Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 06:15

Wat leuk Hampus, bitloos gaat vast fantastisch ze zijn inderdaad heel fijngevoelig. Heerlijk met het hele gezin op pad, dat is een leuk vooruitzicht. Dat lompe dat ken ik wel dan vooral naar andere paarden. Als Hummer iets niet zint dan loopt hij het betreffende paard gewoon omver, gewicht erin en doorlopen dat werkt super iedereen in de wei heeft respect voor hem :o
Toen hij uit de kliniek kwam was hij ook even "vergeten" wat ook al weer wel en niet mocht, moest weer echt even een paar dagen op mijn strepen gaan staan.

Met Hummer gaat het op dit moment heel goed, geen koorts en de medicijnen voor de maagzweren werken super, hij is weer helemaal zichzelf. Over twee weken de controle daar wacht ik met spanning op af.
Tsja maagzweren dat is wel het laaste wat ik bij een relaxe altijd etende NZ had verwacht .

Ik kijk uit naar je foto's.

liljebo

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 06:52

Nossebro ligt ong 160 km bij ons vandaan... Dat wat je verteld over de NZ klopt wel... ze gebruiken graag hun kracht. Ik heb hier vorig jaar een paddock paradise gemaakt omdat Hälga veel te dik werd, maar na wekenlang dagelijks de omheining repareren , gaf ik het op toen ik de omheining voor de zoveelste keer had gerepareerd (en haar van het verboden stuk had gehaald) en zij naast mij een aanloop nam en vervolgens gewoon weer erdoorheen knalde. Heb maar meteen alles erbij neergegooid (en gevloekt)
Maar goed.... daarom is opvoeding zo belangrijk. Het zijn superfijne paarden en absoluut de best denkbare dieren voor jouw doel omdat ze behoorlijk onverschrokken zijn en stabiel op de pootjes staan, maar als je de opvoeding niet serieus neemt, gebruiken ze diezelfde kracht ook tegen mensen.

Hou ook in de gaten dat zijn hengst-zijn niet teveel parten gaat spelen. Dan kun je beter castreren voordat het escaleert. Ik heb veel verknoeide NZ gezien, die ze langer hengst hadden gehouden, maar waarbij het volledig uit de hand was gelopen. En dan helpt castratie dus niet meer. Heb hier een paard gehad staan wat regelrecht levensgevaarlijk was. Loeisterk en sch** overal aan. Met steeds scherpere middelen door de eigenaar gehanteerd, wat er alleen toe had geleidt dat hij ook geen bal meer om pijn gaf. Lekker dus...

Ik denk dat je heel goed bezig bent met grondwerk. Persoonlijk vind ik dat bij deze paarden wel belangrijk omdat je ze zo gevoelig kunt maken voor superlichte signalen (een bonk van een paard voelt tenslotte ook een vlieg op de huid) Hälga was een beetje een tank toen ze hier kwam, ook in de omgang, maar niet gevaarlijk. Alleen lomp. Maar nu reageert ze ook gewoon superlicht en we rijden hier ook bitloos, met allebei de zweedjes. Gaat prima.

Paperboy, wat fijn dat het goed gaat met hummer. Ik denk echt dat de maagzweren eerder een gevolg zijn geweest van medicatie en ziek zijn, dan andersom. Dat klinkt voor mij iig het meest logische. Super dat hij opgeknapt is.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:06

@Hampus, Ja daar had ik het op gezien... Had stiekem een tijd geleden al een foto van hem gelpaats, en ook 1 van zijn broer "Kron" O:) Vind de vader van Hampus echt geweldig... Kronprins 1946 is toch echt wel 1 van mijn favorieten hengsten :D

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:05

@Paperboy: Fijn dat het weer goed gaat met Hummer!

Nordsvensk schreef:
@Hampus, Ja daar had ik het op gezien... Had stiekem een tijd geleden al een foto van hem gelpaats, en ook 1 van zijn broer "Kron" O:) Vind de vader van Hampus echt geweldig... Kronprins 1946 is toch echt wel 1 van mijn favorieten hengsten :D

Huh? Staat er ergens een foto van Hampus en Kron dan (behalve op mijn camera en telefoon ;) )? Kron is een fantastisch paard, ik heb hem gezien en bewonderd toen we Hampus hebben gekocht, we hebben lang getwijfeld of het Hampus of Kron moest worden. Omdat ik toen zwanger was van mijn 2e kindje (27-2-12 geboren) heb ik toen besloten om toch voor Hampus te gaan. Kron was toen ruim 3 en er aan toe om serieus wat te gaan doen, ik was toen en ben nu echter niet in de gelegenheid om dat te doen omdat ik erg druk ben met weer een kleine baby in huis. Ik zou nu te weinig continuïteit kunnen bieden wat betreft de trainingen. Het is wel lang blijven kriebelen wat Kron betreft, prachtig paard.

@Liljebo: Ik twijfel dus enorm over wanneer Hampus gecastreerd moet worden, tot nu toe is het echt prima te doen. Ik ben zelf (sinds het moederschap) helemaal niet zo stoer meer dus mijn grens is wat dat betreft snel bereikt. Wat wordt in Zweden een gangbare leeftijd gevonden? Ik wil absoluut niet dat het escaleert maar ik wil hem ook voldoende mogelijkheden geven om zo volledig mogelijk te groeien (fysiek en mentaal).

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:09

Heb ook foto's van Kron gezien, vond dat echt een geweldig beest lijken :D Maar voor mij zit er voorlopig nog geen Zweed in, misschien over een jaar of 5...

Nordsvensk schreef:
Als ik het goed heb is dit Hampus :D
http://i43.tinypic.com/241je9t.jpg
Laatst bijgewerkt door Coby op 16-05-12 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten.

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:24

Nordsvensk schreef:
Heb ook foto's van Kron gezien, vond dat echt een geweldig beest lijken :D Maar voor mij zit er voorlopig nog geen Zweed in, misschien over een jaar of 5...

Nordsvensk schreef:
Als ik het goed heb is dit Hampus :D

Nope, Dat is de mama van Hampus :). Nu de échte Hampus :+

Onze Hampus (foto's genomen in Zweden september '11, hij was toen ruim één jaar. Ik zal binnenkort nieuwe foto's maken, hij is namelijk wel wat gegroeid... :D )
Afbeelding

Afbeelding

Hampus naast z'n broer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3K6JPU6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSDOCOSW.jpg

Broer 'Kron'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSZY4K3H.jpg

Mama 'Hilka'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3KKANKX8.jpg

Nou 't is een heel familie portret geworden, binnenkort nog wat recente foto's.
Laatst bijgewerkt door Coby op 17-05-12 08:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 zichtbare foto's zijn toegestaan.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:27

Oke... Wel familie van de Hampus dus :P Ben benieuwt naar jouw foto's :D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:30

Staat hij hier wel op dan? <<)

Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:57

:D Spannend!!!! *-:)

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:11

Laatst bijgewerkt door Coby op 16-05-12 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:31

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:02

Wauw wat is Hampus een knapperd, en een ontzettende lieve blik!! En dat kan ook niet anders met zo'n mooie moeder zeg.

Zo leuk om steeds foto's te maken en te zien hoe ze veranderen, nu nog puppie en straks een hele grote stoere kerel. Ik kan me goed voorstellen dat je verliefd op hem ben geworden ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:44

Hampus schreef:
@Liljebo: Ik twijfel dus enorm over wanneer Hampus gecastreerd moet worden, tot nu toe is het echt prima te doen. Ik ben zelf (sinds het moederschap) helemaal niet zo stoer meer dus mijn grens is wat dat betreft snel bereikt. Wat wordt in Zweden een gangbare leeftijd gevonden? Ik wil absoluut niet dat het escaleert maar ik wil hem ook voldoende mogelijkheden geven om zo volledig mogelijk te groeien (fysiek en mentaal).

Veel doen het zodra de ballen eruit hangen, meestal op zijn laatst rond 2 jaar. Ook omdat de kans op complicaties van de ingreep kleiner is naarmate ze jonger zijn

Leuk paardje, trouwens

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:33

Wederom bedankt voor de leuke reacties!

liljebo schreef:
Veel doen het zodra de ballen eruit hangen, meestal op zijn laatst rond 2 jaar. Ook omdat de kans op complicaties van de ingreep kleiner is naarmate ze jonger zijn

Leuk paardje, trouwens

Zo jong? Hmm, 't is nog zo'n baby qua gedrag. Ik laat het allemaal nog eens bezinken en ga er (weer) eens over nadenken.

Ik heb vandaag nog snel wat foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSUCPPNO.jpg

Nou, nu heb ik wel genoeg foto's gespamd ;)
Laatst bijgewerkt door Coby op 17-05-12 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 zichtbare foto's is toegestaan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:05

:o Van foto's krijgen wij nooit genoeg hoor! Hij ziet er goed uit en zo mooi aan de lijn, bij Hum moet ik toch wel al een beetje opletten met eten hoor... Maar Hampus is natuurlijk ook nog heerlijk aan het groeien!

Is dat jullie Haf op de achtergrond?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:29

Leuke foto's, Hampus is al een stuk gegroeid vergeleken met de vorige foto's. Hij ziet er echt goed uit!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:56

Mooi paard. Mbt castratie... overleg anders een keer met een goede d.a.

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:38

Paperboy schreef:
:o Van foto's krijgen wij nooit genoeg hoor! Hij ziet er goed uit en zo mooi aan de lijn, bij Hum moet ik toch wel al een beetje opletten met eten hoor... Maar Hampus is natuurlijk ook nog heerlijk aan het groeien!

Is dat jullie Haf op de achtergrond?

Hampus is op dit moment niet zwaarder te krijgen, hij groeit dan ook enorm!

De Haflinger is sinds kort (begin april) in ons bezit, het is een 18 jarige ruin en werkelijk een lot uit de loterij! We zijn heel blij met hem :j. Ik ben van mening dat een paard niet alleen hoort te staan dus we zijn gaan zoeken naar een geschikt 'gezelschapspaard'. Deze ruin kwam op ons pad en de we zijn nu dan ook helemaal compleet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:24

Heerlijk zeg dat je zo'n fijn maatje hebt gevonden, ik ben het helemaal met je eens hoor een paard hoort niet alleen te staan. In de kliniek heeft Hummer een paar dagen echt alleen moeten staan in de isoleerstal zonder enig contact. Ik heb nog nooit zo'n gestressed paard gezien met echt neurotisch gedrag, vreselijk.
Hum staat normaal met 6 pony's en 1 paard in de weide. Ik kan echt uren kijken naar ze, hoe ze elkaar knabbelen, spelen, lekker rollen en tevreden staan eten heerlijk :j. Vandaag trouwens begonnen met een uurtje opbouwen in de zomerweide, hij was zo blij weer in zijn vertrouwde groepje te zijn :D.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:48

Ik vind het ook top van je om een maatje te halen. paard hoort idd niet alleen te staan. Hier in Zweden mag dat zelfs niet eens meer. En terecht. Fijn dat hum weer in zijn vertrouwde groepje staat.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:33

Hallo iedereen...

Voor degene die nog een Noordzweedse kanjer uit Nederland hebben wil heb ik goed nieuws :D en minder goed nieuws |(

Laat ik eerst met het minder goede nieuws beginnen... Er komen voorlopig nog geen nieuwe Noordzweedjes naar Nederland.

Het goede nieuws is dat er binnen Nederland toch nog 1 prachtige Noordzweedse meid te koop komt.
Dit is namelijk Töa. Ik heb Töa gezien toen ik Delano ging bewonderen en het is werkelijk een prachtige merrie.
Ik vond haar in het echt nog mooier dan ik haar op de foto`s gezien heb.

Dus zoek je nog een Noordzweedje... Pak dan nu je kans! (hahaha ik word een beetje commercieel volgens mij) :P

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:42

Wel jammer dat Castelein het nog niet oppakt... Maarja alles op zijn tijd :o

Nu ben ik best wel benieuwt waarom Toä weer te koop komt :=

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:03

Ik heb het gelezen wat jammer dat ze een nieuw plekje moet zoeken voor haar. Toa is superleuk is samen met Hummer naar Nederland gekomen en hebben samen in de wei gestaan. Ik vind haar een bijzondere verschijning, aparte kleur echt mooi. Als ik toch meer geld had ;).

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:04

Waar heb je dat gelezen dan? :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:41

:D via, via op facebook!