(arabier x fries )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:14

Sfieke schreef:
Zie ook dit stukje:

'Op 21 maart 2000 is de feitelijke Arabo-Friese Sportpaarden Vereniging opgericht en op 5 dec. 2004 werd deze omgedoopt tot Europese Arabo-Friezen Vereniging (EAFV) en naar Belgische wet officiëel ingeschreven. Toen werd het bestuur ook flink uitgebreid tot een internationale groep enthousiaste liefhebbers.

Deze Vereniging wil de foktechnische aspecten begeleiden zodat dit ras ook in de toekomst een echt sport-label zal blijven dragen.'

bron: http://www.arabofriesiansporthorses.net ... on_nl.html

Daarom dacht ik dat dus ook...

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:34

het is gewoon een ras!
k weet het gewoon zeker dat is iets meer dan een jaar geleden is vastgesteld
marja!
want ik las ook dat er officieel mee gefokt kon worden enzo blabla

daphneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:03

aahhjaa maakt ook allemaal niet uit...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:05

Je kan ook "officieel fokken" met de shetlandhengst van de buren, dat maakt je nieuwe kruising nog geen ras....
Erkenning als ras hebben de arabofriezen niet. Het is niet de eerste keer dat ze hun paarden proberen te promoten door halve waarheden te vertellen. Is op zich prima, jammer alleen dat mensen niet eerst even nadenken voor ze het ook gaan roepen. Met de dressuurklassen in België wordt al net zo gegoocheld. Zij roepen dat de A5 Z niveau is en vervolgens zie je dat overal terugkomen als argument gebruikt door mensen die helemaal niet weten dat dat niet klopt....
Voor je iets klakkeloos overneemt, is het verstandig eerst even te verifiëren of het klopt.
De quote van hierboven, dat met het KFPS onderhandelt wordt, is inmiddels ook verouderd want op de Algemene Ledenvergadering is door de leden tegengestemd en daarmee zal dus registratie van de Arabofriezen niet door het KFPS gebeuren.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:09

horseyfries schreef:
Je kan ook "officieel fokken" met de shetlandhengst van de buren, dat maakt je nieuwe kruising nog geen ras....
Erkenning als ras hebben de arabofriezen niet. Het is niet de eerste keer dat ze hun paarden proberen te promoten door halve waarheden te vertellen. Is op zich prima, jammer alleen dat mensen niet eerst even nadenken voor ze het ook gaan roepen. Met de dressuurklassen in België wordt al net zo gegoocheld. Zij roepen dat de A5 Z niveau is en vervolgens zie je dat overal terugkomen als argument gebruikt door mensen die helemaal niet weten dat dat niet klopt....
Voor je iets klakkeloos overneemt, is het verstandig eerst even te verifiëren of het klopt.De quote van hierboven, dat met het KFPS onderhandelt wordt, is inmiddels ook verouderd want op de Algemene Ledenvergadering is door de leden tegengestemd en daarmee zal dus registratie van de Arabofriezen niet door het KFPS gebeuren.

En waar zouden de mensen dat dan na kunnen gaan? Zoals je zelf zegt is het een grote warboel van dingen die wel en niet waar zijn... Hoe weet jij bijvoorbeeld zo ontzettend zeker dat het geen ras is oid? Waar haal je die info vandaan?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:12

mijn bescheiden mening:
een Arbofries is geen ras maar een kruizing tussen 2 rassen, net zoals Horseyfries al aanhaald..door het kruizen van 2 verschillende rassen ontstaat echt niet ineens nieuw ras!!

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:01

sherif schreef:
mijn bescheiden mening:
een Arbofries is geen ras maar een kruizing tussen 2 rassen, net zoals Horseyfries al aanhaald..door het kruizen van 2 verschillende rassen ontstaat echt niet ineens nieuw ras!!

door het kruisen van de arabier en fries is er een enorme vraag naar onstaan dit ook bijzonder voor de fok werd etc..!
en hebben ze ALGEMEEN bekend gemaakt dat het een officieel ras is!
natuurlijk mag je mening hebben...maar als er feiten zijn kun je beter naar die luisteren

en daarom heet het ook arabofries! en bij een normale kruising zeg je tog bijv. welsh x hackney en geen welsney
onzin maar wel een voorb.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:25

wat dacht je van de kruizing Hafloarabier...Haflinger x Arabisch Volbloed...is ook geen ras maar wordt opgenomen in het NRPS stamboek
Zelf hebben wij een hengstenhouderij met Arabisch Volbloed hengsten, en moet zeggen dat het best nog wel mee valt met de enorme vraag hiervoor (naar Arbofriesen).
En waar heeft deze aankondiging gestaan dat de Arbofries tot officieel ras is uitgeroepen?

AikePeer

Re: (arabier x fries )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:30

veel mensen zullen het niet met me eens zijn maar ik vind het zonde van allebie de raasen.
Een arabier en Fries zijn zo totaal verschillend, ik vind niet dat je hier mee moet gaan mixen!
Een fries is een show paard met een stevige bouw en vaak koel in het hoofd.
Arabieren zijn ook wel show paardjes maar heel rank gebouwd en vaak heet in het hoofd.
Ik ken iemand van de club die er zo'n een heeft en ik vind het niks speciaals.\
Het heeft de charme niet meer. Het bijzondere van een fries heeft hij niet meer (vind ik de bouw) en het koppie van een arabier niet wat ze appart maakt.
Sorry voor diegeen die het hier niet mee eens zijn!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:02

sherif schreef:
wat dacht je van de kruizing Hafloarabier...Haflinger x Arabisch Volbloed...is ook geen ras maar wordt opgenomen in het NRPS stamboek
Zelf hebben wij een hengstenhouderij met Arabisch Volbloed hengsten, en moet zeggen dat het best nog wel mee valt met de enorme vraag hiervoor (naar Arbofriesen).
En waar heeft deze aankondiging gestaan dat de Arbofries tot officieel ras is uitgeroepen? ;)

En waar staat dat het niet zo is?

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:09

op internet kun je het wel zetten maar wie zegt dat het waar is? wie weet nouw wie gelijk heeft? mensen aan er wel altijd vanuit maar wie weet?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:36

Erkenning gebeurd door het Ministerie van Landbouw die de regelgeving van de EU moet volgen. Het PVE (Produktschap voor vlees vee en eieren) is het controlerend orgaan die voor het ministerie bekijkt of een stamboek of vereniging aan deze eisen voldoet.
Op de site van de EU waarop staat welke rassen erkend zijn is de Arabofries tot nu toe niet verschenen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:55

Dat klopt inderdaad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:08

Heb zelf een raszuivere Fries, die zie ik ook veel liever.
Vindt het over het algemeen wel mooie paarden, maar heb der niks mee..

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:16

hoi,
ik heb ook zo een soortgelijke kruising. moeder is een kruising arabier fries deze heb ik dan laten dekken door de friese hengst adel 357 en daar komt mijn hengst dan van, kitan wordt in mei 3 jaar is 1m57-58 nog niet uitgegroeit dus. ff een foto
Afbeelding
Afbeelding
hij is dus als ik me niet vergis 1/4de arabier en 3/4de fries. verbeter me maar als ik het fout heb, voor mij kan er in ieder geval geen ander paard op tegen mijn vuilnisbakje

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:20

dit paard heeft in ieder geval veel meer weg van een fries dan van een arabier maar toch hou ik het bij het ras " zuivere ".

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:22

Dat is prima hoor Aikepeer

Bayaatje je hebt een aansprekend paard! Ben benieuwd hoe hij onder het zadel toont straks

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:20

ben ik ook heel benieuwd naar, hetgene mij wel opvalt is dat hij heel ruime gangen heeft en geen knieacties, nu vind ik dat adel ook niet de echte knieacties heeft zoals je bij veel friezen wel ziet.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:41

Of het nou wel of geen Arabofries, arabier of fries uit maakt toch niet uit, het is gewoon een lekker ding

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:49

heb je het nu over mijn paardje? ik vind het in ieder geval wel een goed gelukte kruising.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:14

nou ben ik wel heel erg benieuwd naar een foto van een Arabfries (50% Arabisch Volbloed x 50 % Fries), heeft iemand toevallig hier een foto van??

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:22

hier heb ik alleen een hele onduidelijke foto van, van 2 veulens

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:50

friezenluver@ kun je deze eens plaatsen hier op het forum

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:05

Hmzzz... ik kan hem niet meer vinden, was toch een hele onduidelijke van alleen het hoofd, maar hij staat hier ergens op het forum

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:24

*schopt* ik heb nieuwe gemaakt :

Afbeelding

Afbeelding

allebei arabo's