Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:07

sh** wat duurt dat lang.... zit eigenlijk niet meer veel hier in topics maar wil graag weten hoe het met Hummer gaat. Kan mij voorstellen dat je er de zenuwen van krijgt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:16

Ja ik hoop maar geen nieuws, goed nieuws. Normaal bellen ze rond 16.00 uur dagelijks voor de gewone update. Maar ik mag toch aannemen dat als er iets niet goed zou zijn vanuit het onderzoek ze direct wel zouden bellen. Ga om 14.00 uur even kijken bij hem misschien zie ik iemand.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:45

Zo de uitslag is binnen helaas niet heel positief, Hummer heeft verschillende maagzweren hiervoor heeft hij direct medicatie welke ik een aantal weken moeten geven en over een aantal weken dan opnieuw moeten laten controleren door een nieuw maagonderzoek. Verder verhoogde spierenzymen, dit is waarschijnlijk te wijten aan een prik die vrijdagochtend is gegeven door de plaatstelijke da in de borstspier waar hij een hele heftige reactie op heeft gehad dus dit is te verklaren. De leverwaarden zijn ook te hoog hiervoor wordt morgen opnieuw bloed geprikt en als de leverwaarden hetzelfde of hoger zijn gaan ze een echo en waarschijnlijk biopt van de lever doen......denk ik liever nog niet aan. Het kan komen door de vele medicijnen die hij heeft gehad maar dan moet de waarde morgen dus aan het dalen zijn. Dus weer spannend en morgen afwachten........ Hoe hij aan de maagzweren komt is mij echt een raadsel, hij is niet nerveus, krijgt vrijwel geen krachtvoer (handje muesli, suikerarm) en kan 24/7 eten.........

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:50

Gedver wat vervelend. Inderdaad heel erg vreemd, die maagzweren. Die zie je normaal gesproken vooral bij stalpaarden, die onvoldoende ruwvoer krijgen. Onbegrijpelijk. Ik hoor dat hier eigenlijk ook nooit bij zweden; wel bij dravers en sportpaarden. Maar wat een gedoe.. Hoe lang moet hij in de kliniek blijven?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:48

Helaas geen idee, afhankelijk van wat er morgen uit de nieuwe bloedonderzoeken komt en dan moet gebeuren. Ook krijgt hij nog koortsremmers dus ook nog afwachten als die stoppen of de koorts wegblijft.

Zie hem er deze week nog wel staan....

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:26

He bah, wat vervelend nieuws...We moeten maar heel hard blijven duimen voor Hummer.
Veel sterkte nog met hem

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:07

Hoe gaat het met Hummer?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:37

Nou Humpie hebben we vanmiddag gehaald en die ligt languit te snurken in zijn stal, hij is zoooo moe van de isoleerstal waar hij vanaf vrijdag alleen maar rondjes in liep. Vanmorgen werd ik gebeld dat de waarden van de lever niet verbeterd zijn, dus eigenlijk echo en biopt. Maar Hummer is zo gestressed in de kliniek dat dit niet goed is voor zijn maagzweren dus beter nu naar huis en over 3 weken terugkomen dan moet hij een nachtje blijven om nuchter te worden en dan de volgende dag controle scopie van de maag om te kjjken of de zweren genezen. Dan nogmaals leverwaarden controleren mocht het niet gedaald zijn dan alsnog echo en biopt. De lever werkte wel helemaal goed. Op dit moment wordt zijn mest nog gechecked op leverbot (komt bij ons voor op de weide) zou een verklaring voor de leverwaarde kunnen zijn.
Maargoed we zijn er nog lang niet maar zijn temperatuur was vanavond goed, ze zijn gister gestopt met de koortsremmers en nu hopen dat hij lekker opknapt thuis.

Hij gaat voorlopig lekker halve dagen op de winterweide (is niet met heel jong hoog gras) met een maatje. Verder onbeperkt hooi, hij kreeg al heel veel maar nu voor de nacht nog een extra hooinet in de stal en een berg los erbij en zijn medicijnen en rust. En heel stiekum hoop ik dat de koorts wegblijft en de leverwaarden in de komende weken zelf normaliseren....... als er niets gebeurd gaat hij 30 mei weer naar de kliniek.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:13

Ah fijn dat hij thuis is. Die stress lijkt inderdaad averechts te werken. Mag hij niet doorlopend op de wei? Lijkt me goed antistress middel. Onbeperkt knabbelvoer is natuurlijk inderdaad ook een voorwaarde. Daar ben ik zelf ook altijd erg alert op.
Ik geef beperkt hooi omdat ze zo dik worden anders, maar ze hebben altijd onbeperkt stro en staan 24/7 buiten met schuilstal zodat ze buiten de sneeuwtijd ook daar iets te knagen hebben.
Sil komt nl van de baan en die paarden zijn ook altijd erg gevoelig voor maagproblemen. (vaak ook maagzweer/aanleg tot)
Ik zal voor je duimen dat hij helemaal opknapt.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:32

Fijn dat ie dan toch weer thuis is

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:24

dankjullie straks weer hele dagen op de weide maar ivm darmen van streek vorige week bouw ik dit rustig op. 24/7 op de wei is bij ons geen optie, Hum wordt dan veelste dik. Het zijn hier mega weides met altijd veel gras tot aan de winter..... Nu kan ik het een beetje regelen. Gebruik nu voor de nacht een hooinet zodat hij wat langer met zijn eten doet en toch niet mega veel eet....... Maar ik denk zelf dat er een andere oorzaak is voor de maagzweren ben er alleen nog niet uit......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:58

ah oke ik snap het. Kan me ook wel voorstellen dat je het opbouwt met voorjaarsgras. Hooinet is inderdaad een goede optie. Heb ik in het verleden ook veel gebruik van gemaakt. Scheelt enorm in de tijd dat ze aan het knabbelen zijn.

De maagzweren zijn idd vreemd, zeker bij een paard hele dagen in de wei staat en veel ruwvoer krijgt. Oorzaken zijn toch altijd het tegenover gestelde. Daarom zie je het veel bij sportpaarden en dravers e.d., die veel op stal staan en zuiniger ruwvoer krijgen/meer krachtvoer.

Toch niet verkeerd als je dan de oorzaak in dit geval kunt achterhalen. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:13

Ja ik ook omdat het geen oude zweren zijn (bij heel veel paarden worden ze niet ontdekt) maar echt nieuw zeg maar, vraag ik me af of het kan zijn ontstaan met in week met de hoge koorts en wat minder eten.....

Wat wel erg leuk is om te zien dat Hummer nu tijdelijk een nieuw maatje heeft op de wei sinds gisteren (zijn eigen groepje staat op de volle weides).
Het is een mega grote Shire ook met vlechten in zijn manen hahaha, Hum lijkt er wel een Shetlander naast, en ze zijn zo lief samen......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:17

Ik heb het toevallig opgezocht en daar stond dus dat paarden tijdens ziekte en tijdelijk minder eten (bv ten gevolge van de ziekte) razendsnel maagzweren kunnen ontwikkelen, zelfs al binnen een dag. Dat wist ik ook niet, maar het zou wel de maagzweren van Hummer dan kunnen verklaren. De arme stakker.

Wel fijn dat hij een vriendje heeft. Dat is top voor hem. Misschien helpt hem dat erboven op.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:00

Nou dat zou dan inderdaad de verklaring kunnen zijn voor maagzweren, dat klinkt heel logisch. Inderdaad in de kliniek zeiden ze al dat ze ze heel snel kunnen ontwikkelen.
Bedankt!
Zou de lever er ook op de een of andere manier mee te maken kunnen hebben (trouwens net gebeld, het is geen leverbot).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:06

Geen idee eigenlijk. Hij is niet recent geent of zo?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:24

Hij heeft 4 dagen lang ab, pijstiller en koortsremmers ingespoten gekregen. De laatste spuit van de plaatselijke da was wat onhandig was antibiotica en in de borstspier gezet, Hummer was daar vrijdag spierbevangen van geraakt ( en nog licht kreupel) da bedankt zullen we dan maar zeggen. Dit zag de uithof aan de verhoogde spierenzymen in het bloed, misschien dat de lever van al de medicijnen overbelast is geraakt. Eigenlijk had dan de bloedwaarden van gisteren al wat verbetering moeten laten zien zeiden ze in de kliniek, maar ik hoop nog steeds dat de hoeveelheid medicijnen de oorzaak is van de lever.

Nouja zal 3 weken geduld moeten hebben, haha net maar fijnmazig hooinet besteld want die er nu hangt heeft het vreetmonster in 20 min. leeg :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:27

hmmm lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk. Maar hoefbevangenheid heeft toch ook gevolgen voor de lever? Ik dacht dat je dat ook aan de waarden zag? (weet het even niet zeker) Is het dan niet gewoon zo dat hij door de medicatie en spuit bevangen is geraakt en daardoor die verhoogde leverwaarden heeft?
Dus dat de behandeling van de oorspronkelijke kwaal, nieuwe kwalen veroorzaakt?
Je ziet dat nogal vaak, net als bij mensen.

Goed dat ie thuis staan en rust krijgt. Gewoon lekker volgens je eigen plan te werk gaan en afwachten maar. Ik zal duimen dat het dan goed komt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:06

Ja klinkt best logisch! Zal nog eens gaan googlen....
Komende tijd lekker tutten en verder lekker met zijn maatje op de weide slenteren. Het komt vast wel weer goed!! Ik hou jullie op de hoogte als er iets nieuws..

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:48

Via Google heb ik dit topic gevonden en heb mij zojuist aangemeld op Bokt.nl om hier ook iets te kunnen posten.

Sinds september vorig jaar ben ik de trotse eigenaresse van Hampus, een Nordsvensk Brukshäst hengst van nu 2 jaar. Ruim 4 jaar geleden zijn wij door een vakantie in Zweden verliefd geworden op dit paardenras. We hebben toen besloten dat we 'ooit' zo'n paard zouden gaan kopen. September 2011 was het dan zo ver, we hebben gedurende 3 weken verschillende paarden bezocht, kennis gemaakt met verschillende eigenaren en mogen proeven van de Zweedse gastvrijheid die je anders als toerist niet zo snel ervaart. We hebben uiteindelijk Hampus gekocht en hij is in oktober naar NL gekomen. Hij staat lekker bij ons thuis samen met zijn Haflinger vriend.

Ik probeer al een tijdje uit te zoeken hoeveel NZ eigenaren er zijn en ik ben dan ook benieuwd of er in oost NL misschien een NZ staat? Het lijkt me leuk om wat ervaringen te delen over dit nog vrij onbekende ras.

Ik zal proberen om eens een foto te plaatsen, moet nog wel even uitvogelen hoe...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 06:03

Hoi Hampus, welkom!!
Wat leuk weer iemand met een NZ, ben reuze benieuwd naar foto's!

Ik ben eigenaar van Hummer (Goliat) een bijna 5 jarige ruin, ik heb hem sinds zijn 3e jaar nu dus alweer twee jaar. Het is een geweldig paard, nuchter, ondeugend maar altijd eerlijk in alles.

Wat ben je in de toekomst van plan met hem te gaan doen?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:42

Hallo Hampus..Wederom welkom hier. *\o/*

Ik ben in het bezit van Delano (voorheen Theo) Hij word ongeveer over een weekje 4jaar.
Ik kocht hem okt 2010. Hij was toen net een paar dagen geruind en 1 november is hij bij mij gekomen.
Net als Hummer is hij zeer ontdeugend. Maar hoe ontdeugend ook eenmaal aan het werk is hij zeer braaf. Hij is ontzettend leergierig en is echt mijn clowntje. Ik lig soms dubbel om zijn acties. Heerlijk he??? die Noordzweedjes :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:47

welkom hampus. Ik woon niet in nederland, maar heb wel een nordsvensk brüks en een nordsvensk travare.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:57

Wat leuk! Welkom Hampus *\o/*

Had stiekem al gehoopt dat de eigenaar van hem zich zal melden :o

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:52

Wat een leuke reacties! Dank!

@Paperboy: Ik wil Hampus bitloos gaan rijden, ik wil eigenlijk alleen maar met hem 'naar buiten'. We wonen in een bosrijk gebied met veel mogelijkheden om lange tochten te maken. Daarnaast willen we hem graag bitloos 'voor de kar', dan kunnen we met het hele gezin van hem genieten!

Dit alles is natuurlijk nog wel toekomst muziek, het is nu nog een grote baby, zowel fysiek als mentaal. Het is nog zo'n kwetsbaar paardje. Ik breng hem nu alleen wat opvoedkundige normen en waarden bij, en ik doe wat grondwerk (volg/leid oefeningen, loswerken), hij is verbluffend fijngevoelig, een genot om mee te werken!

Hij is op dit moment zijn hormonen aan het ontdekken en dat maakt hem af en toe wat ondeugend. Dit uit hij vooral door ongevraagd te dichtbij te komen (schuren, hangen, geen respect voor mijn 'persoonlijke ruimte'), soms ook wat minder subtiel door aan mijn kleding te knabbelen/bijten. Dit alles is tot nu toe prima te hanteren/corrigeren. Onze haflinger moet het wel ontgelden, Hampus speelt nogal ruw en wordt daarin nauwelijks gecorrigeerd (dat had van mij althans meer gemogen, ze zullen het echter onderling wel beter weten ;) )

Ik las net het hele verhaal van Hummer, heftig hoor. Hoe gaat het nu met hem?

@Liljebo: Hampus komt uit Nossebro, dat is redelijk dichtbij toch?

@Nordsvensk: Had je op nordsvensken.org gezien dat Hampus in NL was?

Foto's volgen zsm.