Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:52

Mackie schreef:
sporter schreef:
Ja nu kom je toevallig met iets dat wel een voordeel is. Maar als ik zeg ze zijn lelijk dan is dat mijn mening kun je 100 foto's laten zien die jij wel mooi vind dat veranderd er niks aan.

Als je zegt ze ZIJN lelijk, heb je ook een vooroordeel, als je zegt ik VIND ze lelijk dan is dat jouw mening en als je dat vind, dan vindt je dat, dat ga ik echt niet met foto's proberen te weerleggen.

Ze zijn ook lang niet allemaal even mooi, maar over lelijk/moooi zijn van de draver ga ik geen discussie voeren.

Ik geef antwoord op de vraag in de openings post dat dat niet is wat je wil horen tjah...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:55

laten we het gezellig houden :o . Ik heb nooit gezegd dat ik niet wil horen dat er ook lelijke dravers rondlopen, dat hoef je mij niet te vertellen ;-)

We probeerden je alleen duidelijk te maken dat het een mening is en niet een vaststaand feit (verschil dus tussen 'zijn' en 'vinden') Maw: een mening hoeven we niet te weerleggen, iets wat als een vaststaand feit wordt gebracht (en daarmee dus een vooroordeel is) kunnen we ontkrachten

Maar als jij ze lelijk 'vindt' en ze daarom niet wil hebben is dat toch prima, da's jouw mening
Laatst bijgewerkt door Judith_W op 17-08-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:55

sporter schreef:
Leuk topic :+

Jammer dat de titel niet klopt

Er word in het algemeen gevraagd waarom geen draver?
Maar als er in het algemeen antwoord gegeven word dan zijn mensen op hun teentjes getrapt want ze weten wel een uitzondering. Dit klopt ongetwijfeld maar lijkt me niet van toepassing op dit topic.

Dus eigenlijk zou de titel moeten zijn wie weet er allemaal wat leuks te vertellen over dravers :+

Maar goed waarom geen draver
Ik zal in het algemeen hier op antwoorden waarmee ik niet bedoel dat er geen uitzonderingen zijn.

Ik kies ervoor serieus in de sport te rijden. En nu geloof ik best dat dat allemaal tot het Z2 wel lukt maar daarna word het lastig. Dravers zijn gefokt om te stuwen dressuur paarden moeten kunnen dragen.

Verder vind ik ze niet mooi :Y)

Het ergste is nog dat je "vind ik" gezegd heb toen ze er de eerste keer over vielen sporter. :+

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:58

Ayasha schreef:
Sporter schreef:
[Verder vind ik ze niet mooi :Y)

Het ergste is nog dat je "vind ik" gezegd heb toen ze er de eerste keer over vielen sporter. :+

Toen viel ik er dus niet over en het stukje wat ik toen quote, bevatte deze zin dus ook niet. pas later toen ze zei 'zijn' heb ik dat stukje gequote. de eerste keer was het voor mij niet interessant om te quoten, omdat daar gewoon een mening stond

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:00

Mackie schreef:
Ayasha schreef:

Toen viel ik er dus niet over en het stukje wat ik toen quote, bevatte deze zin dus ook niet. pas later toen ze zei 'zijn' heb ik dat stukje gequote. de eerste keer was het voor mij niet interessant om te quoten, omdat daar gewoon een mening stond

jij niet, iemand anders wel, en gnig er vervolgens nog een hoop bijhalen dat ie niet gezegd had. Vind het dan logisch dat hij ietsje harder gaat reageren. ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:06

Toen ik opzoek was naar een paard heb ik niet naar ras, kleur of niveau gekeken, zo kwam ik bij een paardje dat op marktplaats als allround paard werd aangeboden. Een ontzettend lief ding, wel schuw en kende echt alleen de basis maar ik was verkocht. En wat bleek, het was een draver.
Ook ik heb in het begin moeite gehad met de galop maar inmiddels (na ruim 2 jaar) moet ik er juist op letten dat ze in de galop actief blijft, zo verzameld kan ze inmiddels galopperen.
Het enige nadeel van mijn draver is dat het soms echt een doos is. Om een typerend voorbeeld te noemen: met buitenrijden voor we bij de ruiterpaden zijn moeten we een stukje langs de weg en onder een viaduct door met een streep put in het midden. Ze is er al 100 keer zonder miepen onderdoor gegaan maar de laatste weken is het een groot gevecht en is het het veiligst om af te stappen (druk stukje weg). En zo zijn er meer dingen.
Verder blijft het een heerlijk paard, ze is inmiddels lekker gespierd, kijkt niet op of om van verkeer/boten/honden, alleen als ze wordt aangevallen draait ze wat rond om aan de hond te kunnen ontsnappen maar dat is het.
De western basis heeft ze onder de knie, kan een leuk sprongetje maken en inmiddels ook een parcourtje vanuit een beheerste galop springen, rengalop over het strand is een favoriete bezigheid maar aan een lange teugel door de bossen stappen zit er ook in. Wat mij betreft dus wél een draver!
Dit is haar:
Afbeelding
houding zuigt, i know, wordt aan gewerkt!
Afbeelding
Meer foto's staan in mijn profiel!

Ik kan me voorstellen dat veel mensen geen draver willen, het vooroordeel dat dravers niet kunnen galopperen zit er te diep in, dat ben ik ook vaak genoeg tegen gekomen helaas. Maar ook een draver is een paard en een paard kan galopperen. Uiteraard zijn er dravers die er ontzettend veel moeite mee hebben maar zitten er niet bij elk ras zulke gevallen?

Nummus

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:09

Ik wil niet zeuren Ayasha/sporter, maar er viel niemand over jullie posts. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:10

Ik zeg ook niet dat er iemand over mijn post viel dus voor je begint met het niet zeuren eerst effe lezen. :D
Er viel wel degelijk iemand over Sporter zijn post.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:11

Ayasha schreef:
Ik ga er van uit dat iedereen wel weet dat er verschillende types dravers zijn. :=

Nee, dat weten niet iedereen en heel veel mensen kunnen niets eens een draver herkennen, vooral niet in stand.

Met Dravers.nl hebben we ooit op de Horse Event gestaan met een herken-de-draverposter. Er stonden heel veeld ravers op en 4 of 5 andere rassen. Van de meer dan 150 ingevulde briefjes hadden slechts 3 mensen het goed.

De variatie in exterieur is bij Dravers in vergelijking met andere rassen zo groot dat het zeer moeilijk is een goede eenduidige exterieurbeschrijving te maken. Er wordt niet geselecteerd op exterieur maar op prestaties.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:14

Overigens heeft vrijwel iedereen op het draversforum over zijn paard weleens de opmerking: jou paard lijkt niet op een draver gehoord. Is toch best typisch :D

Mijn draver is ook al "uitgescholden" voor kruising New-forest, kruising Fries (?) en klein gebleven KWPN-er.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:16

Dan was die iemand die over Sporter zijn post viel een uitzondering want over het algemeen gaat het heerlijk in dit topic tot nu toe en dat kan ik van de meeste Bokt topics waarin verschillende meningen zitten niet zeggen. Daar komt altijd vroeg of laat een slotje op ipv dat de mods lekker gezellig mee kunnen praten.
Dus laten we dat alsjeblieft zo houden. :)

Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat er verschillende types draver zijn en inderdaad, ik zag ook een algemeen smal gebouwd bruin paard voor me altijd.
Ik vind ze alsnog niet alles nu ik weet dat er meerdere types zijn maar heb mijn mening wel de kans gegeven te hervormen zeg maar. :) Heb veel geleerd van dit topic ook vooral.

En dat betekent dus ook alsnog niet dat mijn vriendje op de manege er minder leuk door wordt omdat hij een draver is. (Hij is minder leuk omdat hij zo hoog opgooit en ik zou hem dus nooit voor mezelf willen, maar dan is hij nog wel leuk.)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:23

sporter schreef:
RoyalMemory schreef:

Als je een mening wilt uiten gebruik je gewoonlijk 'ik vind', dat komt heel anders over dan iets brengen als een vaststaand feit. ;)

Dat ik een mening verkondig en geen feit is wel duidelijk lijkt me. Je valt nu over 2 woordjes maar gelukkig ben je niet ligt geraakt :+

Nee, gelukkig ben ik niet LICHTgeraakt en ik ben ook niet gevallen. Nu maar weer on topic

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:44

Een draver is niet voor iedereen en elk doel geschikt, dat is logisch. Niet iedereen vind het zelfde leuk (gelukkig maar) en niet iedereen heeft hetzelfde doel. Toch weet ik dat er over dravers heel veel vooroordelen zijn. Niets voor niets hebben we 5 jaar geleden een speciale vereniging voor dravereigenaren opgericht. Op de site Dravers.nl staat heel veel info.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:46

fransje23 schreef:
Overigens heeft vrijwel iedereen op het draversforum over zijn paard weleens de opmerking: jou paard lijkt niet op een draver gehoord. Is toch best typisch :D

Nou, precies!

Bij andere rassen komen trouwens ook 'minder aantrekkelijke' exemplaren voor, maar dat zegt imo niets over alle paarden die tot dat ras behoren.

Dat iemand die dressuurmatige prestaties van zijn paard verlangt, of behoorlijk wil springen kiest voor een paard dat daarvoor geschikt is, lijkt mij niet meer dan logisch. En dan noem ik niet een KWPN, want volgens mij is er op dat gebied nog veel meer te beleven (Trakehner, Oldenburger, BWP, toch?). Dat doe je ten slotte ook niet met een Peruaanse Paso, een IJslander of een Koudbloed.

Misschien is een leuke vraag om te stellen waarom iemand wél kiest voor een Draver?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:59

Holsteiners worden ook steeds populairder vooral voor cross/springen. :)

Iemand die kiest voor een draver wil bv. endurance, of alle takken een beetje. Want daar zijn ze zeker wel geschikt voor - het lijken mij tenminste veelzijdige paarden en ze kunnen als het goed is flink lange afstanden afleggen dus endurance/TREC is dan ook leuk. :)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:16

RoyalMemory schreef:
Misschien is een leuke vraag om te stellen waarom iemand wél kiest voor een Draver?

Omdat dat het enige ras is wat aan harddraverijen mag deelnemen :o

Nee, zonder gekkigheid, ik ben voor de drafsport en voor de Draver gevallen en het 1 kan niet zonder het ander. Ik ben voor de sport gevallen door de snelheid, de spanning en de eenvoud van de strijd (wie het 1e binnen is, heeft gewonnen). Ik ben voor de draver gevallen vanwege zijn snelheid, enorme intelligentie, werkwilligheid, karakter, coolheid en eerlijkheid. Daarnaast zijn ze zo'n duidelijke spiegel van jezelf en ze zetten je daarmee vaak terug op je plaats wat een hooop duidelijkheid schept. met andere woorden: heerlijke paarden in de omgang en om mee te werken en ze houden je altijd scherp

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:19

Je bent in ieder geval een heel goed reclamepraatje Mackie. :+

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:25

Maar het klopt wel wat ze zegt. :j Tuurlijk, de ene Draver is de andere niet, ook qua karakter, maar wat ik met name van mijn eerste Draver geleerd heb qua omgang met paarden is wat mij betreft van onschatbare waarde.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:31

Nemurin schreef:
Je bent in ieder geval een heel goed reclamepraatje Mackie. :+

nou, niet helemaal hoor, zie maar mijn eerste post in dit topic ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:32

Pf die heb ik vast wel gelezen maar is nu te lang geleden. :+ Geeft niet verder.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:34

Ik moet natuurlijk wel even reageren aangezien ik zelf een draver heb.
Wat ik jammer vind is dat er veel vooroordelen zijn idd en dat er een beetje tegen dravers aangekeken wordt als een minderwaardig ras (of als helemaal geen ras, maar een ex-draver). Het is lang niet bij iedereen zo hoor maar je proeft gewoon dat bepaalde mensen een draver minder vinden dan een ander ras, tenminste bij het dressuur- en springvolk.

Ik ben gek op dravers, maar het zijn wel paardjes die bij je moeten passen. Er zijn heel veel verschillende types dat is waar, maar dan nog moet je er van houden.

Enne over dat lelijk, ik vind ook niet elk ras mooi, maar als iemand helemaal verknocht is aan fjorden ga ik niet roepen dat Fjorden van die lelijke beesten zijn. Ieder zijn eigen en als iemand zijn eigen heel mooi vindt dan is afkraken een beetje banketstaaf ook al is het algemeen bedoelt...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:35

Daarom zeg ik altijd "ik vind ze niet zo mooi" - maar dat is het bij mij ook niet waarom ik geen draver zou willen want ze zijn best mooi. Maar niet mijn smaak. _O-

De eerder genoemde tinkers bv. tja die vind ik niet mooi. Maar dat moet je hier dus ook niet zeggen (alleen in dit topic lijkt het me wel veilig).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:42

Punten waar in mijn draver zich positief onderscheid met de andere rassen die ik ken zijn: intelligentie, werkwilligheid, gevoeligheid, eerlijkheid, hardheid, cool zijn en uithoudingsvermogen.
Als ik werk met van een ander ras moet ik, in het algemeen, vaak toch even wennen aan hun meer lompe gedrag en het feit dat ze dingen minder snel oppakken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:56

Fransje, nu generaliseer je echter wel met andere rassen, ben ik bang. Ik ken heel veel intelligente paarden van verschillende rassen. :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:57

Jaaaaa, maar daarom zegt ze ook "in het algemeen".