Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:43

leuk topic :) ik herken wel wat van je verhaal :) Neon (mijn paard is een Nonius een Hongaars ras) en ook daarover bestaan de nodige vooroordelen... Ook over Neon wordt regelmatig gezegd, dit is niet mijn type paard, maar hij heeft wel uitstraling... en deze vind ik toevallig wel mooi...

laatst kwam ik het ras tegen in een boek over paardenrassen en er stond gewoon ijskoud in het boek: een nonius is een lelijk paard met een te groot/lelijk hoofd... Lijkt dus een beetje op hetgeen jij zegt over de AT en bijvoorbeeld het karakter van dit ras en de iele bouw, het is niet leuk om zoiets te lezen... Ieder ras heeft gewoon zijn charmes en plus- en minpunten... en je moet inderdaad kijken waarvoor een paard gefokt is... dat een bepaald type niet het jouwe is... is alleen maar positief ;) anders hadden we allemaal hetzelfde ;) wat ook maar saai zou zijn.

PS: Ik heb trouwens even naar jouw profiel gekeken en wat ITP topics over jouw paard :) wat een machtig mooi dier is dat zeg! Hele aparte verschijning en een ontzettende lieve uitstraling :) vind dat stevige wel chique staan, had die variant nog nooit gezien en kende enkel "de iele"... enne... het kleurtje is uiteraard ook prachtig

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:45

.@Josav, Link staat in mijn onderschrift ;)

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:23

Zeer interessant stuk! Ik vind de kleuren altijd zo apart, het paard in je profiel vind ik ook een erg mooi paard!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 10:06

Neon: de Nonius 'ken' ik wel, en dat is in NL bepaald geen gangbaar ras nee. Ik vind het mooie paarden, en ook de jouwe is daarin geen uitzondering. Ik vind bijv. een ramshoofd vaak juist geweldig mooi, zeker als het in verhouding tot het dier zelf staat. Dat terwijl veel mensen het vreselijk lelijk vinden. En inderdaad zijn al die verschillende rassen juist leuk. Als iedereen in Nederland zich zou beperken tot Nederlandse landrassen zou het eigenlijk maar een beetje saai zijn (al is het natuurlijk zonde dat sommige van die landrassen dreigen uit te sterven).

zippora: mooie foto's! Ik had op stal al de vraag gekregen of de 'kerels' op Horse Event nu zo groot waren of de mijne nu zo klein, haha.

GwenEllie: Dankje. AT hebben inderdaad aparte kleurtjes. De meeste Westerlingen die een AT willen kopen zoeken specifiek een 'gouden'. Ik zie dat jij een connemara hebt, daar komt bijv. valk ook vrij veel voor, weliswaar zonder metallic natuurlijk. :) :)

Mijn AT heeft gisteren voor de eerste keer koeien gedreven onder begeleiding van enkele western ruiters bij ons op stal die vrij regelmatig aan cutting en team penning doen. Ze was een absoluut natuurtalent met geen enkele angst en wilde niets liever dan achter de koetjes aan. Toen ze eenmaal door had wat precies de bedoeling was werd ze ook steeds voorwaartser en fanatieker. Ik vond het bijna jammer dat de galop nog niet bevestigd was en zij vond het jammer toen de koetjes weer op stal gingen. :D De nuchterheid van de AT kwam dus ook hier weer heel goed van pas. Het was in elk geval zeker voor herhaling vatbaar.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:12

Dag allen,

Ik heb even een vraagje :) Ik hoop binnekort (binnen 1 a 2 jaar) mijn eerste eigen paard te kopen :D Is een akhal-teke dan een aanrader? Want ik lees (in boeken dan welliswaar) dat het lastige en hete paarden zijn :P Klopt dit? Ik rijdt nu ruim 10 jaar paard en de laatste paar jaar op wat vuriger paarden :) De akhal-teke vind ik een enorm interessant ras (niet zo gewoon om het zo maar even te zeggen) En ze zijn wat groter dan bijv een arabier, ben zelf namelijk ook aan de wat lange kant :)
En hoe zit het met de prijs? kan dat ook in de wat normalere prijsklasse vallen? Of zijn ze wel duurder dan een gemiddelde kwpn'er?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:26

JoSav wat een mooi topic heb je geopend. Ik heb jaren geleden een keer een gouden Akhal TEner ontmoet en was er helemaal kapot van. Wat apart, mooi ras. Gewoon liefde voor een mooi paardenras. Toen gaan googlen en 15 jaar geleden (want daar praat ik dan over, en nee ik weet niet meer waar ik dat paard gezien heb) bleken deze paarden erg duur te zijn en moeilijk om aan te komen indertijd. De karakter beschrijving zoals je hem ook geeft stond erbij en toen dacht ik mmmm daar ben ik toch te onervaren voor. Ik heb altijd geweten dat ze erg intelligent zijn en sensibel en ook trots. Jouw beschrijving (en filmmateriaal en foto's) geeft veel aanvulling op dat wat ik al wist. Interessant en leuk dus en bedankt voor je mooie openingstekst binnen dit topic. :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 16:46

@tessastone: Wat leuk! Ik weet nog toen ik ging paardjeshoppen. Enorm leuk al die voorpret!
Het is moeilijk te zeggen omdat het niet zozeer ervaring is die je nodig hebt, maar een persoonlijkheid en omgang die bij het ras past. Ze zijn niet zozeer voor ervaren mensen maar gewoon 'niet geschikt voor iedereen' en dat staat wat mij betreft los van hoeveel ervaring je hebt. Ik denk dat de andere AT eigenaren dat wel zullen beamen...

Om een kort verhaal lang te maken...
Mijn AT is meteen mijn eerste paard en ze is gekomen nadat ik al zeker 10 jaar niet had gewerkt met paarden. Je kunt dus gerust zeggen dat ik nogal onervaren was. Wat er vooral 'anders' is dan bij de meeste andere paarden is dat ze buitensporig intelligent zijn, meer te vergelijken met ezels dan paarden. Dat betekent dat je ze niet voor de gek kunt houden en als je dat al lukt kan het 1 keer en daarna nooit meer. Ik zou ze niet moeilijk, lastig of heet willen noemen, maar wel vreselijk intelligent, nuchter en kijkerig. De combinatie nuchter en kijkerig betekent dat niets ze ontgaat aan jou niet en aan hun omgeving niet. Ze zien alles en willen alles zien, maar gaan er niet als een dolle stier vandoor, gaan steigeren of wat dan ook. Zo ken ik ze namelijk niet. Meer als ezels zullen ze een nieuw of eng iets vanuit stilstand willen bekijken.
Ik ken dit ras als vreselijk intelligent, trots en trouw. Dat betekent o.a. dat je helemaal nergens komt met dwang of door te slaan. Een harde aanpak heeft een averechtse werking; dat betekent dat je met rust, geduld en beleid alles van ze gedaan krijgt, maar wel moet investeren in een band. Ik durf op mijn grasgroene AT een kind te zetten, sterker, ik durf haar toe te vertrouwen aan een kind, zo vreselijk lief en fijn is ze in de omgang. Maar de AT is absoluut niet voor iedereen geschikt, want vanwege hun intelligentie en karakter hebben ze ook een eigen mening. Het blijven bloedpaarden waar vuur in zit en dat betekent dat ze enorm trots zijn, een gebruiksaanwijzing hebben en zich bovendien ontzettend aan je zullen hechten. Het vuur betekent niet dat ze schrikken van elke grasspriet die vandaag anders staat dan gisteren of dat ze van een wapperend vaandeltje over de zeik raken of totaal niet te houden zijn langs verkeer, maar wel dat er tomeloze energie in zit, een eigen mening (iets anders dan dwarsigheid hoor) en vreselijk veel trots. Hun respect moet je verdienen, en niet afdwingen met allerlei noodgrepen.
Ik hoef het echt niet in mijn hoofd te halen mijn paard te slaan, want ze heeft al vreselijk spijt als ze iets stouts doet wanneer ik oprecht boos word en haar woordelijk op haar donder geef (inclusief wijzende vinger). :(:) Die enkele tik die ze eens van me gekregen heeft (ik kan me er welgeteld 2 heugen in de ruim 4 jaar dat ze hier is) hebben enorm veel indruk gemaakt. Wat dat betreft zijn ze zeker te verpesten als je ze niet eerlijk behandelt en denkt nu ben ik je gedoe zat en sla ik je er wel doorheen. Dan heb je er echt geen leuk paard aan, want daar zijn ze te gevoelig voor. Als je dus van jezelf weinig geduld hebt en snel een paard een tik verkoopt zou ik het je echt afraden. Wat gisteren niet mocht mag vandaag niet, daar hoef je niet voor te slaan. :) Je zou mijn paard eens moeten zien als ze doet wat ik graag wil en ik haar dan beloon, dan gaan er nog 3 tandjes bij, echt geweldig leuk. _/-\o_

Ik heb zelf nog nooit een liever en fijngevoeliger paard gekend dan de mijne en ik zou nooit meer anders willen dan zo'n slimme, lieve knuffel. Ze leven echt voor aandacht en dan vooral van 'hun mens'. De Russen zeggen niet voor niets dat je de AT niet kunt temmen, maar wel vrienden met hem kunt worden. Ze zullen alles voor je over hebben, maar dat betekent niet dat ze als een gedweeë slaaf alles klakkeloos zullen doen en met een tik van de zweep bij twijfel het alsnog zullen doen. Dan heb je aan de AT een verkeerde, want daar zijn ze te trots voor. Als jij verzekert dat iets kan, dan zullen ze het voor je doen, maar niet door te slaan of het af te dwingen. In die zin zijn ze wel te vergelijken met de Arabische Volbloed.

Qua prijs zijn er zeker AT in normale(re) prijsklassen te vinden. De gemiddelde prijs van 30.000 euro voor een uit Rusland geïmporteerde AT was 5 jaar terug nog gewoon, maar nu kun je met een budget onder de 5000 ook al zeker wat leuks vinden, beleerd of onbeleerd, jong of al wat ouder. Met 2000 euro kom je weliswaar niet zo ver, dan moet je nl. vaak (maar zeker niet altijd!) denken aan een paard met een bemerking of een die al 20+ is. Wat dat betreft zijn ze dus relatief duurder dan een KWPNer, maar gezien hun aantallen is dat natuurlijk niet zo verwonderlijk.
Mocht je hulp willen bij het oriënteren op een Akhal-Teke kun je me altijd een PBtje sturen en ik help je graag op weg.

@pien_2010: dankje. 15 Jaar geleden waren ze nog flink aan de prijs. Dat is tegenwoordig al stukken minder. Zeker gaan er nog steeds weg voor tienduizenden of zelfs tonnen, maar waar je voorheen een speld in een hooiberg zocht als je er 1 beneden de 10.000 zocht is dat nu veel gewoner, sterker nog: je hebt tegenwoordig keuze zat!
Ik vind het zelf niet zozeer ervaring die je moet hebben om met dit ras uit de voeten te kunnen, maar een bepaalde manier van omgaan. Ze zijn immers idd heel intelligent, gevoelig en trots. Daar kan niet iedereen mee uit de voeten. Ik heb beginnelingen gezien die het prima met AT konden vinden en ervaren professionals die niet met ze door 1 deur konden want daar kwamen ongelukken van. Als het je past is het voor het paard eender of je veel ervaring hebt of weinig. Mijn AT was ook mijn eerste paard en zij kwam nadat ik al jaren vrijwel niks meer met paarden deed. Ook qua rijden had ik al zeker 10 jaar niet meer gereden, als het niet langer is. Al sta ik ondersteboven de trombone te spelen op haar rug langs een drukke verkeersader: mijn paard vindt het helemaal prima, want ze vertrouwt mij. Héérlijk, kan ik je zeggen. :D :D Ze staat ook gewoon los te wachten terwijl ik spullen pak, de stal aanveeg, etc.
Maar ik besef ook terdege dat het een type paard is dat niet voor iedereen is. Geduld verliezen is er niet bij, voor de gek houden is er niet bij, en ergens doorheen proberen te slaan hoef je helemaal niet in je hoofd te halen. In Turkmenistan rust op zweepgebruik zelfs een enorm taboe. :j En toen ik verleden jaar een week op vakantie was geweest was mijn paard beledigd dat ik zo lang mijn gezicht niet had laten zien. Het duurde een aantal dagen voor ze weer wat van me wilde weten. Ik weet nu dat ik 2 dagen kan wegblijven, maar langer absoluut niet want dan ben ik weer een paar dagen bezig de band te herstellen. Ook is ze heel gevoelig op de kleinste signalen en wil enorm graag meedenken (gaan we daarachter nu links of rechtsaf, vrouwtje?). Ze weet exact wanneer mijn pet scheef staat (probeer haar dan maar eens aan het werk te krijgen!) en komt me troosten als ik verdrietig ben. Je zou dan denken dat ze spanning feilloos overneemt, maar kan het ook heel makkelijk laten wegvloeien want aan brokken maken doet ze niet. Die gebruiksaanwijzing moet je gaandeweg leren kennen zoals je gaandeweg elkaar zult gaan respecteren, maar een dergelijk complex, intelligent paard (terwijl er veel rassen zijn die wat minder intelligent en complex zijn) heeft niet iedereen trek in.

Haha, grutjes, wat is het weer een lang kletsverhaal geworden. :')

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:50

Leuk geschreven!
Zo zijn alle vooroordelen de wereld uit geholpen. :)
En wauw, wat heb jij een prachtig paard! <3

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:46

@JoSav: Enorm bedankt voor je mooie verhaal! Als ik het zo lees denk ik dat ze ergens bij mij uitstekend zullen passen, omdat ik, uit ervaring sprekende, snel een betere en hechtere band heb met paarden waarvan je het vertrouwen en respect moet 'winnen'(die zijn me om de een of andere reden altijd volgzamer), dan met paarden die iedereen wel als hun maatje zien :P Ik ben zelf ook nogal nuchter en geduldig aangelegd (soms een beetje te geduldig weliswaar :P) en een paard krijgt van mij niet snel een tik, tenzij een paard mij zelf slaat of bijt. Ik ken genoeg ruiters die een paard al om de kleinste dingen een tik verkopen, dus ik begrijp precies wat je bedoelt :)

Ik geloof dat er een akhal-teke fokkerij in Nederland is niet? akhalteke.nl dacht ik, verder heb ik er nog niet veel 'in de buurt' gevonden, maar moest ik tot de beslissing komen dat ik een akhal-teke wil, dan zal je zeker van me horen!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:20

Dankjewel, Dyoka. :D Het was me natuurlijk ook te doen om die vooroordelen. Krijg toch het idee dat dit topic daar wel een beetje aan bijdraagt, want ik krijg steeds minder vaak zulke vooroordelen om de oren. :D :D

Graag gedaan, Tessa. Er is inderdaad een stoeterij in Drenthe, ze fokken voornamelijk allrounders en hebben ook altijd een aantal kruising AT te koop. Mocht je verdere informatie willen over fokkers kun je me altijd een PB sturen.

In Nederland staat nu ook een 10 jarige koffievos merrie te koop, afkomstig van dezelfde stoeterij als de mijne. Fijne merrie, niet heel sterk in het type (wat vaker het geval is bij de Arab lijn), maar zeker een interessante merrie voor fokkerij of als vriendje. Dus, wie o wie?

Ter afsluiting wat sfeerplaatjes afkomstig van de Dacor stoeterij in Kazachstan, 1 van de grootste AT stoeterijen ter wereld.

Veulen
verstopt veulen
regenboog veulen :P
word je toch kooplustig van?
jong spul
2 jonge hengsten
in draf
Hengst Tadjmakhal
mooi sfeerbeeld
goudvalk
leuk als pennyposter :D
Paardjeskopen en vakantiebestemming in 1
Jonge hengst Greys
Gouder dan dat krijg je ze denk ik niet...
Goudbruine hengst Baypan

Volgende keer meer. :)

DayxDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:17

Akhals vind ik juist mooi.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:52

@tessastone: Ik kan zeker Josav's verhaal bevestigen. Die van haar is dan wel een merrie en die van mij was nog hengst toen ik hem kocht (en mijn 1e eigen paard), maar ik heb precies dezelfde ervaring. Met een jonge hengst/ruin heb je bovendien een hoop fantasie nodig want ze testen je iedere dag weer uit of je nog steeds de leider bent.
Dan bedacht die van mij weer een trucje, had ik een dag of twee nodig om te bedenken hoe ik dat trucje kon voorkomen, dan ging hij weer twee tot drie dagen nadenken hoe hij mijn trucje weer kon omzeilen :+ .
Was een interessante tijd! Nu is hij gewoon een lieverd, die weet dat ik al zijn trucjes ken en doorheb en aankan, maar hij probeert nog steeds regelmatig of er misschien iets veranderd is. Maar er zit absoluut geen kwaad bloed in. Hij is rustiger als sommige kwpn'ers op stal, maar heeft inderdaad heel veel energie. Veel beweging hebben ze dan ook nodig.

Geduld, geduld, geduld, afwisseling, afwisseling, afwisseling en inderdaad extreeeeem consequent zijn, zijn vooral de sleutelwoorden denk ik.

Als je geen geduld hebt, geen fantasie (voor die afwisseling), en niet consequent kunt zijn, is het niet het ras voor jou. Maar zo te horen heb jij het geduld al ;).

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:59

@zippora: Ook bedankt voor jouw reactie :) Het klinkt inderdaad als een enorm interessant en uitdagend ras! En mijn vermoeden wordt steeds sterker dat ze qua karakter wel goed bij me zullen passen. Het enige probleempje gaat denk ik de tijd zijn, studeer binnenkort af en moet dan toch echt fulltime gaan werken gezien ik er dan alleen voor sta :p .Want zoals ik het lees kun je ze niet een dagje stil laten staan? Nu weet ik dat je zowieso veel tijd in een paard moet steken (hiertoe ben ik dan ook meer dan bereid) maar dat wordt uiteraard wel lastiger als je zo'n energiebom hebt :p

Anyway, ik ga er nog wel drie keer over na moeten denken, maar het begint steeds meer te kriebelen haha :)

Erg bedankt voor het delen van jullie ervaring :) Jullie horen nog van me ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:43

Nou, Tessa, dat valt op zich ook weer reuze mee. Ik rijd de mijne niet meer dan 3 keer per week (andere dagen doe ik wat anders) en ben vandaag zelfs voor het eerst weer bij haar geweest sinds een week (was niet de bedoeling, maar ziek is ziek). Ze deed enórm haar best. Ik denk dan altijd heel vermenselijkt dat het komt omdat ze me zo gemist heeft, want ze plakt dan ook onwijs aan me. Als ik soms een dag of twee niet kan gaan om wat voor reden dan ook (een week zoals nu is écht uitzonderlijk en de laatste keer was tijdens een reis naar het buitenland) is het elke keer opstappen en wegrijden.
Langer dan 1 of 2 dagen niet gaan betekent meestal wel dat de verhoudingen weer afgetast worden en ze me best op de proef kan stellen, maar idioot of gevaarlijk gedraagt ze zich dan geen enkel ogenblik. Dus mijn Teke heeft weliswaar tomeloze energie (die kan gaan, gaan en blijven gaan) maar is tegelijk enorm nuchter (misschien zelfs wel een beetje lui in de bak) en heeft zich nog nooit als een idioot gedragen of ik haar de dag ervoor nu wel of niet beweging heb gegeven. En in haar geval maakt het dan zelfs niet uit of ze die dag of de dag ervoor wel of geen weidegang heeft gehad (extreme regen betekent binnen blijven). Ik noem haar gekscherend wel eens een eenmansmanegepaard. :+ Je mag in elk geval altijd eens een kijkje komen kijken bij de mijne, om te kijken of je het wat vindt, en anders kan ik je zeker ook aanraden eens bij 1 of 2 stoeterijen te gaan kijken, ter oriëntatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:59

hebben ze nou zo'n ernorme onderhals of lijkt dat maar zo? en is het moeilijk om een passend zadel voor ze te vinden? het karakter spreekt me erg aan, misschien dat ik in de toekomst ooit dan een kruisting zal aanschaffen met een wat robuuster type pony..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:15

ik zou namelijk liever een wat kleiner maatje willen, maar het karakter en de looks van het massievere type AT, die ook leuk dressuurmatig kan lopen, dus kruising welsh/new forest oid

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:43

Sommige hebben een onderhals. Een echte onderhals is ongewenst, maar het klassieke type nek dat ze hebben is specifiek resultaat van hun gebruik als langeafstandspaard van de steppe en woestijn. Het is iets dat bij veel steppepaarden is terug te zien. AT kunnen over het algemeen zeker leuk dressuren, maar ze zijn er nooit op gefokt en vinden bakwerk vaak nogal saai. Ze hebben daarom uitdaging en afwisseling nodig.

Een zadel vinden kan moeilijk zijn, maar het verschilt heel erg. Het hangt ook een beetje af van het type AT, maar over het algemeen kan de combinatie geprononceerde schoft en brede schouders wat moeilijker zijn. Ze hebben daardoor veel schoudervrijheid nodig.

Wat is klein, Frederieke? Er zijn ook AT die aan de onderzijde van de gemiddelde stokmaat vallen en kleiner zijn dan 1.50 (ik ken zelfs een raszuivere AT merrie van circa 137 die dus nogal extreem te klein is gebleven; ze stond onlangs te koop). Binnen de diverse bloedlijnen zijn er ook zeker kleinere AT 'lijnen' - maar dan geldt natuurlijk wederom wat is 'wat kleiner'. De standaard is 152-164 maar er zijn zeker AT kleiner dan die 152 (en groter dan 164) al zijn het er niet enorm veel natuurlijk. Als je dus echt kleiner wilt dan dat zou ik verder zoeken, want die zijn alleen in bijv. Iran te krijgen en dat wordt wat lastig. :) :)
Stoeterij Argamak in Drenthe heeft regelmatig kruising AT-Welsh gefokt. In ons huiskamertopic zit een ruiter met zo'n kruising. Zij kan je van alles over hem vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:11

met klein bedoel ik niet groter dan 1.50, rond D pony maat, liefst rond de 1.45. maar die zijn er dus wel, fijn om te weten :)

wat doe jij allemaal met je paard(en) ? want ik kan me best voorstellen dat je op een gegeven moment alle disciplines e.d. op een gegeven moment wel hebt gehad... haha

het zadel kan ik me inderdaad voorstellen, omdat ze toch een aparte bouw hebben, welke zadels gebruikten ze vroeger?

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:09

JoSav, je blijft me verbazen :p Erg bedankt voor je aanbod om een keer te mogen komen kijken, maar dat is op het moment nog wat vroeg denk ik . Alles staat nog maar net in de startblokken en ik ben me op het moment nog maar aan het orriënteren op wat voor soort paard ik wil / het best bij me past. Er kan nog wel een jaar of twee jaar (hopelijk niet natuurlijk :p ) overheen gaan voordat ik een paard kan kopen. Maar ik houdt jou en je paard in gedachten moest het zover zijn :D Een nuchter engergiebommetje van een paard :+ zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?? haha *\o/*

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:15

@tessastone:
Wat energie betreft: In het begin van het winterseizoen (als ze weer dag- en nacht op stal staan) moet Agan echt iedere dag beweging hebben. Als je hem 1 dag stil laat staan, is hij de volgende dag met rijden dan wel braaf, maar heeft zo veel energie dat hij ook op alle andere dertigduizend dingen om hem heen reageert en alles als excuus gebruikt om te schrikken en even lekker een paar galoppassen te kunen doen. Van te voren longeren helpt dan een beetje, maar dan heeft hij nog steeds lekker wat energie over.

Maar naarmate het winterseizoen vordert, kan ik hem in geval van nood een dag stil laten staan (stal + paddock) en dan is hij de volgende dag nog steeds braaf en rustig.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 18:14

Frederieke: ik doe lekker van alles met mijn AT, want ze zijn overal wel voor in. Wel is naar buiten gaan favoriet, want de bak wordt al snel saai. Afwisselen is belangrijk, maar dat betekent niet dat je alles maar 1 keer kunt doen en daarna nooit weer. :D

Qua zadels, daar ben ik in voorgaande posts al eens op in gegaan, maar een kleine close up:

boom met huid erover, op paard afgestemde en op maat gemaakte onderlegger en achterkant.
Zo ligt het "pad" onder het zadel. Vervolgens werd er ook gebruik gemaakt van een handgeweefd zadeldek en een zitkussen. De singel ging over het geheel heen.

Met als resultaat en met ruiter.
Tekening door Lev Dmitriev-Kavkazsky 1887.

Alaman type met zadel.
Moderner Turkmeens type. Vaak is de knop (horn) in de vorm van een zwanenhals.

Tessastone:oh, het was ook niet bedoeld als 'kom volgende week maar langs' :D :D maar meer als optie mocht je eens in de buurt zijn, of mocht je je echt gaan oriënteren. Ik vind het zelf enorm fijne paarden, maar ze zijn zeker niet geschikt voor iedereen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 02:12

Oh, ik vind het zulke prachtige paarden! Sowieso hou ik wel van paarden uit het midden-oosten, sierlijke slanke paardjes. Prachtig <3

belisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:35

:~

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:37

Ik vind ze altijd wel mooi!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:59

ze zijn echt prachtig!! ik roep eigenlijk al best lang dat ik een at wil, maar dat zal dan over miniaal 5-10 jaar worden.
ik heb nu geen paard en ik ga er wel 1 kopen, maar ik denk dat de at op dit moment dan niet geschikt is, aangezien ik het niet redt om elke dag heen te gaan en er dan een bijrijder moet komen.
maar over een aantal jaar ga ik heel zeker een at kopen!