.

@ leliaardje: Hoe kan het dat mik geen schimmel kan doorgeven? Swing is toch uiteindelijk ook schimmel geworden? Ik zit nu te denken over Diplomat... Die is zelf bruin, zijn vader ook. Vadersvader is valk en de rest is vooral schimmel. Hoe zou de kans dan zijn? (maak even dankbaar gebruik van jouw kennis:P)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:16

Alleen schimmels kunnen schimmel-kinderen krijgen. Een schimmel heeft dus altijd in ieder geval 1 ouder die schimmel is.
Enige uitzondering is een cremello (of perlino): die zijn zo licht van kleur dat je daar niet aan ziet dat het een schimmel is. Zo'n pony zou dus de schimmelfactor bij zich kunnen hebben, zonder dat je het aan de buitenkant ziet.

Elke schimmel wordt met een basiskleur geboren, maar verkleurt door de schimmelfactor naar wit (of grijs). Zo heb je schimmels die bruin geboren zijn (zoals Easter) of die zwart geboren zijn (zoals Giga) of die palomino geboren zijn (zoals Swing).
Een schimmel kan 1 of 2 keer de schimmelfactor hebben. Als hij/zij er 1 heeft, kan hij/zij dus de niet-schimmelfactor aan zijn/haar kinderen doorgeven. Zo heeft Swing zijn niet-schimmelfactor aan Mikmak gegeven. En ze heeft er ook geen van haar moeder gekregen (ben even te lui om op te zoeken wie haar moeder is) en dus is ze niet-schimmel. Zij zou zelf dus ook nooit de schimmelfactor aan een kind kunnen geven, omdat ze hem gewoon niet heeft.

Diplomat is bruin en heeft dus ook de schimmelfactor niet (en de verdunningsfactor die valk veroorzaakt ook niet). Het maakt daarbij niet uit hoe vaak er schimmels in zijn afstamming voorkomen: hij heeft het zelf niet en kan het dus ook niet doorgeven.
Uit een combi van Diplomat en Mikmak kan dus nooit een schimmel geboren worden.

Of zo'n veulen bruin, zwart of vos wordt, is wat moeilijker inschatten. Ik heb volgens mij nog nooit een vos gezien van Diplomat, maar dat zegt niet met 100 % zekerheid dat hij die factor niet heeft. Zwart komt sowieso heel weinig voor. Er zal dus waarschijnlijk een bruin veulen geboren worden, maar ik sluit een vos of zwarte niet uit. Denk wel dat die kans heeeeeeel klein is.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:53

Hallo Inez,

Bedankt voor alle info... maakt het weer iets makkelijker. Ik had namelijk al meteen alle schimmels uitgesloten omdat ik zelf geen schimmel wil (die zijn er al zoveel). Als ik mikmak nu zou dekken met een schimmel, heb ik dus wel kans op een schimmel als ik jouw verhaal goed begrijp.

Mikmaks moeder is Norlunds gem girl (moeder gipsy girl, vader Oxenholm Chess) zij staat als donkerbruin op papier, vond haar zelf bijna zwart, veel donkerder als Mikmak. Ik kan nu al niet meer wachten... en ik moet nog ruim 1,5 jaar....

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:15

Als je Mikmak met een schimmel met 1 x de schimmelfactor zou dekken (zoals Easter) dan heb je 50 % kans op een schimmel. Als je een hengst gebruikt met 2 x de schimmelfactor (zoals hoogstwaarschijnlijk Finney) dan krijg je zeker een schimmel.

Tja, wat zal ik zeggen als rechtgeaarde schimmel-fan ;) . Voor mij niets mooiers dan een oude wijze witte merrie in de wei :j .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:30

Citaat:
Hoi Peterina,
Die hengst is een palomino, en dat is niet wat ik zoek.
Ten eerste omdat ik het zelf erg mooi vind.
En tweede omdat daar maar erg weinig connemara's van zijn...
Het zou toch jammer zijn als die helemaal uit het stamboek verdwenen...

De hengst heet 'Jacomo Du Noly' en is cremello van kleur ... dus met hem op een bruin gekleurd merrie die vos draagt hebt je altijd een valk of palomino gekleurd veulen (met kleine kans op ook een smokey black). Hij is een zeer goed gebouwde sport-pony die heel goede connemara typisch is.
http://www.allbreedpedigree.com/jacomo+du+noly

Citaat:
Oei, zulke foto's zou ik niet in een advertentie gebruiken. Brrrr

Inderdaad! Daarom dat ik meldde dat hij veel 'mooier' is in het echt. ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:09

HMM schreef:
Voorkeur ligt echt op bruin/zwart... ben wel veeleisend maar wil heel graag een veulen fokken om zelf te houden, voor later in het tweespan. Fokken blijft gokken, maar ik wil de gok zo klein mogelijk houden.

Iltshi van de Leliaard??? Onze bruine Iltshi nakomeling doet het heel goed aangespannen

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:33

Peterina schreef:
De hengst heet 'Jacomo Du Noly' en is cremello van kleur ... dus met hem op een bruin gekleurd merrie die vos draagt hebt je altijd een valk of palomino gekleurd veulen (met kleine kans op ook een smokey black). Hij is een zeer goed gebouwde sport-pony die heel goede connemara typisch is.
http://www.allbreedpedigree.com/jacomo+du+noly

HMM wil juist geen valk, dus ik denk dat een cremello hengst geen optie is.

Is hij bij een Connemarastamboek goedgekeurd?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:21

Wel in Frankrijk, dacht ik maar weet het niet zeker, weet wel dat hij ggk is bij het R.B.P. stamboek in Belgie.

Onlangs heeft er een goed springend connemara BRUINE hengst mee gedaan in Gesves onder de vlag van het S.B.S. (is daar ook ggk denk ik). Ook van Quartz d.L. lijn als ik mij goed herinner.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:28

Hallo Peterina, bedankt voor het meedenken.
Maar... Ik ben inderdaad juist niet op zoek naar cremello.
Ik wil zelf bij graag d. bruin/zwart fokken.
Eventueel een valk vind ik wel mooi, maar de rest van de familie niet... :o
a.s. zondag ga ik diplomat bewonderen in het echt.. dus ben benieuwd. :j

gr. hellen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:44

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:45

Persoonlijk ben ik zwaar favoriet van Rory Ryan. Hij is inderdaad valk, ook zo getest, maar dus wel zeer donker valk. Er bestaat een kleur calculator (in het Engels) waarmee je de percentages kans op een bepaalde kleur kunt berekenen. Wordt veel bij Quarters gebruikt: http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Mits ik het goed ingevuld heb, en dat weet ik dus niet zeker omdat ik niet alle termen ken, en niet weet welke kleur mik mak precies is, zou je met Ryan deze kans hebben:

Color Probability

43.75% - Buckskin Sabino
43.75% - Bay Sabino
6.25% - Smoky Black Sabino
6.25% - Black Sabino

Oftewel, gelijke kans op valk en bruin, kleine kans op zwart!