Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:28

ik kan het niet nalaten, en reageer dus toch nog even. Wat bedoel je hier precies mee?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:43

Marrit13 schreef:
Chaos schreef:
Maar voor de recreant zijn ze perfect! Ik heb er 2 gereden en het zijn werkwillig beestjes, maar gewoon voor mij niet interessant.

Dit stoort mij een beetje. Want het komt steeds over alsof Dravers alleen recreanten kunnen vermaken :+ :D Als we nu de dressuursport als voorbeeld nemen: ik vind het vanaf de klasses M/Z echt serieus worden, iedereen kan met een beetje begeleiding een leuke L proef neerzetten (ongeacht het type paard).

Verder over het iel zijn: paarden die getraind zijn voor de koersen hebben de spieren op een hele andere plek zitten dan wat je van "rijpaarden" gewend bent. Maar het "iele" is wel degelijk weg te trainen. Daar moet je gewoon tijd in stoppen.

Verder ben ik nog steeds van mening dat je eerst moet kijken naar je gebruikersdoel en daar een paard op uitzoekt.
Maar ik irriteer me zo vreselijk aan de mensen die 1x een Draver hebben gereden en meteen boordevol vooroordelen zitten (ik heb een tijdje op een hele stoute Fries }> gereden, nu ga ik echt niet zeggen dat alle Friezen stout zijn, toch? :+ )

Dat is dan jammer. Dat het jou stoort bedoel ik. :+
Want waar blijft de galop? Het meest essentiele uit mijn posts wordt hier genegeerd. Dus aan jouw antwoord heb ik niets, want je gaat maar in op de helft. Waarom denk je dat ik ze minder geschikt vindt? Vanwege de galop natuurlijk. En waarom zijn ze dan voor mij niet interessant? Vanwege de galop. Iel heb ik ze niet genoemd. En de recreant kan toch ook L-niveau rijden? Echt ik zie het probleem niet?

En als je naar het gebruiksdoel kijkt. De mijne is dressuursport, dan neem ik dus idd geen draver nee. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:45

Ulrika schreef:
Chaos schreef:
Nini-Roosje. Hoe kom je er nou weer bij dat jij harder moet werken dan anderen. Ik denk dat iedereen altijd kei-hard werkt, en dat er niet echt onderscheidt tussen is. Heb je een moeilijk paard, dan ben je daar hard mee aan het werk. Heb je een fijn paard, dan ga je hard aan het werk met steeds moeilijkere oefeningen, en zo door.

Rianne H. Dat ben ik niet met je eens. Een goed dressuurpaard heeft goede gangen. Wat bij een draver 9 van de 10x al niet opgaat. Je kunt maar heel weinig veranderen aan de gang van een paard, en dan is de stap nog het meest bewerkbaar volgens mij. Dus verbeteren kan, maar het zal nooit een mooie actief doorgesprongen en gedragen galop worden. Wat wel een vereiste is in de dressuur.

hier ben ik het niet helemaal mee eens...zeker zijn de gangen van je paard bewerkbaar...als je paard nog geen evenwicht heeft en nog niet recht is zijn de gangen zeker minder goed als dat dat wel zo is....zowiezo mijn draver galopeerde eerst niet goed nou heeft ze ook een gewoon galopje...dus dat het niet valt te verbeteren vind ik niet kloppen.

Dat is bewezen hoor. ;) Ik zuig het niet uit mijn duim. En ja jij hebt je galop verbeterd. Gefeliciteerd meid. Maar veranderen!! kun je een gang niet. Dus een draver kan wel wat beter gaan galloperen, maar zal nooit heel goed worden. Snappie?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:47

Ik heb ook niet gezegd dat jij hebt gezegd dat je ze iel vindt :+ (misschien wat ongelukkig ge-quote ;) ) Alleen dat het overkomt alsof Dravers alleen geschikt zijn voor mensen die wat recreatie rijden ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:50

Ja, maar een recreant kan toch ook sporten? :) Alleen niet op hoog niveau.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:51

Aaah, ok, nee dan is dat misverstand uit de wereld :D (en we hebben niet eens elkaar de haren uit het hoofd getrokken.. Hoe on-Bokt _O- )

En ja ik geef je groot gelijk dat je een dressuurtypisch paard hebt gekocht, als jouw doel dressuren is! Zou ik ook hebben gedaan :-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:58

Ik rij Friezen hoor, dus de meningen over mijn paarden zijn ook verdeelt, hahaha. :')

Ja, dit is echt té netjes voor op Bokt. :P

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:10

Lielle schreef:
ik kan het niet nalaten, en reageer dus toch nog even. Wat bedoel je hier precies mee?

Paarden die 'een been ertussen' zetten zetten 1 van hun achterbenen tussen hun voorbenen en dat doen ze omdat ze om 1 of andere reden scheef zijn, ofwel door een onbalans in beslag ofwel door een pijntje ergens in het lijf (benen/rug). Is dus niet gewenst, omdat het paard niet recht loopt en daarom niet maximaal zal kunnen presteren en daar zal de trainer iets aan moeten doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:26

dat snap ik wel, ik snap niet goed wat RoyalMemory wil bereiken met die reactie.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:09

o, oké.... nee, ik ook niet

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:15

Geeft niet Mackie, ik wist het niet.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:31

Een paard dat het been ertussen zet is niet altijd scheef.

Een paard dat in de koers zijn benen eromheen zet gaat niet altijd wijd van achter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:34

volgens mij is dat juist de definitie van wijd gaan :?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:37

Ja dat dacht ik ook, Lielle :o

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:47

Leuk topic :+

Jammer dat de titel niet klopt

Er word in het algemeen gevraagd waarom geen draver?
Maar als er in het algemeen antwoord gegeven word dan zijn mensen op hun teentjes getrapt want ze weten wel een uitzondering. Dit klopt ongetwijfeld maar lijkt me niet van toepassing op dit topic.

Dus eigenlijk zou de titel moeten zijn wie weet er allemaal wat leuks te vertellen over dravers :+

Maar goed waarom geen draver
Ik zal in het algemeen hier op antwoorden waarmee ik niet bedoel dat er geen uitzonderingen zijn.

Ik kies ervoor serieus in de sport te rijden. En nu geloof ik best dat dat allemaal tot het Z2 wel lukt maar daarna word het lastig. Dravers zijn gefokt om te stuwen dressuur paarden moeten kunnen dragen.

Verder vind ik ze niet mooi :Y)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:57

Lielle schreef:
volgens mij is dat juist de definitie van wijd gaan :?

Ja, in de koers. Niet (per definitie) als je hem/haar correct dressuurmatig rijdt, of western of spaans of weet ik veel

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:01

sporter schreef:

Maar als er in het algemeen antwoord gegeven word dan zijn mensen op hun teentjes getrapt want ze weten wel een uitzondering. Dit klopt ongetwijfeld maar lijkt me niet van toepassing op dit topic.

Dus eigenlijk zou de titel moeten zijn wie weet er allemaal wat leuks te vertellen over dravers :+

Ik zal in het algemeen hier op antwoorden waarmee ik niet bedoel dat er geen uitzonderingen zijn.

Ik kies ervoor serieus in de sport te rijden. En nu geloof ik best dat dat allemaal tot het Z2 wel lukt maar daarna word het lastig. Dravers zijn gefokt om te stuwen dressuur paarden moeten kunnen dragen.

Ik denk niet dat mensen zich op hun teentjes getrapt voelen. Je kunt natuurlijk heel goed een draver niet prefereren boven een paard dat vanzelf al goed kan wat jij graag wilt. (ik bedoel 'jij' in het algemeen he). Maar wat ik hier lees zijn nagenoeg allemaal vooroordelen. Het enige dat klopt is dat een dressuurpaard en een springpaard waarschijnlijk beter dressuur en springen kunnen dat (de meeste) dravers. Maar dat ze niet in een (3-takt) kunnen galoperen, of dat ze lelijk zijn, of dat het heefthoofden zijn en al wat dies meer zij, dat zijn allemaal vooroordelen.

Volgens mij - correct me if I am wrong - is een draver wel een volbloed paard, en niet een warmbloed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:03

ik snap werkelijk niet wat je wil zeggen. 'wijd gaan' betekent dat beide achterbenen buiten het spoor van beide voorbenen worden geplaatst, daar zijn we het geloof ik over eens. En die definitie geldt altijd, of je nu koerst, lekker voorwaarts draaft op een bospad of in de ring een middendraf laat zien.

Jij haalde eerder aan dat een draver in de koers op topsnelheid zover ondertreedt dat hij zijn achterbenen dus naast de voorbenen zet (= wijd gaan in mijn definitie). Wat ik daarbij opmerk, is dat niet een kwaliteit is die we in de dressuur zoeken, en dat het bovendien niet betekent dat het een goede dressuurdraf is, omdat je praat over een stuwend ipv een dragend achterbeen.

Bovendien kun je niet zeggen dat een draver lelijk vinden een vooroordeel is. Ik vind persoonlijk tinkers lelijk, simpelweg omdat het mijn smaak niet is. Geen vooroordeel, gewoon een kwestie van voorkeur.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:05

Lielle schreef:
ik snap werkelijk niet wat je wil zeggen. 'wijd gaan' betekent dat beide achterbenen buiten het spoor van beide voorbenen worden geplaatst, daar zijn we het geloof ik over eens. En die definitie geldt altijd, of je nu koerst, lekker voorwaarts draaft op een bospad of in de ring een middendraf laat zien.

Jij haalde eerder aan dat een draver in de koers op topsnelheid zover ondertreedt dat hij zijn achterbenen dus naast de voorbenen zet (= wijd gaan in mijn definitie). Wat ik daarbij opmerk, is dat niet een kwaliteit is die we in de dressuur zoeken, en dat het bovendien niet betekent dat het een goede dressuurdraf is, omdat je praat over een stuwend ipv een dragend achterbeen.

Bovendien kun je niet zeggen dat een draver lelijk vinden een vooroordeel is. Ik vind persoonlijk tinkers lelijk, simpelweg omdat het mijn smaak niet is. Geen vooroordeel, gewoon een kwestie van voorkeur.

Persoonlijke smaak valt niet over te twisten, geen probleem. Dat het zogenoemde wijd gaan niet is wat jij zoekt, prima. Maar een draver die in de koers 'wijd gaat', kan wel degelijk 'normaal' lopen als dat wordt gevraagd.

Het lelijk vinden is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Dravers hebben niet een uniform uiterlijk. Als je een steile schouder en een steil achterbeen lelijk vindt, ok, dat hebben de meesten (generaliseer ik nu?). Ik had het idee dat mensen doelden op het hoofd en de hals. Als dat niet het geval is: neem me dan niet kwalijk. Het ging me erom dat dravers over één kam werden geschoren en dat vind ik ten opzichte van het paard/ras niet fair.
Laatst bijgewerkt door RoyalMemory op 16-08-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:06

Mee eens Lielle, ik durf het haast niet te zeggen omdat er een Tinker-invasie is op Bokt maar ik vind ze eigenlijk hartstikke lelijk. Maar dat is mijn mening - iemand anders kan daar toch ook weer anders over denken.

Bovendien vind ik hier niemand op zijn teentjes getrapt. Ik klets al heel wat pagina's mee en ik ben absoluut niet weg van dravers. :) (Alleen van die ene!)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:07

RoyalMemory schreef:
sporter schreef:

Ik denk niet dat mensen zich op hun teentjes getrapt voelen. Je kunt natuurlijk heel goed een draver niet prefereren boven een paard dat vanzelf al goed kan wat jij graag wilt. (ik bedoel 'jij' in het algemeen he). Maar wat ik hier lees zijn nagenoeg allemaal vooroordelen. Het enige dat klopt is dat een dressuurpaard en een springpaard waarschijnlijk beter dressuur en springen kunnen dat (de meeste) dravers. Maar dat ze niet in een (3-takt) kunnen galoperen, of dat ze lelijk zijn, of dat het heefthoofden zijn en al wat dies meer zij, dat zijn allemaal vooroordelen.

Volgens mij - correct me if I am wrong - is een draver wel een volbloed paard, en niet een warmbloed.

Nee als je vraagt wat vind JIJ van een draver dan is het antwoord omdat ik ze niet mooi (staat anders dan lelijk) vind heel legitiem en geen vooroordeel maar een mening.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:13

RoyalMemory, wat is dan de waarde van jouw opmerking eerder dat het achterbeen zo ver kan ondertreden? Dat voegt toch niets toe aan een dressuurdraf als hij dat alleen maar kan door wijd te gaan? volgens mij praten we langs elkaar heen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:15

Nemurin schreef:
Mee eens Lielle, ik durf het haast niet te zeggen omdat er een Tinker-invasie is op Bokt maar ik vind ze eigenlijk hartstikke lelijk. Maar dat is mijn mening - iemand anders kan daar toch ook weer anders over denken.

Bovendien vind ik hier niemand op zijn teentjes getrapt. Ik klets al heel wat pagina's mee en ik ben absoluut niet weg van dravers. :) (Alleen van die ene!)

Ja, dat is uiteraard de mijne :D .

Maar zonder gekheid. Natuurlijk heeft iedereen een voorkeur voor een ras. Maar ook juist een reden om een bepaald ras niet te kiezen. Redenen zijn uiteenlopend, van ambities tot locomotie tot uiterlijk. Mooi toch? Stel dat iedereen een draver wilde }>
Ja, en wij, draverliefhebbers, gaan in de verdediging als het om vooroordelen gaat. Iedereen heeft recht op zijn mening. Je vindt een paard mooi, een beetje mooi of niet mooi. Dat kan. Maar ik denk dat de liefhebbers voornamelijk bezig zijn om de vooroordelen te ontkrachten.
Ik vind endurance ontzettend leuk (en wil ook echt gaan starten), en zou daarom dus nooit een koudbloed kiezen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:17

Ik heb toch niet met m'n kont bovenop de jouwe gezeten Hellen. :P
Overigens vind ik dravers algemeen qua uiterlijk wel leuker dan Tinkers... (Even verstoppen voor de tinkerliefhebbers nu denk ik.) Ik vind ze zelfs heel erg knap - maar niet voor mij.

Als iedereen een Gelder leuk vond (dan zou het fokken wel beter gaan denk ik) dan zou ik dat ook saai vinden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:17

Nemurin schreef:
Mee eens Lielle, ik durf het haast niet te zeggen omdat er een Tinker-invasie is op Bokt maar ik vind ze eigenlijk hartstikke lelijk. Maar dat is mijn mening - iemand anders kan daar toch ook weer anders over denken

Hartstikke lelijk klinkt niet heel vriendelijk, maar het is absoluut niet mijn smaak, net als fjorden, shires en friezen.(die laatste vind ik een beetje syndroom van down hoofd hebben, of ik zie alleen verkeerde, maar zo komen ze op mij over) Ik hou gewoon niet van harige paarden,sokken en lange manen, haflingers vind ik meestal wel weer leuk, spreken mij ook meer aan.