Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:37

Melody heeft ook een dozijn Ierse humor geïmporteerd. :))

Fijn dat alles weer weer een opgeruimd bekkie heeft zonnetje. *D

Heb ik al eens gezegd dat ik zo'n fijne, leuke, lieve, stoere, knappe pooownie heb? <<)
Verliefd <3

Punz ( uit ordinaire nieuwsgierigheid dus geen plannen voorlopig) en/ of anderen.....welke hengst(en) zouden interessant zijn voor mijn heksje? :)
Marrit...... Nee er staat volgend jaar geen veulen in de wei. :P

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:56

*\o/* *D

*en weer in meeleesmodus*

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:57

Meelezen >;) ....ga jij eens vertellen hoe het met die lekkere bruine troetelbeer van je is. <3

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:31

Oehh...
Ik zou mezelf absoluut geen expert hengstenkeuze willen noemen....

Wat ik zou doen is het inteelt percentage in de gaten houden ( al zit je met een importmerrie in Nederland waarschijnlijk al redelijk goed), al dan niet HWSD dragerschap, stokmaat... en dan kijken wat je op je merrie wil behouden en wat je wil verbeteren...

:)
Alsof je een paard fokt dus :) :)

Type heeft jouw merrie voldoende. Hengst hoeft daar niet perse op te verbeteren, maar je wil ook niet dat dit minder wordt. Beweging in stap was een aandachtspuntje, of niet? Iets meer massa mogelijk ook? Hoe is het springen..

En dan.... wat wil je fokken??

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:33

Ik zeg: Dexter Leam Pondi. <3 <3

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:08

ah haha dat is dus Ierse humor hihi

hier ook stapel verliefd hoor1

enne wat betreft fokken vind ik het karakter ook altijd erg belangrijk.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:11

Verwacht geen kennersschap van je punz, maar vind het wel leuk om de ideeën/ kennis van een ander te horen.

Ik zou idd behoud van type willen. Wellicht wat robuuster nog. Behoud van karakter, zou er geen sensibele etterbak op willen zetten. :+
Behoud van D formaat.

Verbeteren op de kracht van de beweging zonder dat het een luxer model wordt.
Vooral aandacht voor een goede krachtige bilpartij.

Ga straks eens kijken change.

Is er ergens te vinden hoe en wat de hengsten vererven?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:25

Dit is 'm. <3

Verder heb ik er weinig verstand van qua connemara's, alleen dat je goed naar de lijnen moet kijken omdat je geen inteelt wilt hebben.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:38

Inteelt zie je juist veel in de fokkerij, niet direct is de 1ste lijn nee, maar verderop wel. Juist omdat je de goede punten erin wilt behouden...

Wat mij opviel op de keuring, is dat er maar zo weinig stermerries rond liepen. In mijn opinie is dat toch nodig wil je fokken. En dan heb ik het over "echte" fokkers, niet over jou en mij SK die misschien eens een veulentje bij hun merrie willen fokken. Als ik bij Jaimy nog eens een veulentje ga fokken ga ik bijna zeker naar een niet Connemara op zoek aangezien de keus mbt tot Connemara Hengsten erg gering is in NL. Jaimy is trouwens HWSD vrij.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:53

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:54

pizza64 schreef:
Inteelt zie je juist veel in de fokkerij, niet direct is de 1ste lijn nee, maar verderop wel. Juist om de goede punten erin wilt behouden...

Dat klopt maar bij een gesloten stamboek moet je daar wel ontzettend mee uitkijken. Alle Connemara's voeren uiteindelijk terug op maar een paar hengsten en "vers" bloed toevoegen zoals ze bijv. bij het KWPN kunnen dat kan in een gesloten stamboek niet helaas.
Dus inteelt is bijna niet te voorkomen maar het blijft wel uitkijken dat het inteeltpercentage niet te hoog wordt.

@sm, helaas is er geen afstammelingenonderzoek, niet in Nederland en zover ik weet ook niet in Ierland.
Vooropgesteld dat ik weinig verstand heb van fokkerij denk ik dat qua karakter en beweging ed, Otto nog best wel eens bij Heksje zou kunnen passen als mogelijke partner.
Ook zeer laag inteeltpercentage (in de eerste generaties geen gemeenschappelijke voorouders zo te zien).

Dexter is natuurlijk ook een geweldige hengst maar voegt misschien niet zoveel toe in beweging. IS toch bij uitstek een springvererver.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:56

Pizza, maar toch wil je dat het liefst vermijden denk ik. :j

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:58

Is wel wat voor jou Elysa, heb je een kwart Connie, kun je nog steeds naar het ONCK komen :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:05

Ja ik vind 'm echt leuk :D Alleen wil mam alleen jonge paarden van 2,5/3/4 aanschaffen, dus dat wordt nog even verder zoeken naar een kruisling. :+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:21

Leuk dier uit die advertentie. :j :j

Vanochtend weer fijn wat rondgestuurd. Arbeid nog simpeler dan simpel gehouden. Ze was wat vermoeid.
Morgen dagje vrij of even aan de longe. :)
Nu eerst douchen :brr: eten en dan eens langs de sporttoko hier om te kijken of zij een goed thermoshirt/ onderlaag hebben. Mijn katoentje is leuk in de zomer, maar koud in de winter doordat het vocht opneemt.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:49

Afbeelding
Even uit de meelees-modus (Heel in het begin heb ik me ook even gemeld).
Baco is de zoon van mijn merrie O'Kay van de Zonnehoeve! Hij is bij ons geboren en gebleven tot 7,5 maand en daarna het natuurgebied in gegaan. Aangezien O'Kay een kruising connemara x holsteiner is, en de vader van Baco (Jochie bij ons trouwens) een holsteiner met zangersheide-bloed is, is het nog maar een kwart connemara. Maarruh...ponybloed verloochent zich niet, zoals ik nog dagelijks merk aan mijn prettig-gestoorde en zeer, laten we zeggen, autonome merrie.
Hij had (heeft?) trouwens een heel leuk karakter, hoewel hij wel minder bomproof was dan zijn moeder.

Oh, sorry, ik zie dat de foto van O'Kay wel heel groot uitgevallen is... Geen idee wat ik daar nog aan kan doen. Ik zit er trouwens niet zelf op, maar een vriendin van mij. En voor de nieuwsgierigen: O'Kay is zo ongeveer 162/ 163 cm.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:55

Ik vind jouw merrie ook echt gaaf Wilma!
Als ik op zoek zou zijn geweest (en de centen had) dan was Baco wel het type paard waar ik heen zou gaan om uit te proberen.
Veel Holsteinerbloed en ook nog een scheut Connemara, wat wil je nog meer?!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:05

Ja Bar, op de een of andere manier combineert het wel goed, dat nuchtere en ietwat eigenzinnige connemara-karakter met die gemoedelijke sport/gezinspaard-achtergrond van de holsteiner. Ik ben nog steeds vreselijk blij met mijn merrie (die echt heel veel kwaliteiten heeft, maar helaas een niet zo getalenteerde eigenaar). Maar ook als recreatiepony is ze er één uit duizenden!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:19

SkyMarian schreef:
Meelezen >;) ....ga jij eens vertellen hoe het met die lekkere bruine troetelbeer van je is. <3

Ja drukdrukdruk aan de studie ;( maar eerste examen gemaakt en gehaald.

Het gaat héél goed met Lloyd! <3 Heb zaterdag voor het eerst gereden na de osteo (na week longeren) en dat ging tóp! Ruimere beweging en na 5 min al inzakken. Kan er nog niet aankomen, dan schiet ie omhoog maar dat komt wel. Laat de tandarts nog ff komen, hij heeft moeite met harde dingen :') maakt er een heel spektakel van.

Tot zo er de update en nu kruip ik weer achter de boeken -O-

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:16

Wat een leuk dier hierboven. Zo op de plaat zou ik denken dat ze veel kleiner is. Tja en dat kleurtje... <3 <3

Super Marrit dat meneer grumpy :') zo goed reageert op de behandeling. Komt ze nog een keer terug? :)
Wat voor een studie bennie aan het doen?

Shirtjes gescoord. (over)Morgen maar eens in het echt uit proberen. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:31

Baco is echt een leukerd! Heb m op het onck nog wel zien springen, genoeg vermogen! :j En wat heeft die van jou een lekker kleurtje Wilma!

Lloyd komt er wel!

En ik heb ook weer een nutteloze foto. :D

Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:32

Grote oren pony... <3 <3 <3 <3 <3
Bruine kleurtje staat hem goed. :j :j

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:38

<3 de 4-ever puppy <3

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:40

Larry de puppypony. :D Hij is echt mijn schatje. <3

En kindervriend.

Afbeelding

En nu weer genoeg foto's vanaf mijn kant.:=

Iemand nog leuke lieve schattige foto's om te delen?:D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:44

Och erm met strikkies en al. _O- _O- _O-

Hier wederom (sorry Punz :') ) geen foto's. Y;(
Stalgenootje had wel een klein stukkie gefilmd, zodat ik kon zien wat ze doet als ik een pasje opzij vraag. Filmpje staat uiteraard bij haar op de foon. _O-

Zit online te shoppen naar wat nieuwe (passende :+ ) vesten ed voor bij de poownie. Om 1 of andere stomme reden komt juist dan de krent in mij naar boven. :roll: