Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Takke schreef:Aangezien er telkens discussies ontstaan over de hoogte van het dekgeld bij minipaarden geef ik hier een paar visies die ik heb opgedaan door meerdere stallen te bezoeken en meerdere minipaardenhouders (plaats ik in uitleg als MH) te spreken.(let op bedragen zijn fictief)
• Wanneer een MH het dekgeld zet op 100 euro en hij krijgt 10 merries ter dekking dan verdiend hij hiermee 1000 euro. Als hij het dekgeld op bijv. 500 euro zet en hij krijgt 2 merries dan heeft hij ook 1000 euro verdiend. Dit betekend dat bij het lage bedrag hij de zorg en verantwoording heeft van 5x zoveel merries.
Dus meer verdienen met minder te hoeven lekker makkelijk verdiend dan, als je dan geen verantwoordelijkheid wil hebben moet je niet dekken en de verantwoording van jde merrie ligt bij de merriehouder zelf.
• Er zijn MH’s die het geld terug willen verdienen wat hun hengst gekost heeft (aanschaf+ quarantine + vlucht en alle bijkomende kosten) en daarnaast ook voor weinig geld hun paardje willen houden.
Ik wil ook wel voor weinig geld paardjes houden maar helaas het is een dure hobby en dus de merriehouder moet maar betalen, want de hengstenhouder wil voor voor niks z'n paardjes houden _-:(
• Sommige MH’s hebben hun paardje voor eigen plezier gekocht. Als je dus perse een dekking ervan wilt hebben is dat helemaal best maar dan zal je er voor moeten betalen. Op deze manier krijgen ze zo min mogelijk merries aangeboden.
maximaal stellen aan hoeveel merries dat je wil hebben voor te dekken
• Dan heb je nog MH’s die hun hengst hebben om te showen. Er zijn MH’s die aan meer als 20 shows per jaar deelnemen. Wanneer zij hun hengst voor een lage prijs neerzetten krijgen ze veel aanvragen en kunnen zij de shows niet lopen. Daarnaast is het lastiger om de hengst dan in constante showconditie te houden. ook hier geld:Als je perse een dekking ervan wilt hebben is dat helemaal best maar dan zal je er voor moeten betalen. Op deze manier krijgen ze zo min mogelijk merries aangeboden.
Dan moeten ze hem in het showjaar niet ter dekking aanbieden dekken en showen gaat nu eenmaal niet altijd samen, moet daarvoor het dekgeld zo hoog![]()
• Er zijn ook MH’s die hun hengst exclusief willen houden. Door weinig te dekken lopen er weinig “goede” nakomelingen waardoor deze ook een hogere waarde kunnen houden.
Goede paardjes zijn van belang in het fokwereldje en zou je juist moeten promoten zodat de kwaliteit ook verbeterd![]()
Ok de eerste vraag die dan meestal bij mensen naar boven komt is: Maar heb je dan niet te weinig nakomelingen?
Ook dit is makkelijk op te vangen. De MH’s kunnen natuurlijk ook zelf rondkijken voor merries die zijzelf interessant vinden en hier dan een dekking op aanbieden. Op deze wijze kiezen zij zelf de in hun ogen perfecte combinatie en hebben ze toch nog nakomelingen.
geloof je het zelf dat iemand dit doet???
Mijn persoonlijke mening is dat de dekgelden lekker hoog moeten blijven zodat de minipaarden nog ietwat exclusief kunnen blijven. Veel MH’s zijn beter af met luxe shetlands ipv minipaarden.
Citaat:visies die ik heb opgedaan door meerdere stallen te bezoeken en meerdere minipaardenhouders te spreken.
Takke schreef:Hoi Melanie
Ik qoute mezelf nog even:Citaat:
dekken en showen gaat nu eenmaal niet altijd samen
En waarom niet dan? Het blijkt wel te kunnen anders doen ze het niet op deze wijze.
Moet daarvoor het dekgeld zo hoog???
Goede paardjes zijn van belang in het fokwereldje en zou je juist moeten promoten zodat de kwaliteit ook verbeterd
Even een kromme vergelijking: een ferrari is ook een goede auto maar blijft een hoge waarde houden omdat er maar een beperkt aantal van zijn.
Daarnaast breng jij het alsof iedere MH verplicht is om jou te helpen met kwaliteits verbetering terwijl zij de juiste hengst hebben gevonden.
Dit is belachelijk, het is niet dat ze mij moeten helpen het is voor de verbetering in het algemeen voor iedereen die met deze leuke hobby bezig is en men moet samen werken aan de verbetering en gezondheid van de paardjes en niet alleen maar aan zichzelf denken
geloof je het zelf dat iemand dit doet???
Zie mijn qoute. Ik denk dat dat genoeg verklaart maar als antwoord ja er zijn er die dit doen en ik denk zelfs dat er nog meer zijn die dit gaan doen. Ik weet van 1 stal in ieder geval dat die er ook mee gaan beginnen. Op deze wijze kun je betere combinaties zoeken die goed zijn voor de hengst als alleen maar van alles wat aangeboden te krijgen.
probabeest schreef:mmm, dan ben ik benieuwd welke hengstenhouder (grote bedoel ik dan die ook bv kwpn 's hebben) begint met mini's.
als je bv naar de nieuwe heuvel kijkt (noem zo maar wat hoor, is natuurlijk gewoon een voorbeeld van een redelijk groot dekstation in het midden van het land) die hebben ook haflingers en nrps pony hengsten, volgens mij ligt dit dekgeld gelijk of zelfs lager dan van een goede nmprs hengst.
dan ben ik wel benieuwd hoeveel zo'n hengst zou moeten dekken om zich zelf terug te verdienen, dit geldt dan ook voor de andere rassen.
er zal toch brood op de plank moeten komen wanneer je het over een bedrijf hebt, ik kan me alleen niet voorstellen dat bv een haflinger nou zoveel meer merrie's dekt dan een goede nmprs hengst.