Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniqueedgar

Re: Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:43

heej hoi,

Hier nog iemand die een aparte kruising heeft namelijk een volle broer van reina haar paardtje.Dus ook edking hillx belgische merrie een geweldig paard zou hem voor geen goud meer willen missen.Mijn allesie......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:43

Sies schreef:
Ik heb een kruising tussen een merrie van (ED King Hill (ja nogeentje dus) en een Tinkerhengst (The Offspring)
De fokster is ook een bokker en heeft na de dekking zeer veel commentaar over zich heen gekregen.
Ik heb Jewel van haar gekocht en ze is nu 8 maanden. Ze lijkt (nu) op een zeer grote tinker.
Maar ze blijft een toverbal.
De keus van deze kruising was: de fokster is eigenaar van de ed king hill merrie en haar man van The Offspring. Dus eigen paard laten dekken door eigen hengst.

klopt Haha!

Ik kocht mijn NRPS merrie toen ik zwanger was van me 3e spruit. We wilde graag ooit een veulen zien geboren worden van onze goed gekeurde dekhengst. * tinker*
En mijn merrie wilde ik een veulen laten krijgen zo lang ik nog zelf zwanger was.
Dus de keus was toen gauw gemaakt.
Heel goed huisje voor gevonden. Anders had ik haar zelf nog enige tijd gehouden als het niet gelukt was voor een huisje.

Heb half bokt over me heen gehad toen.. Tja ik lig er niet wakker van Dromen
Was me eigen keuze. Mijn NRPS merrie
overigens Haha! Is een kruising. haar vader is Edkinghill. Maar MOEDERS VADER is: Bonte bart http://www.pferdemarkt.de/suche/view.ph ... eLength=50
de Oma was * MOEDERS MOEDER* een fries x tuiger.. ( DIE IS DUS GEDEKT DOOR BONTE BART) oja de Oma was effen kleur (d vos), en de moeder echt een bonte fries ,zwart wit En deze is dus gedekt door Edkinghill

http://img12.imageshack.us/img12/4434/img00463ax.jpg
http://img295.imageshack.us/img295/5888/img0190g7jf.jpg

En dat is een geweldig STERK gezond paard. Die heb ik laten dekken voor Tinker
en daar is Jewel uitgerold

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:02

niks mis mee toch Lachen vind jullie hengst wel super mooi!!! helaas geen merrie beschikbaar om te laten dekken en mijn bijrijdpaardje is drachtig en wordt ook alleen gedekt door warmbloedjes... anders zou ik wel eens willen weten wat er uit een zwarte springgefokte merrie van 1,65 en een tinkerhengst zou komen Haha!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:58

Mijn paard is ook een kruising, welsh cob x KWPN. Mét papieren, want ze is ingeschreven in het welsh partbred register. Het resultaat is een klein, sportief allround paardje, helemaal mijn smaak dus Haha!

Ze is trouwens doelbewust zo gefokt, ze komt van bij een fokkerij van welsh partbreds.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:50

Ik heb dit jaar een veulen gefokt van mijn New Forest merrie (met papier) gedekt door een ggk Welsh A hengstje. Die match is goed gelukt, hij had veel meer body dan z'n moeder, schuinere en bredere schouder, goed gehoekt achterbeen (mams is heel steil) Qua karakter had hij het beste van de 2 meegekregen, braaf en makkelijk (nam alle nieuwe dingen zo aan zonder morren, net zoals zijn moeder) wel soms erg koppig (maar dat komt ook van mams, ze mogen ook wel een beetje karakter hebben) en een enorme kijk-naar-mij-show factor die van paps afkomt.
Hij kan enorm sjouwen, draf is altijd zen sterke punt geweest dat deed ie eerder dan stappen of galoperen Haha!
Er blijkt veel vraag te zijn naar dergelijke kruisingen; ik had hem zo verkocht! Lijkt me een heel geschikte kruising voor de mensport, New Foresters zijn veelal braaf, makkelijk, rustig en gelaten en Welshjes die hebben hét zonder dat je eraan hoeft te werken, die gaan tot ze doodvallen. Het veulen in kwestie was precies wat ik voor ogen had qua karakter (qua exterieur was hij beter dan mijn verwachtingen) Hij gaat nu de sport in (over een paar jaar toch) maar ik had hem ook zien presteren in het tuig. Het is afwachten maar ik denk dat hij het goed gaat doen, potentie genoeg in ieder geval.

Foto's staan op mijn site onder foto's en filmpjes en dan bij Louis (De Schurk)
Zijn moeder staat bij merries onder Vanta
En zijn vader is Nachtegaal's Topgun

Je kan natuurlijk niet zomaar elke Welsh of New Forest op eender welk exemplaar zetten, maar wat mij betreft zijn dit algemeen genomen hele geschikte kruisingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:58

Wanneer er goed over na wordt gedacht kan een kruising ook zeer positief uitvallen, misschien wel beter dan wanneer je haar eigen ras had gebruikt.

Helaas zijn de meeste kruizingen omdat iemand "een" merrie heeft en bijv de buurman "een" hengst en dat is lekker goedkoop.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:38

Vaak zijn kruizingen gezonder dan van die 100% rassen.
Ik begrijp de mensen wel die zeggen dat je Friezen, Friezen moet laten, omdat het ras vroeger al bijna uitgestorven was, maar ik vind over het algemeen de kruizingen met arabieren wel heel erg mooi! Maar zie toch liever gewoon echte Friezen Knipoog.

Ik vind dat als je kruizen gaat met andere rassen dat je wel echt goed moet nadenken dat die rassen wel wat van elkaar weg hebben.

Ik heb zelf ook een kruizing gehad, een New Forest X Appaloosa, dit was ws omdat ie mensen een gevlekte new forester wilden hebben, maar dat is ze niet gelukt. T was een erg leuke pony, die we ook voor leuk geld verkocht hebben Haha!.. Dus dat je er niet veel geld voor zo'n kruizing krijgen kan is niet altijd waar Haha!Het opleidingsniveau en wanneer je toch wel papieren hebt (die van mij had dus appaloosa papieren) dan kan je ze toch nog altijd goed verkopen.

Nja, zonder kruizingen zouden veel mensen geen eigen paard kunnen hebben.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:18

Ik heb ook een New forest x Welsh K .Misschien geen aparte kruissing maar het is een kruising.Komt van een goede hengst,zit een leuk papiertje bij en is ingeschreven bij het New Forest stamboek(heeft zelfs een brandmerk).En het is niet omdat het een kruissing is dat die minder geld waard is,want ik heb er alsnog al een leuk bod voor gekregen zonder dat die mensen enig papier hadden gezien. Er is hier ook op p.1 gezegd dat vaak kruissingen op de manege terecht komen of bij de slacht,dit is echt onzin er zijn genoeg kruissingen die als recreatie of sportpaard gebruikt worden.En er zijn genoeg raszuivereNF's,Welsh's of wat dan ook voor paard in een manege lopen!Je hebt natuurlijk belachelijke kruissingen zoals een shire x welsh of iets dergelijks,maar de mensen die dat doen zijn zot.Er zijn genoeg leuke kruissingen op de wereld!En ieder paar is gelijk,ze zijn allemaal apart!

P.S. voor foto's kijk naar profiel

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:26

Ik ken er hier een heleboel die streng tegen het kruisen van Friesen zijn. Totdat ze hem zagen en stonden te kwijlen omdat hij gewoon mooi is.....Ik vind het een vorm van arrogantie als je tegen kruisingen bent, eerst kijken dan pas oordelen vind ik.
Dat bepaalde eigenschappen van een ras je aanspreken is normaal. Maar mijn favoriete rassen waren Fries en Arabier, totaal verschillend dus. Maar ik heb nu wel de perfecte kruising !

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:34

De mooiste combi die ik ooit heb gezien was zeer gewaagd en ze hadden er 2 van, van dezelfde ouders: TrekpaardxArabier, vrij grof lichaam met een snoekshoofd. Maar alle verhoudingen klopte waren echt gaaf om te zien en stonden in Alkmaar.

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:40

Kijk eindelijk nog een stel mensen die niet tegen kruisingen zijn!! Ik ben niet tegen kruisen alleen als mensen een groot en grof mannetje op een klein slank vrouwtje zetten en dan maakt het niet uit of het nu een paard hond of konijn is!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:51

En oh ja mijn shetlander heeft in het verleden een welsh a merrie gedekt en haar dochter, die was al een kruising welsh/shet.In beide gevallen was pa kleiner dan ma.
Afbeelding
Dit is een "hoofd"-foto van mijn shetlander

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:01

Op de papieren leg je geen zadel.... sommige kruisingen lopen beter dan rassen.
ken ook paardje met super papier (wel meer trouwens) maar onwijs misbouwt... overbouwt en dergelijke.
en kruisingen die juist erg leuk lopen en een degelijke bouw hebben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:54

Zelf heb ik niks tegen kruisingen (mits er max. 20 stokmaatverschil tussen hengst en merrie zit, anders kan het problematisch worden), maar inderdaad is de economische waarde vaak lager dan van een in kwaliteit vergelijkbaar paard en zoals we weten: geld is belangrijk / wordt belangrijk gevonden, ook als het om 'huisdieren' gaat.

Op mijn manege (heb je 't weer, kruising op manege) hebben we een Fries x Fjord echt een super mooi beestje! De enige reden dat die niet bij mij aan huis staat is dat ie al een aantal jaar onder 't zadel is!

En ik kan nog wel een hele boel goeie kruisingen opnoemen, maar helaas wordt het niet altijd gewaardeerd.
'Echte' kruisingen zoals hier beschreven kunnen hele mooie en leuke paarden opleveren, maar het 'veredelen' van een ras vind ik hierintegen wel 'minder' (understatement), omdat je dan een rasstandaard aanpast. En dan vind ik: als je een ras aan wilt passen kan je beter een ander ras kopen! Er zijn zo ongelovelijk veel 'rassen' dat er vast wel 1 leuke bij zit zonder dat ze veredeld zijn.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:18

Ik denk dat veel mensen die tegen kruisingen in het algemeen iets hebben, dus niet tegen slechte kruisingen, dezelfde mensen zijn als mensen die een hondje nooit uit een asiel zouden halen of een bastaardje zouden kopen. Er wordt vaak met stamboompapieren gewappert als status symbool alsof het beter is, of als ze het nodig hebben om hun eigen prestaties te ondersteunen dat het paard wel goed moet zijn vanwege zn papieren of afkomst. Dat kan wel maar dan hoef je nog niet tegen kruisingen te zijn. Maar het is natuurlijk wel goed dat mensen zich er voor inzetten dat bepaalde rasstandaards behouden blijven. Het zou zonde zijn als dat verloren gaat.
Maar als je tegen kruisingen in het algemeen bent wil ik wel eens een geronde reden horen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:12

Ik ben er niet tegen, maar bijvoorbeeld een Arabo Fries o.i.d. ; dat vind ik nou weer jammer. Ik vind een Fries echt mooi om het Fries zijnde, het temperament (over het algemeen) en de golvende manen en staart, etc. Alles en iedereen is altijd maar van de Arabier, ik heb er niks mee, dus ben ook geen voorstander/zou niet gauw vallen voor een kruising Arabier.
Verder vind ik het altijd wel leuk om te zien, hele aparte kruisingen ofzo. Die dan niet echt gericht zijn op het 'creeren van een nieuw ras' (Haflo's, Arabo-Friezen etc.) maar gewoon.... zeg maar. Clown
Zo heb je hier op Bokt een Fries x Clydesdale (hoe schrijf je dat?), geweldig dier om te zien. En er is een bokker die Fries x Fjorden heeft met een hele aparte muisgrijze/bruine kleur.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:55

@ miirthe, volgens mij zitten wij op een lijn wat betreft arabieren... Lachen
ik heb er ook niks mee, maar ze worden te pas en te onpas ingezet om andere rassen te veredelen... no way dat er later op mijn paardje een arabier komt hoor! als ik al wil veredelen dat komt er een engels volbloed op een anglo-arabier ofzo op, maar in principe vind ik veredelen al niks, koop gewoon een paard dat voldoet aan je eisen... ik snap best dat je kruisingen wil fokken, want ja, de mens maakt tegenwoordig de rassen niet bepaald meer bruikbaar, alleen eleganter en slanker... ik heb liever een goed gebruikspaard met meer massa... zo vind ik de springgefokte paarden ook vaak mooier dan dressuurgefokte, waarom? omdat de springpaarden gefokt worden op prestatie, met bijbehorend hard beenwerk enzo, terwijl dressuurpaarden vooral mooi moeten zijn en moeten showen, en vaak zijn het paarden die minder hard zijn... als ik naar hengsten kijk ook, ik zie altijd zware hengsten die me aanspreken, en meestal zijn het springers... (sorry, was beetje offtopic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:22

Oh leuk zeg; Om nog eens een afstammeling van Ed King Hill te zien. Lachen Mooi dier; echt zonde dat die hengst er niet meer is.
Maargoed, offtopic.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:47

Zoo Miirthe en Skippy01 wat hebben jullie tegen mijn paard?

Afbeelding

Als je een Fries mooi vind omdat hij Fries is waarom kan je mijn Arabofries dan niet mooi vinden om wat hij is ? Er zijn toch genoeg andere ECHTE friesen over wat is er dan mis met een kruising ?
Ik vind arabieren prachtige paarden zolang ze niet dat doorgefokte zeepaardenhoofd te overdreven hebben. Dat hadden ze vroeger ook niet men fokt daarop. En ik vind Friesen mooi en nog veel meer.
Dus een Arabofries zoals de mijne is niet mis mee en doet niets aan het Friese ras af.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:59

ik heb in principe niets tegen kruisingen, absoluut niet, maar ik ben niet gek op arabisch bloed, dat is mijn mening... ieder heeft recht op zijn mening in nederland...
ik heb laatst een kruising fries * engels volbloed gezien, die vond ik dan wel weer leuk... het licht mij er niet aan dat je met friesen kruist, absoluut niet, maar ik hou niet van arabisch bloed... als er volbloed bij moet zie ik liever engels bloed... (maar goed, ik ben dan ook in extreme mate anglofiel Knipoog)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:19

Skippy01 schreef:
ik heb in principe niets tegen kruisingen, absoluut niet, maar ik ben niet gek op arabisch bloed, dat is mijn mening... ieder heeft recht op zijn mening in nederland...
ik heb laatst een kruising fries * engels volbloed gezien, die vond ik dan wel weer leuk... het licht mij er niet aan dat je met friesen kruist, absoluut niet, maar ik hou niet van arabisch bloed... als er volbloed bij moet zie ik liever engels bloed... (maar goed, ik ben dan ook in extreme mate anglofiel Knipoog)

Wat heb je tegen arabisch bloed dan ? Vind je mijn paard niet leuk omdat je nu weet dat er arabisch bloed in zit. Het is dat ik het zeg maar niemand ziet het of twijfelt er zelfs maar aan. Ze verwachten een hoop maar geen arabisch bloed. Als je het niet had geweten had je hem (als je van friesen houdt) wel leuk gevonden, dat snap ik er niet aan....
Blond

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:22

Ik vind nu ook wel dat niet alle rassen mogen gekruist worden, maar op zich heb ik er niets tegen..
Ik heb zelf een jaarlingmerrietje, een kruising Welsh pony x Shetlandpony en da's ook wel een leuke combi.

Ik denk dat er tussen ponyrassen het meest wordt gekruist..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:33

Perrokai schreef:
Skippy01 schreef:

Wat heb je tegen arabisch bloed dan ? Vind je mijn paard niet leuk omdat je nu weet dat er arabisch bloed in zit. Het is dat ik het zeg maar niemand ziet het of twijfelt er zelfs maar aan. Ze verwachten een hoop maar geen arabisch bloed. Als je het niet had geweten had je hem (als je van friesen houdt) wel leuk gevonden, dat snap ik er niet aan....
Blond

ik denk dat deze discussie een beetje zinloos is, denk je ook niet... je wil gewoon horen dat ik jouw paard wel leuk vind... ik daarentegen vind paarden waar arabisch bloed in zit niet mijn type paarden. kan best een leuk paardje zijn om te zien, maar IK hou NIET van ARABISCH bloed! dat is mijn goed recht toch? het karakter staat me niet aan, de hele heisa omtrend die fokkerij niet en het schreeuwerige van de hengsten ook niet... en er zijn best uitzonderingen, maar het zijn gewoon niet mijn paarden. friesen wel, die zijn koeler in de kop, maar kunnen wel hun gewicht en kracht tegen je gebruiken, als je dat combineert met het schreeuwerige, vaak hysterische van arabieren, dan kom je op een paard dat mij niet aanstaat... (en er zullen best uitzonderingen zijn)
engels bloed daarentegen is minder schreeuwerig, kalmer, ondanks dat dat ook zeer felle paarden zijn... maar dat is gewoon mijn mening, die hoef je niet te delen... als je maar accepteert dat ik het zo voel...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:55

Skippy01 schreef:
ik denk dat deze discussie een beetje zinloos is, denk je ook niet... je wil gewoon horen dat ik jouw paard wel leuk vind... ik daarentegen vind paarden waar arabisch bloed in zit niet mijn type paarden. kan best een leuk paardje zijn om te zien, maar IK hou NIET van ARABISCH bloed! dat is mijn goed recht toch? het karakter staat me niet aan, de hele heisa omtrend die fokkerij niet en het schreeuwerige van de hengsten ook niet... en er zijn best uitzonderingen, maar het zijn gewoon niet mijn paarden. friesen wel, die zijn koeler in de kop, maar kunnen wel hun gewicht en kracht tegen je gebruiken, als je dat combineert met het schreeuwerige, vaak hysterische van arabieren, dan kom je op een paard dat mij niet aanstaat... (en er zullen best uitzonderingen zijn)
engels bloed daarentegen is minder schreeuwerig, kalmer, ondanks dat dat ook zeer felle paarden zijn... maar dat is gewoon mijn mening, die hoef je niet te delen... als je maar accepteert dat ik het zo voel...

Vooralsnog gaat dit topic over waarom mensen toch zo tegen kruisingen zijn. Je kan je mening geven en dat is ook helmaal jouw zaak. Maar een vraag of je nader toe wil lichten is niet direct een enorme discussie maar gewoon een vraag. Ik wil helemaal niet horen hoe geweldig je mijn paard vind. En ik ben het helmaal met je eens zelfs. Ik hou ook niet van het arabische temperament, niks voor mij. Ik vind het paard op zich wel mooi. En ik heb ook (veel) rasfriesen gezien vooral hengsten die helemaal niet zo koel in de kop zijn en ook enorm schreeuwerig zijn, ook weer niets voor mij.
Maar ik bekijk het paard zelf eerst helemaal even voordat ik oordeel. Ookal zit er bloed in wat me niet trekt. Maar uit jouw mening maak ik op dat je op voorhand er al tegen bent en dat je dus tegen bepaalde kruisingen bent. Mijn "fries" is net zoals de echte fries van Miirthe, ook niet supercool in de kop. Het verschilt enorm per paard en per fries gekruist of niet. Als je een sterke mening hebt in het niet vreemd dat je gevraagd wordt die te onderbouwen en ik snap niet dat je je dan gelijk aangevaalen voelt. Zo is dat helmaal niet bedoeld hoewel ik me voor kan stellen dat gezien de trend hier op bokt dat je dat zo oppikt. Niet gelijk terug bijten gewoon zeggen dat het arabische temperament je niet aanstaat, dan zijn we het nog eens ook. Pling

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:01

Ik kan heel eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van het kruisen van rassen die niet op elkaar lijken.

Ik vind gewoon dat als je gaat fokken dat je kijkt naar de merrie, en dat je daar hengsten voor uitkiest die de merrie kunnen verbeteren op haar zwakke punten, en dat mis ik bij veel kruisingen. Er zijn zeker leuke kruisingen, maar er zijn zoveel kruisingen die zijn ontstaan uit niet goed nadenken, en dat vind ik zonde. Ik zie wel liever een paard dat is ontstaan uit een goed overdachte kruising dan een paard met papier dat is onstaan omdat de merriehouder er klakkeloos een modehengst op heeft gezet.

Sommige kruisingen zijn imo ook not done, zoals Fries X Arab vind ik eigenlijk geen goede combinatie, ze verschillen veel van elkaar en ik heb nog nooit zo'n kruising gezien waarvan ik echt eerlijk zou kunnen zeggen dat ik 't een mooi, correct paard vind. Dan zijn er zoveel andere kruisingen die je zou kunnen maken met de Fries, maar dan met een ras dat veel meer op de Fries lijkt. Zo ook met veel andere rassen, dit was maar een voorbeeld.

Tuurlijk zijn er goed overdachte kruisingen en slecht overdachte dekkingen binnen een ras, je kan binnen een ras een hengst op je merrie kwakken die heel erg van jouw merrie verschild, maar ik ben zo veel 'mislukte' kruisingen tegen gekomen, van mij hoeven 2 extreem verschillende rassen niet gekruisd worden, iemand anders kan daar echter een heel fijn recreatiepaard aan hebbben, mijn keuze is 't simpelweg niet.