De mens is een verzieker van rassen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabianRanch

Re: De mens is een verzieker van rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:16

CtjeLief schreef:
Citaat:
Meeste AV's lijken hier op KWPNérs

Amen Afgod

Alleen zo jammer dat wanneer men dit meld je meteen met modder bekogeld word.. maar het is een feit dat in NL rastype niet gewaardeerd word, gevolg: we staan nergens op int. niveau.. zo jammer.. men blijft in het verleden hangen en blijft steevast met de strijkplankhoofden fokken, waarom? lekker goedkoop en wel zo makkelijk ipv verder te kijken en type na te streven

OK dan! Helemaal mee eens Cynthia. Pling

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:50

Lusitana schreef:
Skippy01 schreef:
en tjah, natuurlijke selectie vindt nog wel plaats hoor mijnhafje! de dülmener wildpferde, de przewalski, de bronco, de mustang (voor een deel, want bij de mustang doet de mens inmiddels ook het een en ander), sommigen kuddes van koniks, huzule en er zijn vast meer rassen waar de mens nog geen invloed op heeft gehad. dit zijn allemaal paarden met een schofthoogte van 1,25 tot 1,45 en met voldoende massa (niet zwaar, maar zeker niet heel licht) paardjes met een rug die genoeg kan dragen, een hals met voldoende oprichting, maar laag genoeg om fatsoenlijk te kunnen grazen. benen in proportie met het lijf... gewoon, zoals paarden horen te zijn...

De Mustang is een gedegenereerd ras. Oftwel dat was eerst een gefokt ras (Iberisch paard) en vervolgens aan het lot overgelaten en verwilderd. Dan krijg je dus een ratjetoe waarvan wel de sterkste, maar niet de beste overleven. Dergelijk paard wordt feitelijk erg lelijk (naar de smaak van mensen) en genetische foutjes worden makkelijk doorgegeven en ingestempelt, want intelt is natuurlijk gewoon in kuddes. Dergelijk losgelaten paarden vind je verdeeld over de wereld (Australië heeft de Brumbies, Mozambique heeft verwilderde paarden, weet zo niet hoe ze heten).

De andere rassen die je noemt zijn meer in het wild gehouden rassen (daar horen de Garrano en Sorraia ook bij) en daar bemoeid de mens zich er aardig mee, wat betreft de hengsten keuze (hengstveulens worden er immers uitgehaald en verkocht). Het leven in de natuur zorgt wél voor sterkere en kleinere paaren die vast ter been zijn en vaak ook tölt en telgang ontwikkelen, maar er zit vaak wel degelijk toch nog een fokprogramma achter. Dus toch menselijke bemoeienis. Knipoog

Zelfs bij de Przewalski is er een fokprogramma (om ze te behouden).

natuurlijk is daar wel wat menselijke bemoeienis bijgekomen, maar het zijn wel paarden die dicht bij de natuur staan, die niet in een bepaald type gefokt worden omdat de mens dat mooi vindt, maar die door de mens begeleid worden en die daarbij hun eigen type mogen behouden. dit zijn dus rassen die niet door de mens verpest of aangepast worden voor gebruik, maar die paard zijn, die niet per se een bepaalde schofthoogte moeten hebben, etc. en dat de hengstveulens eruit gehaald worden is niet erg toch? dat zijn paardjes die dicht bij de natuur staan, die vaak goede gebruikspaarden opleveren, en waarbij niet de hengsten elkaar doodvechten... tjah, of er rassen zijn waar nog echt niks mee gedaan is, zou ik niet weten, waarschijnlijk niet, maar dit zijn wel natuurlijke rassen, die niet doorgefokt zijn (waarschijnlijk is er wel inteelt, maar dat hou je toch bij wilde paarden)...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:55

CtjeLief schreef:
Citaat:
Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond.

jij bedoelt waarschijnlijk Namusca.. bij haar speelt de vraag of het van nature is, of door menselijk hand, maar hoe dan ook, dit is een extreme uitzondering, en je mag deze merrie ZEKER niet als voorbeeld hanteren voor het gehele ras, want dit is niet waarheidsgetrouw naar het ras toe..

Afbeelding
ik vind Arabieren super mooie paarden, maar deze merrie Vind jij haar nog wel mooi als arabieren kenner?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:06

het is een prachtige merrie.. maar haar dish vind ik ook TE extreem! er is ook een filmpje van haar op internet te zien, en verder is het een hele mooie merrie, met goeie gangen enz, maar inderdaad deze dish gaat zelfs mij wat te ver haha! het ziet er niet natuurlijk uit, een paard kan een extreme dish hebben terwijl het er toch nog natuurlijk uitziet (heeft weer te maken met de plek van de dish, stand van de ogen enz) maar bij deze merrie is het zeer onnatuurlijk.. zonde, want verder is er weinig mis aan de merrie.. (en ik twijfel OPRECHT aan deze dish, d.w.z: zou niet raar opkijken als hier een plastisch chirurg aan te pas is gekomen..)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:22

dat zou toch helemaal van de zotten zijn, als ze nu ook al plastisch chirurgie op paarden toepassen.... serieus, welke dierenarts leent zich daar nu voor... zo treurig!
dat je met je paardje naar een plastisch chirurg gaat "hoi, mijn paardje heeft een puntkont, kunt u implantaten aanbrengen?" of "hoi, mijn paard heeft een ramshoofd, maar ik vind een snoekshoofd mooier, kunt u dat maken?"

niet normaal!!!!

overigens twijfel ik ook aan deze dish, ik geloof er niet echt in dat de natuur dieren zo mismaakt...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:25

er word gekeken naar wat de vragers willen en passen daar het aanbod op af Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:29

wat pics:
Kampioen 2003 van deze stal: http://www.janow.arabians.pl/
Afbeelding

El Paso kampioen van 30 jaar geleden:

Afbeelding

De laatste tijd kom je veel misvormde arabieren tegen.
Of nouja ze vinden het ´mooi´ als ze net lijken of ze uit een cartoon uitgesprongen zijn.

Wij kiezen in ieder geval nog steeds voor kwaliteit dan voor uiterlijk, met succes.
Stal: www.rzadkiewa.nl

http://www.rzadkiewa.nl/uploads/170.jpg

Afbeelding

Djamal Bahir RZ.A

en de falabella´s

Afbeelding

Afbeelding

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:37

Citaat:
Wij kiezen in ieder geval nog steeds voor kwaliteit dan voor uiterlijk, met succes

jammer dat jullie het rastype dan verwaarlozen..

en ik mag hopen dat je pianissima (1e foto) niet tot het rijtje: misvormde arabieren toeschrijft??

want ik zou persoonlijk een moord voor deze merrie plegen..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:08

het is niet echt een misvormd paard, maar de vorm van de neus bij deze merrie is toch wel beperkend voor de ademhaling. ik zie ze liever zoals de zwarte die hierboven staat, licht concave neus, maar niet zo'n extreme dish...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:15

Pianissima heeft ECHT geen moeite met ademen.. dat is een fabel wat bestaat over de dish.. (bij namusca is het wellicht wel een probleem)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:17

Sorry...ik wil hier even reageren op het genoemde over zenuwen in relatie tot hoofdvrm...al is het off-topic.
Mijn ervaring is dat paarden met een edel hoofd (deuk) gevoeliger en sensibeler zijn en dat paarden met een kromme neus (ramshoofd) koppiger en dikhuidiger zijn.
Dit is m.i. geen gevolg van de deuk of de bult...maar heeft te maken met dat de hoofdvorm een raskenmerk is en dat het karakter ook een raskenmerk is... Een Belgisch Trekpaard met een ramshoofd is nu eenmaal een ander typetje dan een Arabisch volbloed.
De eerste is qua karakter dommiger en koeler, de tweede is intelligenter, vlugger van lijf en alerter. En dit laatste wordt vaak verward met nervositeit. Zo'n dier wordt echter pas echt nerveus als zijn eigenaar hem bevestigd dat zaken eng zijn e.d.. Het enige wat die dieren zijn is alert op signalen en ze vangen zenuwen van een mens dus eerder op dan zo'n dikhuid van een trekpaard.
Maar dat dat zo is, is absoluut geen gevolg van hun hoofd...maar van het fokdoel waar ze voor gefokt zijn. Stel je voor dat zo'n krachtpatser zo alert zou zijn als hij vroeger voor de ploeg stond...dat zou niet werken.
Sorry Aartlover.....maar in mijn ogen draai je het verhaaltje net even om en zo heb je het denk ik ook verkeerd om begrepen...
Laatst bijgewerkt door polly2 op 14-01-07 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:17

(ik had het over de bruine merrie pianissima, die met het te extreme hoofd is namusca, om even misverstanden te voorkomen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:20

misschien dat je je eerst wat meer in rassen moet verdiepen?
Falabella's zijn over het algemeen helemaal niet klein (de meeste zitten rond de 90cm)
Amerikanen zijn vaak kleiner (80/85cm)

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:24

Ik dacht dat het fokken van paarden zich richtte op het verbeteren van het ras.... dan zin al deze voorbeelden dus een beetje overdreven inderdaad.... Als je een mooie merrie hebt dan probeer je daar toch een o mooi mogelijk veulentje uit te fokken!!
Dus ik hoop dat de mens meer een verrijking voor het ras wordt of is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:39

Ik sluit me eigenlijk bij Skippy01 aan.

Bij Friezen zie je het ook; tegenwoordig is het ranke rijpaardtype met lange benen en een schoft van 1.70 'normaal' . Ik vind het echt zonde ! Zie je ook met Haflingers (niet 1.70 ; maar wel de 'smallere' types).

Arabische volbloeden vind ik sowieso totaaal niét mooi om te zien, zoals die plaatjes hierboven (zo'n extreme dish), vind ik sowieso niet mooi.

Over karakteranalyses ben ik ook nog steeds sceptisch, ik vind het altijd wel interessant; maar net zoals iemand hier net opmerkte, dat zouden alle Arabieren hetzelfde zijn? Ik heb er nu 3 gekent ongeveer, en dat vond ik écht geen bijzonder intelligente paarden ofzo. Ieder paard is anders; het ras zelf zal wel bepaalde dingen gemeen hebben misschien, maar ieder paard is weer anders. En dat van Arabieren zeg ik niet omdat ik niks met het ras heb, maar ik heb het inmiddels zelf ervaren. Mijn Fries voldoet zo ook niet aan de standaard karakterbeschrijving die je altijd leest.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:57

CtjeLief schreef:
Citaat:
Wij kiezen in ieder geval nog steeds voor kwaliteit dan voor uiterlijk, met succes

Jammer dat jullie het rastype dan verwaarlozen..

Mee eens! Het Arabisch volbloed staat dan ook wel bekend om zijn zeer goede uithoudingsvermogen en veelzijdigheid maar grotendeels om zijn uiterlijke schoonheid! Wat is nou een Arabier zonder deze schoonheid? Als een Fries zonder zijn zwarte kleur? Als een Belgische knol met dish? Als een Shetlander die 1,50m meet? Kan toch niet?

Toen ik laatst in Duitsland was, op een proffesionele trainingsstal werd daar letterlijk gezegd; voor ons is een Arabier zonder zijn 'looks' geen ""echte"" Arabier. Natuurlijk wel op papier.

Ik heb daar ook gevraagd hoe men daar tegenover de Arabier in Nederland keek... Bloos Tsjaa.... (F*cking crazy people, luidde het antwoord Vork ) Zegt genoeg toch.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:15

Citaat:
Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond.

jij bedoelt waarschijnlijk Namusca.. bij haar speelt de vraag of het van nature is, of door menselijk hand, maar hoe dan ook, dit is een extreme uitzondering, en je mag deze merrie ZEKER niet als voorbeeld hanteren voor het gehele ras, want dit is niet waarheidsgetrouw naar het ras toe..

[/quote]

Afbeelding
ik vind Arabieren super mooie paarden, maar deze merrie Vind jij haar nog wel mooi als arabieren kenner?
[/quote]

De arabier is door de Jaren heen tè doorgefokt en die neus is erg Ingedeukt

Ik ken nog wel 1 arabier en die is nog wel normaal gefokt.. Maar die is ook inmiddels 13..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:40

ik denk dat de intelligentie van de arabier een beetje overschat wordt eigenlijk.
hoezo zou een paard met een concaver profiel intelligenter zijn dan eentje met een convex profiel? ik ken genoeg paarden met een convex profiel die een stuk intelligenter blijken dan hun concave soortgenoten. natuurlijk geldt dit andersom ook. maar ik denk dat het een beetje net als bij kinderen en honden is. intelligentie is o.a. afhankelijk van de stimulans door de opvoeder. als ik mijn paard alles voorkauw wordt het dier dommer dan wanneer het zelf dingen mag uitvinden. honden kun je hun voer zo voorschotelen, maar je kunt het ook in een voerbal stoppen en dan de hond laten uitvinden dat als de bal rolt, de brokjes eruit rollen... op die manier krijg je slimmere paarden. dat is niet afhankelijk van de vorm van het hoofd.

ook ik ben sceptisch over karakteranalyses, maar ik vind het interessant uit te zoeken of er een kern van waarheid in zit... nou, ik heb bij hempflig dus gelezen dat er paarden zijn van het type 'scepticus'. ik heb de lichaamskenmerken gezocht bij de paarden bij ons op stal en idd, die paarden leerden het echte 'rijpaard zijn' pas toen ze met meerdere paarden in een bak liepen en meer gelijkenissen, maar dat betekent niet dat het heilig is. en evenzo betekent het niet alle paarden met een concaver hoofd alerter enzo zijn dan paarden met een convex hoofd...

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:02

Skippy01 schreef:
het is niet echt een misvormd paard, maar de vorm van de neus bij deze merrie is toch wel beperkend voor de ademhaling. ik zie ze liever zoals de zwarte die hierboven staat, licht concave neus, maar niet zo'n extreme dish...

Geef mij die bruine arabische merrie maar, Pianissima !
Daar zou ik indd ook een moord voor doen. Die merrie is echt perfect Wow! OK dan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:12

vergeet trouwens ook niet dat makeup ook heel veel doet. Sommige paarden die van shows kent, herken je bijna niet als ze bij de fokker in het land staan (ik heb dan niks met arabieren, maar zit wel in de mini's, denk dat dat redelijk vergelijkbaar is)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:18

stef schreef:
vergeet trouwens ook niet dat makeup ook heel veel doet. Sommige paarden die van shows kent, herken je bijna niet als ze bij de fokker in het land staan (ik heb dan niks met arabieren, maar zit wel in de mini's, denk dat dat redelijk vergelijkbaar is)

Ohw vandaar dat de neus op foto's zo mooi glimt en zo perfect is...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:20

zoals bij die 1e bruine op deze foto?
Yup, met een scheermesje al het haar eraf (dus echt kaal-kaal zeg maar) makeup erop (babyolie doet ook wonderen en is veel goedkoper) en showen maar. Om de ogen hetzelfde verhaal. Heel gebruikelijk bij arabieren en (amerikaanse) minipaarden

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:30

aartlover schreef:
Zeker wel Knipoog Je ziet dat de Arabier toch ook sneller bang is? Nou dan. Dit heb ik van Klaus hempfling de bekendste paarden fluisteraar van europa en werkt ook in spanje afrika en amerika dus hou op met: hahaha wat gestoord. Vind ik heel kinderachtig van je Knipoog

Sorry hoor, maar ik vind ook dat dit de grootste onzin is die ik ooit gehoord heb. ik heb mijn eigen arabische volbloed, en ik ken vrij veel mensen met een arabier, en ik moet je toch even zeggen dat er geen 1 bij is die sneller bang is dan een ander paard. dus ik vraag me inderdaad ook af waar je dit op baseert. tuurlijk zal er een arabier bij zitten die sneller schrikt dan een andere, maar zo kun je over elk ras wel bezig blijven denk ik zo.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:34

Citaat:
Sommige paarden die van shows kent, herken je bijna niet als ze bij de fokker in het land staan

de kenners wel..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:37

stef schreef:

Nou, ik heb Pianissima LIVE bij het ETC bewonderd (zonder make up) en ik viel NOG bijna flauw voor die stal Wow! "a once in a life time mare"
Alhoewel ik van het hoofd van Aicha SVA ook altijd nog in katzwijm val Vingers aflikken Hier gewoon in dur wintervachie...

Afbeelding