Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:51

Even wachten tot na mijn vakantie hè
ga do/vr/za/zo naar sleen ;) Mocht ik tijd over hebben kunnen we misschien wat afspreken

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:16

@Lailapri: Haha ja hij gaat echt niet op korte termijn weg hoor :-) Okay, ik hoor het wel wanneer je dan langs kan/wil komen. Het gaat erg goed met hem!
@Tesz: Dat zou dan echt alleen gaan omdat ik met buitenritten te onzeker op hem ben. Hij neemt dan de benen en ik word daar alleen maar onzekerder en angstig van. Voor de rest is het zo'n toppony, dus de keuze valt me erg zwaar! Maar ik zou het ook zonde vinden als ik nooit meer een buitenrit zou kunnen maken op mijn eigen paardje. Het is nog niet zeker hoor dat hij weggaat, maar de gedachte speelt weleens door mijn hoofd vanwege die reden, maar ik vind het zo vreselijke moeilijk. Ik hou zoveel van hem en hij is echt mijn maatje. Ik heb echt al van alles geprobeerd, maar ik blijf te onzeker met buitenrit en ik denk dat daar het probleem ligt. Hij is overigens ook heel sterk, dus als hij gaat, dan hou ik hem niet. Ach ik zie het ook wel allemaal. Er moet echt wel een fantastisch iemand voor zijn die helemaal aan het plaatje voldoet, wil ik hem ooit gaan verkopen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 22:47

Hé wat jammer zeg... zou je geen hulp van iemand kunnen krijgen mbt dat buiten rijden?
Of dat iemand hem voor je verkeersmak maakt?
iniedergeval heel rot...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:01

Ja ik ben al een tijdje geholpen door een vriendin van me, bij haar heeft hij het ook weleens geprobeerd om weg te gaan rennen, (bijna gelukt) maar dat lukte hem niet omdat zij vele malen sterker is dan mij en hem dus kan houden, wel met moeite, maar toentertijd lukte dat wel. Maar bij mij weet hij dat het kan, want ik hou hem niet. Hij galoppeert dan gewoon keihard weer naar huis en is niet meer te houden. Verkeersmak is hij op zich wel (vind alleen groot verkeer nog een beetje spannend, maar auto's, fietsers, brommers enzo is geen probleem) maar hij gaat er ook vandoor in het bos en op een zandpad waar geen verkeer is. We doen vaak schriktraining enzo en hij is niet een paniekzaaiertje, en als ik hem nou kon houden was het geen probleem, maar ik kan hem dus niet meer houden als hij eenmaal op de loop gaat en dat is dus erg gevaarlijk. De one rein stop werkt niet als hij er echt vandoor gaat. Laatst weer geprobeerd na tijden lang alleen grondwerken en ging super goed, fijn op de hulpen e.d. en ging er niet vandoor, ik was superblij. Hij was terug te halen op zit en net alsof we het al jaren deden het buitenrijden. Maar de dag erna ging ik weer met hem op pad en toen ging hij wel weer 'vluchten' net zolang totdat hij weer thuis was. Ik word daar best onzeker van. Hij is wat dat betreft best onberekenbaar.
Ja, vind het ook echt heel rot, het is zo'n fijne pony als je hem eenmaal leert kennen. Heerlijk eigen persoonlijkheidje met een gouden karakter. Maar buitenrijden is echt het enige 'probleem' met ons...Pff, moet er maar niet teveel over nadenken, word ik niet blijer van.
Gaat alles verder nu goed met Luca? Zo'n leukerd is het ook he.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 02:27

en als je er eens een slof omheen hangt. Dan bij vluchten even duidelijk dat dat niet de oplossing is. Stopt hij snoep erin en braaf. Is misschien even oneerlijk voor hem, maar goed gedrag kun je wel zeer makkelijk beloningen dan samen gevaar trotseren . Desnoods met ook een paar keer scherper bitje erin om hem het duidelijk te maken, dat het gedrag niet oke is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:06

Mijn ex renaraabje heb ik buiten altijd met een pelhambitje en dubbele teugel gereden, hij peerde hem ook zo en niet te houden. Ik reed op de "gewone" bitring en de 2e teugel diende als rem, deze hing behoorkijk los. Ik had overigen een rubbere stang en kinband ipv ketting. Misschien een optie om dat te proberen?

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:34

nadine_yvana schreef:
Ja ik ben al een tijdje geholpen door een vriendin van me, bij haar heeft hij het ook weleens geprobeerd om weg te gaan rennen, (bijna gelukt) maar dat lukte hem niet omdat zij vele malen sterker is dan mij en hem dus kan houden, wel met moeite, maar toentertijd lukte dat wel. Maar bij mij weet hij dat het kan, want ik hou hem niet. Hij galoppeert dan gewoon keihard weer naar huis en is niet meer te houden. Verkeersmak is hij op zich wel (vind alleen groot verkeer nog een beetje spannend, maar auto's, fietsers, brommers enzo is geen probleem) maar hij gaat er ook vandoor in het bos en op een zandpad waar geen verkeer is. We doen vaak schriktraining enzo en hij is niet een paniekzaaiertje, en als ik hem nou kon houden was het geen probleem, maar ik kan hem dus niet meer houden als hij eenmaal op de loop gaat en dat is dus erg gevaarlijk. De one rein stop werkt niet als hij er echt vandoor gaat. Laatst weer geprobeerd na tijden lang alleen grondwerken en ging super goed, fijn op de hulpen e.d. en ging er niet vandoor, ik was superblij. Hij was terug te halen op zit en net alsof we het al jaren deden het buitenrijden. Maar de dag erna ging ik weer met hem op pad en toen ging hij wel weer 'vluchten' net zolang totdat hij weer thuis was. Ik word daar best onzeker van. Hij is wat dat betreft best onberekenbaar.
Ja, vind het ook echt heel rot, het is zo'n fijne pony als je hem eenmaal leert kennen. Heerlijk eigen persoonlijkheidje met een gouden karakter. Maar buitenrijden is echt het enige 'probleem' met ons...Pff, moet er maar niet teveel over nadenken, word ik niet blijer van.
Gaat alles verder nu goed met Luca? Zo'n leukerd is het ook he.

Wat jammer eigenlijk dat zo'n klein probleempje dan toch zo groot voor wordt, voor je gevoel.
Doet Pumbaa dit aan de hand ook ?
En als je samen met nog een paard naar buiten gaat hoe reageerd hij dan?
Een onzeker gevoel is nooit fijn..en al helemaal niet op buitenrit.
Mocht je dit er zelf niet uitkrijgen, maar wil je hem toch heel graag houden, zou je ook best een x met hem naar me toe mogen komen hoor, misschien dat hij op een andere plek andere lokatie juist op jou vertrouwd want hier heeft ie geen thuis om terug te komen.
Maar goed, das aan jou! :D

Met Luca gaat het zo ontzettend goed, ben zo trots op hem..
Ik moet zeggen..ik heb best al wat reactie's voor Luca gehad..en dat maakt het des te moeilijker.
Hij verdiend echt het beste die kleine schat!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:10

Scherper bit (stang met kinketting) al geprobeerd, hier loopt hij dwars door heen. Het maakt hem allemaal niet uit, hij wil dan maar 1 ding en dat is terug naar huis. Ik heb nog een hackamore liggen die ik evt. nog kan gebruiken. Maar ik denk dat dat ook niet de oplossing is, want als hij eenmaal gewend is aan de druk (en pijn) van een scherper bit, zal hij altijd nog blijven vluchten. Dat zit gewoon in hem, dat oergedrag, kan hij ook niet helpen. Hij doet het in de wei ook, als hij ergens van schrikt vlucht hij keihard naar de uitgang van de wei (niet alleen met rijden hoor, maar ook gewoon als hij lekker staat te eten en hij schrikt ergens van slaat ie op de kletter) Het oer gedrag zit er toch nog steeds erg in, wat ook logisch is natuurlijk. Ondanks dat hij nu gedomesticeerd is, is het in veel dingen nog een paardje wat erg dicht bij de natuur staat. Het gaat hier niet om een paardje dat gewoon op de loop gaat, nee hij wordt echt blind, ziet geen gevaar en gaat als een speer terug naar huis of daar waar hij zich veiliger voelt. Er is dan geen houden aan. Die vriendin die erop heeft gezeten toentertijd reed hem toen even in het bos (nam hem van me over) we waren daar niet meer echt dichtbij huis, maar ik betwijfel of zij hem ook kan houden als hij weet dat huis niet ver weg is. Zij had al veel moeite om hem te houden (met scherp bit) en zij is lomp sterk. Ik ben absoluut geen bange ruiter, heb op menig paard gezeten wat ervan door gaat, maar daar is op een gegeven moment soort van een rem op en bij Pumbaa helemaal niet meer. Wat ik ook doe, al trek ik het bit dwars door zijn mond heen, hij blijft op de kletter gaan. Het maakt niet uit of iemand anders dan voor me rijdt, ik moet er toch zelf op naar buiten. Doordat hij vluchtgedrag heeft en vooral dat het niet aan te voelen is bij hem, word ik onzeker. Ik heb best vaak met hem een normale buitenrit kunnen maken, in het bos en laatst zelfs gewoon met een touwhalster terwijl we vlakbij huis waren. Niks aan de hand, dan ben ik zo trots en blij. Maar hij is de ene dag anders dan de andere, want de dag erna is ie hem wel weer gepeerd zonder enige aanleiding. Voor mij is het wel een groot probleem, omdat ik hem in eerste instantie gekocht heb voor buitenritten. Ik ben een buitenrijder en zal nooit een bakrijder worden. Ik vind dat af en toe wel leuk, maar wat is er nou mooier om op je eigen paardje te stappen en zorgeloos een buitenrit te maken. Hij is hiervoor te onbetrouwbaar voor me. Elk paard heeft natuurlijk wel wat, maar doordat ik een buitenrijder ben, word ik erg beperkt hierin. Ik vind bokken steigeren en al dat soort fratsen geen probleem (dit doe hij overigens niet hoor, af en toe eens een bokje, maar niet gemeen) maar op de kletter gaan vind ik echt niet leuk. Het probleem is gewoon dat ik echt al van alles geprobeerd heb en op een gegeven moment word ik daar dan zo moedeloos van ondanks dat ik engelengeduld heb.
@Lailapri: Ik heb jou er een tijd geleden nog over gemaild, maar nooit wat terug gehoord, dus weet niet of je het had ontvangen, maar hoe ging dat bij jou? Als je alleen op buitenrit ging met hem? Is dat weleens gebeurt?
@ Tesz: Lief van je, maar op een andere locatie niet dicht bij huis (ook al vaker geprobeerd) gaat hij alsnog. En in een groep gaat soms goed, maar ook daar is hij van de groep weggevlucht! In volle galop van de groep weg. Heb ik nog niet met een ander paard meegemaakt, hebben jullie dat weleens gehad?
Fijn dat het nu goed gaat met Luca!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:14

Ów gat zeg..nee dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt, wel dat ik achteraan liep en dat het paard stopte, om vervolgens mega hard achter ze aan te gaan..maar nee niet echt appart gaan van de groep.
Heel bijzonder..misschien vind ie het echt niet leuk op buitenrit?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:25

Ja ik ging wel eens alleen, wel is waar zwalkte we over de weg, maar vluchten of nare dingen deed hij niet.
Ik heb het wel in de bak gehad in de les maar dan een klein stukje zo van help schrik, sprint, klaar en kijken. Dat werd steeds minder en beter. Als hij wel eens naar huis banjerde door mijn bitloze optoming heen, mocht hij in het zelfde tempo weer terug en daar weer opnieuw, dan was hij eigenlijk altijd wel braaf. Harder als een draf of langzaam galopje smeerde hij hem niet naar huis en ben daarin ook nooit het gevecht aan gegaan. Jij wilt naar huis, prima, maar dan wil ik nu weer terug. En dat accepteerde we van elkaar.

Ik heb zo ver ik weet geen mail gehad. Wel vandaag timo verkocht.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:41

@ Tesz: Zou best eens kunnen. Hij vind rijden sowieso niet echt erg leuk en hij doet het liever niet. In de bak of weide vind hij het ook niet echt leuk. Met buitenritten heeft hij wel altijd vrolijk de oortjes naar voren, dus ik denk dat hij het best leuk vind. En als hij geen vluchtgedrag had, of laat ik het zo zeggen, als hij gewoon vluchtgedrag had, maar wel te houden was, denk ik dat het buitenrijden super zou gaan en dat we er allebei plezier aan zouden beleven. Daarom is de keuze voor mij ook zo vreselijk moeilijk, maar ik vind het ook best zonde als ik nu echt angstig zou worden hierdoor. Als ik hem zou verkopen, zou hij echt naar iemand moeten gaan die veel geduld heeft, weet wat hij/zij doet, niks forceert en hem gewoon lekker paard laat zijn. Denk dat jij dat ook zo wilt voor Luca. In de omgang is hij nu zo ontzettend braaf, echt een schat! Dat was in het begin wel anders, toen was hij zeer respectloos, trappen en bijten en dwars door je heen denderen. Dat komt waarschijnlijk door zijn nare ervaring van de vrouw waar ik hem van overgekocht heb, die heeft hem maar 2 maandjes gehad. Maar in de omgang is hij zoveel vooruit gegaan :-) Hij vind vrijheidsdressuur helemaal geweldig :D Spaanse pas is wel zijn lievelingskunstje en op het blok staan, haha.
@Lailapri, Oh, Timo toch verkocht? Ik zag al een advertentie staan laatst, zal ook moeilijk zijn voor je. Ik hoop dat hij een leuk plekje krijgt :-) Die mail had ik geloof ik een keertje via je hyves pagina ofzo gestuurd.
Als Pumbaa vlucht, gaat hij ook echt hard, een volle rengalop todat hij is waar hij wil zijn. Eerder stopt hij niet, maar eerder remt hij ook niet af. In de bak met de one rein stop gaat helemaal super, maar buiten werkt dat gewoon niet. Ik vraag me af hoe mensen dat dan voor elkaar krijgen op een smal, lang zandpad, want je paard draait als het ware terug naar een volte en dat kan dus niet op een smal pad, want dan lig je of in de sloot of in het land. En tevens gaat hij daar dan veel te hard voor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:21

toch een slof proberen? Dan maar een keer sterk inwerken en hem stoppen/op de rem trekken?

Of anders been-been-been tot je weer wat in handen hebt.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:22

Zou het nog eens kunnen proberen, alhoewel ik persoonlijk erg tegen een slof ben. Ik denk dat als hij wil gaan, dat hij gaat hoe dan ook. Scherper bit werkt immers ook niet. De eerste 2 keren wel, daarna is hij daar ook weer dwars doorheen gelopen. Hij weet nu dat hij het van mij kan winnen, dus hij zal er dan ook alles aan doen om weer te vluchten daar waar hij wil zijn. Pff, blijft moeilijk. En dan te bedenken dat het met grondwerk allemaal zo super goed gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:24

ik ben tegen slof maar voor veiligheid

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 12:50

Ik ben absoluut niet tegen de slof, mits hij goed gebruikt wordt.
Je veiligheid gaat idd voor alles, heb je hem al eens aan de longe mee naar buiten gehad ?
Misschien zou je ook nog kunnen proberen de buitenrit te combineren met grondwerk.
Aangezien hij dat zo leuk vindt...
Bijvoorbeeld, je gaat met zadel & al de hort op.
Neemt een longe mee & op het moment wanneer jij het gevoel krijgt dat hij gaat auwehoeren
zorg je dat je hem nét voor bent alsof jij de keus maakt om iets anders te gaan doen. ipv Pumbaa.

maak het leuk en wisselend met bijv. het grondwerken tussendoor..
Doet ie dat braaf, dan wissel je het weer om en rijd je weer een stukkie.
Ik zou er in iedergeval voor zorgen, dat ik hem steeds voor was.. en het negatieve in het positieve om te zetten. dmv dingen die hij ook leuk vindt.
Zodat hij niet de kans krijgt om na te denken over vlucht gedrag.

Of anders als je net op pad gaat, en hij nog braaf door loopt, dat jij hem ineens omkeerd en het zelfde doet wat hij altijd doet, om vervolgens toch weer terug om te keren om jullie weg verder te vervolgen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:31

Aiaai, als ik dit allemaal lees, krijg ik een "deja vu gevoel"...ik had vroeger nog n fjord met hetzelfde probleem... kon plots totaal veranderen van gedrag en ging er dan vandoor, of je nou een mega zwaar bit in had, of niet, hij ging gewoon waar ie wou gaan..en mega sterk was ie, en dat wist hij ook... meerdere keren ben ik er af gevlogen, was echt geen fijn paard. Hij kon bij buitenritten zich ook van de groep afkeren en wegrennen, dus dat komt me niet onbekend voor. Ik heb zelf een erg zwaar ongeval gehad, nu bijna 20 jaar geleden, met een paard..was er toen bijna geweest. Dat zet je aan het denken. In de voorbije 12 maanden heb ik 3 begrafenissen gedaan van kennissen/ruiters die verongelukt zijn met hun paarden. Het verkeer wordt ook gewoon veel drukker en sneller en de voertuigen groter en met meer lawaai. dus ik begrij psoms wel dat paarden er schrik van hebben... Een paard in het wild, dat schrik heeft van een ander paard , dathij bedreigend vindt, rent daarvan weg///of hij valt het aan... om te proberen er meester over te worden.. duidelijk bij Pumbaa dus. Maar als er geen verkeer is en hij is gewoon in het bos, waarom reageert hij dan ook zo?? Er is geen lijn in te trekken en juist dat doet me zo denken aan mijn fjord. Ik heb met hem destijds ALLEs geprobeerd. Gut, zoveel mensen dat er langs geweest zijn, echt professionele en erg goede trainers. Mijn man heeft op zijn buik achter de fjord gehangen toen hij hem probeerde te longeren in de piste (wilde hij ook al niet)..;.. na een paar vallen en tot slot dat hij me gewoon echt omver duwde en over me heen walste, heb ik de knoop doorgehakt..mijn vroegere ongeluk indachtig. Paardrijden moet leuk zijn, een hobby... Je steekt er zoveel tijd en energie en geld in, je moet daar ook iets waardevols voor terugkrijgen. Als dat waardevolle voor jou betekent: gewoon liefde, gezelschap en graag bij dat paard zijn, is dat ok. maar als je eigenlijk graag wil buitenritten maken, is het niet voldoende.. helaas. Niemand weet welke slechte ervaringen Pumbaa ooit gehad heeft, of diegenen die het weten gaan het niet vertellen. Maar het is wel duidelijk dat hij een gevaar is. Het kan misschien heel erg hard klinken, maar als je inderdaad al alles geprobeerd hebt, zoals zwaardere bitten, slofteugels enzoverder, andere sterkere ruiter, dan zou ik toch ook serieus nadenken over verkoop....maar aan wie ga je zo'n paardje verkopen? Zou hij het wel goed doen , in een tweespan bv? Heb je dat al geprobeerd???? Misschien met een ander paardje naast hem, zal hij zich zekerder voelen. Hoewel, ik zou niet graag op een koets zitten met een onberekenbaar paardje ervoor.... Is een risico. Ik begrijp dat je hem niet zomaar aan eender wie wil verkopen of /voor de slacht...volgens mij zou hij best als gezelschapspaardje of grazer worden verkocht. Helaas... Want het is niet omdat ie konik is , dat zijn oerinstincten sterker zijn en dat ie daarom zo wegrent..het bewijs is er: er zijn veel andere koniks die dat helemaal niet hebben. Juul is bv met geen stokken op te jagen. Je mag een kanon naast hem afsteken, hij gaat helemaal niet wegrennen maar zijn neus in de kanonsloop steken denk ik, zo nieuwsgierig is ie... Maar van Juul ben ik dan ook 100% zeker dat hij nooit een slechte ervaring had en dus alles ziet als nieuw en interessant. En dat maakt hem makkelijk om mee te werken. Ik zie hem heel graag, maar moest ondanks alles toch nog blijken dat hij niet voldoet omdat hij ook onberekenbaar en dus gevaarlijk wordt, dan gaat ie ook weer weg...ik heb hem wel geregistreerd als "niet slachtbaar" (kan je in belgie kiezen) dus dat wordt dan euthanasie. Daar zou ik vrede mee kunnen nemen, mijn eigen leven is toch dierbaarder dan het zijne, eerlijk gezegd... ik heb een dochtertje van 5 en dus mijn verantwoordelijkheid... ach, het is zeker niet makkelijk. Ik weet niet of je engels kan ? Of duits? Ik kan je eventueel in contact stellen met een poolse fokster. Ze kent erg veel van koniks en hun gedrag en leert ze ook op, misschien heeft zij een idee of ????

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:58

Pumbaa heeft natuurlijk een vreemde tik gehad in de maand dat hij niet van mij was en nog niet van jou. O hij mag altijd terug komen hoor, al is het tijdelijk.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:44

Dat afwisselen met grondwerk heb ik ook al vaak gedaan. Ik ben de vorige keer afgestapt toen ik merkte dat hij wat nerveuzer werd en heb toen een paar passen spaanse pas enzo gevraagd want dat vind hij erg leuk. Gaf me een prachtige pas en later stapte ik weer op, stormde hij alsnog naar huis. Het ging te snel, dus ik kon hem niet meer voor zijn. Ik weet dat ik het moet voorkomen door hem voor te zijn, maar het gaat vaak zo snel dat hij al weg is voordat je er erg in hebt. Ik ben ook zeker voor veiligheid en ik wil de slof best proberen als dat onze oplossing zou zijn. Maar ik weet namelijk niet of het een oplossing voor het probleem is. Misschien een bestrijding, maar geen oplossing. Pumbaa is idd waarschijnlijk slecht behandeld toen hij nog niet bij mij was en nadat hij bij Mandy weggegaan is. In deze korte tijd is hij gewoon helemaal veranderd en heeft iemand hem gewoon verpest, wat zo zonde is. Hij is absoluut niet onhandelbaar, want er kan verder alles meegedaan worden. Als hij evt. verkocht zou worden, dan zou hij naar iemand moeten gaan die van NH en vrijheidsdressuur/grondwerk houdt, want dat vind hij nu leuk en kan hij goed. Dus het is niet zo dat er niks mee gedaan kan worden. Hij kan ook gewoon bereden worden en kan leuk lopen. Als iemand er dan toch nog buitenritten mee wil maken, moet diegene of niet angstig worden als ie al ervandoor gaat en steeds opnieuw proberen, maar ik heb het lef niet meer nu, omdat ik gewoon alles al geprobeerd heb en hij nu weet dat hij bij mij toch kan gaan als hij zou willen waardoor ik onzeker wordt. Een vriendin zei ook tegen mij dan hou je hem toch als VD paardje, en het liefst zou ik dat ook doen als ik genoeg geld had, dan ging hij absoluut niet weg en nam ik er gewoon een tweede rijpaard bij. Maar dat kan helaas niet en ik heb niet een paard om alleen maar VD mee te doen of in een bak te rijden, omdat ik nou eenmaal graag naar het bos mag om lange ritten te maken.
Het heeft idd niks met zijn konik zijn te maken, alhoewel hij natuurlijk wel de eerste zeven jaar van zijn leven 'vrij' geleefd heeft. Ik kan de slof nog eens proberen.
@ghashira: Ja idd, dat onvoorspelbare, dat maakt het juist zo moeilijk. Er is geen pijl op te trekken. Je mag me best het mailadres van die vrouw geven,ik kan alleen engels (studeer engels :-)) maar ben niet echt best in duits haha.
@ lailapri: Dankjewel voor het aanbod, zal er over nadenken.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:46

Oh ja en als hij aan de hand meegaat lopen buiten langs verkeer enzo, loopt hij aan een los touwtje, vertoont dan eigenlijk helemaal geen tekenen van angst en zeker geen vluchtgedrag.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:02

lastig nadine, ik weet maar al te goed hoe het is om een paard te hebben die niet helemaal is wat je eigenlijk zou willen, dat gaat je opbreken
de knoop door hakken is ontzettend moeilijk, ik mis mijn vorige paard ontzettend maar sta nog altijd volledig achter mijn besluit.

ik hoop dat je nog een oplossing kan vinden maar zo niet het is echt geen schande om voor jezelf te kiezen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:57

hij mag hier ook een tijdje op vakantie komen, zal ik eens kijken wat ik kan doen?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:03

Van schreef:
lastig nadine, ik weet maar al te goed hoe het is om een paard te hebben die niet helemaal is wat je eigenlijk zou willen, dat gaat je opbreken
de knoop door hakken is ontzettend moeilijk, ik mis mijn vorige paard ontzettend maar sta nog altijd volledig achter mijn besluit.

ik hoop dat je nog een oplossing kan vinden maar zo niet het is echt geen schande om voor jezelf te kiezen

Ben ik het volledig mee eens, zeker omdat bij pumbaar duidelijk de oorzaak van dat wegrennen niet gekend is..als hij het aan de hand niet doet, maar onder zadel wel, heeft het wrsch niets te maken met angst voor verkeer of wat dan ook... ontvlucht hij gewoon het "werken"? Dat was in elk geval zo bij mijn fjord, die liet zich desnoods gewoon vallen in volle galop, als ie dan maar even niks moest doen.
Kan je die vrouw niet contacteren die hem had, tussen jou en ...waar ie wel goed was??? vraag het haar eerlijk, zeg dat het zijn laatste kans is, dat je er iets aan wil doen, maar dan wel moet weten wat en hoe er gebeurd is.
Een nieuwe eigenaar vinden die enkel een vd paardje wil, dat zal lastig worden vrees ik. De tijden zjin moeilijk, er is overal crisis en mensen willen idd liever een all round paardje waar ze ook het bos mee in kunnen. Je ziet dat nu erg goed: dure wedstrijdpaarden raak je aan de straatstenen niet meer kwijt, maar een degelijk recreatiepaardje voor een fatsoenlijke prijs is direct verkocht.
Ik zoek de gegevens van die poolse vrouw en pb ze aan je. Hoop dat je alsnog een uitweg vindt.
Jammer toch dat sommige mensen paarden zo kunnen "verkl..ten"..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:33

Dank jullie allen voor het meedenken :+:

@ Van: Dank je voor je berichtje. Ik zou het heel moeilijk vinden om hem te verkopen, maar als hij goed terecht zou komen zou ik me er misschien bij neer kunnen leggen, want ik gun hem ook het beste. Ik zou het zonde vinden als ik nu jaren zo door zou gaan, zonder nog echt naar buiten te gaan met hem. Ik denk dat als hij een sterker, zelfverzekerder iemand zou hebben, dat het dan al een stuk beter zou gaan met buitenritten, maar ik kan hem dat nu niet bieden.
@ Lailapri: Dankje voor het aanbod, maar ik weet niet of dat echt zou helpen, want hij komt dan toch terug bij mij en ik moet het doen. Hij weet nu eenmaal dat hij het van mij kan winnen. Ik heb er al vaker hulp bij gehad en heb veel momenten met hem gehad dat het wel goed ging, maar zolang hij weet dat hij de strijd van mij kan winnen, vrees ik dat dit 'probleem' altijd blijft tussen ons.
@ghashira: Ja echt zonde dat iemand een dier zo kan vernielen. Hij heeft een ontzettend fijn karakter, maar je merkt gewoon dat er iets gebeurt is met hem. Hij was altijd veel i zijn eigen wereldje en kon amper contact maken met hem. Gelukkig gaat het al veel beter, hij is echt weer een gelukkig paardje, maar het buitenrijden wil dus niet lukken. Het kan idd een manier zijn om 'werk' te ontvluchten misschien, hij vind rijden nooit echt heel leuk, dus het zou kunnen..

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:33

Zo sneu voor Pumbaa en Nadine...ik kan me voorstellen als buitenrijden echt is wat je graag wil, dat het dan echt triest is dat blijkt dat je paardje dat niet zo leuk vindt..

Hier blijft Juul in stijgende lijn presteren..benieuwd wanneer daar n keer verandering in komt, want ik verwacht me toch wel aan n mindere periode, hebben jonge paarden allemaal wel op een bepaald moment. Ik moet dan ook steeds goed afwegen of ik niet te veel van m vraag.
Vandaag weer gewoon gereden, in onze round pen. Lijkt een paardje dat het al jaaaaren doet: vastzetten, borstelen (overal onder en tussen)met alle soorten borstels (herinner mij nog goed dat dat in het begin-dus enkele maanden geleden al n heel gedoe was om met n borstel aan zijn lijf t ekomen)... voeten uitkuisen, zadel erop, aansingelen, allemaal routine geworden intussen, kopstukje aan en hup piste in..;even laten rondlopen zonder longe eraan, maar puur op stem en mijn houding laat ik hem in alle gangen gaan en stoppen. Aansingelen, opstappen en vertrekken. Zo simpel is het. 4,5 maand geleden kocht ik een overbehaarde "troll" met ijle billetjes die al wegtrok als h ij je zag komen met n koord of zelfs wortel..; Mensen , brrrr,w.... 4,5 maand, wat is dat? NIets... Ik kan er zelf soms nog niet bij dat ik nu al met m rijd. Vandaag hebben we vooral geoefend op het afwenden, op de zit. En hij doet dat super goed. Heb achten gereden, kleine voltes, grote voltes, van hand verwisseld enzov... door kegeltjes geslalomd en ook even wat drafje geoefend... Zenuwachtig of heet staat hij zeker niet. Maar hij stapt wel lekker flink door.
Omdat hij de laatste keer een beetje lui was en soms gewoon stokstijf blijft staan en dan niet meer verder wil, had ik een zweepje meegenomen. Toen hij het vandaag weer deed, heb ik na een paar keer "vooruit" te vragen met stem en benen, hem een tik gegeven. Jongens , schrok ie daarvan!!!! Even een paar passen in galopje vooruit.. maar dan zeg ik wowowww en hij stopt...zonder bokken of er gek vandoor te gaan.. dat doe je echt niet met een driejarige arabier van ons, die net een maandje onder zadel is of zo...
Binnenkort proberen we een keer een wandeling door het veld, tesamen met mijn araab Sedejan. Die is supercool, echt bomproof , hij heeft hier alle klein grut al "grootgebracht"... Hopelijk blijft Juul buiten ook zo cool als in de piste..dan is het wat ik precies wilde... een klein maar dapper paardje!!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:29

Juul klinkt echt precies als Wolf, zij gaat ook steeds stilstaan zo van nu ben ik wel weer klaar :Y)
wij hebben al een klein buitenritje gemaakt, mijn vriend met de shet voorop en ik met Wolf erachteraan tenminste dat was de bedoeling maar de shet ging Wolf niet hard genoeg. We zijn een stuk over de weg geweest en een stukje in het bos, auto's en dergelijke kijkt ze niet van op of om wel vond ze een man die zijn voortuin aan het grasmaaien was wat eng maar daar liep ze keurig in een boogje omheen zonder raar te doen. In het bos kwamen we nog een schaap aan een stik tegen, die wou ze wel van dichtbij bekijken, niet eng dus :P