pizza64 schreef:Inteelt zie je juist veel in de fokkerij, niet direct is de 1ste lijn nee, maar verderop wel. Juist om de goede punten erin wilt behouden...
Dat klopt maar bij een gesloten stamboek moet je daar wel ontzettend mee uitkijken. Alle Connemara's voeren uiteindelijk terug op maar een paar hengsten en "vers" bloed toevoegen zoals ze bijv. bij het KWPN kunnen dat kan in een gesloten stamboek niet helaas.
Dus inteelt is bijna niet te voorkomen maar het blijft wel uitkijken dat het inteeltpercentage niet te hoog wordt.
@sm, helaas is er geen afstammelingenonderzoek, niet in Nederland en zover ik weet ook niet in Ierland.
Vooropgesteld dat ik weinig verstand heb van fokkerij denk ik dat qua karakter en beweging ed, Otto nog best wel eens bij Heksje zou kunnen passen als mogelijke partner.
Ook zeer laag inteeltpercentage (in de eerste generaties geen gemeenschappelijke voorouders zo te zien).
Dexter is natuurlijk ook een geweldige hengst maar voegt misschien niet zoveel toe in beweging. IS toch bij uitstek een springvererver.