Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

Re: Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:50

Melanie: Als je zegt overo schiet mij gelijk Thriller in mijn hoofd.

idd, mooi dier 1500 euro dekgeld en staat dit jaar niet voor buitenaf ter dekking alleen color broker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:57

Dekgeld van thriller was me niet bekend.

Anyway, om toch weer een draai richting de titel te geven: Zouden we (liefhebbers) de mini's meer moeten promoten wellicht (een stap in de goede richting is vorig jaar op paard en koets gemaakt)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:07

Ze moeten zeker meer gepromoot worden en meer bekendheid krijgen. En idd veel op paardenbeurzen staan met het stamboek om de mensen kennis te laten maken met dit fijne ras en het (grasmaaier) effect toch uit de wereld te helpen.
Wil me best opofferen hiervoor om mee te helpen Haha!

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:31

Aangezien er telkens discussies ontstaan over de hoogte van het dekgeld bij minipaarden geef ik hier een paar visies die ik heb opgedaan door meerdere stallen te bezoeken en meerdere minipaardenhouders (plaats ik in uitleg als MH) te spreken.(let op bedragen zijn fictief)

• Wanneer een MH het dekgeld zet op 100 euro en hij krijgt 10 merries ter dekking dan verdiend hij hiermee 1000 euro. Als hij het dekgeld op bijv. 500 euro zet en hij krijgt 2 merries dan heeft hij ook 1000 euro verdiend. Dit betekend dat bij het lage bedrag hij de zorg en verantwoording heeft van 5x zoveel merries.
• Er zijn MH’s die het geld terug willen verdienen wat hun hengst gekost heeft (aanschaf+ quarantine + vlucht en alle bijkomende kosten) en daarnaast ook voor weinig geld hun paardje willen houden.
• Sommige MH’s hebben hun paardje voor eigen plezier gekocht. Als je dus perse een dekking ervan wilt hebben is dat helemaal best maar dan zal je er voor moeten betalen. Op deze manier krijgen ze zo min mogelijk merries aangeboden.
• Dan heb je nog MH’s die hun hengst hebben om te showen. Er zijn MH’s die aan meer als 20 shows per jaar deelnemen. Wanneer zij hun hengst voor een lage prijs neerzetten krijgen ze veel aanvragen en kunnen zij de shows niet lopen. Daarnaast is het lastiger om de hengst dan in constante showconditie te houden. ook hier geld:Als je perse een dekking ervan wilt hebben is dat helemaal best maar dan zal je er voor moeten betalen. Op deze manier krijgen ze zo min mogelijk merries aangeboden.
• Er zijn ook MH’s die hun hengst exclusief willen houden. Door weinig te dekken lopen er weinig “goede” nakomelingen waardoor deze ook een hogere waarde kunnen houden.

Ok de eerste vraag die dan meestal bij mensen naar boven komt is: Maar heb je dan niet te weinig nakomelingen?

Ook dit is makkelijk op te vangen. De MH’s kunnen natuurlijk ook zelf rondkijken voor merries die zijzelf interessant vinden en hier dan een dekking op aanbieden. Op deze wijze kiezen zij zelf de in hun ogen perfecte combinatie en hebben ze toch nog nakomelingen.

Maar waarom zijn de dekgelden bij bijvoorbeeld het KWPN dan lager?

Veel dekhengsten, ongeacht het stamboek, zijn te vinden bij dekstations. Omdat deze dekstations zoveel hengsten te gelijk hebben staan en de ruimte hebben om veel merries te huisvesten gaan zij vaak omlaag met hun dekgelden. Voor hen geld wel dat er meer dekkingen moeten zijn. Door deze concurrerende prijzen zullen de overige fokkers ook omlaag moeten met hun prijzen. Dit gebeurd gelukkig (nog) niet bij de minipaarden omdat de markt te klein is in de ogen van de dekstations. Waardoor er andere (reële) tarieven gehandhaafd kunnen worden bij de MH’s ook al lijken deze hoog voor jullie.

Maar zijn dit dan de enige redenen?

Nee natuurlijk niet. Wanneer er een vorm van rage ontstaat zullen er altijd mensen zijn die hun dekgelden en tarieven omlaag gooien. Het is natuurlijk interessant om naar vraag en aanbod te kijken. Daarnaast zijn er gelukkig MH’s die kunstmatig de tarieven hoog houden. Op deze manier voorkom je dat je in eenzelfde situatie terecht komt als met bijvoorbeeld de Shetlanders. En als laatste heb je natuurlijk nog de mensen die snel geld willen verdienen over de rug van anderen.

Ik hoop dat ik hiermee wat verduidelijkt hebt.

Mijn persoonlijke mening is dat de dekgelden lekker hoog moeten blijven zodat de minipaarden nog ietwat exclusief kunnen blijven. Veel MH’s zijn beter af met luxe shetlands ipv minipaarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:48

ik kan me in een aantal dingen wel vinden, zoals bijv idd de hengstenhouders die je bij het KWPN hebt.. Had ik zelf nog niet over nagedacht.
Wellicht speelt KI ook mee, een KWPN hengst krijgt uit 1 sprong weet ik veel hoeveel nakomelingen, een mini maar 1 (aangezien KI zo goed als niet toegepast wordt)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:03

Takke schreef:
Aangezien er telkens discussies ontstaan over de hoogte van het dekgeld bij minipaarden geef ik hier een paar visies die ik heb opgedaan door meerdere stallen te bezoeken en meerdere minipaardenhouders (plaats ik in uitleg als MH) te spreken.(let op bedragen zijn fictief)

• Wanneer een MH het dekgeld zet op 100 euro en hij krijgt 10 merries ter dekking dan verdiend hij hiermee 1000 euro. Als hij het dekgeld op bijv. 500 euro zet en hij krijgt 2 merries dan heeft hij ook 1000 euro verdiend. Dit betekend dat bij het lage bedrag hij de zorg en verantwoording heeft van 5x zoveel merries.

Dus meer verdienen met minder te hoeven lekker makkelijk verdiend dan, als je dan geen verantwoordelijkheid wil hebben moet je niet dekken en de verantwoording van jde merrie ligt bij de merriehouder zelf.

• Er zijn MH’s die het geld terug willen verdienen wat hun hengst gekost heeft (aanschaf+ quarantine + vlucht en alle bijkomende kosten) en daarnaast ook voor weinig geld hun paardje willen houden.

Ik wil ook wel voor weinig geld paardjes houden maar helaas het is een dure hobby en dus de merriehouder moet maar betalen, want de hengstenhouder wil voor voor niks z'n paardjes houden _-:(

• Sommige MH’s hebben hun paardje voor eigen plezier gekocht. Als je dus perse een dekking ervan wilt hebben is dat helemaal best maar dan zal je er voor moeten betalen. Op deze manier krijgen ze zo min mogelijk merries aangeboden.

maximaal stellen aan hoeveel merries dat je wil hebben voor te dekken

• Dan heb je nog MH’s die hun hengst hebben om te showen. Er zijn MH’s die aan meer als 20 shows per jaar deelnemen. Wanneer zij hun hengst voor een lage prijs neerzetten krijgen ze veel aanvragen en kunnen zij de shows niet lopen. Daarnaast is het lastiger om de hengst dan in constante showconditie te houden. ook hier geld:Als je perse een dekking ervan wilt hebben is dat helemaal best maar dan zal je er voor moeten betalen. Op deze manier krijgen ze zo min mogelijk merries aangeboden.

Dan moeten ze hem in het showjaar niet ter dekking aanbieden dekken en showen gaat nu eenmaal niet altijd samen, moet daarvoor het dekgeld zo hoog Verward

• Er zijn ook MH’s die hun hengst exclusief willen houden. Door weinig te dekken lopen er weinig “goede” nakomelingen waardoor deze ook een hogere waarde kunnen houden.

Goede paardjes zijn van belang in het fokwereldje en zou je juist moeten promoten zodat de kwaliteit ook verbeterd Pling

Ok de eerste vraag die dan meestal bij mensen naar boven komt is: Maar heb je dan niet te weinig nakomelingen?

Ook dit is makkelijk op te vangen. De MH’s kunnen natuurlijk ook zelf rondkijken voor merries die zijzelf interessant vinden en hier dan een dekking op aanbieden. Op deze wijze kiezen zij zelf de in hun ogen perfecte combinatie en hebben ze toch nog nakomelingen.

geloof je het zelf dat iemand dit doet???

Mijn persoonlijke mening is dat de dekgelden lekker hoog moeten blijven zodat de minipaarden nog ietwat exclusief kunnen blijven. Veel MH’s zijn beter af met luxe shetlands ipv minipaarden.
Laatst bijgewerkt door melanie_h op 24-02-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:05

idd! ik sluit me er helemaal bij aan!
bedoel , ieder paard kan hetzelfde?...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 23:13

ieder paard kan hetzelfde? Hoe bedoel je dat meissiie?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:19

Ik vind minipaardjes geweldig om te zien alleen al!

Ik zou ze gebruiken om te gaan wandelen, voor de kindjes te laten wennen aan paarden, voor mijn groot paard gezelschap te houden.

Volgens mij zit er meer in die beestjes dan dat iedereen denkt!

Spijtig dat echte mini's zoveel geld kosten, anders zou ik er al eentje hebben Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:21

Ik ben misschien te nuchter maar ik vind 500 euro al een hoop geld, dus ja 1500/2000 vind ik echt idioot veel. Knipoog
Maar dat wil niet zeggen dat ik soms zo´n hengst wel erg gaaf vind, en toch weleens nadenk over een dekking.
Gastmerries zijn leuk, extra centje van de dekking natuurlijk ook, maar ook heel veel zorg en werk, persoonlijk wil ik er eigenlijk niet meer dan 5 per jaar.

En verder tja een hoop mensen snappen niet wat je erin ziet, maar als ik naar zo´n mooi dier kijk met mooie uitstraling die met de staart erop door de wei zweeft weet ik waar ik het voor doe.
Keuringen en shows lopen vind ik leuk, en rijden mis ik niet.
Ik noem het altijd maar my little pony syndroom. Knipoog

Enne je kan ook hele leuke minipaardjes kopen voor veel minder geld hoor, tja rasechte fala´s en amerikanen zijn nou eenmaal duurder maar nederlandse mini´s zijn vaak net zo leuk!

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:23

Hoi Melanie

Ik qoute mezelf nog even:
Citaat:
visies die ik heb opgedaan door meerdere stallen te bezoeken en meerdere minipaardenhouders te spreken.

maximaal stellen aan hoeveel merries dat je wil hebben voor te dekken
Deze mensen willen helemaal niet dekken. Maar om het gezeur om hun hengstje weg te houden doen ze het op deze manier.

dekken en showen gaat nu eenmaal niet altijd samen
En waarom niet dan? Het blijkt wel te kunnen anders doen ze het niet op deze wijze.

Goede paardjes zijn van belang in het fokwereldje en zou je juist moeten promoten zodat de kwaliteit ook verbeterd
Even een kromme vergelijking: een ferrari is ook een goede auto maar blijft een hoge waarde houden omdat er maar een beperkt aantal van zijn.
Daarnaast breng jij het alsof iedere MH verplicht is om jou te helpen met kwaliteits verbetering terwijl zij de juiste hengst hebben gevonden.

Zie mijn qoute. Ik denk dat dat genoeg verklaart maar als antwoord ja er zijn er die dit doen en ik denk zelfs dat er nog meer zijn die dit gaan doen. Ik weet van 1 stal in ieder geval dat die er ook mee gaan beginnen. Op deze wijze kun je betere combinaties zoeken die goed zijn voor de hengst als alleen maar van alles wat aangeboden te krijgen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:47

mmm, dan ben ik benieuwd welke hengstenhouder (grote bedoel ik dan die ook bv kwpn 's hebben) begint met mini's.
als je bv naar de nieuwe heuvel kijkt (noem zo maar wat hoor, is natuurlijk gewoon een voorbeeld van een redelijk groot dekstation in het midden van het land) die hebben ook haflingers en nrps pony hengsten, volgens mij ligt dit dekgeld gelijk of zelfs lager dan van een goede nmprs hengst.
dan ben ik wel benieuwd hoeveel zo'n hengst zou moeten dekken om zich zelf terug te verdienen, dit geldt dan ook voor de andere rassen.
er zal toch brood op de plank moeten komen wanneer je het over een bedrijf hebt, ik kan me alleen niet voorstellen dat bv een haflinger nou zoveel meer merrie's dekt dan een goede nmprs hengst.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:51

Takke schreef:
Hoi Melanie

Ik qoute mezelf nog even:
Citaat:

dekken en showen gaat nu eenmaal niet altijd samen
En waarom niet dan? Het blijkt wel te kunnen anders doen ze het niet op deze wijze.

Moet daarvoor het dekgeld zo hoog???

Goede paardjes zijn van belang in het fokwereldje en zou je juist moeten promoten zodat de kwaliteit ook verbeterd
Even een kromme vergelijking: een ferrari is ook een goede auto maar blijft een hoge waarde houden omdat er maar een beperkt aantal van zijn.
Daarnaast breng jij het alsof iedere MH verplicht is om jou te helpen met kwaliteits verbetering terwijl zij de juiste hengst hebben gevonden.

Dit is belachelijk, het is niet dat ze mij moeten helpen het is voor de verbetering in het algemeen voor iedereen die met deze leuke hobby bezig is en men moet samen werken aan de verbetering en gezondheid van de paardjes en niet alleen maar aan zichzelf denken

Zie mijn qoute. Ik denk dat dat genoeg verklaart maar als antwoord ja er zijn er die dit doen en ik denk zelfs dat er nog meer zijn die dit gaan doen. Ik weet van 1 stal in ieder geval dat die er ook mee gaan beginnen. Op deze wijze kun je betere combinaties zoeken die goed zijn voor de hengst als alleen maar van alles wat aangeboden te krijgen.

Dit wil ik eerst wel eens zien

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:21

Melanie laten we eerst voorop stellen dat het merendeel komt van locaties waar ik geweest ben.
Ik kan geen verantwoording geven over waarom zij die keuzes hebben gemaakt.
Ik heb alleen een uitleg gegeven waarom sommigen deze prijzen hanteren.
Hier word altijd discussie over gevoerd.

Maar zal toch reageren.
Moet daarvoor het dekgeld zo hoog???
Is een keus die ze daarin maken. Is net als bij de andere punten. Hoog dekgeld weinig aanvraag weinig gezeur over dekkingen.

Dit is belachelijk, het is niet dat ze mij moeten helpen het is voor de verbetering in het algemeen voor iedereen die met deze leuke hobby bezig is en men moet samen werken aan de verbetering en gezondheid van de paardjes en niet alleen maar aan zichzelf denken
Men MOET samenwerken? Waar staat deze verplichting. Zij zijn totaal niet verplicht om aan ook maar iets mee te werken. En waarom MOGEN zij niet aan zichzelf denken. Jij koopt toch ook geen paardjes voor anderen maar vor jezelf omdat je ze leuk vind. Of koop jij ze voor het stamboek oid zodat zij verder kunnen groeien. Sorry maar ik zou dan zelf mijn geld aan iets anders uitgeven.

Ik denk dat je ook in je achterhoofd moet houden dat er mensen zijn die op een andere manier denken en op een andere manier redeneren anders had Ferrari bijvoorbeeld nooit zo groot kunnen worden en daarnaast toch exclusief. Denk je echt dat zij naar de andere merken hebben gekeken.
Sorry dat ik dit vergelijk weer maak maar misschien dat dit het wat duidelijker maakt.

Binnen de minipaarden zijn er ook mensen die commercieel denken en niet kijken naar de "hobbyfokker" die bijvoorbeeld vind dat men moet samen werken maar allang zijn eigen weg heeft uitgestippeld. En of dit voor hen gaat lukken dat zal de tijd leren. Nadeel is dat iedereen nu klaagt over dit soort prijzen en zich hier niet in kan vinden.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:26

probabeest schreef:
mmm, dan ben ik benieuwd welke hengstenhouder (grote bedoel ik dan die ook bv kwpn 's hebben) begint met mini's.
als je bv naar de nieuwe heuvel kijkt (noem zo maar wat hoor, is natuurlijk gewoon een voorbeeld van een redelijk groot dekstation in het midden van het land) die hebben ook haflingers en nrps pony hengsten, volgens mij ligt dit dekgeld gelijk of zelfs lager dan van een goede nmprs hengst.
dan ben ik wel benieuwd hoeveel zo'n hengst zou moeten dekken om zich zelf terug te verdienen, dit geldt dan ook voor de andere rassen.
er zal toch brood op de plank moeten komen wanneer je het over een bedrijf hebt, ik kan me alleen niet voorstellen dat bv een haflinger nou zoveel meer merrie's dekt dan een goede nmprs hengst.

Ik denk niet dat je deze aantallen zou willen weten.
En een vergelijk is er haast niet te maken aangezien er maar enkele zijn die ook met mini's werken.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:38

och, Takke dit is een een eindeloze discussie waar we het toch nooit overeenskomen dus ik ga er verder niet meer op in.
Ik wil wel eventueel verder met je discusseren via pb.
Ik denk namelijk niet dat iemand het ons in dank af neemt om hier zo in dit topic verder te ""ruzieen"is wel een groot woord Vriendjes zijn?

Laten we het maar leuk houden op het forum en verder gaan waar het topic mee begonnen is denk je ook niet.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:39

Melanie

Het topic gaat over het onbekende van de minipaarden. Ik denk dat het dekgeld een belangrijk onderdeel ervan is waar veel onduidelijkheid over is. Dus ik wil het niet via PB voortzetten maar gewoon in dit topic. Ik vind het veel belangrijker dat er ook ander mensen zijn die iets van oze discussie kunnen leren. En ruzie? Ik zie geen ruzie. Mijn onderschrift is duidelijk genoeg daarover.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:40

Takke ik heb begrepen dat jij ook minipaarden hebt, welke stalnaam hoort bij jou ?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:06

als de anderen er geen probleem in zien en vooral Stef die dit topic gestart is vind ik het ook niet erg om verder te dicuseren op het forum.

Ruzie dit is ook een groot woord maar kon zo snel geen ander woord ervoor vinden daarom heb ik het ook tussen haakjes gezet we hebben gewoon een groot meningsverschil Haha!

Enne ben inderdaad ook benieuwd naar je indentiteit Haha! Vind het wel prettig om te weten met wie ik in discussie ben

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:58

Ik vind het persoonlijk niet relevant om hier mijn identiteit bekend te maken.
Dit forum is een open geheel en wanneer ik hier zeg dat ik piet heet en in werkelijkheid jan heet schiet je er niks mee op.
Daarnaast heeft mijn identiteit geen toegevoegde waarde op dit topic.

Dit topic gaat namelijk over minipaarden: onbekend is onbemind.
1 van de factoren waar onbekendhied over is binnen de minipaarden is waarom er hoge tarieven voor dekgeld worden gebruikt.
Gebaseerd op wat ik van meerdere stalen weet geef ik jullie hier verklaringen voor.

Dat hieruit discussies ontstaan vind ik niet erg en zelfs goed.
Op deze manier komt er misschien duidelijkheid hierdoor.

Ik zal waar mogelijk is toelichtingen geven op wat ik geplaatst heb maar zal nooit de namen van de stallen geven waar het om gaat.

Ik denk ook niet dat stef hier problemen inziet aangezien er toch meer bekendheid zal moeten komen.
Mocht stef er toch problemen mee hebben dan mag ik aannemen dat ze ingrijpt aangezien het haar topic is.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:08

Ik vind het wel een beetje teleurstellend dat je je indentiteit niet bekend wilt maken en zelfs een beetje zwak Bang voor je "goede"
naam? Nagelbijten / Gniffelen Jammer hoor.
Ik geef me toch ook geheel bekend en schaam me hier niet voor. Maar ja, moet ieder voor zich zelf weten.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:19

Ik zou het aan de ene kant ook wel willen weten

maar,,

ik kan me er ook wel invinden dat Takke zich niet aan iedereen bekent wil maken. Knipoog

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:27

Ik vind het jammer dat dit topic nu stil valt.
Heeft dit te maken met het feit dat ik mijn identiteit (nog) niet bekend wil maken en men daarom de discussie niet meer voort wil zetten?
Dit zou ik wel jammer vinden als er op deze wijze gedacht word.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:29

Ik zie niet in waarom iemand z'n identiteit moet blootgeven als hij/zij dat niet wilt. Wat heeft dat voor een meerwaarde in dit geval?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:32

Nou ik stoor me er gewoon niet meer aan dat onbekend onbemind is hoor,
Ik doe lekker mijn eigen ding en ben er blij mee dat lijkt mij het belangrijkste. Knipoog
Mensen die zeggen wat moet je daar nou mee, laat ze maar, gelukkig weten mede-mini-mensen wel wat wij bedoelen.

En ach Takke speculeren over je ware aard is ook wel leuk maar natuurlijk niet de bedoeling van dit topic. Haha!