Miniatuur Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:02

Aangezien het toch over Jimmy blijft gaan. Ik hoef ok geen topdier, dat is nooit mijn bedoeling geweest, misschien word dat ooit nog mijn bedoeling. Ik doe puur voor de lol mee, en snap daarom niet dat iedereen maar blijft doorhammeren dat hij niet goed is en dat ik er niet mee moet dekken of wat dan ook.

Ik weet wel dat Jimmy geen Amerikaan of wat dan ook is, maar een volle shet is hij ok niet dus hoe moet ik hem dan noemen? Maar ik zal het voortaan wel op Shetlander houden want daar storen mensen zich blijkbaar aan.

Raja

Re: Miniatuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:10

Ik heb zelf ook een minipaard!

Ik heb er helaas geen papieren bij, omdat die niet zijn aangevraagd door de fokker...
Hij stopte met fokken van minipaarden...
Nu kan ik wel een DNA test doen, want zijn ouders zijn wel ingeschreven. Zit ik nog over te denken.......

Het is een Hengstje van 2 jaar oud..
Hij is echt zo stoer!!
En heel ondeugend!!

Ik zou opzich wel met hem willen gaan fokken, maar dan moet ik natuurlijk eerst zijn papeiren in orde hebben...

Helaas kan ik geen foto plaatsen nu...

Misschien een andere keer!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:19

Ik wil niet heel banketstaaf zijn, maar we zijn een beetje heel erg off topic bezig volgens mij...
Want het gaat nu over 1 bepaald paardje en dat is niet de bedoeling geweest van de TS geloof ik?
Nog 1 dingetje erover: Jimmy is dan geen tophengst, maar iedereen heeft zo zijn eigen smaak toch?
Karoliena mag toch best trots zijn op haar paardje (dat misschien 50% shet is)
Als zij er maar blij mee is en als zij het maar leuk vind dat hij een 3e premie heeft dan is er toch verder niks aan de hand?

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:23

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:24

Wat heeft die derde een leuke spikkels he, die vos is ook een hele mooie kleur.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:52

Ik heb ook helemaal niks tegen shetlanders (heb er tenslotte zelf ook 1. alleen ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zich de kosten op de hals halen om een hengst goedgekeurd te krijgen, waar vervolgens toch niet veel animo voor zal zijn.
Dat is uiteraard een ieders eigen keus, maar ik krijg nog steeds het idee dat het NMPRS maar als afvalbak wordt gezien voor alles onder de 106cm zonder papieren, en dat vind ik gewoon heel erg jammer.
Daarbij geef ik naar mijn idee duidelijk aan dat ik jimmy wél een mooi paardje vind, maar niet in het fokdoel van het NMPRS ligt, en dat ik daarom geen meerwaarde in hem zie.
Nederland verzuipt in de papierloze shetjes, 9 van de 10 belanden bij de slager, want het was zo leuk, een veulentje.
Een hengst met een 3e premie (ongeacht welke) is goedkoper in dekgeld, en dat maakt dat meer mensen daarom voor de hengst kiezen dan voor de hengst zelf, waardoor je minder kwaliteit krijgt.
Wat dat betreft vind ik ook dat het NMPRS nog steeds te makkelijk hengsten goed keurd (gelukkig worden ze hier steeds strenger in)
Ik ben bang dat als er een afstammelingenkeuring komt, waarbij hengst x een bepaald aantal nazaten moet laten zien, er nog best wat hengsten afgekeurd worden.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:00

En ik vind vind vind.....
Ik vind dat we nu weer ON topic moeten gaan.
Want dit was denk ik niet de bedoeling van de TS.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:19

Ik heb ook een nmprs hengstje. Misschien dat marsss de link van de foto wil plaatsen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:22

Ik wil hem ook wel plaatsen voor je. Als je even de foto naar me toe stuurt.

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:20

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:40

Die is ook erg leuk

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:43

ja.. vindt ik ook, maar die zal voor de meeste hier ook wel weer te veel shet zijn...

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:45

ja denk het ook, maarja hij is en blijft een goedgekeurde dekhengst bij het nmprs

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:45

Ik vind hem erg leuk, staat die ook ter dekking of niet? Een vriendin van mij heeft een merrietje met precies dezelfde kleur

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:50

ja hoor.. staat ook ter dekking, heeft vorige zomer o.a. een 1e premie merrie mogen dekken pb maar

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:53

Nu er toch druk gediscusseerd wordt over fokken en keuringen en dergelijk heb ik een vraag. Ik ben redelijk thuis in keuringen enz maar dan voor de grote heb mijn eigen vent op de NRPS keuring ster gekregen.
Maar wil me nu gaan verdiepen in dat kleine spul als hobby zeg maar. Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn en hoe het bij het Nmprs gaat. De vos die ik heb zal niet vallen onder het luxe type daarvoor is hij te zwaar gebouwd maar het palominotje is een deftig ding mede natuurlijk door zijn kleur en zal waarschijnlijk vallen onder het luxe type.
Kan iemand voor mij op een rijtje zetten hoe wat en wanneer. Ze zijn nu 7maanden oud. Ik heb al wel op de site gekeken maar daar werd ik niet echt wijzer van.

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:05

Wat voor afstamming heeft jouw palominootje want het heeft ook met afstamming te maken of hij is de luxe rubrieken ingedeeld mag worden.

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:48

Ilonab schreef:

Stamboek: NMPRS
Palomino

Binky (Gold dust of Roinja)
vader:Valiant of Roinja
moeder: Silverdown Golden Delicious
moeders vader: Wantsley Midas

Stamboek : NMPRS
Vos
Billy vader : Valiant of Roinja
Moeder : Adema's Carmen
Moeders vader: Linc's Major

Van binky vallen beide ouders onder het type basis. zijn vader is een Appaloosa en moeder een shet zo staat het in ieder geval in zijn paspoort.

Billy zijn vader valt onder het type basis en zijn moeder onder het type luxe. Hij heeft zelfde vader als binky en zijn moeder is een NMP

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:02

on topic graag.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:46

Tja, ik heb ook een aantal miniatuurpaardjes waaronder een hengstje van bijna twee jaar. Ook zou ik hem graag laten goedkeuren maar dan wel bij het BMP, het Belgische miniatuurpaardstamboek. Zou hij een kans maken, denken jullie?
http://62.210.160.29/ImgSkynet/Images2/ ... 147970.jpg

Dan heb ik nog een paar merrietjes, Nikita, een zilverappeltje appaloosa,
http://62.210.160.29/ImgSkynet/Images2/ ... 636972.jpg

Polkadots Foxy Lady, een vospanterbontje,
http://62.210.160.29/ImgSkynet/Images2/ ... 178172.jpg

Spotless Angel Delight, fewspot,
http://62.210.160.29/ImgSkynet/Images2/ ... 661398.jpg

En dit is Laureas Luna, zij is in feite wel een shet, ze is amper 73cm en ik hoop toch met haar een luxer klein veulentje te fokken als ik het aandurf haar te laten dekken.
http://users.skynet.be/stallaureas/images/img_24580.jpg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-06 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: IMG-codes verwijderd, svp tweede post in topic nog eens lezen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:36

ik heb zelf geen minipaardje maar vind ze wel enorma schattig..

trouwens foto's moet je wel linken anders word het topic gesloten

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:21

Wat een super stoer hengstje, de merrie's zijn ook erg leuk mooie kleuren combinatie's heb je.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:11

IvysToeter schreef:
on topic graag.

zeg, wie bepaald dat? Van de ene discussie kan nu eenmaal de andere komen en zolang het geen slow chat wordt en er niet met modder wordt gegooit is er niks aan de hand lijkt me.
IlonaB, Een appaloossa hoeft niet per definitie basis te zijn, absoluut niet zelfs.
Ik vind persoonlijn stal Roinja een redelijke brood fokker. Ze hebben daar zo achterlijk veel paardjes dat ik twijfel hoeveel waarde er dan nog aan kwaliteit gehecht wordt.
Maarja, dat heb ik met meer fokkers hoor. Er zijn fokkers die alleen maar op maat fokken. Tja, dan heb je een paardje van 60cm wat alleen maar kan dribbelen en dus geen gangwerk heeft.
Maat, type, beweging en toch ook wel kleur zijn belangrijke punten.
Vanneke, je hengstje spreekt me erg aan evenals je silverdapple en Foxy lady.
Een mooi gebouwt minipaard hoeft naar mijn idee trouwens ab-so-luut niet perse een amerikaan te zijn. Er zijn ook genoeg amerikanen die ik niet mooi vind

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:07

Yvonniej schreef:
trouwens foto's moet je wel linken anders word het topic gesloten

Klopt

SVP dus het vriendelijke verzoek de foto's voortaan als link te posten, verzameltopics mogen niet

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:50

stef schreef:
IlonaB, Een appaloossa hoeft niet per definitie basis te zijn, absoluut niet zelfs.
Ik vind persoonlijn stal Roinja een redelijke brood fokker. Ze hebben daar zo achterlijk veel paardjes dat ik twijfel hoeveel waarde er dan nog aan kwaliteit gehecht wordt.

Ik zelf had daar ook een vermoeden van toen ik daar ging kijken nu hebben mijn ouders besloten om deze 2 mini's te kopen.

Omdat ik me er meer wil in gaan verdiepen gewoon omdat ik het leuk vind heb ik gewoon een aantal vragen. Heb geen idee of het off topic is want het gaat tenslotte over mini's en wil er geen discussie van maken alleen even weten of er mensen zijn die ook begonnen zijn met jong spul en het traject al doorlopen hebben van keuringen enz, zoja als het toch off topic is graag per pb.

De palomino maakt naar mijn inzicht de meeste kans om tot iets leuks uit te groeien qua beweging en exterieur maar we zullen zien zodra ze in het voorjaar geschoren worden wat er dan onderuit komt.

Nu ik nog een vraagje vanaf wanneer kan je je hengstjes laten zien op een keuring? is dat pas vanaf 3 jaar mogelijk of kan dat ook eerder?