Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:12

Bedankt allemaal! :D

Knapperd Liekec. Als je zo lekker zit en fijn kunt rijden dan zou ik ze gewoon op deze maat houden.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:38

Lieke ik zou ze op een lengte doen waarbij jij fijn kunt rijden

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:41

Stoere Bosco. +:)+

Heeft Jaimy al zo'n pluisvachtje? En zo zwaar was ze toch niet of is ze wat royaler geworden? :)

Melody heeft het toch maar mooi gedaan in zo'n proefje. Mooi leermoment en nu rustig verder oefenen. :D

Lekker naar Boekelo gekeken Bar? En hoe was het IRL c2d? :7

Lloyd heeft ook weer zijn best gedaan. Heb je vaker last van rug en heup Marrit? Wil de studie een beetje vlotten? :)

Eline hoe is het met alle inrijprojectjes? :D

Lieke op zich hoeven de beugels niet perse langer. Eventueel wel vanuit het bovenbeen wat meer doorstrekken naar beneden. Als het een dressuurzadel is zou 1-2 gaatjes langer nog wel eens wat prettiger kunnen zitten. Dan kan je het been wat meer kwijt naar beneden ipv naar voren.

Hier wederom weer een brave pony al moest ik aardig door horken om er op te komen. Stilstaan vond ze uitermate stom. :roll:
Nu lekker met de voetjes omhoog. :z

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:10

Ja tis een vz zadel, dus vandaar dat dat been ook niet goed gestrekt ligt. Ik probeer het eerst met alleen mn been strekken, en anders misschien toch een gaatje langer. Vind mezelf nu in spring houding zitten haha. Thanks voor de meningen :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:15

Niet zo zeer springhouding, maar het totale been mag vanuit de heup een fractie naar achteren en dan kan je als je goed op de bal van je voet steunt het been met de huidige lengte een klein stukje verder strekken. Dan is de beenligging netjes.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:23

SkyMarian schreef:
Niet zo zeer springhouding, maar het totale been mag vanuit de heup een fractie naar achteren en dan kan je als je goed op de bal van je voet steunt het been met de huidige lengte een klein stukje verder strekken. Dan is de beenligging netjes.

Dan denk ik dat mn beugel toch een gaatje langer moet, anders kom ik namelijk met mijn kuit tegen het blokje aan die daar in mn knieholte zit..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:48

Zo ver is het niet hoor. Laat de hak wat zakken dat deze horizontaal komt en je bent al een heel eind. :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:55

SkyMarian schreef:
Zo ver is het niet hoor. Laat de hak wat zakken dat deze horizontaal komt en je bent al een heel eind. :)

Ga t iig proberen volgende keer!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:17

Stilstaan is ook zooo 2014 :') Lloyd staat graag stil gelukkig :P Rug altijd al probleem geweest (hol en bij spanning extra erg) heupen is nieuw. Vermoed toch deels spanning, deels scheve pony en deels zwak linkerbeen. Mijn inval fysio-fit mannetje heeft al plannetje voor me :+ maar mss is bezoekje om het los te maken nog niet zo gek.

Liekec, voor het beeld is wat langer mooi maar je moet lekker zitten vind ik. Als dat nu geval is, mooi zo laten ;)

Helemaal vergeten om op reactie van Emmy te reageren! Klinkt als een mooie nieuwe ervaring voor Melody. Fijn dat hij toch cool blijft terwijl hij onder druk staat.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:21

Studie gaat ok trouwens, nog 1 hele grote en 1 wat kleinere (vrijdag nog voor een wat kleinere geslaagd) dan ben ik voor de wet gecertificeerd. Daarna de vakinhoudelijke nog.. :')

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 01:15

Druk druk druk atm.. Maar lees wel braaf alles mee :D Jack (en zijn toekomstige soortenoot/soortgenoten) komt volgend jaar aan huis te staan! Duurt me allemaal veel te lang :P eerst maar eens een logische indeling bedenken. Stuur binnenkort wel even een plattegrond door, want alle ideeën zijn welkom :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:05

Hoeveel grams dekens hebben jullie nu op liggen?

Hier bij alle 3 nu 200gram en ze hebben het er lekker onder. Paard van Horseware en pony's een Bucas regendeken met een staldeken eronder.
Na het scheren van de pony's krijgen ze minstens 300 gram op.

Hoe doen jullie dat? Ben wel nieuwschierig.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:18

Heksje heeft een regendeken met een 100 grams vulling op (bucas smartex rain). In principe staat ze daar nu prima onder. Heeft wel een kleine donzige wintervacht. Zit nog een beetje in dubio of ik er nog een onderdeken voor aanschaf. Heb niet direct het plan om haar te scheren. Ze functioneert prima met haar vacht. We rijden altijd in een buitenbak en ik schat de kans niet heel hoog in dat we al snel binnen starten voor de winter.
Vind het dan eigenlijk zonde om nog extra uit te geven aan een onderdeken die ws meer voor mijn behaaglijke gemoedsrust ( :') ) is als voor haar noodzakelijk. :+

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:19

Sinds gister de 0grams Horseware Amigo op :j Hij heeft een flinke vacht, en wil ook niet meer dan 200gr op. Als hij het warm krijgt scheer ik modelletje, niet kaal. Maar ons kennende worden we niet veel fanatieker dan nu :+

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:21

@sm, Ik heb idd genoten voor de tv zaterdag!
@ tribunals. Leuk vooruitzicht hoor Jack aan huis!

@change. Mijn paard staat sinds zondag onder een 100grams deken. Over 2 weken wordt ze geschoren en dan krijgt ze een 300 grams op. Als het flink gaat vriezen kan ik er nog 400 grams van maken
Reuze handig die Rambo Duo dekens!
Het bijrijdpaard loopt nog zonder deken en is nog heel glad in de vacht

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:23

Tribunals schreef:
Druk druk druk atm.. Maar lees wel braaf alles mee :D Jack (en zijn toekomstige soortenoot/soortgenoten) komt volgend jaar aan huis te staan! Duurt me allemaal veel te lang :P eerst maar eens een logische indeling bedenken. Stuur binnenkort wel even een plattegrond door, want alle ideeën zijn welkom :D

Helemaal overheen gelezen. Echt supergaaf joh. Komt er dan nog een conniepony bij? <<)
Fax die foto's en plattegrond maar door als je ze hebt. :Y) *nieuwsgierig*

Heerlijk Bar zo'n middagje paarden kijken. :7

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:24

Zooooo... ik haak weer aan. Nét te vol weekend achter de rug, dus wel wat meegelezen, maar geen tijd om te posten. Mooie foto's gezien hier, iedereen lijkt wel weer genoten te hebben van een fijn pony weekend!
Pony's waren bij mij tintelfris gisteren, met die koude wind :)

Jou staat geschoren onder een 100 grams deken. Met meer heeft hij het toch nog te warm. Komende dagen de temperatuur in de gaten houden en maar kijken wanneer de eerste liner er onder moet

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:28

Pony's hier zijn ook echt beertjes!
Scheren doen wij omdat ze mee op concours moeten en snel moeten opdrogen i.v.m. ziek worden. Na een wat intensievere training zijn ze soms zeik nat, vooral Bosco die om bijna alles wel zweet. We proberen in ieder geval zo laat mogelijk te scheren. Vorig jaar waren ze nu al geschoren maar dit jaar is er gelukkig minder haar dan vorig jaar.

SM, heeft jouw deken ook zo'n blitse kleur? Pony's hebben die deken ook in het goud en zilver. :')

En iedereen moet gewoon doen waar ie zich het beste bij voelt! Het verschilt ook per paard denk ik, de ene heeft het sneller warm of koud dan de ander. Het is alleen dat het 's ochtends zo koud is en zoals vannacht heeft het gevroren, dan krijg ik al rillingen als ik eraan denk dat ze weinig op hebben. Vooral bij een open raam. :brr:

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:30

Ik kan het bij Jou-Jou echt niet maken om hem niet te scheren. Hij heeft zo'n dikke vacht. Niet scheren zou eigenlijk gewoon betekenen dat ik hem dan swinters niet meer intensief moet rijden.
Ongeschoren loopt hij dan na vijf minuten al te puffen van de warmte.

Dus tja... Doodeng vond ik het... de eerste geschoren winter ( nu 3 jr geleden), maar inmiddels bevalt het goed!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:38

Heksje heeft.....hoe kan het ook anders.....een blauwe bucasdeken. :Y)
Koud was het vanochtend wel. Moest gewoon krabben. ^)

Met Sjaak had ik vroeger hetzelfde Punz. In de winter het echt beroerd hebben met zijn dikke vacht (wat eigenlijk best wel mee viel). Jaren zo gelaten en toen toch de stap gemaakt om hem deels te scheren. Wat een verademing. Denk dat we hem zeker 5-8 winters geschoren hebben. Toen was het rijden wel klaar en hebben we hem gewoon als teddybeer door het leven laten gaan. :D

Met Heksje afgelopen winter (ze is in november gekomen) geen last gehad van de wintervacht. Voor zover ik me kan herinneren was het toen even dik als nu. Enige verschil is dat ze toen nog druk dribbelend en van hot naar her hupsend door de bak ging. Stiekem wordt ze gewoon een brave connieponypollywolliewops. <3 <3

*en weer focus op het laatste dieet wat toch echt nog even klaar moet nu*

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:55

Jack heeft een regendeken op van Amigo. Nu wel even met een fleecedeken onder. Hij voelt er niet koud of warm onder, prima temperatuur. Hij zit ook nog erg dun in de vacht, enkel de hals wordt al teddy (want daar zit geen deken :P) Bij overdag 5 graden of kouder krijgt hij 200 grams op, daar kan evt. nog wat onder of over

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:14

Je hebt groot gelijk Elysa om ze te scheren met het oog op je wedstrijdschema ed. Veel praktischer, zeker als je er 2 hebt :+

Gaaf Tribunals! Ben benieuwd naar de plannen! *\o/*

Gister heerlijk gelongeerd, de bak was iets te rul voor de kleine ponypootjes maar zaten mooi stukken tussen. Hij had ineens wel bedacht dat bij "braaaaaf" hij wel kon stoppen/stappen :') eh nee vriend, gaat niet door dat feestje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:57

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de mijne heeft sinds zondagavond een Rambo Optimo op en dat is volgens mij rond de 350 gram..?? Hij heeft al langere haren sinds het scheren nog geen 2 weken geleden. Ik vond dat met de koude nachten hij die deken wel op mocht hebben.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:26

Jaimy is gisteravond geschoren en heeft nu de 300gr met hals op. Ze is er mooi onderweg gekomen!! Ik zal vanmiddag even foto's maken het was gisteravond al te donker...

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:45

Oh wow 350 gram :+ Hoe ga je dat dan doen als het nog kouder wordt? (Niet negatief bedoeld overigens!! ;) )

Jaaaa foto's van kale Jaimy!!