Miniatuur paarden. Jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Miniatuur paarden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:54

hihi wat de jury's goed vinden, haha! op de welshkeuringen zag je voorheen alleen maar moddervette paardjes, men wilde 'massa'. en dat kwam niet in spieren maar in vet. ik vond het afgrijselijk, hihi!

waar de waarde van zo'n amerikaan vandaan komt, Joost mag het weten. Flicka is lief voor kinderen, zadelmak (koter reed er zo mee weg), in het tuig beleerd, en kan een leuk staaltje VD. dat zie ik geen van die dure rakkers doen, die planten zich alleen voort en laten zich bekijken... haha! daarbij zijn ze vaak monsterlijk (lees: niet) opgevoed. het is dan dat ze zo klein zijn, als ze 1,60 waren waren ze levensgevaarlijk. eigenlijk is het gewoon sneu. geef mij dan maar Flicka hoor, die is onbetaalbaar!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:03

Citaat:
op de keuring zul je haar nooit zien, ze heeft een onderbeetje

Dat is dan een van de vele problemen.
Klein fokken is leuk, maar je wilt niet weten wat voor rampen je vervolgens in de mond tegenkomt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:06

inderdaad. denk ook aan de bekende dwerggroei. toen Flicka gecheckt werd door de DA op de criteria voor het stamboek (haar tanden waren 100% recht, echt precies op elkaar!), vertelde de DA dat heel veel shetten tand- en kaakproblemen hebben. bij de minipaardjes zie je vaak problemen met de benen en de verhoudingen.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:13

merrieveulen schreef:
waar de waarde van zo'n amerikaan vandaan komt, Joost mag het weten. Flicka is lief voor kinderen, zadelmak (koter reed er zo mee weg), in het tuig beleerd, en kan een leuk staaltje VD. dat zie ik geen van die dure rakkers doen, die planten zich alleen voort en laten zich bekijken... haha! daarbij zijn ze vaak monsterlijk (lees: niet) opgevoed. het is dan dat ze zo klein zijn, als ze 1,60 waren waren ze levensgevaarlijk. eigenlijk is het gewoon sneu. geef mij dan maar Flicka hoor, die is onbetaalbaar!

Ik zie niet in waarom een minipaard niet minstens even goed deze dingen kan,behalve
bereden worden.En de meeste zijn juist byzonder goed opgevoed,zeker die in de shows
meelopen.Oke,er zit meer pit in dan in de gemiddelde shetlander en misschien ervaar jij het als
onopgevoed als een paardje eens op zijn achterbenen staat of druk is.Ik heb zelf een paar
van deze paardjes,waaronder een dekhengst,en ze zijn allemaal even vriendelijk.
Dus wat er nou precies zo sneu is begrijp ik niet helemaal?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:32

Een paardje die op z'n achterbenen staat vind ik inderdaad alles behalve opgevoed Nagelbijten / Gniffelen

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:45

Tja,de meeste mensen voelen zich alleen op hun gemak als hun paard slaafs doet wat er gevraagd word en braaf over de hindernissen vliegt..lijkt me trouwens ook niet zo best voor de benen!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:49

Lekker kinderachtig om zo te reageren. Toont meer hoe jij bent, dan hoe ik ben. Ook lezen is een kunst natuurlijk Knipoog Verdere (belachelijke) commentaar doe je maar via PB. Dit topic moet hier door niet verpest worden.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:23

Wat is er kinderachtig aan?Ik ben er niet op uit om dit topic te verpesten maar ik begrijp gewoon niet wat er zielig is aan het feit dat paardjes die vrijwel niet belast worden dunne beentjes hebben.En als ik zeg dat springen dan ook niet zo best is, is dat belachelijk commentaar ...dat snap ik niet helemaal..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:43

merrieveulen schreef:
inderdaad. denk ook aan de bekende dwerggroei. toen Flicka gecheckt werd door de DA op de criteria voor het stamboek (haar tanden waren 100% recht, echt precies op elkaar!), vertelde de DA dat heel veel shetten tand- en kaakproblemen hebben. bij de minipaardjes zie je vaak problemen met de benen en de verhoudingen.

klopt inderdaad, dat was de reden waarom ik haar voor de slachtprijs heb meegekregen.... onze shet heeft trouwens een perfect gebit, maar varkenspootjes Clown ach, ik denk maar zo, er moet bij ons wat aan mankeren Schijnheilig

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:21

Mini´s staan nu eenmaal eerder op de achterbenen daar is idd niks vreemds aan, ze moeten hun grootte weleens compenseren. Tong uitsteken
Met minipaardjes is niks mis niet met de botten benen of wat dan ook, hun benen zijn niet breekbaarder dan die van de gemiddelde kwpn-er, als je goed bedenkt heeft een kwpn-er in het mini ook geen poten als een shet dan was het geen mini-paard maar een minibelg.

Hoe kom je erbij dat de botstructuur van amerikanen minder is merrieveulen?
In america fokken ze meer op extrerieur en uitstraling en niet op beweging misschien dat je dat hebt gehoord?
Als je een amerikaantje koopt moet je opletten dan ze dus goed bewegen.
Dwerggroei heeft niks met superklein fokken te maken maar met inteelt en foute fokkers die alleen maar klein willen, een minipaard is niet perse klein, het nmprs fokt tot 106 cm, vooral de verhoudingen moeten goed zijn.
Maar kleiner is vaak wel gewilder ja maar kromme beesten komen alleen voor bij prutfokkers anders ben je goed verkeerd bezig!

Verder mini´s kunnen dus alles, zijn super en ik heb er een hoop! Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:31

en die van jou zijn prachtig Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:22

@ meavey, ik meen me te herinneren uit eerste hand gehoord te hebben dat jouw hengst bijna constant op stal staat aangebonden omdat hij anders de boel afbreekt?

@ flyer, nee slaafse paarden hou ik niet van. de mijne bokken, spelen en steigeren ook, maar níét als ik daar geen aanleiding toe geef. het verschil is wellicht dat er bij mij niet aan halsters gerukt wordt, etc., omdat mijn dieren opgevoed zijn, en met plezier met me meegaan en dingen voor me doen. die minipaarden (en dan 'het amerikaanse' ervan) worden gewoon gebruikt, vaak als broedmachine, en veel kunnen niks.

het verhaal over de botstructuur van doorgefokte amerikaanse paardjes is algemeen bekend. aangezien daar voornamelijk op uiterlijk gefokt wordt, en niet op kwaliteit. je zult daar niet snel een mini zien met een vol buikje die lekker voor een karretje draaft, het spul staat mooi te zijn in de wei, op met sleezy aan op stal.

op de keuring heb ik ze zelf rond zien lopen, opgefokte paardjes, compleet in de stress wegens gebrek aan voorbereiding en vertrouwen, paardjes die zich ophangen aan de trailer, het geruk aan halsters omdat ze 'niet luisteren', etc.
mijn merrie kan uit haar dak gaan met mij, lekker bokken rennen en spelen, gewoon maf doen. maar ze kan als het nodig is ook keurig netjes stilstaan voor het mooi maken, en heeft op de keuring geen greintje stress oid ervaren.
verder geloof ik niet dat Soet met dit topic doelt op de normale paardjes, die goed zijn van bouw en netjes in de verhoudingen staan, maar echt puur op het héle iele spul, waarbij je al snel bij de amerikaanse paardjes uitkomt.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:13

Dan zijn ze toch slaafs,als ze alleen spelen als jij daar aanleiding toe geeft?
Enne,aan halsters rukken doe ik ook niet hoor,nergens voor nodig.
Je hebt het over de botstructuur van doorgefokte amerikaanse paardjes,elk paard of paardje wat word doorgefokt krijgt vroeg of laat problemen.maar als je het over doorfokken hebt denk ik aan, zoals Meavy het noemt, prutfokkers .De mensen die amerikaantjes fokken zijn doorgaans erg serieus,
ze zijn veel te kostbaar om maar wat aan te klooien zoals met de shetten vaak gebeurd.

En is het zo vreselijk dat ze mooi staan te zijn in de wei en niets kunnen?
Ik,en vele anderen met mij, beleef verschrikkelijk veel plezier aan ze,alleen al door uit mijn
raam te kijken en te zien hoe mooi ze inderdaad zijn.

En wat je op de keuring gezien hebt,denk je dat dat alleen bij de mini's voorkomt dan?
Op een gemiddelde kwpn keuring,om maar wat te noemen,is het echt niet anders hoor..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:26

nee, dat weet ik. gebrek aan voorbereiding en opvoeding, wat bij mijn dieren niet voorkomt. ik zorg dat ze in mijn omgeving altijd erg ontspannen zijn, door ze vertrouwen te geven. problemen als angst of stress heb ik dan ook nooit.

enne, ik zou zeggen, kom eens kijken hoe slaafs ze zijn, ik denk dat je er een hoop van kunt leren.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:30

ik ben het met flyer eens. Mijn schoonmoeder fokt ook mini's en ja daar gaat weleens iets mis in de mond,maar ik denk dat dat geen uitzondering is in de fokkerij. Waarom mag een paardje niet gewoon in de wei staan? Trouwens worden ze ook vaak gebruikt om te mennen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:37

oh, niks mis met een natuurlijk leven van in de wei staan, maar als zo'n dier dan wel een paar keer per jaar in de ring moet verschijnen, lijkt me een minimale opvoeding toch wel op zijn plaats. daarnaast doelde ik met die opmerking op de enorme waarde van de dieren, die uiteindelijk alleen gevormd wordt door het fokdoel, en het uiterlijk.

ik zeg niet dat dat fout IS, alleen dat ik het anders zou doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:41

Merrieveulen, wat heeft opvoeding met ras te maken?
En als we het daar dan toch over hebben... mijn ervaring is dat het percentage onopgevoed, bijterig en irritant gedrag onder de shetten toch wel van uitzonderlijke hoogte is Clown

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:45

Als ik kijk hoe opgevoed en voorbeeldig ze bij mijn schoonmoeder zijn (inclusief de dekhengsten) denk ik dat mening shetlander of kwpn houder daar een voorbeeld aan mag nemen hoor...los van het feit dat opvoeding niks te maken heeft met het ras dat gefokt wordt....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:50

als je even terugleest, gaat het ook niet om het ras op zich, wat opvoeding betreft. wat ik ermee zeg (als je dus even terugleest), is dat er vaak weinig energie wordt gestoken in het dier als dier zijnde, en des te meer in het optutten, scheren en bijknippen. nogmaals, niet dat het fout IS, maar ik zou het anders doen.

persoonlijk zie ik de lol niet van het houden van een práchtig mooi paardje, zonder er meer mee te doen dan het als weideversiering en pronkstuk/ broedmachine gebruiken.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:55

Ik begrijp je standpunt wel merrieveulen,maar ik ben het persoonlijk niet met je eens. Ik denk dat men heel veel lol kan hebben om een prachtig paardje te zien staan en zo nu en dan (is heus niet iedere dag)toiletteren en keuringsklaar maken is een onderdeel van het verzorgen van een dier niet?!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:06

Ik denk dat dat het verschil maakt tussen een particulier paardenhoudster en het fokken van mini's. Een ieder haalt zijn plezier uit de paarden of dat nou dressuur,recreatie,springen of fokken is....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:08

Ik heb me juist vorig weekend verbaasd over de manier van showen op een keuring met AMHA paardjes.
Wat een rust en concentratie bij het opstellen. En daar is duidelijk op getraind Ja
Zelf heb ik de laatste 11 jaar voornamelijk in de welshjes gezeten en daar maakt het op een keuring niet uit of ze wel netjes staan bij het opstellen. Dribbelen ipv stappen? wat maakt het uit... Als ze maar spetteren bij het draven!

Nee dan de concentratie en geduld bij de AMHA paardjes...
Dat een jonkie of een hengst eens wat rondspringt... ach het zijn dieren die goed in hun vel zitten en goed gevoerd zijn.
Wel eens in Den Bosch op de 1e rij gezeten bij de hengstenkeuring van het KWPN? Huilen van het lachen ROFL

En ik geloof ook niet dat er nou echt zo veel verschil in bruikbaarheid zit tussen een shet en echt minipaardje.
Veel shetten worden gebruikt als grasmaaier met de bijbehorende kilo's overgewicht...
En zelf ga ik van de welsh cobs over op AMHA paardjes omdat ik door gezondheidsredenen toch weinig kan met de cobs.
Dan kijk ik persoonlijk liever naar een mooi luxe paardje dan een shet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:11

ja, iedereen heeft zijn eigen insteek en doel(en) met zijn dieren, niets mis mee, er zijn meerdere goede manieren om met paarden bezig te zijn. ik zeg ook niet dat dat niet voor iedereen genoeg is, enkel voor mij niet. ik heb heus lol met Flicka, met het klaarmaken en op de keuring zelf. maar daarnaast ben ik dagelijks actief met haar, lekker het bos in, zwemmen, fietsen, wandelen, en veel VD. ze is ook licht betuigd.
alleen maar tuttelen en voor de rest ernaar kijken is voor mij niet de reden om een paard (laat staan drie) te hebben. hoewel ik vaak een uurtje of wat op het hek doorbreng om van ze te genieten.

maar goed, daar gaat het hier niet om. het gaat om onze mening omtrent minipaardjes. en de amerikaantjes vind ik érg mooi, maar voor mijn doelen wellicht minder geschikt. misschien ééntje van een steviger type.
verder vind ik de omgang zoals je die vaak ziet op de keuring (die verder dus losstaat van het ras op zich maar wat wél vaak erbij komt kijken) gewoon niet fijn. geruk aan kettinkjes om ze stil te laten staan, die sleezy's, stress...

maar goed, er is ook een reden dat mijn merrie geen kampioenspremie mee naar huis nam natuurlijk. gelukkig hoeven wij daar ook niet voor te gaan, mijn merrie is niet voor de fok, maar voor het plezier dat we samen beleven. de keuring is écht haar ding, ook zij heeft pret gehad vorig jaar, en daar ben ik blij om, want nu mag ze dit jaar ook weer mee!

@ marije, nee ik was er ook bij, op de welsh CHK. wat hebben we gelachen, toen één van de driejarigen zijn hoofdstel afdeed en als een idioot door de ring suisde. op de KWPN keuring kan je pas écht je lol op, het lijkt wel of ze daar de paarden zó uit de wei plukken, wassen en bijknippen (onder verdoving ofzo?), en de ring ingaan. maar ja, als ze maar presteren, niet?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:36

Wat doe jij dan met jouw pony wat volgens jou niet met een mini paardje kan?
Citaat:
ik heb heus lol met Flicka, met het klaarmaken en op de keuring zelf. maar daarnaast ben ik dagelijks actief met haar, lekker het bos in, zwemmen, fietsen, wandelen, en veel VD. ze is ook licht betuigd.

Lijkt mij allemaal ook mogelijk met een mini paardje...
Ik heb zelfs hele leuke aanspanningen gezien op de show Ja

Verder zou ik zelf weinig voldoening kunnen halen met het fokken van shetlanders. Het percentage wat bij Mora terecht komt is mij te hoog om daar mee te gaan fokken.
En aangezien de fokkerij voor mij het belangrijkst is... Ook het showen en het bijbehorende trainen vind ik zelf erg leuk.
En het moet wel raar lopen als de 3 jarige volgend jaar ook niet betuigd wordt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:51

Flicka is geen shet, en er wordt zéker niet mee gefokt. hooguit een keer voor mezelf, maar meer ook niet.

verder zegt niemand dat er geen minipaardjes zijn die niet in het tuig kunnen, maar ik denk dat met die héle iele amerikaanse paardjes de mogelijkheden toch wat meer beperkt zijn.