Hoe oud was jouw KWPN paard toen het overleed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoe oud is jouw KWPN paard geworden

0-1
8 (5%)
2-3
2 (1%)
4-5
19 (13%)
6-7
15 (10%)
8-9
8 (5%)
10-11
9 (6%)
12-13
9 (6%)
14-15
11 (7%)
16-17
9 (6%)
18-19
12 (8%)
20-21
11 (7%)
22-23
6 (4%)
24-25
7 (4%)
26-27
16 (11%)

Totaal aantal stemmen: 142

aricia

Re: Hoe oud was jouw KWPN paard toen het overleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:43

mijn paard Ferdi hebben we in september in laten slapen,hij is 20 jaar geworden.
Altijd wedstrijden met hem gereden en de laatste 6 jaar recreatief.
Hij was blind aan 1 oog ,al toen hij 1 jaar was,en hij kreeg staar het laatste jaar ,dus zijn goede oog werd steeds slechter ,hij kon nog maar heel slecht zijn ,en vond het leven niet meer leuk ,Hij was verder nog vitaal ,maar dan moet je een knoop doorhakken. Verdrietig
Wat rest is wel een fijne herinnering van 17 jaar met hem.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:42

mijn kopenhagen is 15 geworden, helaas heeft hij koliek gekregen Huilen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:15

Tussenstand: 25% van de kwpn-ers uit dit topic waren tussen de 4 en de 7 dat ze het leven lieten.

Slechts 40%, minder dan de helft dus, wordt ouder dan 15 jaar!

De gemiddelde leeftijd waarop een paard sterft in deze telling komt uit op 13.36 jaar.

Er hebben bijna 100 mensen meegedaan aan deze telling, ik zal eens uitzoeken in hoeverre dit dan als redelijk verantwoorde steekproef telt. Of dit statistisch gezien verantwoord is om te extrapoleren op de totale populatie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:07

Wordt pas intressanter als je daar de hoeveelheid van de hele populatie tegenover kan zetten. Hoeveel paarden worden er maar 15, maar hoeveel worden er ouder dan 15. En hoeveel worden er >25 of >30. Dan zijn er pas cijfers waar je wat mee kunt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:26

Arabesk schreef:
Tussenstand: 25% van de kwpn-ers uit dit topic waren tussen de 4 en de 7 dat ze het leven lieten.

Slechts 40%, minder dan de helft dus, wordt ouder dan 15 jaar!

De gemiddelde leeftijd waarop een paard sterft in deze telling komt uit op 13.36 jaar.

Er hebben bijna 100 mensen meegedaan aan deze telling, ik zal eens uitzoeken in hoeverre dit dan als redelijk verantwoorde steekproef telt. Of dit statistisch gezien verantwoord is om te extrapoleren op de totale populatie.

Toch blijf ik erbij dat er een hoop paarden worden kapotgereden, daarom al vroeg op zijn en worden afgemaakt. tsja, wie komt daar hier eerlijk voor uit??? Koe

Daarom vind ik dit onderzoek niet echt baandoorbrekend ofzo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:28

Daarnaast tel je nu alleen de paarden die zijn overleden. De nog levende paarden van boven de 15 bijvoorbeeld heb je niet.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:43

Apple schreef:
Daarnaast tel je nu alleen de paarden die zijn overleden. De nog levende paarden van boven de 15 bijvoorbeeld heb je niet.

idd het gaat om het percentage overleden paarden tegenover de nog levende paarden...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:33

Interessant is misschien ook op welke leeftijd sommige paarden wegens blessures vervroegd met pensioen gaan. Een paard dat dertig wordt, maar vanaf zijn achtste al op rust staat vertekent het beeld behoorlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:13

Apple schreef:

Het gaat hier om de stelling dat het gemiddelde nederlandse paard slechts 7 jaar oud wordt.....

en hier met dit kleine dingetje kan je zien dat het in iedergeval niet het gemiddelde is van de bokt populatie (sport) paarden Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:16

@koeke Dat soort paarden worden meestal niet zo superoud. Rust roest en dan al helemaal!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:09

Een van onze paarden heeft 20 jaar van haar pensioen kunnen genieten. Dat halen sommige mensen niet eens Knipoog

zowizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:18

Het eerste paard van mijn vriend was 19, toen kreeg hij een ernstige peesblessure en moesten we hem in laten slapen.
Ook hebben we nog een 4 jarige na een koliek operatie (6 mnd later!!!) in moeten laten slapen en een paar jaar geleden een 3 jarige ivm met een aangeboren botafwijking...
Allemaal heel erg balen iig, en veeeeeel te jong

Agossielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:43

mij paardje is 5jaar geworden, moest hem inlaten slapen omdat het een ongeluk had gekregen. (hij had het botje gebroken onder de kogel en de kogel was ook helemaal kapot.(van het linkervoorbeen)) veder was hij kerngezond.

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:02

misschien een beetje blond, maar wat is het doel van het onderzoek, kijken hoe oud een sportpaard wordt? maar in verband gebracht met de gezondheid van sportpaarden, in de zin van blessures/koliek enz.. want een paard kan ook een ongeluk krijgen (bv. aanrijding) en dan overlijden maar dat heeft dan niks met de gezondheid te maken van het paard..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:54

Volgens mij is het doel om gewoon in het algemeen een beetje proberen een beeld te krijgen van hoe oud paarden bij ons, particuliere eigenaren zoal worden. Omdat je misschien een voorbeoordeeld beeld krijgt als je hoort van mensen: bij ons worden ze altijd wel 27 of ouder en in de praktijk (uit dit onderzoek) blijken er bijvoorbeeld gewoon heel veel eigenaren jonge dieren te verliezen.

Volgens mij is het "onderzoekje" niet beperkt tot de oorzaak van het overlijden, maar gewoon om een beetje statistisch in beeld te krijgen hoe oud de paarden zijn geworden.

Heel erg representatief is het nu ook weer niet omdat hier alleen de doden paarden in meegenomen worden en niet de levenden. M.a.w. als er hier 18 4 tot 5 jarige overlijden, weet je niet hoeveel levenden 4 tot 5 jarigen het wel overleefd hebben. Maar je weet wel dat als er 111 paarden overlijden, daar er 18 4 tot 5 jaar zijn geworden en dat onderzoek mag je naar mijn idee dan wel weer extraheren naar de rest van de paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:01

KiWiKo schreef:
ik kon niet meer pollvragen kwijt Lachen Lachen

Je had 27 of ouder kunnen doen.

oliveira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:41

Die van mij was 9 jaar oud. Heb haar hellaas moeten laten in slapen met een peesplessure.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:32

Onze paarden waren beide 9 jaar toen we ze hebben laten inslapen Huilen . De 1e had KS en de 2e had OS.

@Detour: om even op je vraag in te gaan "over het kapot rijden van paarden". Daar wil ik wel een antwoord op geven want in beide gevallen hebben wij daar over nagedacht. Zijn wij daar schuld aan?

Maar het echte antwoord op deze vraag zullen zelfs wij over onze paarden nooit weten. Ze kwamen nl. beide uit de handel, 5 en 6 jaar, goede papieren. De ene was onhandelbaar maar was net zadelmak (werd er gezegd). Achteraf gezien bleek het dus gewoon pijnreactie's van KS te zijn geweest. Dus in hoeverre kom je daarachter dat hij niet al in puin was gereden?
In het 2e geval was het paard 3 maanden onder het zadel, zo tam als weet ik wat maar met groot trauma. Door dit trauma is hij bij ons herhaaldelijk achterover geklapt. Het achterover klappen kan dus de OS veroorzaakt hebben maar waarom was dat paard al zo getraumatiseerd?
En waarom stonden ze (beide met supergangen) in de handel?
Dat zijn vragen voor ons die nooit meer beantwoord zullen worden en zijn wij er dus niet zeker van dat wij ze kapot hebben gereden. Maar als dit wel zo was, zou ik het wel durven toegeven want ik ben ook maar een mens.....

1 tip: als je zo nieuwsgierig bent of mensen het durven toe te geven of wanneer rijdt iemand een paard kapot, waarom open je dan niet een topic daarover? want het is wel een interessant onderwerp!

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:20

2 of 3 dagen...

Had een open gehemelte, ingeslapen. Verdrietig

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:31

1 x verzorgpaard dan 3,5 jaar been op drie plaatsen gebroken en toen in laten slapen.

missy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:32

mijn paard is 22. wordt nog steeds 5 x p.w volop gereden.
dressuur, springen buitenritten. ze heeft nu kleine artose plekjes en heel lichte hoefcatrol onsteking. (toevallig ondekt omdat kreupel was en foto´s hebben laten maken) verder kern gezond en gaat in de wei net zo tekeer als het jonge grut wat erbij staat